Ukrainan konflikti/sota

Nyt tuli Darth Putinilta huti: kyllä ryssät voivat nousta hallintoaan vastaan ja kaataa sen ja näin vaihtaa diktaattorinsa. He eivät vain halua.
Tätähän se on, jankattu sodan alusta asti, jos miljoona lähtee Moskovan kaduille osoittamaan mieltään, kyllä siellä muutosta tulee, ei pienellä porukalla kannatakaan lähteä, ellei halua nappia ottaansa tai kyytiä Siperian perukoille. Elävät niin omassa maailmassaan, jossa Isä-Putin huolehtii ja hoitaa, etteivät osaa käytä omia aivojaan ja valehtelu heille verenperintöä.
 
Nyt tuli Darth Putinilta huti: kyllä ryssät voivat nousta hallintoaan vastaan ja kaataa sen ja näin vaihtaa diktaattorinsa. He eivät vain halua.
Aina puhutaan ettei ne voi, ku diktaattorin ote on niin kova, lähes kun natsisaksassa... Nooh, kuitenkin natsisaksassa tehtiin Hitleriä vastaan useempi salamurhayritys... onko ryssälandiassa edes koitettu? Ei ne ilmeisesti halua edes valtaa vaihtaa, joten käsitellään heitä jatkossakin kuten... no kuten, RYSSIÄ....
 
Otetaan tähän väliin vapaavenäläisten julistus.
Ehdotan että tähän suhtaudutaan lähinnä siten että seurataan minkälaista viestintää he käyvät Venäjän kansan suuntaan, koska heidän listansa siitä mitä ovat tuhonneet on runsas, eikä näitä kai ainakaan toistaiseksi kyetä vahvistamaankaan.

Over the course of several days of a limited military operation on the territory of the Belgorod and Kursk regions against Putin’s troops, our enemy suffered huge losses in manpower and equipment.
Kremlin soldiers are demoralized by the mass deaths of their colleagues, who became senseless victims of Putin's sick ambitions.

As of the morning of March 18, the losses of Putin’s army in the Belgorod and Kursk regions were:

Personnel:
Permanent losses: 613 military personnel
Sanitary losses: 829 military personnel
Captured: 27 military personnel

Destroyed equipment:
7 tanks (including three T-72, one T-72BZ)
20 infantry fighting vehicles (including BMP-2, BMP-3)
6 howitzers D-30
4 armored personnel carriers
4 mortars
2 MT-12 "Rapier"
2 2S19 "Msta-S"
2 ZALA UAVs
1 BM 21 "Grad"
1 LNG
1 complex "Murom"
1 electronic warfare station
1 repeater
2 units of armored vehicles
2 units of engineering equipment (excavators)
57 units of various automotive equipment (heavy and light)

Disabled equipment:
1 T-80PVM tank
1 T-72 tank
1 BMP
1 BM 21 "Grad"
2 MT-LB
1 Msta-B
1 TOS-2
1 BM 21 "Grad"
1 2С1 “Carnation”
1 electronic warfare station
1 armored vehicle
20 units of various automotive equipment (heavy and light)

Also, places where personnel were concentrated, ammunition depots, dugouts, towers with antenna complexes, fortifications, CCTV cameras, a cellular communication station, and a bridge in the village were also destroyed or damaged. Gorkovsky, etc.

But the greatest damage was caused to Putin’s image as a figure who could supposedly keep the situation in the country under control.
Putin brought the war to Russia. Russian cities are burning, Putin's military machine has been reduced to ashes, and Kremlin artillery is wiping out one Russian village after another. And the most important thing is that Putin devours the lives of people - soldiers and civilians - solely in the name of maintaining his personal power.

It is equally important that as a result of the “elections” the image of the Russian dictator for the PRC and the countries of the “global South” was virtually destroyed. There is no need to talk about the reaction of the civilized world community: the leaders of the world's leading countries, even before the start of voting, regarded these elections as a farce.

We call on all Russians to join us to quickly end the horror that Putin has turned life into in Russia. Together we will bring peace to our country!

☠️ Become part of the Legion | Subscribe to the channel
 

Unkari, Itävalta ja Slovakia jää jatkossa ilman ryssäkaasua kun Ukraina ei jatka kauttakulkusopimusta.

Olisi Ukrainalta kova veto alkaa myymään omaa kaasuaan näille ryssän kätyreille.
Onneksi noi ryssän kätyrit joutuu nyt ettimään uutta kaasua jaa toivottavasti vielä kalliimmalla niin että noissa maissa kansa alkaa ihmettelemään, että miksi ton ryssän mukaan on alunperinkin hirttäydytty.
 
Pari kuvaajaa ryssän bensiinin ja dieselin viikkotuotannosta, lähteenä Rosstat julkaisemat numerot (kuvaaja kertoo määrän tuhansina tonneina ja datapiste kertoo tuotannon edellisen seitsemän päivän aikana eli niiden summan, Stanimir Dobrev julkaisi muutaman kuvan näistä ilmoituksista ja ne löytyvät tästä viestistä: LINKKI):

Here's how gasoline and diesel production has been going in Russia over the last 13 weeks.

