Ukrainan Ilmavoimat

Olen seurannut Ukrainan konflikti/sota ketjua jo jonkin aikaa. Siellä on puhetta jonkin verran Ukrainan ilmavoimista.
Itse olen vanha nostoväki ikäinen ukko. Konfliktin alettua rekisteröidyin foorumille ja sitä tulee seurattua tunteja päivässä. Epätoivoisesti toivoo ja odottaa positiivisiä uutisia Ukrainan kannalta. Erityisesti ilmatilan lentokieltoja lisää hävittäjiä Ukrainaan/lle on asia, jota odottaa. Mutta ei vaan näytä tapahtuvan :mad:.

Mutta jos se ihme tapahtuu ja länsi(tai miksei mistä vaan) ottaa viimeinkin pään pois kokonaan pensaasta ja toimittaa hävittäjiä.
Kiinnostaa mitkä on ne realistiset mahdollisuudet lisätä Ukrainan ilmavoiminen suoritys kyky lyhyellä tähtäimellä ja pidemmällä aikavälillä?

Wikipedian mukaan hävittäjä kalusto tällä hetkellä Mig-29 37 kpl, Su-27 34 kpl, Su-24 14 kpl ja Su-25 31 kpl.
En noista aseistuksista, tutkista ja datalinkeistä ymmärrä mitään. Mutta nuo edellä mainitut kuitenkin lienevät nykyisen kaluston ongelma.
Ilmeisesti noita ei pysty mitenkään kohtuullisella aikataululla päivittää. Vai pystyykö? onko jopa mahdollista, että Puolan Mig-29 olisi tekeillä jotain suorityskykyä ase/tutka päivitystä ja lentäjien koulutusta, jonka jälkeen ne toimitettaisiin Ukrainalle. Toivossa on hyvä elää vaan ei taida tapahtua.

Puolasta ilmeisesti hiukan päivitettyä MIg-29 olis tarjolla. Mutta ei taida suorituskykyä juurikaan parantaa ehkä ovat paremmin huollettuja ja paremmassa kunnossa?
F-15 ja F-16 mallit on Ukrainan toivomat kalustopäivitys. Jas gripeniä on tuolla konflikti ketjun puolella heitelty vaihtoehtona. Itse haluaisin myös nähdä Gripenin Ukrainassa. Mutta Gripen ei liene realistinen vaihtoehto.

Onko muita jopa realistisempia vaihotehtoja Mirage 2000 , Tornado jne? Venäjän ilmavoimat ei kuitenkaan mitenkään ole häikäisseet suorituskyvyllään. Ilmeisesti hiukan vanhempikin länsihävittäjä taitaa olla parempi kuin itäkalusto ainakin Venäjän käytössä? Minkä hävittäjän ja millä aseistuksella laskisitte vahvistukseksi Ukrainan ilmavoimille?
Uusimmat hävittäjät voinee jättää laskuista.

Myös huolto ja lentäjien koulutus pitää huomioida. Varmaan suurtakin eroa koulutuksen vaativuudella eri konetyyppien välillä. Voihan sitä leikitellä ajatuksella jos vapaaehtoisia ammattisotilaita Ukrainassa on jo nyt. Voisi luulla myös vapaaehtoisia lentäjiä ja mekaanikkoja olevan tarjolla jos olisi vaan oikean tyyppisiä koneita mitä lentää?


Asiantuntijuutta foorumilla tuntuu löytyvän ja olis mieleenkintoista kuulla pohdintaa mitä olisi mahdollista tehdä ja mistä sitä apua voisi saada?
Myös pohdintaa ja tietoa Ukrainan ilmavoimien nykykalustosta ja entä lentäjät onko niistä mitään tietoa onko esimerkiksi päteviä lentäjiä enemmän kuin koneita tällähetkellä?
 
Parantaisihan se määrä ja on ne muutenkin suorituskykyisempiä kuin pitkään päivittämättömät Ukrainan omat MiG-29:t. Olennaisinta olisi saada aktiivinen tutkahakuinen ohjus, ettei lentäjien tarvitsisi valaista sitä perille asti omalla tutkallaan kuten nyt. Tästä kertoo lentäjä koodinimeltään Juice. https://coffeeordie.com/ukrainian-mig-29-pilot-interview/

Eipä tietenkään voi mitään rakenteellista päivittää juuri nyt. Tai edes ohjelmistollista, sillä mikä tahansa isompi muutos pitäisi ottaa hanskaan käytännön tasolla.

Länsihävittäjiä ei voi kovin nopeasti kun niissä on eri aseet ja ylläpitojärjestelmästä ei ole ukrainalaisilla kokemusta. Se lentäjien koulutus olisi nopeimmasta päästä oleva ensihaaste. Mutta siinäkin pari viikkoa siihen, että kykenee lentää on tosi kaukana kuukausien taktisesta osaamisesta. Mikä tarvitaan, ettei tule vain tärvättyä resursseja.

