Ukrainan konflikti/sota

Nato vs. ryssän lentsikat, ideologia ja ajattelutapa erot...

...läntiset lentäjät ottavat myös merkittävästi osaa lentotehtävien suunnitteluun, kun taas venäläislentäjille tehtävät enemmänkin annetaan...
...Venäläisten lentäjien koulutuksessa vuotuisten lentotuntien määrä on todennäköisesti ollut pienempi kuin lännessä...
...”Kun Venäjä joutui käyttämään suurta osaa lentokalustostaan matalalla korkeudella tehtävään rynnäköintiin noin viikko sodan alusta, maalien löytäminen ja niihin osuminen sujui huonosti.”
Erityisen vaikeaa olivat yöolosuhteissa tehdyt lennot...
”Sittemmin Puolassa on ollut jako [General Dynamics/Lockheed Martin] F-16- ja [Mikojan-Gurevits] MiG-29-kaluston välillä, ja se on paljastanut dramaattisen eron. Romanialaiset lentävät F-16-hävittäjiään kuin olisivat lentokerhossa eivätkä ilmavoimissa. Se osoittaa, että ensiluokkaisten hävittäjien antaminen venäläisten kouluttamille joukoille ei tee niistä yhtä kyvykkäitä kuin Nato-maissa ollaan.”
...Hierl kertoo lukeneensa tapauksesta, jossa venäläinen kenraali kokeili MiG-23-hävittäjää. Tarinan mukaan moottori syttyi tuleen, jolloin kenraali ei laukaissut heittoistuintaan, vaan kysyi radiolla siihen lupaa. Vastausta ei koskaan tullut ja kone syöksyi maahan....

Kummat voittaisivat, Naton vai Venäjän taistelulentäjät? Näin ilmasodan asiantuntijat vastaavat​

Lopputulema on kenties aavistuksen ennalta-arvattava, mutta sen perustelut ovat kiinnostavia.
Red Flag on laaja ilmasotaharjoitus, jossa Yhdysvallat ja sen liittolaiset harjoittelevat vaativissa skenaarioissa. Tässä Luftwaffen Eurofighter Typhoon -kalustoa Eielsonin lentotukikohdasa Alaskassa kesäkuussa 2012.

Yhdessä.
Red Flag on laaja ilmasotaharjoitus, jossa Yhdysvallat ja sen liittolaiset harjoittelevat vaativissa skenaarioissa. Tässä Luftwaffen Eurofighter Typhoon -kalustoa Eielsonin lentotukikohdasa Alaskassa kesäkuussa 2012.
KUVA: ERIC ENGMAN

kolumnistin kuva

Mikko Pulliainen

Puolustusliitto Naton ja Venäjän ilma- ja avaruusvoimien (VKS) taistelulentäjät koulutetaan eri tavoilla. Niinpä he toimivat myös ilmassa eri tavoin, ja molemmissa lähestymistavoissa on riskinsä.
Noin yleisesti ottaen läntiset sotilaslentäjät ovat kuitenkin koulutuksensa tuloksena kyvykkäämpiä, arvioivat taistelu- ja koelentäjäveteraani Billie Flynn sekä ilmasodan tutkija Justin Bronk Military Aviation History-podcastissa.

Everstiluutnantti evp. Flynn palveli 23 vuotta Kanadan ilmavoimissa McDonnell Douglas/Boeing CF-18 Hornet -lentäjänä, minkä jälkeen hän siirtyi teollisuuden palvelukseen koelentäjäksi. Suomessa tunnemme hänet etenkin Lockheed Martinin pitkäaikaisena F-35-koelentäjänä.

Justin Bronk taas toimii brittiläisen RUSIn (Royal United Services Institute) tutkijana sekä Norjan kuninkaallisen ilmavoima-akatemian professorina. Hän on puhunut muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun Venäjä-seminaarissa.
Billie Flynn Suomessa Lockheed Martinin HX-kampanjan aikaan 13.6.2019.

Koelentäjä.
Billie Flynn Suomessa Lockheed Martinin HX-kampanjan aikaan 13.6.2019.
KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Miesten mukaan läntiset lentäjät koulutetaan monipuolisemmin kuin venäläiset.
”Taidoissa on enemmän syvyyttä. Olemme kyvykkäitä monitoimihävittäjien lentäjiä. F-35:n ohjaimissa olen yhtä tuhoisa kuin mikä tahansa ilmasta ilmaan -taistelukone, F-22 poislukien, ja varmasti kyvykkäämpi kuin mikään ilmasta maahan -lavetti”, Flynn tiivistää.
Hän muistuttaa myös, että läntiset ilmavoimat harjoittelevat vihollisen taktiikoilla toimivia harjoitusvastustajia vastaan.
”Se pakottaa meidät sopeutumaan eri taktiikoihin ja lisää elastisuuttamme.”
Bronk toteaa, että useat eurooppalaiset ilmavoimat ovat osallistuneet ulkomaanoperaatioihin viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Ajattelee niiden poliittisesta oikeutuksesta mitä tahansa, kokemusta lentäjille on kertynyt.
”Meillä on nyt joukko kokenutta henkilöstöä, Kuninkaalliset ilmavoimat etunenässä, jotka ovat suorittaneet suuren määrän oikeita operaatioita hyvin monimutkaisilla operaatioalueilla yhteistyössä monikansallisten maajoukkojen kanssa ja osana monimutkaisia lento-osastoja, joihin kuuluu esimerkiksi tankkaus- ja valvontakoneita sekä elektronisen sodankäynnin kalustoa.”
Hän muistuttaa kuitenkin, että näiden opittujen taitojen siirtäminen korkean intensiteetin sodan ympäristöön ei välttämättä ole mitenkään helppoa.
Kanadan ilmavoimien CF-18 Hornet (keskellä) ja kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien F-15 Eagle -hävittäjää Nato-huippukokouksessa Walesin Newportissa 5.9.2014.

Monikansallista.
Kanadan ilmavoimien CF-18 Hornet (keskellä) ja kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien F-15 Eagle -hävittäjää Nato-huippukokouksessa Walesin Newportissa 5.9.2014.
KUVA: MAURIZIO GAMBARINI
Flynn painottaa, että läntiset ilmavoimat myös harjoittelevat koko ajan yhdessä ja yhteistoimintaa.

