Tykistö

Viittaatko vastatykistötutkien toimintaan, jota älyammukset vaikeuttavat? Enpähän ole ihan varma... Ne ei kuitenkaan ihan heti ala ohjaamaan sitä kranaattia ja tutkalle riittää muutama sekunti lentorataa, jotta se voi päätellä lähtöpisteen. Tietenkin, jos kranaatti nähdään vasta lennon aikana on silloin melkein mahdotonta saada lähtöpistettä kiinni.


Vastatykistötutkan keila, kantama, katvealueet, erottelukyky, kyky seurata useampaa kohdetta yhtä aikaa yms. seikat varmaan vaikuttavat sen tarkkuuteen ja tehokkuuteen paikantaa vihollisen kranaatinheittimiä, tykkejä, raketinheittimiä jne. Maaston muoto ja lavetin liikkuvuus vaikuttavat nekin epäilemättä vastatykistötoimintaan.
 
CEP maksimiametilla ei ole kuin 24x40m, jos muistan oikein. Eli 50% kranaateista osuu 24x40m alueelle

Onko sulla pilkkuvirhe, kun hajontasi on ihan eri mitoissa kun mun luvut?

Ei ole ja tiedän kyllä mistä puhun, suurimman osan ajasta ainakin. Voin tsekata nuo luvut myöhemmin, mutta nuo muistelisin olevan 120 KRH 92 hajonta maksimiametilla.

Kun ei tullut tarkennusta, niin lasketaan sitten yhdessä! Määritellään ensin käsitteet, niin tiedämme, mistä puhutaan. Hajonta tarkoittaa tavallisesti pituushajontaa, koska se on moninkertainen sivuhajontaan verrattuna. Määritelmänä ampumasuunnassa mi-
tattuna lähimmän ja kaukaisimman iskemän välimatka. Hajontaan vaikuttaa laukausmäärä ja sen jakautuma noudattaa koulusta tuttua Gaussin käyrää. Hajonnan laskemista helpottaa apukäsite todennäköinen pituuspoikkeama, jota merkitsemme symbolilla
r. Raskaan krh:n r on 0,9 %, mutta Huom! se ei sitten vielä ole kaivattu hajonta. Vaan tämä todennäköinen poikkeama kerrotaan laukausmäärästä riippuvalla kertoimella, josta vasta saadaan tulokseksi hajonta. Jenkkikäsite CEP, jonka joku oli netistä löytänyt,
tarkoittaa ympyrän sädettä, jonka sisälle osuu 50 % iskemistä. Jos CEP olisi siis 40 m, on 50 % iskemistä 80 metrin matkalla eikä tietenkään 40 metrin. Tykkimiehet käyttävät lisäksi nyrkkisääntöä, jonka mukaan 18 -tykkisen pston hajonta on 4 % ampuma-
etäisyydestä.

Pitkähkön johdannon jälkeen asiaan: lasketaan 12 heittimisen KRH -komppanian hajonta 120 KRH92:n max ampumaetäisyydellä 7000 m. R on 0,9% x 7000 m eli 63 m. Jos ammutaan isku 12 ls/ase on kerroin 7,5 eli hajonta on 7,5 x 63 m = 450 m. Jos taas
tyydytään ampumaan kolme kertaa, silloin käytetään kerrointa 6, ja hajonnaksi saadaan 380 m. Nämä lasketut arvot siis katsotaan vielä normaaliksi hajonnaksi. Käytännössä ovat tulokset vähän pienempiä etenkin nykyisin, kun ampuma-arvot lasketaan laski-
milla ja aseiden paikat mitataan miltei metrilleen. Käytetty lähdekin on 1990 -luvulta, kun ei uusin Krh-opas (myöskin julkinen) löydy kotikirjastosta. Mitään isoja eroja ei kuitenkaan ole, sillä suurin osa hajonnan tekijöistä ei poistunut vaikka tietokoneet tuli
mukaan kuvaan

Tykkimiehet kutsuvat ylläolevaa ampumaopiksi. Sen käsitteiden hallitseminen edellyttää PV:n antamaa koulutusta. Mä en halua asettua kenenkään yläpuolelle, mutta ainakaan mun mielestä ei tänne kannata postata kuulopuheita ja sotilashuhuja. Forumin
seuraajillahan ei ole mahdollisuutta erottaa huuhaata todesta. Alla vielä pari laskuesimerkkiä aiheesta:
 

Liitteet

  • Hajonta_Krh_opas.pdf
    1 MB · Luettu: 18
Tytärammukset räjähtää maanpinnan yläpuolella. Näyttää videolla aina vähän komeammalta kun luonnossa. Vaikutus riippuu tietysti siitä, kuinka hyvin osuu vihollisen ryhmitys maalialueelle.