Tässä on esimerkkinä ilmavoimien komentajan lausunto mittarijärjestelmän ja viestintäkielen vaihdoksesta.
 
Yhdestä hävittäjät toiseen hyppääminen ei ole kuin Toyotasta Mersun hyppääminen. Koulutus päteväksi lentäjäksi sillä konetyypille vie vuoden tai kaksi. Puolasta saisi MiG-29:ä, joka olisi tuttu kone. Toki siinä on jotain länsipäivityksiä, jotka pitäisi kouluttaa.
 
Realistisinta on ajatella kaikkien nyt ehdotettujen hävittäjien olevan Ukrainan sodanjälkeisten kykyjen nopeaa jälleenrakennusta. Muu vaatisi sodan huomattavan pitkittymisen ja myös Ukrainalta riskinottoa lyhytaikaisten henkilöresurssien viemisellä pois sotatoimista. Ei siellä ole joka tehtävään ylimääräistä vaan pitäisi jättää jotain tekemättä jos lähtee rakentamaan kaukana tulevaa kykyä.
 
Tässä on esimerkkinä ilmavoimien komentajan lausunto mittarijärjestelmän ja viestintäkielen vaihdoksesta.
Lentäjillä tehdyn kyselyn perusteella mittayksikkövaihtoa pidettiin merkittävänä turvallisuusriskinä, ja käsittääkseni sitä jopa jonkun verran vastustettiin. Sota-ajan paineessa prioriteetit voi tietenkin olla toisin. Tosin digitaalimittaristoon saa kai metriset halutessaan, joten olisiko se nyt ongelma.
 
Wikipedian mukaan hävittäjä kalusto tällä hetkellä Mig-29 37 kpl, Su-27 34 kpl, Su-24 14 kpl ja Su-25 31 kpl.
En noista aseistuksista, tutkista ja datalinkeistä ymmärrä mitään. Mutta nuo edellä mainitut kuitenkin lienevät nykyisen kaluston ongelma.
Ilmeisesti noita ei pysty mitenkään kohtuullisella aikataululla päivittää. Vai pystyykö? onko jopa mahdollista, että Puolan Mig-29 olisi tekeillä jotain suorityskykyä ase/tutka päivitystä ja lentäjien koulutusta, jonka jälkeen ne toimitettaisiin Ukrainalle.
Itä-Euroopan MiG-operoijilla on tyypillisesti se tilanne että ne tarvitsevat koneensa itse. Puola oli halukas luopumaan MiGeistään jos olisi saanut heti tilalle F-16:tta. Setä Samuli ei halunnut sellaisia toimittaa, joten siihen kaatui. Muut eivät halua luopua ainoista koneistaan.
Ne Puolan MiGit on muutenkin vanhaa mallia (sama tai jopa huonompi kuin Ukrainan omat) joten ei niillä olisi ihmeitä tehty. Päivitykset on lähinnä viesti/navigaatio/ohjaamovarustusparanteluja; mitään dramaattisia pääkomponenttien vaihtoa (kuten tutkan) niihin ei ole tehty, eikä lyhyellä aikavälillä voidakaan tehdä.

Toinen 'Juicen' haastattelu.

Tassin lyhyt juttu ilmasodasta venäläisnäkökulmasta:
MOSCOW, April 4. /TASS/. The Russian Defense Ministry uploaded a video of Su-35, Su-30SM fighters participating in Russia’s special military operation in Ukraine.

The video shows the crews of Su-35 and Su-30SM combat aircraft fulfilling the tasks of delivering strikes against Ukrainian military facilities. The pilots perform flights at various altitudes, employing air-to-surface and air-to-air missiles.

Enemy scurries away from battlefield after being detected by fighters’ radars, Russian pilot reveals

The Russian Defense Ministry also uploaded an interview with a Russian military pilot who had displayed courage during the special operation in Ukraine. As fighter aircraft pilot Klim pointed out, he and his fellow servicemen had never had to engage in a battle with Ukrainian aircraft.


"The enemy simply abandons the battlefield as soon as it gets into the radars of our fighters," the pilot said.

One single instance occurred at the beginning of the special military operation, when a pair of Ukrainian Su-27 military planes decided to put up resistance to a Russian strike group and headed towards it, the pilot recalled.

"When we approached our maximum launch and effective range, we locked on the target. The radar emissions alert system was activated. Possibly, it was reported from the ground that we were within our effective range as we were already flying at a supersonic speed. So, the enemy turned away," the pilot said.

A Ukrainian military plane can be spotted on the radar of a Russian fighter on a rare occasion, Klim said. The enemy has been actually left without combat aircraft and the basic task of Russian Su-30SM and Su-35 fighters is to totally eliminate the remnants of Ukrainian air defenses, he added.

"During the first several days, there was a large amount of shelling attacks on our group, i.e. surface-to-air missiles. On average, they fired up to four missiles at us in a sortie," Klim said as he spoke about the Ukrainian military firing US-made Stinger man-portable surface-to-air missile systems.