”Venäjän ilmavoimat voi lähteä yksin sotaan, mutta ei kukaan lännessä sitä tee.”
Lännessä myös simulaattoreita pyritään hyödyntämään mahdollisimman laajasti.
Molempien asiantuntijoiden mukaan läntiset lentäjät ottavat myös merkittävästi osaa lentotehtävien suunnitteluun, kun taas venäläislentäjille tehtävät enemmänkin annetaan.
”Lännessä lentäjät koulutetaan suorittamaan monimutkaisia tehtäväkokonaisuuksia, suunnittelemaan, briiffaamaan ja lentämään niin, että muutoksiin voidaan reagoida joka hetki. Venäläiset eivät lennä niin”, Bronk kertoo.
Flynn muotoilee asian hieman suoremmin.
”Kuten Mike Tyson sanoi: kaikilla on suunnitelma, kunnes tulee nyrkkiä naamaan. Se pätee myös ilmasodan taktiikoiden noudattamiseen, sillä mikään ei koskaan mene suunnitellusti.”
Venäläisiä Suhoi Su-25 -rynnäkkökoneita Kubinkan lentoasemalla Venäjällä 20.4.2016.

Lähituki.
Venäläisiä Suhoi Su-25 -rynnäkkökoneita Kubinkan lentoasemalla Venäjällä 20.4.2016.
KUVA: PAVEL BEDNYAKOV
Venäläisten lentäjien koulutuksessa vuotuisten lentotuntien määrä on todennäköisesti ollut pienempi kuin lännessä. Bronk viittasi tähän asiaan jo Tekniikka&Talouden haastattelussa helmikuussa 2022 hieman ennen sodan alkua.
”Neuvostoliiton romahduksen jälkeisinä vuosina VKS:llä oli tapana allokoida suurin osa lentotunneista joukolle eliittilentäjiä”, hän kertoo nyt.
Samoin Ukrainan sodan alkuvaiheessa operatiivisissa yksiköissä kaikkein kokeneimmat miehistöt saivat – tai joutuivat ottamaan, sodassahan siinä oltiin – suhteettoman paljon lentoaikaa.

Kun sota alkoi, venäläislentäjät olivat melko päteviä pääasiallisessa tehtävässään.
”[Suhoi] Su-25:t olivat aika kyvykkäitä ampumaan ei-täsmäaseita matalilta lentokorkeuksilta maamaaleihin päiväsaikaan, Su-34:t olivat aika kyvykkäitä pommittamaan keskikorkeuksilta ja Su-35:t sekä 30:t olivat aika kyvykkäitä käyttämään kaukaa laukaistavia aseita, kuten täsmäpommeja ja sähkömagneettiseen säteilyyn hakeutuvia ohjuksia, sekä hävittäjäpartioinnissa.”
Suorituskyky laski, kun tehtäväprofiileja jouduttiin muuttamaan.
”Kun Venäjä joutui käyttämään suurta osaa lentokalustostaan matalalla korkeudella tehtävään rynnäköintiin noin viikko sodan alusta, maalien löytäminen ja niihin osuminen sujui huonosti.”
Erityisen vaikeaa olivat yöolosuhteissa tehdyt lennot.
”Sitä ei ollut harjoiteltu. Ja jos oltiin, kyseessä olivat vain ne kokeneimmat lentäjät.”
Puolan ilmavoimien MiG-29 näytöslennolla Siauliain lentotukikohdassa Liettuassa 15.5.2014.

Itäkalustoa.
Puolan ilmavoimien MiG-29 näytöslennolla Siauliain lentotukikohdassa Liettuassa 15.5.2014.
KUVA: JAKUB KAMINSKI
Helmikuun 10. päivänä 2024 julkaisemassaan X-tiedustelukatsauksessa Britannian puolustusministeriö kertoi, kuinka venäläinen ilmasodan doktriini nojaa vahvasti maassa olevien taistelunjohtajien antamaan ohjeistukseen.
Saman teeman nostavat esiin myös Flynn ja Bronk.
”Hävittäjälentäjä toteuttaa sitä, mitä hänelle on kerrottu. Taistelunjohtajilla on on erittäin hyvä tilannetietoisuus, ja he pystyvät antamaan lentäjälle enemmän informaatiota kuin mitä lentäjä kykenisi itse kokoamaan. Siinä mielessä venäläisillä on parempi ilmatilannekuva kuin mitä meillä oli vanhassa maailmassa. Heidän doktriininsa painottaa [hierarkiassa] ylhäältä tulevaa ohjeistusta, eikä se ole koskaan muuttunut”, Flynn kertoo.
”Lentäjä nousee ilmaan ja tekee tietyn tehtävän, jossa niin reittipisteet kuin kohdekin on ennalta suunniteltu, myös ilmasta ilmaan -tehtävissä, ja kysyy vielä lupaa aseiden laukaisuun”, Bronk lisää.
Tällaisesta koulutusmallista on vaikeaa oppia pois. Kotisivuillaan Flynn kertoo ajasta, jolloin hän seurasi Puolan ilmavoimien Nato-taivalta Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen:
”Sittemmin Puolassa on ollut jako [General Dynamics/Lockheed Martin] F-16- ja [Mikojan-Gurevits] MiG-29-kaluston välillä, ja se on paljastanut dramaattisen eron. Romanialaiset lentävät F-16-hävittäjiään kuin olisivat lentokerhossa eivätkä ilmavoimissa. Se osoittaa, että ensiluokkaisten hävittäjien antaminen venäläisten kouluttamille joukoille ei tee niistä yhtä kyvykkäitä kuin Nato-maissa ollaan.”
Romanian ensimmäiset F-16-hävittäjät saapuivat maahan syksyllä 2016. Ne ostettiin Portugalilta korvaamaan Mikojan-Gurevits MiG-21 -kalustoa.

