Ukrainan konflikti/sota

venäjän teollisuuden yksi isoista ongelmista on laadukas massatuotanto. Eli venäjällä ei ole todellista kykyä mobilisoida teollisuutta tuottamaan aseita sitä määrää, mitä niitä nyt kuluu ja tarvitaan.
Esim. panssarivaunujen kanssa on seuraavia ongelmia:
- Tehtaat. Ei riitä että rakennetaan joitain halleja, vaan tarvitaan kunnon tehtaita, joissa on infra(sähköt, tilat, jne) kunnossa ja esim. kunnon siltanosturit käytössä. Ja ne eivät todellakaan ole mitään hyllytavaraa, vaan toimitusajat voivat olla jopa vuosia.
- Työkalut. Tarvitaa laadukkaita työkaluja ja paljon. Ei ihan Bilteman työkaluilla mennä.
- Osaajat. venäjällä on valtava työvoimapula ja osaajista vielä suurempi. Ja taisi vielä olla niin, että nykyisillä panssarivaunutehtailla työntekijöiden keski-ikä oli reilusti yli 50v.
- Logistiikka. venäjällä on valtava pula kuorma-auton kuljettajista jo nykyisellään, niin miten he meinaavat hallita tilanteen tulevaisuudessa.
- Toimitusketjut. Vaikka itse tankkitehdas pystyisi jollain tempulla esim. moninkertaistamaan tuotannon, mutta kun kaikkien toimittajien pitää pystyä tekemään sama. Ei auta kokonaistilannetta, jos esim. moottoreita valmistava tehdas ei pysty vastaavaan parannukseen.
- Raaka-aineet. Myös raaka-aineiden tuotannon ja jalostuksen pitää pysyä mukana. En tiedä millaista panssariterästä ryssä käyttää, mutta pystyyköhän heidän tuotanolaitokset vastaamaan kysyntään. Tuskin.

Ja samaan aikaa myös muita aseita pitää tuottaa. Lentokoneet, laivat, tykit, kuorma-autot... jne.. Ja ne tehtaat vaativat samoja resursseja.

Eli kärjistettynä. Se kalusto, mitä nyt Ukrainassa tuhotaan (oli sitten käytössä oleva, tai ne vähäiset aihiot), niin niiden korvaaminen uusilla ei ole ihan helppo juttu. Nyt käytössä olevaa kalustoa on tehty viimeisen 60-70 vuoden aikana. Eli, sen jälkeen kun ne on tuhottu, niin venäjän armeijan uudelle varustamisessa puhutaan todellisuudessa kymmenistä vuosista. Ja venäjä ei onnistunut uudistamaan armeijaa vuosien 2000-2022 aikana, kun oli rauha eivätkä talouspakotteet olleet voimassa. (toki jotain oli vuoden 2014 jälkeen), niin miten he pystyvtä siihen mukamas nyt?

Tämä on totta, nämä ovat suuria ongelmia eikä niiden ratkaiseminen ole helppoa tai nopeaa. Samoin osa ongelmista on sellaisia että pelkkä rahan kaataminen ei vielä riitä (tosin iso apu siitä tietysti on).

Neuvostoliiton haaskaa tässä tietysti kalutaan, se on määräävässä tekijässä sodan jatkamisen kannalta. Uustuotanto ei riitä mutta toistaiseksi varastoista otettu kalusto on riittänyt, rajansa silläkin silti (vuosi vai kaksi vuotta vai kauemmin, siinäpä kysymys).

Sinun kirjoitus herätti pari ajatusta / muistelua:

- koko sodan ajan on kuulunut erilaista valitusta että osaavasta työvoimasta olisi tehtaissa pulaa. Toisaalta muistan muutaman kommentin joiden mukaan palkka ei olisikaan ollut sitä mitä odotti ja työolot / työn määrä olisi ollut odotettua suurempi, mikä sai "kokeilijan" irtisanoutumaan. Tämä voi olla yksittäisen miehen kokemus ja kenties hän odotti jotain mitä ei ole koskaan ollutkaan, mutta kertoo siitä että kapasiteetin nostaminen pelkästään "vuoroja lisäämällä" ei ole ihan yksinkertaista

- BMP-3 tuotannon osalta lainasin aikaisemmin arviota että vuoden 2023 tuotantomäärä olisi 1,61-kertainen vuoteen 2022 verrattuna. Silti arvion mukaan kahden vuoden tulos olisi noin 350 kpl BMP-3 vaunuja mikä on tietysti aivan liian vähän sodan kulutukseen verrattuna