"Eventually, this effectiveness declined. There are now cases when they make no attempts to counter our groups. We analyze and see how it [the enemy] operates and what versions it is working on. We also make adjustments each time so that none of the sorties can look like the previous one," the Russian military pilot emphasized.

The enemy is trying to put up resistance and deceive, he said.

"But we are working on all these scenarios, assessing and making decisions proceeding from the situation in the air," the pilot added.

"We are employing precision weapons that help trace emissions of enemy air defenses and subsequently identify, lock on the target and launch missiles. A missile catches the signal quite quickly and gauges the range. We have done all this more than once. This poses no difficulty for us," Klim said.

A pilot is required to make a quick, weighed and cool-headed decision in the air, the Russian pilot went on to say.

"Even if the enemy is quick to switch off the capabilities that it uses for emissions, a missile is smart and records the coordinates and so the enemy has simply no time to move far away," he said.

Eli, ilmataisteluja käydään aika vähän, pääasiassa ukrainalaiset yrittävät pysyä hengissä ja häiritä venäläisten lentotehtäviä.
 
Olen seurannut Ukrainan konflikti/sota ketjua jo jonkin aikaa. Siellä on puhetta jonkin verran Ukrainan ilmavoimista.
Itse olen vanha nostoväki ikäinen ukko. Konfliktin alettua rekisteröidyin foorumille ja sitä tulee seurattua tunteja päivässä. Epätoivoisesti toivoo ja odottaa positiivisiä uutisia Ukrainan kannalta. Erityisesti ilmatilan lentokieltoja lisää hävittäjiä Ukrainaan/lle on asia, jota odottaa. Mutta ei vaan näytä tapahtuvan :mad:.

Mutta jos se ihme tapahtuu ja länsi(tai miksei mistä vaan) ottaa viimeinkin pään pois kokonaan pensaasta ja toimittaa hävittäjiä.
Kiinnostaa mitkä on ne realistiset mahdollisuudet lisätä Ukrainan ilmavoiminen suoritys kyky lyhyellä tähtäimellä ja pidemmällä aikavälillä?

Wikipedian mukaan hävittäjä kalusto tällä hetkellä Mig-29 37 kpl, Su-27 34 kpl, Su-24 14 kpl ja Su-25 31 kpl.
En noista aseistuksista, tutkista ja datalinkeistä ymmärrä mitään. Mutta nuo edellä mainitut kuitenkin lienevät nykyisen kaluston ongelma.
Ilmeisesti noita ei pysty mitenkään kohtuullisella aikataululla päivittää. Vai pystyykö? onko jopa mahdollista, että Puolan Mig-29 olisi tekeillä jotain suorityskykyä ase/tutka päivitystä ja lentäjien koulutusta, jonka jälkeen ne toimitettaisiin Ukrainalle. Toivossa on hyvä elää vaan ei taida tapahtua.

Puolasta ilmeisesti hiukan päivitettyä MIg-29 olis tarjolla. Mutta ei taida suorituskykyä juurikaan parantaa ehkä ovat paremmin huollettuja ja paremmassa kunnossa?
F-15 ja F-16 mallit on Ukrainan toivomat kalustopäivitys. Jas gripeniä on tuolla konflikti ketjun puolella heitelty vaihtoehtona. Itse haluaisin myös nähdä Gripenin Ukrainassa. Mutta Gripen ei liene realistinen vaihtoehto.

Onko muita jopa realistisempia vaihotehtoja Mirage 2000 , Tornado jne? Venäjän ilmavoimat ei kuitenkaan mitenkään ole häikäisseet suorituskyvyllään. Ilmeisesti hiukan vanhempikin länsihävittäjä taitaa olla parempi kuin itäkalusto ainakin Venäjän käytössä? Minkä hävittäjän ja millä aseistuksella laskisitte vahvistukseksi Ukrainan ilmavoimille?
Uusimmat hävittäjät voinee jättää laskuista.

Myös huolto ja lentäjien koulutus pitää huomioida. Varmaan suurtakin eroa koulutuksen vaativuudella eri konetyyppien välillä. Voihan sitä leikitellä ajatuksella jos vapaaehtoisia ammattisotilaita Ukrainassa on jo nyt. Voisi luulla myös vapaaehtoisia lentäjiä ja mekaanikkoja olevan tarjolla jos olisi vaan oikean tyyppisiä koneita mitä lentää?


Asiantuntijuutta foorumilla tuntuu löytyvän ja olis mieleenkintoista kuulla pohdintaa mitä olisi mahdollista tehdä ja mistä sitä apua voisi saada?
Myös pohdintaa ja tietoa Ukrainan ilmavoimien nykykalustosta ja entä lentäjät onko niistä mitään tietoa onko esimerkiksi päteviä lentäjiä enemmän kuin koneita tällähetkellä?
Olen leikitellyt ajatuksella että Ruotsista (tai jostain muusta toistaiseksi Natoon kuulumattomasta pohjoismaasta jotain vastaavaa ;) )lähtisi Ukrainaan parvi tai jopa laivueellinen Gripeneitä, mukaanlukien pilotit sekä tukeutumiskalusto maantieoperointiin. Voisivat operoida läntisestä Ukrainasta, tietysti "isoveljen" ilmatilannekuvan/logistiikan avustuksella.

