Tuntematon sotilas filmataan taas.

Kukas ryhmänjohtajatason aliupseereista vaikuttaa parhaalta? Rokka on hyvä yksittäistaistelija, mutta onko hän johtaja? Lehto on kova ja sadistinen, mutta rohkea ja omalla karulla tavallaan pitää huolta ryhmästään ml. Riitaojan raahaaminen suolla ja hänen varusteidensa kantaminen. Lahtinen purnaa alaistensa nähden ja jopa lietsoo kapinahenkeä. Hietanen kasvaa romaanin aikana ja vastuuntunto mielestäni ylittää muut. Määttä nousee sotamiehestä ryhmänjohtajaksi, kuten Vanhalakin, mutta johtaako kumpikaan missään vaiheessa esim. loppurähinä, jossa Asumaniemi selvästikin vetää iskuryhmän perässään naapurin ryhmitykseen? Entä muut?

Omasta mielestäni Lehto ja Hietanen ovat parhaita ryhmänjohtajia. Tai Hietanenhan oli joukkueen varajohtaja...
 
Hietasta ainakin aikoinaan omalla RUK:n kurssilla kouluttajien antamana analyysina pidettiin parhaana ja uskottavimpana. Koskela oli selkeästi hieman "yliammuttu" henkilöhahmo Lammion ohella.

Hietanen mm. käänsi Lahtisen purnauksen huumoriksi, jolle Vanhala naureskeli: "Khihihi, Hietanen on ahvena". jne.

Kariluoto on myös sinällään uskottava henkilöhahmo, joka kasvaa saadun kokemuksen kautta. Muistaakseni sanottiin että "Kariluotoa pidettiin yhtenä pataljoonan rohkeimmista upseereista Aution, Koskelan ja Lammion ohella." Autio on romaanissa jäänyt täysin sivuhenkilöksi muutamaa mainintaa ja kuolemaa pikakivaarisuihkuun lukuunottamatta.

Edit: Korjattu aivopieru eli Aarnio -> Autio. :)
 
Viimeksi muokattu:
@Sardaukar @pstsika

Hietanen tulee itselläkin mieleen hyvänä esimerkkinä, kun aliupseereja mietitään. Onko sattumaa, että kyseessä on kirjan mittapuulla varsin tavallinen ja tasapainoisen oloinen tyyppi, jolla ei ole mitään suurempia sisäisiä vääntöjä nähtävillä?

Rokasta olen aina miettinyt, että onko mies mennyt Talvisotaan valmiiksi aliupseerikoulutettuna miehenä, vai onko alikessun natsat irronneet räväkän esitaistelijan roolissa olevalle miehelle kun koulutetut aliupseerit ympäriltä ovat kaatuneet. Jotenkin tuo jälkimmäinen tuntuisi uskottavammalta selitykseltä henkilöhahmoon nähden. Ja jos en väärin ole käsittänyt niin esikuva Viljam Pylkäs osallistui myös ihan rivimiehenä Talvisotaan, jos siitä nyt voi yhtäläisyysmerkkejä vetää. Pirun hyvä taistelija tietysti tietyssä mielessä toimii jotenkin ryhmänjohtajanakin, kun saa muut mukaansa. Ja hyödyntäähän Rokka henkilöstöresurssit ihan kohtalaisesti, kun huonompikin mies kelpaa antamaan lippaita kun hän "ompelee".

Lehto on ehkä enemmän siellä "pahispuolella" kirjan mittakaavassa, mutta ärtymys on kyllä monissa kohdissa ihan ymmärrettävää. Riitaojan kaltaiset tuskin olisivat ensinkään kuuluneet etulinjan hommiin.
 
Pitää myös eroitella toisistaan fyysinen ja moraalinen rohkeus.

Moraalista rohkeutta oli esim. upottaa konekiväärit suohon, jotta pystytään haavoittuneet kantamaan. Esim. japanilaiset toisessa maailmansodassa osoittivat uskomatonta fyysistä rohkeutta, mutta etenkin upseeristossa usein olivat ilman moraalista rohkeutta. Eli ylempien käskyjä noudatettiin sittn pilkun päälle.
 
Minun on myönnettävä että Tuntemattoman olen katsonut vain kerran enkä pidä ko. leffaa mitenkään erityisenä. En jaksa katsoa sitä vuosi vuodelta uudestaan. Ilmeisesti elokuvalla on jotain sotilaskoulutukseen liittyvää käyttöä. Ei se kai siis kovin epäonnistunut elokuva voi olla. Ainakin AUKissa muistan jotain keskustelua aiheesta.
 
Jos saa vähän rönsytä, niin fiktiossa parhaita ryhmänjohtajia on mielestäni Talvisodan alikersantti Somppi, jota Antti Raivio esittää. Esiintyy rauhallisesti, koordinoi ryhmän toimintaa ja taistelee hyvin. Ainakin näin itse pelkän miehistökoulutuksen saaneen näkökulmasta hyvä reservin aliupseeri.
 
Jos saa vähän rönsytä, niin fiktiossa parhaita ryhmänjohtajia on mielestäni Talvisodan alikersantti Somppi, jota Antti Raivio esittää. Esiintyy rauhallisesti, koordinoi ryhmän toimintaa ja taistelee hyvin. Ainakin näin itse pelkän miehistökoulutuksen saaneen näkökulmasta hyvä reservin aliupseeri.