December was relatively stable but after that you had parts that couldn't be replaced breaking, long weekends and initially a few UA attacks.

On Wednesday they will release the data for last week, unless they decide to stop publishing it on Rosstat.


1710758932668.png

-

1710758947942.png


-

Pari poimintaa kommenteista:

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: Hmmm... I would expect a more drastic drop. I wonder how accurate these are.

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Until last week most of the reduction was due to the Lukoil Nizhny Novgorod refinery having outages due to parts breaking in both of its gasoline production units and their inability to repair one of the two. So don't expect a big drop because prior to that.

-

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: What is your source for this? Genuinely curious

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat released weekly fuel production stats. They're a bit hard to find on their site.

-

Voidaan toki pohtia, kuinka luotettavia Rosstat julkaisemat numerot ovat. Lisäksi voidaan pohtia, tullaanko nämä numerot julistamaan salaisiksi jossain vaiheessa, varsinkin jos Ukrainan droneiskut jatkuvat ja niillä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Toisaalta voidaan pohtia, vuotavatko numerot julki salaiseksi julistamisesta huolimatta - se on selvää että näille numeroille on tarve myös jatkossa eli talouden toimijat tarvitsevat luotettavat numeronsa voidakseen tehdä työnsä. Valehtelulla ja numeroiden vääristelyllä ampuu helposti itseään jalkaan, vaikka tarkoitus olisi ulkomaisten tarkkailijoiden hämääminen tms.

-

Aikaisemmin on ollut pohdintaa eri tuotantolaitosten teoreettisesta kapasiteetista, mutta nämä numerot kertovat todellisen tuotantomäärän (bensiini ja diesel) - toki sillä oletuksella että numerot ovat luotettavia eivätkä kaunisteltuja tai vääristeltyjä.

Lainaan muodon vuoksi pari datapistettä, ne jotka löytyvät Dobrevin aikaisemmin linkitetystä viestistä. Nämä ovat bensiinin viikkotuotantomäärät kerrottuina aikaväleinä (eli seitsemän päivän tuotanto):

18.12.2023 - 24.12.2023 = 923,1 tuhatta tonnia

26.2.2024 - 3.3.2024 = 838,5 tuhatta tonnia
4.3.2024 - 10.3.2024 = 838,9 tuhatta tonnia

Kuten nähdään, yllä olevien kuvaajien kukin datapiste kertoo edellisen seitsemän päivän tuotantomäärän eli 3.3.2024 merkitty datapiste kertoo tuotannon aikavälillä 26.2.2024 - 3.3.2024.

-

MUOKKAUS: Stanimir Dobrev julkaisi kuvaajien datan taulukon muodossa: LÄHDE

1710762657727.png
 
Viimeksi muokattu:
Pari kuvaajaa ryssän bensiinin ja dieselin viikkotuotannosta, lähteenä Rosstat julkaisemat numerot (kuvaaja kertoo määrän tuhansina tonneina ja datapiste kertoo tuotannon edellisen seitsemän päivän aikana eli niiden summan, Stanimir Dobrev julkaisi muutaman kuvan näistä ilmoituksista ja ne löytyvät tästä viestistä: LINKKI):

Here's how gasoline and diesel production has been going in Russia over the last 13 weeks.

December was relatively stable but after that you had parts that couldn't be replaced breaking, long weekends and initially a few UA attacks.

On Wednesday they will release the data for last week, unless they decide to stop publishing it on Rosstat.


Katso liite: 95320

-

Katso liite: 95321


-

Pari poimintaa kommenteista:

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: Hmmm... I would expect a more drastic drop. I wonder how accurate these are.

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Until last week most of the reduction was due to the Lukoil Nizhny Novgorod refinery having outages due to parts breaking in both of its gasoline production units and their inability to repair one of the two. So don't expect a big drop because prior to that.

-

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: What is your source for this? Genuinely curious

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat released weekly fuel production stats. They're a bit hard to find on their site.

-

Voidaan toki pohtia, kuinka luotettavia Rosstat julkaisemat numerot ovat. Lisäksi voidaan pohtia, tullaanko nämä numerot julistamaan salaisiksi jossain vaiheessa, varsinkin jos Ukrainan droneiskut jatkuvat ja niillä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Toisaalta voidaan pohtia, vuotavatko numerot julki salaiseksi julistamisesta huolimatta - se on selvää että näille numeroille on tarve myös jatkossa eli talouden toimijat tarvitsevat luotettavat numeronsa voidakseen tehdä työnsä. Valehtelulla ja numeroiden vääristelyllä ampuu helposti itseään jalkaan, vaikka tarkoitus olisi ulkomaisten tarkkailijoiden hämääminen tms.

-

Aikaisemmin on ollut pohdintaa eri tuotantolaitosten teoreettisesta kapasiteetista, mutta nämä numerot kertovat todellisen tuotantomäärän (bensiini ja diesel) - toki sillä oletuksella että numerot ovat luotettavia eivätkä kaunisteltuja tai vääristeltyjä.