Tämä tietysti vaatisi lähtömaan kamaralle korvaavaksi kalustoksi vastaavan määrän koneita vaikka jenkeiltä ettei tulisi aukkoja puolustukseen.

Saisi SAAB hyvää mainosta tuotteilleen jos/kun pyyhkisivät ryssäin peltipurkeilta amraameilla perseet puhtaiksi.
 
Realistisinta on ajatella kaikkien nyt ehdotettujen hävittäjien olevan Ukrainan sodanjälkeisten kykyjen nopeaa jälleenrakennusta. Muu vaatisi sodan huomattavan pitkittymisen ja myös Ukrainalta riskinottoa lyhytaikaisten henkilöresurssien viemisellä pois sotatoimista. Ei siellä ole joka tehtävään ylimääräistä vaan pitäisi jättää jotain tekemättä jos lähtee rakentamaan kaukana tulevaa kykyä.

Tässä pitäisi tietää, paljonko Ukrainalla on lentokelpoista kalustoa ja moniko lentohenkilöstöstä kaivaa tällä hetkellä nenää kanttiinissa. Jos henkilöstö on pitkälti jäljellä, mutta kalusto ei, niin tuskin tekee suurempaa hallaa lähettää koulutukseen ulkomaille.
 
Tässä pitäisi tietää, paljonko Ukrainalla on lentokelpoista kalustoa ja moniko lentohenkilöstöstä kaivaa tällä hetkellä nenää kanttiinissa. Jos henkilöstö on pitkälti jäljellä, mutta kalusto ei, niin tuskin tekee suurempaa hallaa lähettää koulutukseen ulkomaille.
Lentäjät ovat oma lukunsa, mutta myös huoltohenkilöstö. Voihan se olla että koneitakin riittäisi, mutta lentäjät istuvat munkkikahveilla koska huolto ei ehdi kääntää koneita uusiin tehtäviin. Silloin ei lisäkoneista ainakaan olisi mitään iloa. Toisaalta Puola varmasti mieluusti pikakouluttaisi lisää MiGit tuntevia lentomekaanikkoja. (Olisipa tuo opetus jo menossa...) Suhoiden kanssa ei samanlaista mahdollisuutta taida olla...
 
Ukraina haluaisi läntisiä koneita. F-35 ja F-16 olisivat kelvollisia. Väittävät oppivansa lentämään niitä 2-3 viikossa.

Ukraine Aims High with Request for F-15 and F-16 Jets. Here's Why It Probably Won't Happen​


A F-16 is flies during a mission at Eglin Air Force Base, Florida, Feb. 14, 2019. (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. John Raven)
1 Apr 2022
Military.com | By Thomas Novelly
Ukraine is asking for more modern F-15 and F-16 fighter jets from the U.S. and western allies that it says could be pushed into the fight against Russia within weeks, but experts say the proposal is unlikely and unrealistic.
"In the sky, the greatest need is for fighter jets -- F-15s and F-16s of the fourth generation or higher would be sufficient," the country's Air Force tweeted on Thursday, "pilots can learn to fly these with just 2-3 weeks of training."


It would take more than a couple of weeks to train new pilots on the advanced American aircraft, and providing that high-tech aircraft would ultimately create more problems than solutions for the U.S. and Ukraine, according to John "JV" Venable, a research fellow with the Heritage Foundation, a think tank in Washington, D.C.
Read Next: Poland's Plan to Give US its Fleet of MiG Fighter Jets for Ukraine Blindsides American Officials
Venable, a 25-year Air Force veteran with more than 2,000 hours of flight time on the F-16, said supplying and training Ukrainians on those planes would be nothing short of a "herculean effort."


The U.S. is the largest operator of the F-15 Eagle and F-16 Fighting Falcon, which have been used in numerous conflicts in recent decades. Both were introduced to the service in the 1970s and have since been adopted by countries such as Israel, Japan and Germany. They were developed for lightning fast speed, durability in a variety of weather environments and are armed with high-tech radar and long-range missiles.
Venable said it would take a proficient pilot like himself upward of six weeks to retrain on the F-16, a plane he is already very familiar with. Additionally, a shipment of F-15s or F-16s would require a lot of financial and logistical commitment from the country supplying the fighter jets.
"Where would Ukraine receive that training?" Venable said. "The host nation would have to completely stock their own training pipeline, and no nation is going to do that. It's a false hope."
Along with just the necessary pilot training, providing Ukraine with F-15s and F-16s would mean any donor nation would also need to supply an abundance of parts, maintenance crews to train their military and runway preparation.