Seremonia.
Romanian ensimmäiset F-16-hävittäjät saapuivat maahan syksyllä 2016. Ne ostettiin Portugalilta korvaamaan Mikojan-Gurevits MiG-21 -kalustoa.
KUVA: ROBERT GHEMENT
Vuonna 2022 Flynn totesi The Aviationistille, että jakolinja on edelleen voimassa Puolan ilmavoimissa, ja se vaikuttaa myös uuteen kalustoon siirryttäessä.
”Siellä on venäläinen itäblokin mentaliteetti vastaan läntinen F-16-kaarti. F-35:en siirtyminen on iso hyppy kaikille lentäjille, mutta hyvin kyvykkäällekin MiG-lentäjälle transitio siihen kosmiseen avaruusalukseen on liikaa. Kaikki läntisessä mekaniikassa on erilaista verrattuna siihen, miten venäläiset suunnittelevat lentokoneensa: koko lentämisen filosofia, ohjaamon suunnittelu sekä informaation prosessointi on erilainen.”
Flynn tosin ennakoi, ettei kommenttiensa jälkeen olisi enää järin suosittu puolalaisten MiG-29-lentäjien keskuudessa.
Veteraani uskoo nyt, että hieman samankaltainen ilmiö nähdään myös Ukrainassa F-16-kaluston saapumisen myötä.
”Nuoremmat lentäjät oppivat meidän tapamme tehdä, mutta vanhemmilla on vaikeuksia tulla vapaa-ajattelijoiksi.”
Hänen näkemyksensä tasoerosta on itsevarma.
”Suurin osa hävittäjälentäjistä tietää, että venäläiset ja heidän tavallaan koulutetut lentäjät eivät ole niin kyvykkäitä kuin lännessä koulutetut ilmailijat. Olemme todennäköisesti kaikki yhtä mieltä siitä, että ilmataistelussa Venäjän joukkoja vastaan Nato voittaisi mutkattomasti”, Flynn kirjoittaa.
Robert Hierl Eurofighter-koelentäjänä lokakuussa 2011.

Germaani.
Robert Hierl Eurofighter-koelentäjänä lokakuussa 2011.
KUVA: BMW

Länsi-Saksan ilmavoimissa lentänyt Robert Hierl kuului siihen joukkoon upseereita, jotka Saksojen yhdistyttyä evaluoivat DDR:lle kuulunutta MiG-29-kalustoa. Hän kertoi kokemuksistaan Aircrew Interview -podcastissa viisi vuotta sitten.
”Länsi-Saksassa lennettiin ainakin 180 tuntia vuodessa ja harjoiteltiin paljon eri konetyyppejä vastaan. Meistä tuli erittäin hyviä harjoittelemalla paljon.”
DDR:n lentäjillä lentotunteja oli vuodessa 60–70, millä lentäjät saavuttivat kohtuullisen taitotason.
”Niinpä lentäjät tarvitsivat koneen, joka oli turvallinen ja jossa oli paljon redundanssia. Taktisten operaatioiden perusteena taas oli, että lentäjä oli eräänlainen robotti, joka reagoi maasta saamiinsa ohjeisiin.”
Hierl kertoo lukeneensa tapauksesta, jossa venäläinen kenraali kokeili MiG-23-hävittäjää. Tarinan mukaan moottori syttyi tuleen, jolloin kenraali ei laukaissut heittoistuintaan, vaan kysyi radiolla siihen lupaa. Vastausta ei koskaan tullut ja kone syöksyi maahan.
MiG-29 oli Hierlin mukaan suunniteltu juuri tätä need-to-know-filosofiaa ajatellen.
”Lentäjän pitää nähdä vain se, mitä hän tarvitsee toteuttaakseen saamansa ohjeet. Niinpä käyttöliittymän vaikkapa tutkanäytössä ei tarvinnut olla järin hyvä, eikä se ollutkaan. Meidät [länsisaksalaiset] koulutettiin tekemään omat päätöksemme, muodostamaan oma ilmatilannekuvamme ja reagoimaan hyvin nopeasti.”

Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale ja Mirage 2000 tulossa tankille Libyan operaatioiden aikana maaliskuussa 2011.

Kriisinhallintaa.
Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale ja Mirage 2000 tulossa tankille Libyan operaatioiden aikana maaliskuussa 2011.
KUVA: XINHUA
Toki läntisessäkin toimintatavassa on varjopuolensa. Sen oppiminen nimittäin vie aikaa.
Tekniikka&Talouden haastattelussa maaliskuussa 2023 everstiluutnantti evp. Heikki Mansikka, 1 200 tunnin Hornet-veteraani, kertoi että hävittäjän peruslentämisen oppii noin vuodessa.
Jo tätä ennen takana on toki pidempi koulutusputki, Mansikan tapauksessa ensin Valmet Vinka -alkeiskoulutuskoneella, joka on sittemmin vaihtunut Grob G 115E -kalustoon, ja sitten BAE Hawk -suihkuharjoituskoneella.
”Toinen vuosi menee siihen, että ruvetaan ajamaan taktisesti tehokkaasti. Sitten pärjäät siipimiehenä ja osaat käyttää järjestelmiä ja sensoreita ilmasta ilmaan -tehtävissä. Parin tai parven (neljä konetta) johtamista varten aletaan kehittää ajattelua. Pitää saada toistoja, että voit nopeasti päättää neljän ihmisen puolesta. Siksi tulee useamman vuoden tauko ennen kuin ihmiselle edes harkitaan niitä kelpuutuksia”, Mansikka kertoi.
Flynn muotoilee asian toisin:
”Kuinka kauan kestää antaa hävittäjälentäjälle kymmenen vuoden kokemus? Kymmenen vuotta. Ei siihen ole mitään poppakonsteja.”
Eurooppalaisten Nato-hävittäjälentäjien koulutusta Northrop T-38C Talon -suihkuharjoituskoneella Sheppardin lentotukikohdassa Texasissa 2.10.2014.

Opinnot.
Eurooppalaisten Nato-hävittäjälentäjien koulutusta Northrop T-38C Talon -suihkuharjoituskoneella Sheppardin lentotukikohdassa Texasissa 2.10.2014.
KUVA: DANNY WEBB
Bronkin mukaan läntisillä ilmavoimilla on potentiaalia olla merkittävästi kyvykkäämpiä kuin VKS:llä.
”Mutta se on paljon vaikeampaa ja vaatii parempaa pätevyyttä sekä erittäin kokeneita ilmataisteluopettajia.”
Jos näiden ihmisten määrä ilmavoimissa putoaa alle tietyn kriittisen tason, kyky on myös helppo hukata.
”Siinä päätyy riippuvaiseksi pienestä määrästä erittäin ylityöllistettyjä ihmisiä. Jos he lähtevät, uusien kouluttamiseen menee viidestä kymmeneen vuotta, eikä niitä taitoja edes välttämättä pysty siirtämään.”
Bronk uskoo, että eurooppalaiset Nato-ilmavoimat voidaan saada takaisin korkean intensiteetin sodankäynnissä iskukykyisiksi joukoiksi, mutta niiden pitäisi saada keskittyä ydintehtäväänsä.
”Yleensä nopeat suihkukoneet lähetetään ensimmäisenä kaikkiin kriiseihin ja tuodaan viimeisenä pois. Ei se toki ole joko/tai-tilanne, paitsi pienillä ilmavoimilla melkein on, mutta kriisinhallintaa ei voi tehdä samalla, kun ollaan korkeassa valmiudessa ja kyvykkäitä lähtemään sotaan.”

