Tacitus kirjoitti:Epäuskoni tämän forumin suhteen kävi taas abyssaalisissa lukemissa, kun huomasin, että keskustelua käydään taas niinkin tärkeistä asioista, kuin m62:sen housunlahkeiden kulumisesta ja jenkkihilavitkuttimien poistoilmaventtiilin oikeasta väristä. Mutta yhtään mistään ei löydy topicia koskien viime viikolla ilmestynyttä uutta turvallisuus- ja puolustuspoliittista selontekoa. Mitäpä moisesta pikku läpyskästä, eihän se tee mitään muuta kuin käytännössä määrittelee Suomen puolustuspolitiikan kuluvalle vuosikymmenelle. Keskustellaan me vaan siitä, että toimiiko vetoketjut vai tarranauhat maastopuvuissa paremmin. Sitä paitsi opuksen lukeminenhan voisi muuttaa omaa ajattelumaailmaa, joka on pääosin peräisin 80-luvulla suoritetun varusmiespalvelun ajoilta. Silloin oli asiat paremmin, rauta oli rautaa, ja se oli vahvin valtio, jolla sitä rautaa oli lukumääräisesti eniten...
Ensinnäkin mielestäni selontekoon on viitattu muissakin topiceissa.
Toisekseen ei ainakaan minua henkilökohtaisesti kyseinen selonteko hetkauta suuntaan eikä toiseen. Minä en siihen pysty mitenkään vaikuttamaan eikä se juurikaan vaikuta minun elämääni. Vasta se miten selontekoa toteutetaan käytännön toimissa vaikuttaa jotenkin ja sekin hyvn vähän, sillä poteron kaivaakseen täytyy edelleen iskeä kenttälapio maahan yhtä monta kertaa. Hyvän tuliaseman vaateet säilyvät samoina, aselajikohtaiset taidot eivät muutu mihinkään ja kilometrin kulkeakseen pitää siirtää kumisaapaasta yhtä monta kertaa. Suurin osa selonteon asioista on sellaisia, joista voin rehellisesti sanoa olevani ulkona kuin lumiukko. Minulal ei ole riittävästi tietopohjaa niitä arvioidakseni, eikä minulla tarvi ollakaan. Minä hoidan oman tonttini ja tehtäväni sillä hyvä. Ja siihen tehtävään ei yksi selonteko juurikaan vaikuta. Ne on isommat herrat, jotka joutuvat selontekoa miettimään toimissaan. Kun iskeen lapionteerää turpeeseen niin ei siinä juuri auta sen enempää puolustus-, ulko-, sisä- kuin talouspoliittinenkaan selonteko sen enempää kuin koulutus- tai työllisyyspoliittinenkaan. Ruotikoon politiikka ja poliitikkojen selostuksia ken haluaa, tahtoo ja katsoo tarpeelliseksi. MInua henkilökohtaisesti koskettaa huomattavasti enemmän se onko maastopuvun lahkeeni kulunut puhki vai ei.