The Ukrainian Air Force's request is the latest example of the tense back-and-forth conversations the U.S. and European allies have had with Ukraine as they figure out how best to deliver air support in their effort to repel Russia. Russian President Vladimir Putin launched an unprovoked invasion of Ukraine in February after massing more than 150,000 troops around its border over the past year.
Last month, conversations between Poland and the U.S. focused on supplying Ukraine with Russian MiG-29 jets because their pilots are already trained on flying that aircraft, but the talks broke down over the complexities of delivering the aircraft. Those planes were more up to date than what their country's air force had in their possession, meaning the transition would have been more seamless.
Since Russia invaded Ukraine, President Joe Biden's administration has provided more than $1 billion worth of aid to their military, including Javelin and Stinger missiles to fight against aircraft, as well as thousands of rifles and millions of rounds of ammunition.
And while Ukrainian forces have made great use of the weapons and continue to stymie Russian advances, their military and President Volodymyr Zelenskyy continue to plead for more advanced defenses.
In a tweet thread on Thursday, Ukraine's Air Force said it can't compete with Russia's missile systems and requested high-tech American-made Patriot missile systems. The long-range Patriot batteries are used by the U.S. military and are capable of taking down ballistic missiles and aircraft.
Venable said all of these "asks" would be a logistical nightmare for the U.S., and more than likely, Ukraine is testing the waters for future weapons acquisitions.
"They're asking for the moon and hoping they land somewhere around there," Venable said.
Karl Mueller, a senior political scientist at the nonprofit Rand Corp. who specializes in national defense strategy, said Russia was expected to sweep Ukraine's Air Force and has fallen short.
Mueller added that while providing Ukraine with American missile launchers and advanced aircraft may not work for the short term, it's laying the groundwork for their country to get major military upgrades when the dust settles.
"Providing them with more up-to-date western aircraft is a more long-term question," Mueller said. "I assume, now that we know they're not going to be conquered by Russia ... there will eventually be a flow of weapons to make sure Ukraine can stay secure."
-- Thomas Novelly can be reached at [email protected]. Follow him on Twitter @TomNovelly.
 
Jos Yhdysvallat ei halunnut pikatoimittaa F-16:tta edes Puolalle, niin ei tunnu luultavalta että niitä annettaisiin Ukrainallekaan.

Voisivatko ukrainalaiset ottaa uusia koneita käyttöön nopeasti: hyvä vertailukohta voisi olla 'Spanky' Cliftonin kuvailu siitä kun hän lähti Saksaan vaihto-oppilaaksi MiG-29 -laivueeseen. Clifton oli ennestään kokenut F-15 ja F-16-lentäjä (2500 lentotuntia).
"I got a few afternoons of systems academics, normal operations and emergency procedures. I went through about five simulator sorties emphasizing normal ops, emergency procedures and instrument flying. This culminated in an emergency procedures simulator evaluation.

Flight training was just like we do in the USAF when we transition someone to a new fighter. The first few flights were mainly aircraft handling, instrument flying and pattern work in a two-seater. The fourth or fifth flight was an instrument check which allowed to me solo the single-seater. I didn't give much special credence to my initial solo. I had soloed other jets before, so this was nothing new.

Next, it was on to tactical training in the Fulcrum. When I showed up in Germany I had over 2500 fighter hours. It was decided that I would complete an abbreviated syllabus. I did the BFM phase (offensive, defensive, neutral) in one day. I did one intercept sortie and was done with my check-out.

Since I had already been a fighter IP in multiple jets, the chief of wing standardization and evaluation (and F-4F Fighter Weapons School graduate) decided that my IP upgrade would also be abbreviated. He explained that they weren't going to teach me how to be an instructor pilot so all I needed to do was take an instrument check ride in the backseat of the two-holer and safely land the jet from the backseat. I was a MiG-29 IP with less than 30 hours in the jet."


Eli alle 30 lentotunnilla hänet katsottiin päteväksi paitsi MiG-29 -taistelulentäjäksi, niin myös kouluttajaksi.

Näin Rahi-Stetson -analyysillä veikkaisin että ennestään kokenut pilotti oppisi lentämään koneella viikossa, ja yksinkertaiset torjuntatilanteet hoituisivat parin viikon treenillä? Ilmailuvoimista enemmän ymmärtävät korjatkoon.

Kuitenkin tuollaisella kokemuksella pysyttäisiin vain tekemään muutamia torjuntalentoja silloin tällöin kun kone olisi saatu lentokelpoiseksi. Maaoperointihan olisi kokonaan oma lukunsa.

Meanwhile, Sean Pennin mielestä tämä olisi helppo homma... :rolleyes:
 
Eikös siitä Juicen haastattelusta käynyt ilmi, että Ukrainalaiset lentävät olivat olleet jenkeissä koulutuksessa? Tuskin jenkeillä pilvin pimein itäkalustoa riittää. Voisiko olla jopa niin hienosti, että olisi jo olemassa pieni joukko Ukrainalaisia lentäjiä joilla hiukan kokemusta F-15/F-16? Siinä myös syy miksi pyysivät juuri kyseisiä koneita. No toki voi olla aika kaukaa haettua.
 