 
Retoriikka näissä on suoraan ryssän kätyreiltä. Muutama minuutti Twitterissä kertoo kaiken oleellisen; kiistasta on tehty yksinkertainen lyömäase, jossa hyödynnetään paikallisia hyödyllisiä idiootteja 5. kolonnan ja soluttautujien toimesta.

Suomessa convoy-leiri yritti jotain vastaava, mutta se naurettiin Kummeli-osastolle.
Tässä kohtaa maamme peruskoulujärjestelmä ja yleinen kansalaisten koulutustaso osoittaa kyntensä että idioottimainen hybridivaikuttamisen keino puree meillä ainoastaan geenialtaan todella matalaan päähän kansasta. Hyvä me.
 
Kyllä, mutta ei tarvita Nostradamusta näkemään että sotamateriaalille riittää yllin kyllin kysyntää lähivuosina. Tässä markkinatilanteessa voisi toivoa teollisuuden uskaltavan investoida myös ilman sitovia tilauksia. Niin se markkinatalous muillakin aloilla toimii.
Ei tässä ole minkäänlaista ongelmaa paitsi poliitikoille. Jos kun tarvitaan esimerkiksi kranaatteja, tilataan niitä sitten aikataulutettuna vaikka 100 000 000, firmat laskevat jyvitetyt tarjouksensa tähän. JOS tapahtuu jotain yllättävää, kuten Peksu valitaan zenäjän zaariksi ja sitten koko maalima panee kumbayaa, niin sitten maksetaan tilamaatta jääneistä kranaateista etukäteen sovittu korvaus per kranaatti.

Kymmeniä miljardeja sinne Ukrainaan on jo rahaa lähetetty, aivan suolarahoja tallaiset korvaukset siinä erittäin epätodennäköisessä tapauksessa ettei niitä kranaatteja koskaan sitten tarvitakaan.
 
Kyllä, mutta ei tarvita Nostradamusta näkemään että sotamateriaalille riittää yllin kyllin kysyntää lähivuosina. Tässä markkinatilanteessa voisi toivoa teollisuuden uskaltavan investoida myös ilman sitovia tilauksia. Niin se markkinatalous muillakin aloilla toimii.
Boldaus mun, osuit pihviin.
Nyt oikein kovasti ja lujaa päättäjen toimesta toivotaan sekä ollaan huolissaan. Teatteria, koska asiaan on äärimmäisen yksinkertainen ja isommassa kuvassa edullinen ratkaisu; kysyntäriskin poisto. Kasvunäkymä sisältää merkittävästi enemmän riskiä kuin sitova tilaus kädessä, tällä on merkitystä esim investointirahoitusta kerättäessä. Aika selvä kumman kautta a-tarviketta alkaa syntyä nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kohtaa maamme peruskoulujärjestelmä ja yleinen kansalaisten koulutustaso osoittaa kyntensä että idioottimainen hybridivaikuttamisen keino puree meillä ainoastaan geenialtaan todella matalaan päähän kansasta. Hyvä me.
OT: useampi vuosi sitten ystäväni oli lukenut uutisista, että Afrikassa oli joku pastori koittanut mennä kastealtaaseen langallisen mikrofonin kanssa saaden kuollettavan sähköiskun. Tässä kohtaa ystäväni totesi, että kyllä se peruskoulu mm. fysiikan oppituntineen palvelee ja suojelee meitä monella tapaa elämässä.
 
Jos en ihan väärin tihrusta niin mm. yhden jätkän kumisaappaassa, lippaassa ja toisen vaatteissa on pieniä reikiä eli viittaisi Himarsin tungsten warheadiin, varsinkin kun mitään räjähdyskuoppaa ei ole näkyvillä. Mutta kieltämättä yllättävän pienillä vaurioilla on suurin osa kuollut olettaen että tämä kuva todella on väitetyn tapauksen jäljiltä eikä mikään muu satunnainen raatoläjä.
Ihan hyvä analyysi ja hyvinkin todennäköinen sellainen koska Himars:n "M30A1 alternative warhead" tosiaan sisältää esisirpaloituna 182.000 wolframi (tungsten) sirpaletta. Sirpale voi olla hyvinkin pieni koska wolframi on huomattavasti lyijyä tiheämpää. Jotta asia olisi ballistiikkaan vähemmän vihkiintyneillekin helpompi sisäistään niin tässä esimerkkilaskelmaa aiheesta: :jos otetaan vaikka luodista verrokki niin .17hmr:n 1,1g 4,5mm halkaisijainen luoti +700m/s V0 nopeudella on hyvinkin vaarallinen ensimmäiset 200m ja tuo saavutetaan siis paljon suuremmalla ja vähemmän tiheällä (tosin sirpaletta aerodynaamisesti edullisemmalla) kappaleella. Tästä syystä esim 100m päästä reikä voi olla olemattoman pieni mutta erittäin läpäisevä suhteellisen korkean nopeuden johdosta pienelle pinta-alalle.

 
Hyvä myös pitää silmällä mitä cyber-rintamalla tapahtuu, varsinkin nyt kun Yhdysvaltain presidentinvaalien ajankohta lähestyy (toki niihin on vielä reilusti yli puoli vuotta aikaa):

From Brussels: LockBit offering Ransomware-As-Service was actually part of a campaign coordinated by the "Russian secret services" against the West. Ivan Kondratiev and Artur Sungatov, Russian citizens, may in fact be "coordinators" connecting Russian secret services with hired programmers developing ransomware.

It is almost certain that there will be more and more sophisticated such malware and ransomware attacks from Russia, as the costs are relatively low and the profits may be high. It is also likely that Russia will transfer some of the technology for such activities to Iran to "multiply the force of the strike."

@RUSI_org warns that "Russia has declared a hybrid war on the West" and uses social media and cyberwarfare tools for this purpose, in which it is advanced. Goal: to divide societies, introduce chaos and panic.

Unofficial information from EU countries, including: Germany, France and Sweden point out that there is "fishing" for activists on both the left and the right by various types of "associations", "non-profit organizations" and "initiatives". This is probably part of the large Russian false flag operation PSYOPS, which is intended to create as much division as possible in Western societies by classic pitting the left against the right and the right against the left.