Viime vuosikymmenellä hänkittiin meillekin joku määrä Rheinmetallin kuorma-ammuksia, kuten @kertakenttään kirjoitti. Niitä ei ole enää kymmeneen vuoteen ammuttu, kun norjalaisen tutkimuksen mukaan tästäkin mallista jäi liikaa räjähtämättömiä, joi-
den itsetuho ei toiminut. Suomen tilastot sanoi toista, mutta ne perustui aika pieneen otantaan.
 
Tytärammukset räjähtää maanpinnan yläpuolella. Näyttää videolla aina vähän komeammalta kun luonnossa. Vaikutus riippuu tietysti siitä, kuinka hyvin osuu vihollisen ryhmitys maalialueelle.

Viime vuosikymmenellä hänkittiin meillekin joku määrä Rheinmetallin kuorma-ammuksia, kuten @kertakenttään kirjoitti. Niitä ei ole enää kymmeneen vuoteen ammuttu, kun norjalaisen tutkimuksen mukaan tästäkin mallista jäi liikaa räjähtämättömiä, joi-
den itsetuho ei toiminut. Suomen tilastot sanoi toista, mutta ne perustui aika pieneen otantaan.

Jokainen joka on mennyt Pohjankankaan kuorma-ammusmaalialueen ohi tietää kyllä miksi niitä suutareita ei juurikaan ollut... Vihje: avoin sorapäällysteinen kenttä.
 
DARPA, the boffinry nerve-center of the US military, has awarded a contract to develop a cross between a missile and an artillery shell for use by the Navy.

Dubbed the Multi-Azimuth Defense – Fast Intercept Round Engagement System (MAD-FIRES) program, the proposed projectile will combine the precision and maneuverability of a smart missile with the rapid-fire capability of an artillery shell. DARPA has awarded an $8m contract to Raytheon to develop such a device.

"MAD-FIRES aims to advance the state-of-the-art in defensive gun systems by creating a new, low-cost technological foundation for guided, gun-launched projectiles," said the agency.

"Specifically, MAD-FIRES aims to incorporate enhanced ammunition rounds able to alter their flight path in real time to stay on target, and a capacity to continuously target, track and engage multiple fast-approaching targets simultaneously and re-engage any targets that survive initial engagement."

DARPA says the smarter munitions are needed to cope with smaller threats against US naval ships, such as small motorboats and drones. The dangers of these were amply demonstrated in the Millennium Challenge 2002 wargame, where basic missiles and small boats loaded with explosives successfully sank 19 US warships, including an aircraft carrier.

The MAD-FIRES munitions need to be stored in large, relatively cheap quantities and must be like standard artillery. However, they also need to be maneuverable enough to deal with small targets. DARPA wants to cut the cost of using such munitions tenfold or more with the new system, while increasing kill ratios.

Raytheon already has skin in the guided artillery game – the company's Excalibur shells are guided by external fins that pop out after firing and it claims they achieve around 2 metres (6.5 feet) of accuracy with a range of 50km (31 miles). The company already has a smaller version for naval use under development that might be useful for this contract.

DARPA funded some of the initial research into smart bombs, and conversion kits of fins and laser sights that can be strapped onto existing "dumb" bombs to make them steerable. The agency has also demonstrated that smart bullets are feasible, albeit at a heavy price.

We've already seen such an example with the Navy's USS Zumwalt, which was supposed to be armed with rocket-assisted smart artillery shells called the Long Range Land Attack Projectile. While the munitions worked, they also cost $800,000 a pop, meaning they were too expensive to even practice with and have since been dropped.