Tähän vielä jatkan spekulointia, kun tuolla Ukrainan sota topikissa oli pohdintaa ja vääntöä länsihävittäjien toimituksesta Ukrainaan.
Itse elättelen toivoa hävittäjä avusta. Toivottavasti vielä lähitulevaisuudessa näemme Ukrainan saavan Hävittäjiä ja Suomen liittyneen Natoon.
9.5 olisi hyvä päivä näille . Silloin minäkin kävelen Alkoon ja ostan kalliin pullon konjakkia ja nosta maljan.

Huolto ja tuki infra, ehkä kuitenkin lienee se vaikein asia tässä se lienee selvä. Mutta siihen voisi ajatella helpoiten saada vapaaehtoisia ammattilaisia länsimaista. Koska he eivät osallistu itse sotimiseen.

Mutta sitten lentäjät. sodan alussa ryssä tuhosi kentälle ison kasan hävittäjiä. Oli puhetta varaosa koneista yms.. Toisaalta saattoi olla ihan käypää kalustoa myös. Ainakin suuri pula koneista on. Voinee kuitenkin olettaa lentäjiä olevan huomattavasti enemmän kuin käyttökelpoista kalustoa. Minulla ei ole mitään hajua paljon lentäjiä on vs kalusto jos ukrainalla Sodan alussa oli +150 hävittäjää nyt alle puolet tuosta (luvut ulkomuistista). Voisi olettaa, että lentäjiä ilman hävittäjiä voisi olla ainakin 50.

No tästä päästään ajatukseen mitä tehdään 50 hävittäjälentällä, joille ei ole kalustoa? Annetaan torrakko käteeen ja etulinjalle? Ei tapahdu. Toki yhtä konetta voi lentää usempi lentäjä. Mutta eikäs noiden itäkoneiden kohdalla ollut niin, että kone tarvitsee huolto vähintään yhtä paljon kuin lentäjä lepoa, joten ei siitä muuta hyötyä ole kuin pitää kyseiseen konetyyppiin ja taisteluun tuntuma.

Eikös aika realistinen vaihtoehto ole johdon miettiä seuraavia kysymyksiä:
1.mistä voisimme saada lisää hävittäjiä?
2.mitkä hävittäjät olisi meille hyödyksi?
3.mistä lentäjät näihin hävittäjiin?

Pohdintaa vastauksiiin:
1. -Ruotsilla on ylivertainen Gripen😝 . Aah no ei ne uskalla unohdetaan. Toisaalta ne toimitti aseita uskaliiasti heti alkujoukoissa ja heitä ei Nato liittolaiset estäisi.
-Usa Nihkeää ainakin julkisuudessa on. Mutta kalustoa riittaa
-Ranska jaa ei taida tapahtua
-Uk ei taida olla mitään tarjolla
-Saksa ei taida olla mitään tarjolla
-entä muut Etelä-Korea?
-Puola, Slovakia , Tsekki MIg-29 todennäköinen ja osaaminen käytännössä on jo.

2. -F15 ja F16 lienee lukumääräisesti yleisimpien hävittäjien joukossa. Ovat myös taistelussa hyviksi todettuja ja hiukankin tuoreemmilla versioilla vanja ottaa pataan komiasti.
- Jas Gripen olisi hyvä
-Eurofighter Typhoon ei todennäköinen
- Dassault Rafale ei todennäköinen
- Mirage 2000 yms vanhempi kalusto ei mitään hajua olisiko näitö tämän aikakauden hävittäjiä mahdollista saada mitään?

3.
- no Ukrainan Lentäjät ovat jo ennen sotaa olleet harjoittelemassa Naton/Usan lentäjien kanssa. Mahdoliista siis on,että parasta-aikaa Ukr hävittäjä lentäjiä on harjoittelemassa esim Usa:ssa. Voivat olleet ollu siellä jo yli kuukauden.
-Todetaan F15 -F16 koneet on ne mihin keskitytään olisko näistä jokin lupaus tai alustava keskustelu ollut Usan kanssa. Jos ei lentäjiä ole saanut minnekään koulutukseen. Aina löyty simulaattori esim. Dcs pikaisen googlauksen perusteella on niin hyvä, että sen kanssa harjoittelusta on hyötyä. Parempiinkin simulaattoreihin voi hyvinkin olla pääsy.
Minusta kuulostaisi järkevältä jakaa nuo ylimääräiset hävittäjälentäjät treenaamaan tavalla tai toisella niihin todennäköisimpiä länsihävittäjiä.
Ei Ukraina niitä F15 ja F16 pyytäis jo heillä ei mitään kykyä olisi niitä hyödyntää. Se 100% selvä, että heillä on strategia hallussa.
Eli tilanne voi olla hyvinkin se, että Ukrainalla on yli kuukauden tai pidempääkiin F15 ja F16 hävittäjiin treenanneita lentäjiä.
Muistetaan, että tässä puhutaan jo koulutetuista hävittäjä lentäjistä. Oli miten oli uskon jos Ukraina jostain saa F15 ja F16 hävittäjiä he niitä pystyvät menestyksekkäästi hyödyntää.

slava ukraini!