- T-90M vaunujen osalta Jaroslaw Wolski kirjoitti aikaisemmin että moottorien ja tuliputkien saaminen olisi jonkinlainen ongelma. Arvaan että kenties lämpötähtäimet voisivat myös olla vastaava haaste. Samalla pitää muistaa tämä: ymmärtääkseni myös näin sota-aikana valtaosa tai ainakin merkittävä osa T-90M vaunuista on modernisoituja T-90A vaunuja. Tuskin kaikki ja toisaalta T-90A vaunuja on nähty Ukrainassa eli ihan jokainen niistä ei ole kyyditetty UVZ:n pihaan odottamaan modernisointia. Kuitenkin, kun katsotaan Tarasenkon arviota, niin JOS se pitäisi paikkansa edes karkeasti, se tarkoittaisi että UVZ ei tästä huolimatta kykene valmistamaan + modernisoimaan kuin 60-80 T-90M vaunua per vuosi. Sanoisin että tässä täytyy olla jokin pullonkaula, koska he ovat kuitenkin valmistaneet noin 2 000 kpl T-90S / T-90SA panssarivaunuja vientiin viimeisen 20 vuoden aikana - ja näiden lisäksi aina toisinaan kymmeniä kittejä, jotka kokoonpannaan Intiassa. Tästäkin nähdään että pitkän aikavälin keskiarvo on 100 kpl per vuosi ja nämä ovat 100% uustuotantoa, ei vanhojen modernisointia. T-90M on monimutkaisempi vaunu kuin T-90S / T-90SA mutta ei kuitenkaan moninkertaisesti monimutkaisempi. Luulisi siis että heillä olisi kykyä parempaa, mutta jostain syystä näin ei ole (ainakaan toistaiseksi)
 
Michael Kofman, Rob Lee, Konrad Mudyka ja Franz-Stefan Gady palasivat äsken Ukrainasta ja tässä on podcast jossa käsittelevät alustavia ajatuksiaan, mitä reissu herätti. Kofman kirjoittaa että tulevat varmasti käsittelemään asiaa myös tulevissa jaksoissa eli tämä ei ole ainoa, vaan alustava.

Valitettavasti on maksumuurin takana, joten oletan että tästä vuotaa twitteriin tiivistelmiä ja kommentteja eri tahoilta. Arvatenkin nykypäivänä mikään ei pysy ikuisesti maksumuurin takana, joten tämäkin lienee kuunneltavissa "muilla sivuilla" jos tietää mistä hakea:

New RC out. I discuss our initial impressions from a recent research trip to Ukraine with @RALee85, @konrad_muzyka and @HoansSolo . We cover the gamut of tactical and strategic issues. This is one of several episodes that we have planned. @WarOnTheRocks

https://warontherocks.com/episode/t...ressions-from-a-trip-to-ukraines-front-lines/

INITIAL IMPRESSIONS FROM A TRIP TO UKRAINE’S FRONT LINES

The Russia Contingency with Michael Kofman
November 16, 2023


 
Tämä on totta, nämä ovat suuria ongelmia eikä niiden ratkaiseminen ole helppoa tai nopeaa. Samoin osa ongelmista on sellaisia että pelkkä rahan kaataminen ei vielä riitä (tosin iso apu siitä tietysti on).

Neuvostoliiton haaskaa tässä tietysti kalutaan, se on määräävässä tekijässä sodan jatkamisen kannalta. Uustuotanto ei riitä mutta toistaiseksi varastoista otettu kalusto on riittänyt, rajansa silläkin silti (vuosi vai kaksi vuotta vai kauemmin, siinäpä kysymys).

Sinun kirjoitus herätti pari ajatusta / muistelua:

- koko sodan ajan on kuulunut erilaista valitusta että osaavasta työvoimasta olisi tehtaissa pulaa. Toisaalta muistan muutaman kommentin joiden mukaan palkka ei olisikaan ollut sitä mitä odotti ja työolot / työn määrä olisi ollut odotettua suurempi, mikä sai "kokeilijan" irtisanoutumaan. Tämä voi olla yksittäisen miehen kokemus ja kenties hän odotti jotain mitä ei ole koskaan ollutkaan, mutta kertoo siitä että kapasiteetin nostaminen pelkästään "vuoroja lisäämällä" ei ole ihan yksinkertaista

- BMP-3 tuotannon osalta lainasin aikaisemmin arviota että vuoden 2023 tuotantomäärä olisi 1,61-kertainen vuoteen 2022 verrattuna. Silti arvion mukaan kahden vuoden tulos olisi noin 350 kpl BMP-3 vaunuja mikä on tietysti aivan liian vähän sodan kulutukseen verrattuna