With MAD-FIRES, the agency wants to keep costs low enough for mass deployment but accurate enough to be useful against smaller targets. The DARPA contract will determine whether that can be done. ®
http://www.theregister.co.uk/2017/01/18/darpa_funds_smart_artillery_shell/
 

MAD-FIRES testeistä kuvamateriaalia: ammuksen ja raketin yhdistävä a-tarvike työn alla!

spy_vs_spy_320.jpg


Sorry, nuo lyhenteet ovat kuin suoraan aprillipäivän lehdestä...
 
Kylläpä taas nauratti ja v*tutti tuossa videossa tuo allahushiskebabin huutelu. Kyllä sen jotenki ymmärtää (tai ei) mutta pitääkö se radioonki karjua sitä. Luulis olevan tärkeämpääki viestintää ku "allahukebabranskalaisilla"
 
Israel-tietäjämme voisivat vähän valottaa tuota Merkavan pohjalle rakennetun Sholef-panssarihaupitsin tarinaa. Ilmeisesti alustana siis on Merkava Mk. I ja putki on Soltamin Tampella-yhteistyön pohjalta suunniteltuja putkia, kuitenkin NATO-yhteensopivalla panoskammiolla.
Miten se pärjäsi IDF:n testeissä? Ainakin Military-Today.com ilmoittaa sille aika kovia lukuja, kuten 9 ls/min laukausnopeuden (lienee 1. minuutin laukausnopeus tai vastaava) ja varsin suuren 75 laukauksen ammustäytön (joista 60 latausvalmiina), 15 s ampumavalmiuden asemaanajosta ja 40 km maksimiampumaetäisyyden. Toki sen järjestelmät lienevät nykyisiin uusiin panssarihaupitseihin verrattuna hiukan vanhentuneet, kun sitä ei otettu tuotantoon.
Syynä prototyyppiasteelle jäämiseen lienee ollut hinta, kun Israel päätyi vain M109:iensä päivittämiseen, joka tuli varmasti halvemmaksi?

sholef_l6.jpg

http://www.military-today.com/artillery/sholef.htm
Sholef
155 mm self-propelled howitzer
sholef.jpg

The Sholef incorporated newest technological developments, but was not selected for production



Country of origin Israel
Entered service -
Crew 4 men
Dimensions and weight
Weight 45 t
Length (gun forward) 13.5 m
Hull length 9 m
Width 3.72 m
Height 3.49 m
Armament
Main gun 155 mm
Barrel length 52 calibers
Machine guns 1 x 12.7 mm
Projectile weight 43.7 kg
Maximum firing range 45 km
Maximum rate of fire 9 rpm
Elevation range - 5 to + 70 degrees
Traverse range 360 degrees
Ammunition load
Main gun 75 rounds
Machine guns 1 000 rounds
Mobility
Engine Continental AVDS 9AR 1790 diesel
Engine power 1 200 hp
Maximum road speed 60 km/h
Range 500 km
Maneuverability
Gradient 60%
Side slope 40%
Vertical step 0.8 m
Trench 2.8 m
Fording 1.38 m
Fording (with preparation) 2.4 m


The Sholef (Hebrew for "Slammer", which is slang in that language for "Gunfighter") was an Israeli Self-Propelled Howitzer prototype, built on the chassis of the Merkava Mk.1. Development of this artillery system commenced back in the 1970s. The project was considered of high national priority and incorporated the newest technological developments. Two prototypes of this vehicle were unveiled in 1984 and 1986, respectively, but it was not selected for production. Instead the Israeli Defense Forced selected upgraded version of American M109 howitzer.

The Sholef's chassis, aside from a few minor modifications, is identical to that of the Merkava Mk.1. The glacis plate is unchanged, except for the addition of a support bracket for the gun tube, which is folded down when not in use. As such, the Sholef and Merkava series share a large percentage of common components. The front-left side of the chassis has a prominent exhaust louver, along with a much smaller port just in front of it; the exact function of this port is uncertain, though the soot seen around it in photos of the Sholef suggests it may be a new or additional exhaust port, or perhaps an outlet for a smoke generator.

The Sholef can be ready to fire only 15 seconds after coming to a complete stop, and fire three projectiles in only 15 seconds. It is also compatible with standard NATO 155 mm ammunition, and a total of 75 projectiles can be stowed in one Sholef, 60 of which are ready for combat.

