Tällä hetkellä soi .....

Hyvä melodia ja hyvä biisi on tavalliselle kuuntelijalle paljon tärkeämpi juttu, tuumaa soolokitaristi.
Ex-Megadeth-kitaristi, menestyksekkään soolouran Japanissa luonut kitaravirtuoosi Marty Friedman sanoo tuoreessa Guitar World -lehden haastattelussa kaipaavansa tämän päivän soittajilta enemmän kekseliäisyyttä. Friedmanin sanoo olevansa tympääntynyt siihen, millaiseen rooliin kitarasoolot ovat modernissa musiikissa ajautuneet. ”Tyypillisesti soolokitaristi astuu esiin, saa kahdeksan tahtia aikaa soittaa läjän typeriä lickejä, kenties heittää joukkoon jotain näppärää ja vakuuttavaa, ja sitten poistuu takavasemmalle”, Friedman toteaa. ”Toivon, että tällainen perinteinen tapa soittaa kitarasooloja kokee hitaan ja tuskallisen kuoleman. Soolojen kuuluu olla kekseliäitä. Niissä pitää olla jotain, mikä vetoaa kuulijoihin – erityisesti niihin, etkä eivät soita itse vaan ainoastaan kuuntelevat.”
Metallican soolokitaristi Kirk Hammett tuumaa tuoreessa Total Guitarin haastattelussa, ettei keskivertokuuntelija ole kiinnostunut kitarasooloista, vaan niistä innostuvat ainoastaan ne, jotka soittavat itsekin musiikkia. ”Ikävä sanoa näin kaikille lukijoille, mutta ne kuuntelijat, jotka eivät ole muusikoita – ja heitä on kuitenkin valtaosa – eivät tule muistamaan kitarasooloja. He muistavat hienon melodian ja mahtavan biisin, varsinkin sellaisen, joka vie heidät johonkin toiseen paikkaan ja tilaan”, Hammett toteaa. ”Kun opettelet soittamaan, sitä yleensä vaikuttuu asioista, joihin ei itse kykene, eikö niin?
Nuorena vasta-alkajana se jännitys voi olla maagista. Mutta muiden silmissä se ei merkitse mitään. Tarvitsemme musiikkia, joka saa juuri nuo ihmiset tuntemaan jotain.
Kitaristilla on vastuu tuoda sooloihin jotain, mikä tavoittaa juuri heidät.”



Totta tuo !
Näin niitä sooloja pitää vetää vaikka koko biisin mitan.


.
Mä tykkään progressiivisen rockin ja heavyn monimuotoisuudesta. Esim

 
Wayne Kramerin muistolle.

 
Kuulostaa kun kaikki soittaisi eri biisiä..
Jaa.... ei minusta ollenkaan. Tuossa on hyvin melodia kiinni rytmissä ja toki eri OSIA kappaleessa on hienosti. Ei tämä ole ollenkaan vaikeinta Dream Theateria mun mielestäni.
Historiassa tehtiin sinfonisia kappaleita joita nykyään arvostetaan klassisena musiikkina. DT on nykyaikaista OIKEAA sävellystyötä.


.
 
Klassikko, mutta koko toive tästä kauniista ajatuksesta meni niin päin vittua kuin olla ja voi. Lienee vihreät biisin "children of tomorrow". Ei saatu veljeyttä, ei saatu rauhaa. Saadaan enemmän kaikkea mitä ei pitänyt saada. Jääköön tämä kappale historiaan yhtenä kauneimmista ajatuksista, mutta yhtenä huonoimpina ennustuksista. Helpotuksen paria vuosikymmentä lukuunottamatta asiat kehittyivät lopulta huonompaan suuntaan.

Scorpions, Wind of Change.

 
Back
Top