Pitää myös loistavan hengennostatuspuheen, jota sekä joukkueenjohtaja että komppapäällikkö katselevat suu auki.

"Meidän on nyt tämä tehtävä vaikka raakasti väsyttää. Kyllä se aron poikakin nikkeliä tottelee kun sitä on tarpeeksi ilmassa". Tai jotenkin noin.
 
Jos saa vähän rönsytä, niin fiktiossa parhaita ryhmänjohtajia on mielestäni Talvisodan alikersantti Somppi, jota Antti Raivio esittää. Esiintyy rauhallisesti, koordinoi ryhmän toimintaa ja taistelee hyvin. Ainakin näin itse pelkän miehistökoulutuksen saaneen näkökulmasta hyvä reservin aliupseeri.

Eikös Somppi ollut kanta-aliupseeri ? Minusta tämä tuli esiin ihan leffan alussa kun perustamiskeskuksessa tämä jakoi SA-Int -varustusta reserviläisille. Suojeluskuntaan kuulumattomat sitten tätä purnasivat tyyliin: "Kattokaa ny millaaset varustehet mulle jaettiin. Kokardi ottahan ja vyö ympärille."

Somppi sitten kuittaili takaisin että "armeijalla on varusteita raakasti liian vähän."
 
Eikös Somppi ollut kanta-aliupseeri ? Minusta tämä tuli esiin ihan leffan alussa kun perustamiskeskuksessa tämä jakoi SA-Int -varustusta reserviläisille. Suojeluskuntaan kuulumattomat sitten tätä purnasivat tyyliin: "Kattokaa ny millaaset varustehet mulle jaettiin. Kokardi ottahan ja vyö ympärille."

Somppi sitten kuittaili takaisin että "armeijalla on varusteita raakasti liian vähän."

Voi olla joo - ainakin oli PERKin toiminnassa mukana.

Ja kun Alasen Ylli kommentoi, että "taitaa olla sota tulossa, kun kuolemanlevyjä jaetaan", Somppi totesi vaan rauhallisesti että "älkäähän ny pojat mahrottomia puhuko" tms :) Ja johonkin vitutukseen taisi tulla myös "Älkäähän nyt, nää on vaan näitä armeijan hommia" :D

Pitäisi kai katsoa leffa uudestaan kun alkaa olla sitaatit hakusessa. Vaimolta on "Talvisota-neitsyys" oletettavasti viemättä, joten mikäpä parempi tilaisuus näyttää elokuva joka jokaisen pitäisi katsoa.

Edit: Näyttäisin tv-sarjan mutta kun DVD:tä ei enää saa :(
 
Talvisota-elokuvan itselle paras kommentti oli Martti Hakalan:

"Tänne on vissiin kerätty kaikki tuulimyllyn lämmittäjätkin.."

Tuli joskus itsekin käytettyä sanontaa... :D
 
Talvisota-elokuvan itselle paras kommentti oli Martti Hakalan:

"Tänne on vissiin kerätty kaikki tuulimyllyn lämmittäjätkin.."

Tuli joskus itsekin käytettyä sanontaa... :D

Minä tykkään sotamies Vilho Erkkilästä...

...on sotamies Martti Hakalan velipuoli. Hän on muita hitusen arempi, ja saakin sodan alkuvaiheessa paniikkikohtauksen. Haavoittuu vakavasti sodan loppupuolella, ja kuolee pian saamiinsa vammoihin.

Paavilaisen Hessu on lapsuuden ystävä ja muutenkin hieno mies.

Pohjanmaa elokuvassa se oli mulkku jätkä ja sai Kauhavan raudasta silmään, mutta Pohjanmaa ja Hakalat nyt on mitä on :)

Tämä on hieno elokuva ja hieno biisi...

 
Viimeksi muokattu:
Eteläpohjalaisen veren (Jaakko Ilkan ja Könnin suvun) omaavana ymmärrän aika hyvin noita juttuja. :D
 
Talvisota, Kevätsota, Syyssota..mitä näitä nyt olikaan...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060221658158_uu.shtml

pooh-y-l-burro22.jpg
 
Talvisota-elokuvan itselle paras kommentti oli Martti Hakalan:

"Tänne on vissiin kerätty kaikki tuulimyllyn lämmittäjätkin.."

Tuli joskus itsekin käytettyä sanontaa... :D

Mä niin käyttäisin tuota sanontaa jos konfliktitilanteessa päätyisin jonnekin koulutuspaikkaan missä olisi muitakin vanhempia sijoittamattomia ressuja.

Oikeastaan melkein toivon sotaa niin pääsisi sanomaan tuon.
 
Rokasta olen aina miettinyt, että onko mies mennyt Talvisotaan valmiiksi aliupseerikoulutettuna miehenä, vai onko alikessun natsat irronneet räväkän esitaistelijan roolissa olevalle miehelle kun koulutetut aliupseerit ympäriltä ovat kaatuneet. Jotenkin tuo jälkimmäinen tuntuisi uskottavammalta selitykseltä henkilöhahmoon nähden. J
Rokka sanoi Lammiolle ilmoittautuessaan että "talvsovassa hyö antoit natsat, syytä en tiiä"
 
Tämäkin budjetti olisi voitu käyttää johonkin uuteen elokuvaan. Mutta kai se on tuttu ja turvallinen, mutta ei silti tule pärjäämään alkuperäselle.
 
Back
Top