UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Kylkimiinalla olisi kyllä käyttöä ropelilennokkien hyötykuormana, ei haittaisi vaikka luukku olisi kiinni.
 

Ompas hienoa jotta tääläkin on pistetty töpinäksi! Olin jo vähän kateellinen etelän serkuille.

Tässä on vähän vertailua sen mitä tuosta nyt tietoa löytyi. Jonkin verran numeroissa oli ristiriitaisuutta artikkelissa ja nettisivuilla, joten tuskin nämä kovin tieteellisellä tarkkuudella on vielä kehittäjilläkään tiedossa.


1716238085939.png


* Huomiona kummassakin tuo nato-paarien integraatio on käyttäjän kannalta todella kehno.
* Havocin jousitus on kyllä todella erikoisen näköinen, en ihan tainnut vieläkään päästä kärryille.
* Havocin nopeus on käsittämätön, melkoinen tikkumies joka sitä noin nopeaa ajaa. Heillä on oma kehittämä moottori ilmeisesti tuossa.
 
* Huomiona kummassakin tuo nato-paarien integraatio on käyttäjän kannalta todella kehno.
* Havocin jousitus on kyllä todella erikoisen näköinen, en ihan tainnut vieläkään päästä kärryille.
* Havocin nopeus on käsittämätön, melkoinen tikkumies joka sitä noin nopeaa ajaa. Heillä on oma kehittämä moottori ilmeisesti tuossa.

Lisäksi ihmetyttää tuo hybridivoimansiirto, joka pienessä sarjassa tulee todella kalliiksi.
Miksei otettu suoraan siviilitekniikkaa moottorikelkoista, eli bensamoottori ja variaattori.
 
Lisäksi ihmetyttää tuo hybridivoimansiirto, joka pienessä sarjassa tulee todella kalliiksi.
Miksei otettu suoraan siviilitekniikkaa moottorikelkoista, eli bensamoottori ja variaattori.

Telathan tuossa ilmeisesti on moottorikelkasta, niin olisi otettu alustakin.

Mutta aika pelottavaa olisi tuolla paareilla matkustaa, saisiko edes ikkunan?
 
Lisäksi ihmetyttää tuo hybridivoimansiirto, joka pienessä sarjassa tulee todella kalliiksi.
Miksei otettu suoraan siviilitekniikkaa moottorikelkoista, eli bensamoottori ja variaattori.
Noita mallejahan oli 3 kappaletta. Suurimmassa 750 kg massaisessa on kääntytyvät telat. Muut ovat liukuohjattuja. Liukuohjatut lienee tehty sillä tavalla, että molemmille teloille on oma moottori. Tällöin kääntyminen onnistuu hallitusti ohjaamalla sähkömoottoreiden pyörintänopeutta. Vastaavan yhtä hyvin hallittavan kääntökoneiston tekeminen polttomoottorin ja variaattorin perään olisi varsin haasteellista. Täsmällinen hallittavuus on erityisen tärkeää tuollaisessa kauko-ohjatussa laitteessa, kun ohjaajalta puuttuu petu (perstuntuma).

Telathan tuossa ilmeisesti on moottorikelkasta, niin olisi otettu alustakin.

Mutta aika pelottavaa olisi tuolla paareilla matkustaa, saisiko edes ikkunan?
Tuon S-300 mallin telakoneisto muistuttaa paljon moottorikelkan telakoneistoa. Kts:
https://ndr-industries.com/wp-content/uploads/2023/08/Havoc-S-300-Gen2-scaled.jpg
Lienee tehty moottorikelkan osista suurelta osin. Moottorikelkkaan verrattuna on jouduttu tekemään muutoksia, koska edessä ei ole suksia ja käyttö on myös ilman lunta. Ei tuo varmaankaan mikään maailman paras tela-alusta ole, mutta tarkoituksena lieneekin ollut tehdä ensimmäinen prototyyppi jota kehitetään paremmaksi, jos asiat lähtevät vetämään.

Suurimmassa mallissa näyttää olevan mönkijän telat ja alusta. Saattaa myös koko voimalinja olla mönkijästä. Ehkä on teurastettu toimiva mönkijä osia varten tai rakennettu hieno peltikuori valmiin mönkijän päälle.
 
Kolme päivää sitten huthit ilmoittivat ampuneensa alas Reaper-lennokin.
reaper.jpg
Tämä oli kolmas Reaper joka ammuttiin alas Jemenin yläpuolella toukokuun aikana. USAF ilmoitti etteivät he olleet menettäneet lennokkeja tuona aikana, eikä kansallisuustunnuksia näy, joten kyseessä oli luultavasti CIAn tai Emiraattien lennokki.

Ukrainan sodassa UCAVit ovat olleet pettymys. Bayraktarit saivat sodan sekavina alkuviikkoina jonkun verran menestystä, ja siitä tehtiin tarttuva hittibiisi, mutta kun linjat jähmettyivät, ne ammuttiin alas. Syksyllä 2022 Ukrainan puolustusneuvoston johtaja kuvasi Bayraktar-hankintaa "enemmän korruptioksi ja PR:ksi, kuin taistelukäytössä hyödylliseksi", suututtaen itsensä Haluk Bayraktarin. Muita länsimaisia UCAVeita ei ole edes lähetetty.

Venäjän UCAVit menestyivät vielä huonommin. Pieni määrä Inohodets-lennokkeja (aka. Orion) sai muutamia tappoja, kunnes nekin ammuttiin alas. Venäjä ilmeisesti osti myös muutaman iranilaisen UCAVin, mutta ne eivät ilmeisesti saaneet aikaan juuri mitään. Joku aika sitten eräs venäläinen kommentaattori huomioi:

Somewhere a couple of years before the SVO, we were proudly shown the Russian Orion attack drone. It was developed by the Kronstadt company as our response to the Turkish Bayraktar.
During field tests in Crimea, Orion performed well. The drone easily hit aircraft standing on the ground and even shot down a helicopter-type flying target in the air.

Despite the opening of a new plant of the Kronstadt company in the Moscow region, where it was planned to mass-produce Orion-Pacers, these drones have not yet managed to prove themselves in Ukraine. They were eclipsed by the Lancets and primitive FPV drones, which thrashed such a heap of enemy equipment that several tanks and trucks shot down by Orion did not make a difference in Mariupol.
In general, the same thing happened with Orion as with the Turkish Bayraktar. This war is not for medium-altitude UAVs. In layered air defense, as attack drones, they are, to put it mildly, useless.


Vaikka UCAV on halvempi kuin hävittäjäkone, se on silti liian kallis lähetettäväksi tehtäviin joissa selviämismahdollisuus on 50% luokkaa. Heti kun ilmatorjunta on kerrostettu, sen sijaan että se koostuisi yksittäisistä järjestelmistä jotka eivät peitä toisiaan, UCAVien selviämismahdollisuudet ovat liian huonot. Aikaisemmat konfliktit kuten Karabahin sota, näyttävät antaneen liian ruusuisen kuvan asetyypin mahdollisuuksista ainakin nykyisessä muodossaan.

Viime aikoina Ukraina on taas ilmaissut kiinnostusta Reaperiin:
https://www.eurasiantimes.com/q-9-but-reveals-itself-too-reaper-atacms-pairing/

Kuitenkin ilmeisesti käytettäväksi vain omalta alueelta tehtävään tähystykseen, sama rooli mihin TB2:sia on jo käytetty.
 
Back
Top