P.S piti ihan käydä laittamassa eurojackpot jos 27 miljoonaa voittaisin, siitä saisi hyvän rahan Ukrainan hävittäjä hankintaan.
 
1. -Ruotsilla on ylivertainen Gripen😝 . Aah no ei ne uskalla unohdetaan. Toisaalta ne toimitti aseita uskaliiasti heti alkujoukoissa ja heitä ei Nato liittolaiset estäisi.

Gripenissä on paljon "kansainvälisiä" osia. Luultavasti ainakin jenkit (moottori heikäläisen F404:n variantti) ja britit (ainakin E-mallissa paljon avioniikkaa sieltä, varmaan C/D:ssäkin) voivat vetota ruotsalaisten toimituspäätöksen ihan sopimusperusteisesti ilman uhkailua kabineteissa.

Sinänsä Ruotsin halukkuus luopua kalustosta voi olla vähän siinä ja siinä. E-mallin Gripenit ovat tulossa käyttöön ihan justiinsa, toisaalta Ruotsi on itsekin tavallaan etulinjan maa Itämerellä ja vieläpä Naton ulkopuolella.

- Mirage 2000 yms vanhempi kalusto ei mitään hajua olisiko näitö tämän aikakauden hävittäjiä mahdollista saada mitään?

Mahdollisesti. Useat maat (Kreikka, Ranska) ovat luopumassa kalustosta ja jos löytyy maksukykyinen asiakas, niin... Toisaalta Ranskan pitäisi näyttää vihreää valoa, vaikka kyse olisi Kreikan koneiden edelleenmyynnistä, joten poliittinen tahto nousee jälleen keskiöön.

Yksi huomioitava juttu näissä koneissa on myös aseistus. AMRAAM-toimitukset ovat täysin jenkkien päätösvallan alla. MICA taas on käsittääkseni yksinomaan ranskalainen, eli Ranskan siunaus riittää. Meteorista en tiedä, kenellä on oikeus päättää sen toimituksista. Meteorissahan on mukana hirveä määrä eri Euroopan maita, eli pitääkö kaikkien (ml. Saksan) sanoa kyllä?
 
P.S piti ihan käydä laittamassa eurojackpot jos 27 miljoonaa voittaisin, siitä saisi hyvän rahan Ukrainan hävittäjä hankintaan.

Mitäs pyytäisit maalaamaan lahjakoneen pyrstöön? Tom of Finland? Ghost of Helsinki?
 
Tähän vielä jatkan spekulointia, kun tuolla Ukrainan sota topikissa oli pohdintaa ja vääntöä länsihävittäjien toimituksesta Ukrainaan.
Itse elättelen toivoa hävittäjä avusta. Toivottavasti vielä lähitulevaisuudessa näemme Ukrainan saavan Hävittäjiä ja Suomen liittyneen Natoon.
9.5 olisi hyvä päivä näille . Silloin minäkin kävelen Alkoon ja ostan kalliin pullon konjakkia ja nosta maljan.

Huolto ja tuki infra, ehkä kuitenkin lienee se vaikein asia tässä se lienee selvä. Mutta siihen voisi ajatella helpoiten saada vapaaehtoisia ammattilaisia länsimaista. Koska he eivät osallistu itse sotimiseen.

Mutta sitten lentäjät. sodan alussa ryssä tuhosi kentälle ison kasan hävittäjiä. Oli puhetta varaosa koneista yms.. Toisaalta saattoi olla ihan käypää kalustoa myös. Ainakin suuri pula koneista on. Voinee kuitenkin olettaa lentäjiä olevan huomattavasti enemmän kuin käyttökelpoista kalustoa. Minulla ei ole mitään hajua paljon lentäjiä on vs kalusto jos ukrainalla Sodan alussa oli +150 hävittäjää nyt alle puolet tuosta (luvut ulkomuistista). Voisi olettaa, että lentäjiä ilman hävittäjiä voisi olla ainakin 50.

No tästä päästään ajatukseen mitä tehdään 50 hävittäjälentällä, joille ei ole kalustoa? Annetaan torrakko käteeen ja etulinjalle? Ei tapahdu. Toki yhtä konetta voi lentää usempi lentäjä. Mutta eikäs noiden itäkoneiden kohdalla ollut niin, että kone tarvitsee huolto vähintään yhtä paljon kuin lentäjä lepoa, joten ei siitä muuta hyötyä ole kuin pitää kyseiseen konetyyppiin ja taisteluun tuntuma.

Eikös aika realistinen vaihtoehto ole johdon miettiä seuraavia kysymyksiä:
1.mistä voisimme saada lisää hävittäjiä?
2.mitkä hävittäjät olisi meille hyödyksi?
3.mistä lentäjät näihin hävittäjiin?