At the same time, actions are underway to weaken the West's readiness to defend itself through various "nationalist" and "pacifist" forces on both the left and the right, so that it is possible to accept any deals with Russia agreed at the Green Table and, at the same time, weaken the position of the Western side in such negotiations as much as possible.

The Russians' goal: to disorganize societies so seriously that the divisions reach the armed forces of Western countries and thus incapacitate them.


-

Viitatun JR2 twitter-ketjun tekstien käännös:

Sources: @RUSI_org @TheEconomist

- recent changes in Russian intelligence services have made them more dangerous than ever

- at the end of 2022, the first deputy head of the presidential administration, S. Kiriyenko, headed the "Special Influence Committee", which coordinates actions against the West

- as a result, the quality of Russian propaganda, among others, increased, e.g. in Moldova, where disinformation mechanisms became more targeted

- campaigns undermining European support for Ukraine have intensified, e.g. bots in ( Germany ) network X, and a large number of websites (coordinated by Russia) spreading disinformation in France, Germany and Poland

- Russian military intelligence (GRU) carried out a large-scale reform

- In the GRU, General A. Aweryanov, (JW 29155) was promoted to deputy head of the GRU and created new "Special Operations Service" (JW 54654)

- its staff does not use mobile phones

- training in classified facilities outside the Military Unit

- new personnel from outside the armed forces, making their identification difficult

- JW 54654 recruits its collaborators via front companies and places their illegals in them

- The GRU now directs its personnel to civilian, non-defense ministries, as well as to private companies

- GRU provides scholarships to students from the Balkans, Africa and developing countries

- the recruitment of Russians who left Russia was intensified

- moreover the Russian services divided Yevgeny Prigozhin's empire among themselves. The FSB gained control over structures inside Russia, SVR - over the media empire, including the "troll factory"

- GRU took over paramilitary structures, both those fighting in Ukraine and those in other countries

Summary:

- preparations for a possible conflict between Russia and NATO are becoming a priority for the Russian intelligence services

- The Kremlin will focus not only on stealing secrets, but also on increasing them divisions in NATO and the EU, as well as undermining Western support for Ukraine and weakening Western influence in the southern hemisphere.


 
Ja jotenkin tässä Ukrainan sodan ilmasodankäynnin kuvasta tulee sellainen mutu-olettama, että ryssällä ei ole mitään rahkeita laittaa sitä kalustolistausten tuhannen hävittäjän armadaa toimintakuntoon, vaan oikeasti niillä taitaa ehkä joku 300 hävittäjää olla käytössä. Loput sitten korruption myötä enempi tai vähempi tyhjän panttina huonolla huollolla.

Jos ryssällä olisi laittaa vaikkapa tuo puolisentuhatta MiG-29:ta ja Su-27:ta tonne rintamalle, niin eiköhän ne siellä oltaisi jo nähty tositoimissa.

Vaikea nähdä, että tässä pattitilanteessa ilmavoimat Putlerille olisi joku säästeltävä pyhä lehmä, jota ei laiteta siihen lihamyllyyn muun armeijan kanssa. Varsinkin, kun muutamissa kuukausissa on ryssä uhrannut joidenkin Avdiivkan kokoisten pikkukaupunkien valtaamiseksi samaa suuruusluokkaa sekä miehistöä että kalustoa kuin Neukkula aikoinaan menetti kymmenvuotisessa Afganistanin miehityksessään.
USAssa hävittäjäkalustosta 60 - 70% on "mission capable". Huppulukemat on pitkään käytetyllä työjuhdalla, F-16:lla (yli 70%), F-22 jää n. 50 %:iin. En mitenkään jaksa uskoa että ryssä pystyisi edes samaan saati sitten parempaan saavutukseen koska ryssän inherentit käytännön ongelmat - korruptio, saamattomuus ja muu yleinen ryssämäisyys. Arviosi 30 % käyttöasteesta on mahdollinen tilanne - joskin siinä on vähän toiveajattelun makua - vaan joka tapauksessa tuskin pääsevät yli 50 %:iin.
 
Hyvä myös pitää silmällä mitä cyber-rintamalla tapahtuu, varsinkin nyt kun Yhdysvaltain presidentinvaalien ajankohta lähestyy (toki niihin on vielä reilusti yli puoli vuotta aikaa):
myös valehtelun rintamaa (ryssän ominta alaa) on hyvä päivittää välillä:

Syyttäjät: Bideneista valehdellut FBI:n lähde sai tietojaan Venäjältä​

Syyttäjien mukaan FBI:n entinen tietolähde on myöntänyt haastattelujen yhteydessä kytkökset Venäjän tiedusteluun.


Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin poika Hunter Biden tammikuussa Washingtonissa.

Yhdysvaltain presidentti Joe Bidenin poika Hunter Biden tammikuussa Washingtonissa. KUVA: KEVIN LAMARQUE / REUTERS
Vilma Aholuoto HS

VALEHTELUSTA syytetyllä Yhdysvaltain liittovaltion poliisi FBI:n entisellä tietolähteellä on kytköksiä Venäjän tiedusteluun, uskovat syyttäjät.

Asiasta kertoo muun muassa yhdysvaltalainen uutiskanava CNN.

Tietolähteen syytetään valehdelleen vuonna 2020, kun tämä väitti Yhdysvaltain nykyisen presidentin Joe Bidenin ja tämän pojan Hunter Bidenin saaneen lahjuksia ukrainalaisen energiayhtiön Burisman kautta.

Lähde väitti molempien Bidenien saaneen viisi miljoonaa dollaria vuonna 2015 tai 2016, kertoo brittilehti The Guardian. Hänen väitteensä ovat olleet keskeisiä kongressin republikaanien Bidenia vastaan ajamissa virkarikossyytöksissä.

LÄHDETTÄ vastaan nostettiin syytteet viime viikolla. Syyttäjien mukaan hän on myöntänyt haastattelujen yhteydessä, että Venäjän tiedusteluun kytkeytyvät virkamiehet olivat mukana välittämässä tietoja nuoremmasta Bidenista.

Syyttäjien mukaan lähteen välittämät väärät tiedot eivät kuitenkaan rajoitu vain vuoteen 2020, vaan lähteellä uskotaan olleen tuoreita ja laajoja kontakteja venäläisiin.

Syyttäjät uskovat, että lähde olisi aktiivisesti pyrkinyt välittämään virheellisiä tietoja, joilla pyrittiin vaikuttamaan tuleviin presidentinvaaleihin Yhdysvalloissa.