The Sholef's 155 mm/52 gun is an original design created by Soltam, though it bears a resemblance to South Africa's G5 Howitzer. It has a fume extractor and muzzle brake, and is kept stationary by a travel lock while the vehicle is on the move. This gun has a maximum rate of fire of 9 rounds/min, and a range in excess of 40 000 m when firing an ERFB-BB round. Though loaded automatically, the gun may be cycled and fire manually if the need arises. While the gun is normally carried by a travel lock as with most other self-propelled howitzers while the Sholef is on the move, the weapon is stabilized and can actually be used for direct-fire while the vehicle is moving, giving it much greater self-defense capability than most other vehicles of its type.

A crew of 4 is required to fully-operate the Sholef. Air conditioning and heating for the crew are provided, as is a ration heater.

The hull has the same ballistic protection as the Merkava Mk.1. The armor on the turret is sufficient to defeat small arms fire, shell splinters, blast overpressure, and most heavy machine gun rounds. The armor is augmented by spall liners, and the same overpressure NBC system as the Merkava Mk.1 is fitted. There is also a back-up collective NBC system.

The running gear consists of 6 unevenly-spaced rubber-tired roadwheels on each side, and 5 return rollers, the second from the rear of which is noticeably larger than the others. The drive sprocket is forward, and the conspicuously-spoked idler is rear. These may be partially-obscured by track skirts, of which the Merkava Mk.1 has 10 panels, with a wavering underside, and little coverage of the sprocket or idler.

The unit cost of the Sholef is unknown, but it is presumably no longer offered for sale.

 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä taas nauratti ja v*tutti tuossa videossa tuo allahushiskebabin huutelu. Kyllä sen jotenki ymmärtää (tai ei) mutta pitääkö se radioonki karjua sitä. Luulis olevan tärkeämpääki viestintää ku "allahukebabranskalaisilla"

Se on arabeilla samanlainen yleismanaus kuin suomen kielessä vaikka "jumalauta". Auto saa uuden vahauksen -> "Allahu akbar että muuten pirssi kiiltää komiasti".
 
Syynä prototyyppiasteelle jäämiseen lienee ollut hinta, kun Israel päätyi vain M109:iensä päivittämiseen, joka tuli varmasti halvemmaksi?

Tai sitten jenkit eivät halunneet iippojen työskentelevän kommunistisen suomen kanssa neuvostoliiton aikana. Jenkit ovat avustaneet ties kuinka kauan ja M109sia on olemassa tuhansia joten kait se tuli iipoille halvemmaksi tuota kautta.
 
Mikä ajatus mahtaa olla siinä, että Israelin tykistömuseossa joku valopää somistaa aseita punaisella maalilla, Sholefissakin telapyörien navat:eek::mad::)
 
Israel-tietäjämme voisivat vähän valottaa tuota Merkavan pohjalle rakennetun Sholef-panssarihaupitsin tarinaa. Ilmeisesti alustana siis on Merkava Mk. I ja putki on Soltamin Tampella-yhteistyön pohjalta suunniteltuja putkia, kuitenkin NATO-yhteensopivalla panoskammiolla.
Miten se pärjäsi IDF:n testeissä? Ainakin Military-Today.com ilmoittaa sille aika kovia lukuja, kuten 9 ls/min laukausnopeuden (lienee 1. minuutin laukausnopeus tai vastaava) ja varsin suuren 75 laukauksen ammustäytön (joista 60 latausvalmiina), 15 s ampumavalmiuden asemaanajosta ja 40 km maksimiampumaetäisyyden. Toki sen järjestelmät lienevät nykyisiin uusiin panssarihaupitseihin verrattuna hiukan vanhentuneet, kun sitä ei otettu tuotantoon.
Syynä prototyyppiasteelle jäämiseen lienee ollut hinta, kun Israel päätyi vain M109:iensä päivittämiseen, joka tuli varmasti halvemmaksi?

Katso liite: 13267

http://www.military-today.com/artillery/sholef.htm


Onko kuvan haupitsissa 39 pituuskaliiberin putki? Eikö 40 km ole aika optimistinen kantama näin lyhyelle putkelle (ainakin perinteisillä ammuksilla)?
 
Back
Top