Pohdintaa vastauksiiin:
1. -Ruotsilla on ylivertainen Gripen😝 . Aah no ei ne uskalla unohdetaan. Toisaalta ne toimitti aseita uskaliiasti heti alkujoukoissa ja heitä ei Nato liittolaiset estäisi.
-Usa Nihkeää ainakin julkisuudessa on. Mutta kalustoa riittaa
-Ranska jaa ei taida tapahtua
-Uk ei taida olla mitään tarjolla
-Saksa ei taida olla mitään tarjolla
-entä muut Etelä-Korea?
-Puola, Slovakia , Tsekki MIg-29 todennäköinen ja osaaminen käytännössä on jo.

2. -F15 ja F16 lienee lukumääräisesti yleisimpien hävittäjien joukossa. Ovat myös taistelussa hyviksi todettuja ja hiukankin tuoreemmilla versioilla vanja ottaa pataan komiasti.
- Jas Gripen olisi hyvä
-Eurofighter Typhoon ei todennäköinen
- Dassault Rafale ei todennäköinen
- Mirage 2000 yms vanhempi kalusto ei mitään hajua olisiko näitö tämän aikakauden hävittäjiä mahdollista saada mitään?

3.
- no Ukrainan Lentäjät ovat jo ennen sotaa olleet harjoittelemassa Naton/Usan lentäjien kanssa. Mahdoliista siis on,että parasta-aikaa Ukr hävittäjä lentäjiä on harjoittelemassa esim Usa:ssa. Voivat olleet ollu siellä jo yli kuukauden.
-Todetaan F15 -F16 koneet on ne mihin keskitytään olisko näistä jokin lupaus tai alustava keskustelu ollut Usan kanssa. Jos ei lentäjiä ole saanut minnekään koulutukseen. Aina löyty simulaattori esim. Dcs pikaisen googlauksen perusteella on niin hyvä, että sen kanssa harjoittelusta on hyötyä. Parempiinkin simulaattoreihin voi hyvinkin olla pääsy.
Minusta kuulostaisi järkevältä jakaa nuo ylimääräiset hävittäjälentäjät treenaamaan tavalla tai toisella niihin todennäköisimpiä länsihävittäjiä.
Ei Ukraina niitä F15 ja F16 pyytäis jo heillä ei mitään kykyä olisi niitä hyödyntää. Se 100% selvä, että heillä on strategia hallussa.
Eli tilanne voi olla hyvinkin se, että Ukrainalla on yli kuukauden tai pidempääkiin F15 ja F16 hävittäjiin treenanneita lentäjiä.
Muistetaan, että tässä puhutaan jo koulutetuista hävittäjä lentäjistä. Oli miten oli uskon jos Ukraina jostain saa F15 ja F16 hävittäjiä he niitä pystyvät menestyksekkäästi hyödyntää.

slava ukraini!

P.S piti ihan käydä laittamassa eurojackpot jos 27 miljoonaa voittaisin, siitä saisi hyvän rahan Ukrainan hävittäjä hankintaan.
Useammalla Euroopan maallahan on Tranche 1 Eurofightereitä, joista haluaisivat eroon.
Ainakin Itävalta ja Britannia ovat ilmaisseet pyrkivänsä niistä eroon. Itävallalla on niitä 15, Britannialla 30 (joista 20 aktiivikäytössä ja 10 varastoituna; mitä lopuille hankituille 53:lle on käynyt, ei ole selvää).

Itävalta:

Britannia:
 
Hyvä pitkähkö hyvä juttu Romanian Mig21:t pitäisi lähettää heti Ukrainaan.
Enpä olisi uskonut, että Mig21 olisi vahvistus. Mutta jutun perusteella olisi todella hyvä vahvistus.

edit: pari lainausta jutusta:
"In the air-to-air realm, the jets are capable of employing a variety of weaponry, including R-60 and R-73 missiles, but also Israeli's Python 3 and even French Magic II missiles. Other missiles, including those with beyond-visual-range capabilities, could be added, as well."

"Some of these aircraft have gone through deep upgrades, outfitting them with western radars, avionics, electronic countermeasures, helmet-mounted displays, and more."

"Where the LanceR differs from other MiG-21s is in terms of its Israeli avionics, which are very similar to those found in a 4th generation fighter like the F-16. These include a totally remodeled cockpit with hands-on-throttle-and-stick, head up display, modern mission computer, multi-function displays, upgraded radios, hybrid GPS-INS navigation system, helmet-mounted display, and a defensive aid suite with a radar warning reciever and chaff and flare dispensers."

"Maybe most importantly, what is at the core of the LanceR-C upgrade is the Elta EL/M-2032 multi-mode pulse-doppler radar. Broadly similar in performance to the F-16A/B's AN/APG-66 radar, although with a bit smaller array to fit in the LanceR's intake nose cone, it can be used in the air-to-air or air-to-ground role. Most importantly, it can detect multiple fighter-sized targets dozens of miles away. The LanceR-C can also carry the Elta EL/L-8222 self-escort electronic warfare pod that has proven to be so effective, giving them a big boost in survivability."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top