- T-90M vaunujen osalta Jaroslaw Wolski kirjoitti aikaisemmin että moottorien ja tuliputkien saaminen olisi jonkinlainen ongelma. Arvaan että kenties lämpötähtäimet voisivat myös olla vastaava haaste. Samalla pitää muistaa tämä: ymmärtääkseni myös näin sota-aikana valtaosa tai ainakin merkittävä osa T-90M vaunuista on modernisoituja T-90A vaunuja. Tuskin kaikki ja toisaalta T-90A vaunuja on nähty Ukrainassa eli ihan jokainen niistä ei ole kyyditetty UVZ:n pihaan odottamaan modernisointia. Kuitenkin, kun katsotaan Tarasenkon arviota, niin JOS se pitäisi paikkansa edes karkeasti, se tarkoittaisi että UVZ ei tästä huolimatta kykene valmistamaan + modernisoimaan kuin 60-80 T-90M vaunua per vuosi. Sanoisin että tässä täytyy olla jokin pullonkaula, koska he ovat kuitenkin valmistaneet noin 2 000 kpl T-90S / T-90SA panssarivaunuja vientiin viimeisen 20 vuoden aikana - ja näiden lisäksi aina toisinaan kymmeniä kittejä, jotka kokoonpannaan Intiassa. Tästäkin nähdään että pitkän aikavälin keskiarvo on 100 kpl per vuosi ja nämä ovat 100% uustuotantoa, ei vanhojen modernisointia. T-90M on monimutkaisempi vaunu kuin T-90S / T-90SA mutta ei kuitenkaan moninkertaisesti monimutkaisempi. Luulisi siis että heillä olisi kykyä parempaa, mutta jostain syystä näin ei ole (ainakaan toistaiseksi)
Tässä uustuotannossa voi olla jotain todella yllättäviä ongelmakohtia tai pullonkauloja, joita ei länsimaissa ole. Kuulalaakereita ei saa tai ne eivät täytä laatukriteereitä, hydrauliikkajohtoja ei saa, elektroniikassa saa vain huonolaatuisia kiinalaisia kyhäelmiä, moottoreihin ei tiivisteitä yms. yms.
 
Tässä uustuotannossa voi olla jotain todella yllättäviä ongelmakohtia tai pullonkauloja, joita ei länsimaissa ole. Kuulalaakereita ei saa tai ne eivät täytä laatukriteereitä, hydrauliikkajohtoja ei saa, elektroniikassa saa vain huonolaatuisia kiinalaisia kyhäelmiä, moottoreihin ei tiivisteitä yms. yms.
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka paljon, koulutettua väkeä poistunut maasta parempiiin maihin, kouluttamatonta tapettu ukrainassa, raaka-aineiden lisäksi tuotantovälineitä hankala hankkia ja huoltaa, kalibroida koska pakotteet. Ei voi vain tilata sähköpostilla herr dr scheissea kalibroimaan koordinaattikonetta. Siinähän mittaat sitten.
 
Hetkonen, onko ukrainalaiset jossain vaiheessa menettäneet Avdiivkan jätekasan hallinnan?

Muoks. Ilmeisesti menettivät hallinnan 22. lokakuuta. Prkl.

Tämä Terrakon ei ollut niin merkityksellinen, kun vielä lokakuun alkupuolella luultiin. Useampia tekijöitä
* se on koksaamon tuhkasta yms. tehty höttöinen jätekasa, jonne ei pysty rakentamaan jalkaväen asemia normaaliin tapaan kaivamalla, eikä sen päälle voi helposti ajaa raskasta kalustoa
* ajorampit on Ukrainan puolella ja tulikontrollin alla
* Tehdas itse on aivan valtava rakennus joka nousee osin jätekummun yläpuolelle eikä jätekumpu siinä mielessä hallitse maisemaa
* jätekummulla ei ole mitään suojaa muuta kuin yksittäisiä poteroita mitä Ukraina aiemmin rakentanut tarkkailu- ja ATGM asemiksi. Drooniaikana nuo ovat äärimmäisen haavoittuvia.
 
Schneiderin aamukatsauksessa oli paljon juttua, josta moni positiviinen Ukrainan kannalta. Mm. Tokmakin suunnalla taas edetty jonkin verran. Kovia taisteluita ja kova tykistörumba päällä, Ukraina puskee.

Nostetaan kuitenkin tämä kommentti, jonka mukaan Ukraina olisi tuonut jotain raskasta kalustoa Dnipron yli. Hänen mukaansa myös sillanpäätä olisi taas hiukan kasvatettu Krynkyn luona. Näkyy olevan Petrenkon kartta, voi yrittää katsoa hänen striimistään automaattitulkkauksella kun kerkeää.