 
Putin ja Shoigu tehdaskiertueella, tämä on perinteinen osa "vaalikampanjaa". Oletan että vastaavanlaisia videoita tullaan näkemään lähipäivinä, tosin videon julkaisu ei välttämättä tarkoita että vierailu tapahtui juuri tänään.

Putin and Shoigu continue their tour of factories - there is a pre-election classic of the genre - to sit in the cockpit of an airplane.

On the footage in the final assembly shop (S.P. Gorbunov Aviation Plant, Kazan).

4 Tu-160M can be seen .


 
Pekka Toveri:

Hyökkääjä tavoittelee evp-kenraalin mukaan tälle vuodelle sodan ratkaisevaa käännettä.


Kokoomuksen kansanedustaja ja kenraalimajuri evp Pekka Toveri on kommentoinut viestipalvelu X:ssä Venäjän valmistelemaa suurhyökkäystä koko Itä-Ukrainan valloittamiseksi.

Toveri on jakanut Ylen jutun, jonka mukaan Venäjä on perustanut uuden rintaman ja aikoo hyökätä kolmesta pääsuunnasta. Ne ovat Avdijivka, Kupjanski ja Zaporižžja.

– Venäjä painostaa koska tietää olevansa toistaiseksi vahvempi, ja sen voima kasvaa nopeammin kuin mihin Ukraina pystyy. Venäjä pyrkii ratkaisuun 2024, ensi vuonna tilanne voi muuttua epäedullisemmaksi. Varsinkin jos USA:n vaalit menevät (Vladimir) Putinin kannalta huonosti, Toveri kirjoittaa X:ssä.

Venäjä ei hänen mukaansa näytä pyrkivän enää suuriin kaksipuolisiin operatiivisiin saarrostuksiin. Sellaisia nähtiin vielä sodan alkupuolella.

– Manööverit on unohdettu, nyt mennään suoraan päin tykistön tulituen turvin ja uhrataan jalkaväkeä. Sota on kulutussotaa, koska siihen Venäjä pystyy paremmin.

Toveri pohtii, pystyykö Venäjä etenemään Dnieprille asti.

– Avdijivkassa Venäjä menetti menetti neljässä kuukaudessa noin 600 panssariajoneuvoa ja 20 000-40 000 sotilasta edetäkseen noin 30 kilometriä. Kalustotappiot jopa 10 kertaa suuremmat kuin Ukraina kärsi. Sama tahti olisi liikaa jopa Venäjälle, eikä miehiäkään loputtomasti ole, hän kirjoittaa.

– Läpimurtoon pääsy pienentäisi tietenkin joukkojen kulumista. Donbassissa Ukrainalla on kuitenkin useampi puolustuslinja syvyydessä. Ja Venäjän asevoimien kyky liikesodankäyntiin näyttää edelleen heikolta. Venäjä kyennee kuitenkin edelleen jatkamaan hyökkäystä ja valtaamaan alueita.

Ukrainan voimien on kerrottu olevan hiipumassa.

– Ukrainan puolustuksen totaalinen murtaminen on haastavaa, mutta mahdollista, jos Ukrainan ammustilanne ei parane ja eikä joukkoja täydennetä. Venäjä hallitsee operaatiot, vaikka joukkojen osaaminen ei ole kummoista. Strateginen ja operatiivinen ”iso kuva” on tässä tärkeä, Toveri kirjoittaa.
 
Pakkohan sen on jo jossain näkyä kun iso osa tullut tonttiin. Ei tuo taistelukopteri ehkä ole mikään jumalasta seuraava ilman ilmaherruutta. Kivahan niillä on kamelikuskeja kiusata, mutta Ukrainan taivaalla taitaa olla ottavana eikä antavana osapuolena.
Veikkaan, että noiden helikoptereiden suhteen alkaa olemaan tilanne se, että joko myydään ei-oota, tai sitten loput on siirretty pois rintamalta, esim. valmistaudutaan vaalien jälkeiseen aikaan, jolloin niillä voi olla käyttöä "sisäisissä operaatioissa". Viimeksi niitä on tullut kunnolla alas lokakuussa, jonka jälkeen on raportoitu vain yksi helikopterin tiputus kuukauden sisään. Jos ne olisivat käytössä laajemmin, niin kyllä niitä ammuttaisi myös alas. Tämä voi olla myös syy, miksi näitä SU-34/35 kalustoa nyt menee, kun ei vaan ole muuta ja jotain tarttis saara aikaiseksi.

Tai taustalla voi toki olla myös lentäjäpula, jolloin viimeisille lentäjille annetaan paras kalusto, mitä varastoista löytyy. Saa nähdä, joka kohta tulee eka SU-57 tonttiin?
 
Putin ja Shoigu tehdaskiertueella, tämä on perinteinen osa "vaalikampanjaa". Oletan että vastaavanlaisia videoita tullaan näkemään lähipäivinä, tosin videon julkaisu ei välttämättä tarkoita että vierailu tapahtui juuri tänään.

Putin and Shoigu continue their tour of factories - there is a pre-election classic of the genre - to sit in the cockpit of an airplane.

On the footage in the final assembly shop (S.P. Gorbunov Aviation Plant, Kazan).

4 Tu-160M can be seen .


En tunne ryssän armeijan logoja, mutta jännästi näinkin suuren propaganda kuvien/ -videon yhteydessä on logo Ukrainan lipun väreillä.
Tässä joskus sodan alkupuolella oli uutisia ryssälästä, jotta melkein linnaan laittoivat, jos normi kansalainen kelta sinistä vaatetusta käytti.
 
USAssa hävittäjäkalustosta 60 - 70% on "mission capable". Huppulukemat on pitkään käytetyllä työjuhdalla, F-16:lla (yli 70%), F-22 jää n. 50 %:iin. En mitenkään jaksa uskoa että ryssä pystyisi edes samaan saati sitten parempaan saavutukseen koska ryssän inherentit käytännön ongelmat - korruptio, saamattomuus ja muu yleinen ryssämäisyys. Arviosi 30 % käyttöasteesta on mahdollinen tilanne - joskin siinä on vähän toiveajattelun makua - vaan joka tapauksessa tuskin pääsevät yli 50 %:iin.

Ukrainalainen OSINT-ryhmä vishun_military kertoi 21.12.2023 että Ukrainan rajaseudulla operoisi yhteensä 65 kpl Su-34 / Su-34M hävittäjiä. LÄHDE

JOS oletetaan että tämä pitäisi paikkansa, kyseinen määrä on hieman alle 50% heidän ilmavoimilleen luovutetusta Su-34 / Su-34M konemäärästä.

