Suurpeto keskustelu

Siitä ne vähitellen tottuu ihmiseen ja "kesyyntyy" eli ei pelkää ihmistä. Ja laumat ihmisten nurkissa suurenee, vaaravyöhykkeessä on metsäneläinet, kotieläimet laitumilla, kissat, koirat, marjanummot ja pienemmät lapset. Missä kohtaa listaa mennään nyt..?
Maatalouden vika, jos tuokin pelto olisi ajoissa vastuullisesti ennallistettu siinä olisi metsä ja jolkotteleva hukka olisi omassa elinpiirissään :p
 
Erittäin hyvä ja asiallinen mielipidekirjoitus!
Mutta jos oikein hakemalla haetaan jotain negatiivista, niin kirjoittaja on Keskustan kansanadeustaja ja kuten tiedämme, niin nykyään keskusta tekee ja tukee sellaista oppositiopolitiikkaa joka on käytännössä kaikkea kirjoituksessa mainittua vastaan..
 
Erittäin hyvä ja asiallinen mielipidekirjoitus!
Mutta jos oikein hakemalla haetaan jotain negatiivista, niin kirjoittaja on Keskustan kansanadeustaja ja kuten tiedämme, niin nykyään keskusta tekee ja tukee sellaista oppositiopolitiikkaa joka on käytännössä kaikkea kirjoituksessa mainittua vastaan..
Kepu ei tehnyt mitään hallituksessa olleessaan kannanhoidollisen edistämiseksi. Sillä oli maa- ja metsätalousministerin salkku kaksi kautta. Kepu ei pystynyt käsittämään, miten kestämätön susien aiheuttama haitta on maaseudun asukkaille ja elinkeinoille.

Ei taida tehdä mitään uusikaan hallitus, ei ainakaan nopeasti.
 
Kepu ei tehnyt mitään hallituksessa olleessaan kannanhoidollisen edistämiseksi. Sillä oli maa- ja metsätalousministerin salkku kaksi kautta. Kepu ei pystynyt käsittämään, miten kestämätön susien aiheuttama haitta on maaseudun asukkaille ja elinkeinoille.

Ei taida tehdä mitään uusikaan hallitus, ei ainakaan nopeasti.
Tässä tiivistelmästä hallitusohjelmasta mainitaan että merimetso ja valkoposkihanhi tulevat metsästyksen piiriin. Hylkeiden metsästystä merialueilla tehostetaan vaelluskalakantojen turvaamiseksi ja ammattikalastajien toimintaedellytysten parantamiseksi. Susista ei tuossa vielä mainita mitään.

 
Villieläimillä on villieläinten tavat.
Karhu ottaa yhtälailla kymmeniä lampaita kuin susikin, mutta eri syystä.
Otso on niin suuri herkkusuu että sille kelpaa vain rasvaisimmat osat lampaasta eli rinta ja utareet.
Tälläkin hetkellä Nessebyn kunnassa Varangin vuonon pohjukassa metsästetään tälläistä karhua.
Eikä ole ensimmäinen kerta kun karhu on käynyt lammaslaumassa herkuttelemassa.
Tämä uutinen on vanha, jossa sanotaan että karhu on tappanut 86 lammasta Tanan, Nessebyn ja Etelä-Varangin kunnissa vuonna 2015.

Jos Suomessa olisi samassa mittakaavassa lampaita laitumella kuin Norjassa, jossa ne yleensä laiduntavat vapaasti, aivan varmasti näitä karhutappioita olisi täälläkin.

Sudella taas joukkoraatelut selittää se että nuoria yksilöitä todennäköisesti opetetaan jahtiin.

Olisi siitä sudesta hyötyä kettukantojen kurissa pitämiseksi. Pyöräillessäni olen nähnyt aivan liikaa kettuja. Niillä kun ei ole minkäänlaista vihollista ilman sutta. Metsästäjätkään eivät enää viitsi käydä kettumetsällä
Ilokseni ole kuitenkin huomannut kurkien suuren määrä ja sen että ne eivät ole enää ihmisarkoja kuten viisi vuotta sitten.
Kurjenpoikasia en kuitenkaan ole nähnyt. Onkohan kettu syönyt ne tai stten ne piiloutuvat nin hyvin ettei niitä näy? Kurjellakin poikaset tulevat hyvin aikaisessa vaiheessa ja nettiviisaus sanoo että ne tulevat lentokykyisiksi Elokuun alussa.