 
Tämä Terrakon ei ollut niin merkityksellinen, kun vielä lokakuun alkupuolella luultiin. Useampia tekijöitä
* se on koksaamon tuhkasta yms. tehty höttöinen jätekasa, jonne ei pysty rakentamaan jalkaväen asemia normaaliin tapaan kaivamalla, eikä sen päälle voi helposti ajaa raskasta kalustoa
* ajorampit on Ukrainan puolella ja tulikontrollin alla
* Tehdas itse on aivan valtava rakennus joka nousee osin jätekummun yläpuolelle eikä jätekumpu siinä mielessä hallitse maisemaa
* jätekummulla ei ole mitään suojaa muuta kuin yksittäisiä poteroita mitä Ukraina aiemmin rakentanut tarkkailu- ja ATGM asemiksi. Drooniaikana nuo ovat äärimmäisen haavoittuvia.
Ensi kerralla sitten omien asemien miinoitus ja varustelu mikrofoneilla ym. Vetäydyttyä kuuntelu ja sopivassa kohtaa pum.
 
Yks juttu mua vähän jurppii. Notta kun on puolalaiset, amerikkalaiset, ranskalaiset ja nyt jopa kreikkalaisetkin palkkasoturit syynä siihen, ettei ukropin pirut vieläkään kukistu. Vaan ikinä ei syytetä meitä suomalaisia! Ollaanko me niin vähäpätöinen porukka ettei viitsi mainita, vai onko meidät Häyhän hengessä säästetty syyksi siihen, kun lopulta Armatat ja Su-57 makaa savuavassa kasassa Klishchiivkan koillisnurkassa.


Screenshot_20231117_185819_Google.jpg
 

Torni/johtorengas ei ilmeisesti kestä kummoista mekaanistakaan voimaa ylöspäin. Israelista jostain aijemmasta kriisistä nähnyt kuvan jossa reilusti terästetty telamiinan irroittanut vetopyörän akseleineen+koko voimapaketin keulilta ja matkalla kansipanssarin/konepellin läpi ylöspäin osunut putkeen ja sen seurauksena koko torni myös irti (räjähdys siis ei kuitenkaan läpäissyt miehistötilaa) 🤯
Tässä kuvaa siitä Ukrainan Leopard harjoituksesta Saksasta jossa putki osui vauhdissa johonkin ja kampesi koko tornin irti:oops:

Tuosta T-80 kuvasta ei kyllä ota selvää mikä mekaaninen voima olisi kammennut tornin irti, johtorengas näyttää vääntyneen kyllä puoliksi irti, olisiko esim. maassa tapahtuneen räjähdyksen voima/kappale (telapyörä?) ottanut etuviistoon sivulle käännettyyn pääseen putkeen kiinni ja korkannut tornin irti tms.:unsure:
 
Minulle tuntematon suomalainen tukijärjestö osallistunut Krynkyn alueen huoltoon kumiveneiden ja perämoottoreiden muodossa.

Big Delivery in the Kherson region 🍉🌊🪖- Your donations help directly with the counteroffensive ⚓🇺🇦⚓

donorbox.org/ukraine-aid-op…

You might have seen a lot of news about Krynky, Kosatschi Laheri, Dachi or other places on the other side of the river👀 We are very excited to announce that thanks to your contributions to the boat fundraiser, @Yuri_UAO delivered 6 new RIB-Boats (made in Ukraine), 3 new Honda motors & 3 additional refurbished motors to the Brigades which are - in this very moment - fighting on the opposite side of the Dnjepr🫡🇺🇦

Additionally to “our” boats, another group provided even 14 more boats and 17 motors, bringing the overall number of provided boats to 20!!! The boats will be shared by multiple Marine Brigades and 1 Territorial Defense Brigade, strongly increasing mobility on the Southern rivers🌊🚣🌊

A separate thank you go to @ZeroLineFinland who strongly support this project as well as @WTofficial who made a very generous contribution to the Marines of Ukraine
 
Siinä missä ukrainalaispoliisilla oli aiempina vuosina maine tehottomana ja korruptoituneena, on Venäjän aloittama hyökkäyssota tuonut sille uuden ja odottamattomankin roolin, jossa partioautoista on siirrytty juoksuhautoihin.

Poliisi on osallistunut useisiin tärkeisiin operaatioihin itärintamalla, kuten Bahmutin Klishchiivkan kylän vapauttamiseen. Poliisin joukot ovat hyökänneet venäläisjoukkojen asemiin kranaattien ja aseiden kanssa.

WP:n mukaan kansalliseen poliisiin on aiemmin tänä vuonna perustettu erityinen hyökkäysprikaati Liut (Raivo).

 
Back
Top