Aikavälillä 2008-2022 niitä luovutettiin 145 kpl (LÄHDE), tosin tästä puuttuvat vuonna 2023 luovutetut koneet. Paremman tiedon puutteessa voinee spekuloida että vuonna 2023 koneita olisi kyetty luovuttamaan sama määrä kuin vuonna 2022 eli 10 kpl - tai ehkä vähän enemmän, 12-14 kpl? Täten luovutettujen koneiden määrä vuoden 2023 lopussa voisi olla 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl.

Toisaalta tästä määrästä pitäisi vähentää rauhan aikana onnettomuuksissa menetetyt sekä nyt sota-aikana kärsityt tappiot.

Su-34 wikipedia-artikkelista löytyy ainakin 4 kpl koneiden tuhoon johtaneita onnettomuuksia Ukrainaan hyökkäystä edeltävältä ajalta: LÄHDE

1708516896698.png

Oryxin listaus sota-ajan tappioista: LÄHDE

1708516618909.png

-

Eli jos lasketaan tappioiksi 4 kpl onnettomuuksissa ennen Ukrainaan hyökkäämistä ja ainakin 25 kpl sodan aikana, niin kokonaismenetykset ovat 29 kpl.

Jos oletetaan luovutettujen koneiden määräksi vuoden 2023 lopussa 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl, niin tappiot huomioituna tämänhetkinen teoreettinen koneiden kokonaismäärä olisi 126 kpl tai 128 kpl tai 130 kpl.

Kenties Oryxin lista on konservatiivinen ja tuoreimmat tappiot puuttuvat siitä? Tosin ryssä on kiistänyt ainakin osan Ukrainan väitteistä mm. yksi Su-34 koneen pudotus.

Vishun_military arvio julkaistiin 21.12.2023 joten on sinänsä kaksi kuukautta vanha ja ryssä on kärsinyt tappioita sen jälkeen, mutta laskelmasta nähdään että 65 kpl Su-34 / Su-34M koneita olisi melko tarkasti 50% teoreettisesti käytettävissä olevasta kalustosta.

Ei voida tietysti olla varmoja että kaikki Ukrainan rajaseudulle sijoitetut hävittäjät olisivat kokoajan käytössä Ukrainaa vastaan, osa voi odottaa huoltoa tai muuta toimenpidettä joka kyetään tekemään kyseisellä sotilaslentokentällä. Voi myös olla että koneiden käyttöä vuorotellaan jotta saadaan tasattua lentotunteja. Tai sitten voi olla että käytetään tiettyjä koneita enemmän, jotta toisten lentotunnit säästyvät (myöhemmin käytettäviksi). Miten sitten kuormitus halutaankaan jakaa.

HUOM: kaikki Su-34 / Su-34M on valmistettu aikavälillä 2008-2023 eli tässä puhutaan ryssän tuoreimmasta kalustosta. Vanhimmat koneet ovat toki selvästi yli 10 vuoden ikäisiä, mutta ensimmäisen kuuden vuoden aikana luovutettiin 37 kpl kun taas viimeisen kymmenen vuoden aikana luovutettiin 118 kpl tai 120 kpl tai 122 kpl.

Toki länsimaissakin on tyypillistä että lentävästä kalustosta on milloin tahansa käytettävissä 60-75%, joten JOS ryssän yhden tuoreimman konetyypin osalta tilanne olisi "noin 50%" niin ei se olisi suuren suuri yllätys.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä jäi Murzin viimeiseksi viestiksi ennen kuin "ampui itsensä"?

Full text of the letter that the late Murz promised to publish before killing himself. The letter was authored by a serviceman of the 1487 Regiment of the RF armed formations which took part in the Avdiivka battle.

It lists the lack of weapons and transport provided, losses of 70% of the regiment, complete lack of medical examinations and treatment, and transfer to the "Veterans" PMC which is connected to Putin himself. This PMC consists of criminals who do not show up on the frontline but claim the "successes" of the regiment.

The main complaint from Murz was that this 1487 Regiment was not even mentioned in Putin's telegram listing units that took part in the occupation of Avdiivka.


1708517729156.png

1708517741350.png

1708517753228.png

 
Mikä nuo on tappanut kun oikein mitään jälkiä ei näy raadoissa. Haavoittuneet on selvästikin kerätty välistä pois kun kypärää ja asetta on toisin paikoin jäljellä.

Noista wolframi pallo Himarseista tulee ihan pikkuruisia reikiä, ei välttämättä vuoda verta.

Kesällä oli Hersonin suunnalla samantyyppinen juttu, missä kuoli joku 70 ryssää. Siinä oli kymmeniä ukkoja ajoneuvojen lavalla tyynesti kuolleina, verta ei paljoa näkynyt omissa muistikuvissani. Ajoneuvoissa tunnistettavat reiät.
 
Ukrainalainen OSINT-ryhmä vishun_military kertoi 21.12.2023 että Ukrainan rajaseudulla operoisi yhteensä 65 kpl Su-34 / Su-34M hävittäjiä. LÄHDE

JOS oletetaan että tämä pitäisi paikkansa, kyseinen määrä on hieman alle 50% heidän ilmavoimilleen luovutetusta Su-34 / Su-34M konemäärästä.

Aikavälillä 2008-2022 niitä luovutettiin 145 kpl (LÄHDE), tosin tästä puuttuvat vuonna 2023 luovutetut koneet. Paremman tiedon puutteessa voinee spekuloida että vuonna 2023 koneita olisi kyetty luovuttamaan sama määrä kuin vuonna 2022 eli 10 kpl - tai ehkä vähän enemmän, 12-14 kpl? Täten luovutettujen koneiden määrä vuoden 2023 lopussa voisi olla 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl.

Toisaalta tästä määrästä pitäisi vähentää rauhan aikana onnettomuuksissa menetetyt sekä nyt sota-aikana kärsityt tappiot.

Su-34 wikipedia-artikkelista löytyy ainakin 4 kpl koneiden tuhoon johtaneita onnettomuuksia Ukrainaan hyökkäystä edeltävältä ajalta: LÄHDE

Katso liite: 93329

Oryxin listaus sota-ajan tappioista: LÄHDE

Katso liite: 93328

-

Eli jos lasketaan tappioiksi 4 kpl onnettomuuksissa ennen Ukrainaan hyökkäämistä ja ainakin 25 kpl sodan aikana, niin kokonaismenetykset ovat 29 kpl.