Tänne Varsinais-Suomeen sopisi vielä lisääkin susia. Elämme hyvässä harmoniassa hukkien kanssa täällä paitsi mitänyt metsästäjät pelkää koiriensa vuoksi. Ovat kuitenkin oppineet pitämään niistä huolta. Tietääkseni täällä ei ole menetetty koiria susille.
Kukas sinä olet kettuja vainoamaan? Antaa kettujen elää siellä missä haluaa. Kyllä meillä on tilaa.
 
No nyt on erään räppärin toimesta uudistettu vanha liikennelaulu. Ihan kiva.

Pitäisköhän uudistaa muutakin mitä nämä pienet koululaiset joutuu kokemaan ja pelkäämään.

On nimittäin ala-aste ikäisillä pelko jota itse ei tarvinnut koskaan pelätä. On pelkoa 9 vuotiaalla mennä yksin kouluun jonka lähellä susi on lähtenyt seuraamaan koiran ulkoiluttajaa. Ja ei , turhasta paniikista puhuminen ...nykyään se yhdeksän vuotias saa sen tiedon vaikkei siitä koulun lähistöllä liikkuvasta sudesta kotona puhuttaisikaan.

Se kommentti ettei susi ole sataan vuoteen hyökännyt ihmisen kimppuun on typeryydessään sitä typerintä juuri nyt kun niitä häirikkö susia on aina vaan enemmän.

Sudet kuuluu luontoon eikä niitä tarvitse hävittää kokonaan, joku raja kuitenkin häirikkö tapauksille. Eihän ihminenkään saa toimia aivan ilman vastuuta/ ihan mitä mieleen juolahtaa mistä itse vaan hyötyy.
 
Se kommentti ettei susi ole sataan vuoteen hyökännyt ihmisen kimppuun on typeryydessään sitä typerintä juuri nyt kun niitä häirikkö susia on aina vaan enemmän.
Tarkennetaan vielä ettei ole hyökännyt Suomessa ihmisen kimppuun.
Siihen on hyvä syy. Vanhaan hyvään aikaan kun susi tuli ihmisten ilmoille siitä päästettiin ilmat pihalle, oppi varomaan ihmistä.
 
No nyt on erään räppärin toimesta uudistettu vanha liikennelaulu. Ihan kiva.

Pitäisköhän uudistaa muutakin mitä nämä pienet koululaiset joutuu kokemaan ja pelkäämään.

On nimittäin ala-aste ikäisillä pelko jota itse ei tarvinnut koskaan pelätä. On pelkoa 9 vuotiaalla mennä yksin kouluun jonka lähellä susi on lähtenyt seuraamaan koiran ulkoiluttajaa. Ja ei , turhasta paniikista puhuminen ...nykyään se yhdeksän vuotias saa sen tiedon vaikkei siitä koulun lähistöllä liikkuvasta sudesta kotona puhuttaisikaan.

Se kommentti ettei susi ole sataan vuoteen hyökännyt ihmisen kimppuun on typeryydessään sitä typerintä juuri nyt kun niitä häirikkö susia on aina vaan enemmän.

Sudet kuuluu luontoon eikä niitä tarvitse hävittää kokonaan, joku raja kuitenkin häirikkö tapauksille. Eihän ihminenkään saa toimia aivan ilman vastuuta/ ihan mitä mieleen juolahtaa mistä itse vaan hyötyy.
Tässä vähän Wikipediaa aiheeseen. Ei ole Suomi listalla, vielä.. Olen aika varma että Suomikin saadaan tälle listalle vielä.
 
Sais siirtää etelä-Suomeen lisää susia.
Länsi-Uusimaalla ja Varsinais-Suomessa on aivan liikaa kauriita/peuroja.

Metsästys ei poista riittävästi.

.

Sarkasmia vai mitä tämä?

Yllä olevan maatalous-lirpakkeen alla olleista kommenteista jatko tänne oikeampaan aiheeseen.

Niin, kun monet kokevat ja tilastotkin osoittavat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa sorkkaeläin-kannan jatkuvasti lisääntyvän eikä metsästyksellä päästä alenevaan tulokseen niin olisko susi sitten se viimeinen ja oikea ratkaisu?
Keskustelua olkaa hyvät.


(disclaimer: kirjoittajalla ei ole omaa mielipidettä asiasta eikä kirjoittaja ole asenteellisesti mitenkään metsästysvastainen )

.
 
Yllä olevan maatalous-lirpakkeen alla olleista kommenteista jatko tänne oikeampaan aiheeseen.

Niin, kun monet kokevat ja tilastotkin osoittavat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa sorkkaeläin-kannan jatkuvasti lisääntyvän eikä metsästyksellä päästä alenevaan tulokseen niin olisko susi sitten se viimeinen ja oikea ratkaisu?
Keskustelua olkaa hyvät.


(disclaimer: kirjoittajalla ei ole omaa mielipidettä asiasta eikä kirjoittaja ole asenteellisesti mitenkään metsästysvastainen )

.
Onhan niitä täälläpäin paljon. Mutta, eiköhän ne sudet tule ilman siirtämättäkin ruoka-apajille ja samoin ilvekset. Ilves saa kyllä pienet vasat kellistettyä.

No, vähän samanlaisia ajatuksia susista löytyy kyllä lähipiiristäkin mitä sulla. Kyllästyneet peltilehmänsä peura/kauris kolarikorjauksiin.
 
Susi-keskustelu facessa on kyllä äärimmäisen hankalaa, tai oikeastaan mahdotonta. Selkeästi toisen äärilaidan porukka täyttää koko kentän, ja ns normaalien ihmisten on turha edes yrittää esittää mitään ratkaisuja ongelmaan jos ne sisältävät mitään kannan rajoittamista tai hallittua metsästämistä. Ainoat hyväksytyt keinot ovat petoaitojen rakentaminen ja paimenten tai laumanvartijakoirien käyttö. Metsästystä ja liian rohkeiden yksilöiden ampumista ehdottavat ovat vain luonnosta vieraantuneita. Myöskään muissa maissa ei ole mitään susi-ongelmia vaikka niitä on enemmän. Itse olen kyllä äärimmäisen huolestunut, mitä tässä vielä tullaan näkemään.
 
Susi-keskustelu facessa on kyllä äärimmäisen hankalaa, tai oikeastaan mahdotonta. Selkeästi toisen äärilaidan porukka täyttää koko kentän, ja ns normaalien ihmisten on turha edes yrittää esittää mitään ratkaisuja ongelmaan jos ne sisältävät mitään kannan rajoittamista tai hallittua metsästämistä. Ainoat hyväksytyt keinot ovat petoaitojen rakentaminen ja paimenten tai laumanvartijakoirien käyttö. Metsästystä ja liian rohkeiden yksilöiden ampumista ehdottavat ovat vain luonnosta vieraantuneita. Myöskään muissa maissa ei ole mitään susi-ongelmia vaikka niitä on enemmän. Itse olen kyllä äärimmäisen huolestunut, mitä tässä vielä tullaan näkemään.
Riemu repeää sitten KUN se ensimmäinen ihmisuhri tulee. Luulen että sen jälkeen sekulit alkaa häviämään ihan ilman lupia taikka määräyksiä. Itse siihen tilanteeseen suuri ja kaikkitietävä vihervirkamieskoneisto on asian ajanut. Kepulla on ollut monta kertaa avaimet kädessä mutta munattomuus vaivaa ja saarikko leipoo pullaa.
 
Riemu repeää sitten KUN se ensimmäinen ihmisuhri tulee. Luulen että sen jälkeen sekulit alkaa häviämään ihan ilman lupia taikka määräyksiä. Itse siihen tilanteeseen suuri ja kaikkitietävä vihervirkamieskoneisto on asian ajanut. Kepulla on ollut monta kertaa avaimet kädessä mutta munattomuus vaivaa ja saarikko leipoo pullaa.
Susi-keskustelu facessa on kyllä äärimmäisen hankalaa, tai oikeastaan mahdotonta. Selkeästi toisen äärilaidan porukka täyttää koko kentän, ja ns normaalien ihmisten on turha edes yrittää esittää mitään ratkaisuja ongelmaan jos ne sisältävät mitään kannan rajoittamista tai hallittua metsästämistä. Ainoat hyväksytyt keinot ovat petoaitojen rakentaminen ja paimenten tai laumanvartijakoirien käyttö. Metsästystä ja liian rohkeiden yksilöiden ampumista ehdottavat ovat vain luonnosta vieraantuneita. Myöskään muissa maissa ei ole mitään susi-ongelmia vaikka niitä on enemmän. Itse olen kyllä äärimmäisen huolestunut, mitä tässä vielä tullaan näkemään.



s
Onneksi en ole missään naamakirjassa. Ja se onni on myös niillä susien kritiitiktömillä suojelijoilla.
 
Back
Top