Jos oletetaan luovutettujen koneiden määräksi vuoden 2023 lopussa 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl, niin tappiot huomioituna tämänhetkinen teoreettinen koneiden kokonaismäärä olisi 126 kpl tai 128 kpl tai 130 kpl.

Kenties Oryxin lista on konservatiivinen ja tuoreimmat tappiot puuttuvat siitä? Tosin ryssä on kiistänyt ainakin osan Ukrainan väitteistä mm. yksi Su-34 koneen pudotus.

Vishun_military arvio julkaistiin 21.12.2023 joten on sinänsä kaksi kuukautta vanha ja ryssä on kärsinyt tappioita sen jälkeen, mutta laskelmasta nähdään että 65 kpl Su-34 / Su-34M koneita olisi melko tarkasti 50% teoreettisesti käytettävissä olevasta kalustosta.

Ei voida tietysti olla varmoja että kaikki Ukrainan rajaseudulle sijoitetut hävittäjät olisivat kokoajan käytössä Ukrainaa vastaan, osa voi odottaa huoltoa tai muuta toimenpidettä joka kyetään tekemään kyseisellä sotilaslentokentällä. Voi myös olla että koneiden käyttöä vuorotellaan jotta saadaan tasattua lentotunteja. Tai sitten voi olla että käytetään tiettyjä koneita enemmän, jotta toisten lentotunnit säästyvät (myöhemmin käytettäviksi). Miten sitten kuormitus halutaankaan jakaa.

HUOM: kaikki Su-34 / Su-34M on valmistettu aikavälillä 2008-2023 eli tässä puhutaan ryssän tuoreimmasta kalustosta. Vanhimmat koneet ovat toki selvästi yli 10 vuoden ikäisiä, mutta ensimmäisen kuuden vuoden aikana luovutettiin 37 kpl kun taas viimeisen kymmenen vuoden aikana luovutettiin 118 kpl tai 120 kpl tai 122 kpl.

Toki länsimaissakin on tyypillistä että lentävästä kalustosta on milloin tahansa käytettävissä 60-75%, joten JOS ryssän yhden tuoreimman konetyypin osalta tilanne olisi "noin 50%" niin ei se olisi suuren suuri yllätys.
Aika paljon jos 65 (ja sen päälle ne 29 tuhottua). Noin 100/160 kyseisen tyypin kalustosta. Noista Ukrainan suunnalla olevista voisi siis noin kolmekymmentä olla lentokunnossa jatkuvasti? Jokainen pudotus alkaa tuntumaan kun rajan pituus on kuitenkin aika suuri.
 
Ukrainalainen OSINT-ryhmä vishun_military kertoi 21.12.2023 että Ukrainan rajaseudulla operoisi yhteensä 65 kpl Su-34 / Su-34M hävittäjiä. LÄHDE

JOS oletetaan että tämä pitäisi paikkansa, kyseinen määrä on hieman alle 50% heidän ilmavoimilleen luovutetusta Su-34 / Su-34M konemäärästä.

Aikavälillä 2008-2022 niitä luovutettiin 145 kpl (LÄHDE), tosin tästä puuttuvat vuonna 2023 luovutetut koneet. Paremman tiedon puutteessa voinee spekuloida että vuonna 2023 koneita olisi kyetty luovuttamaan sama määrä kuin vuonna 2022 eli 10 kpl - tai ehkä vähän enemmän, 12-14 kpl? Täten luovutettujen koneiden määrä vuoden 2023 lopussa voisi olla 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl.

Toisaalta tästä määrästä pitäisi vähentää rauhan aikana onnettomuuksissa menetetyt sekä nyt sota-aikana kärsityt tappiot.

Su-34 wikipedia-artikkelista löytyy ainakin 4 kpl koneiden tuhoon johtaneita onnettomuuksia Ukrainaan hyökkäystä edeltävältä ajalta: LÄHDE

Katso liite: 93329

Oryxin listaus sota-ajan tappioista: LÄHDE

Katso liite: 93328

-

Eli jos lasketaan tappioiksi 4 kpl onnettomuuksissa ennen Ukrainaan hyökkäämistä ja ainakin 25 kpl sodan aikana, niin kokonaismenetykset ovat 29 kpl.

Jos oletetaan luovutettujen koneiden määräksi vuoden 2023 lopussa 155 kpl tai 157 kpl tai 159 kpl, niin tappiot huomioituna tämänhetkinen teoreettinen koneiden kokonaismäärä olisi 126 kpl tai 128 kpl tai 130 kpl.

Kenties Oryxin lista on konservatiivinen ja tuoreimmat tappiot puuttuvat siitä? Tosin ryssä on kiistänyt ainakin osan Ukrainan väitteistä mm. yksi Su-34 koneen pudotus.

Vishun_military arvio julkaistiin 21.12.2023 joten on sinänsä kaksi kuukautta vanha ja ryssä on kärsinyt tappioita sen jälkeen, mutta laskelmasta nähdään että 65 kpl Su-34 / Su-34M koneita olisi melko tarkasti 50% teoreettisesti käytettävissä olevasta kalustosta.

HUOM: kaikki Su-34 / Su-34M on valmistettu aikavälillä 2008-2023 eli tässä puhutaan ryssän tuoreimmasta kalustosta. Vanhimmat koneet ovat toki selvästi yli 10 vuoden ikäisiä, mutta ensimmäisen kuuden vuoden aikana luovutettiin 37 kpl kun taas viimeisen kymmenen vuoden aikana luovutettiin 118 kpl tai 120 kpl tai 122 kpl.

Toki länsimaissakin on tyypillistä että lentävästä kalustosta on milloin tahansa käytettävissä 60-75%, joten JOS ryssän yhden tuoreimman konetyypin osalta tilanne olisi "noin 50%" niin ei se olisi suuren suuri yllätys.

Pitää ottaa vielä pari asiaa huomioon.
- Päteviä lentäjiä ei välttämättä löydy joka koneelle. Lentäjäksi ei pääse ihan kuka tahansa, joten näille kavereille on kysyntää muualle myös venäjällä.
- Noihin ilmoitettuihin toimitusmäärin suhtautuisin aika skeptisesti. Monesti näkyy turhan selkeitä tasalukuja, joka pistää aina mietityttämään, mikä on todellisuus ilmoitetun luvun takaa.

Mutta, oli tilanne mikä tahansa, niin uskon tämä viiden koneen menetys tuntuu. Ja jos mukana meni vielä monta kokenutta lentäjää.
 
Back
Top