Lainaan muodon vuoksi pari datapistettä, ne jotka löytyvät Dobrevin aikaisemmin linkitetystä viestistä. Nämä ovat bensiinin viikkotuotantomäärät kerrottuina aikaväleinä (eli seitsemän päivän tuotanto):

18.12.2023 - 24.12.2023 = 923,1 tuhatta tonnia

26.2.2024 - 3.3.2024 = 838,5 tuhatta tonnia
4.3.2024 - 10.3.2024 = 838,9 tuhatta tonnia

Kuten nähdään, yllä olevien kuvaajien kukin datapiste kertoo edellisen seitsemän päivän tuotantomäärän eli 3.3.2024 merkitty datapiste kertoo tuotannon aikavälillä 26.2.2024 - 3.3.2024.

Viimeinen datapiste 10.3. Siitähän puuttuu kokonainen viikko räjäytettyjä laitoksia ja nekin näkyvät sitten vasta mainitulöa 7 päivän viiveellä.
 
Aina puhutaan ettei ne voi, ku diktaattorin ote on niin kova, lähes kun natsisaksassa... Nooh, kuitenkin natsisaksassa tehtiin Hitleriä vastaan useempi salamurhayritys... onko ryssälandiassa edes koitettu? Ei ne ilmeisesti halua edes valtaa vaihtaa, joten käsitellään heitä jatkossakin kuten... no kuten, RYSSIÄ....
Sille on syynsä miksi aito Putin on bunkkerissa. Saamme kuulla näistä mahdollisista yrityksistä vasta joskus myöhemmin.
 
Viimeinen datapiste 10.3. Siitähän puuttuu kokonainen viikko räjäytettyjä laitoksia ja nekin näkyvät sitten vasta mainitulöa 7 päivän viiveellä.

Totta. Kuten Dobrev kirjoittaa, seuraava data julkaistaan keskiviikkona eli 20.3.2024. Se kertoo tuotantomäärät aikavälillä 11.3.2024 - 17.3.2024 eli viime viikolla. Tämä sillä oletuksella että data julkaistaan eikä salata.

Lisäksi muistettava että tällainen seitsemän päivän tuotannon summaaminen tasaa tuotannon heilahduksia, sikäli kun sellaisia on. Se ei tietysti poista rajumpaa tuotannon nousua tai laskua.

-

MUOKKAUS: kokeilin pikaisesti, onko Dobrevin julkaisemista numeroista nähtävissä jotain mielenkiintoista:

1710763807892.png

Tämä ei tuota paljoa lisäarvoa ja on hieman höperöä laskea "vuoden 2023 numeroiden keskiarvo" vuoden kolmen viimeisen viikon osalta ja verrata sitä vuoden 2024 kymmenen ensimmäisen viikon keskiarvoon, mutta minkäs teet, meillä on nämä numerot tarjolla.

Muutenkin keskiarvo piilottaa vaihteluita, joten sen hyödyllisyys on rajallinen.

-

Sattumalta tuli vastaan tällainen pdf-tiedosto, josta lyhyt poiminta:

Lähde (julkaistu 2019, tosin tekstistä ei käy ilmi, minkä vuoden datasta on kyse - edeltävässä kappaleessa kirjoitetaan vuosien 2015 ja 2017 polttoaine- ja raakaöljyn tuotannosta): https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/537/6/062046/pdf

According to the analytical agency "AUTOSTAT", automobile transport in Russia consumes about 64 million tons of fuel. More than 70% of fuel is consumed by motor transport in the European part of Russia. About 6% of consumption falls to the Far East, and Siberia occupies 13% of the market. Approximately 47% of the fuel used by passenger cars, 39% by freight transport, 15% by light commercial traffic, and about 5% by bus [1].

Gasoline accounts for 60% of the total amount of fuel consumed.


-

Tämä on kenties viisi vuotta vanhaa dataa tai mahdollisesti jopa vanhempaa, mutta mielenkiintoista että 70% ajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta tapahtuu Uralin länsipuolella eli Venäjän "eurooppalaisella" osalla. Toki sieltä löytyvät Moskova, Pietari sekä niiden lähiseutu, joten sinänsä tämän ei pitäisi tulla yllätyksenä.

Polttoaineen hinta vaikuttaa tavallisten ihmisten autoiluun ja siten se osuus voi laskea tai nousta talouden vaihtelun myötä. Samalla tietysti muuttuvat muiden kategorioiden osuudet, mutta juna- ja kumipyörärahti ovat pakollisia jos talouden halutaan pyörivän.

Joku kommentoi aikaisemmin että Venäjällä eri alueiden tarvitsema polttoaine jalostetaan ns. paikallisesti eli raakaöljy tuodaan kentiltä putkia pitkin eri jalostamoille (kenties osa kuljetetaan putkien sijaan junien tai polttoaineautojen kyydissä?), jotka sitten jalostavat siitä bensiiniä ja dieseliä, joka puolestaan ruokkii "lähiseudun" tarpeita.

JOS yllä oleva data pitäisi paikkansa nykyäänkin eli karkeasti ottaen 70% Venäjän polttoaineiden kulutuksesta tapahtuisi Uralin länsipuolella, silloin Ukrainan iskut Uralin itäpuolella sijaitsevia jalostamoita vastaan vaikuttavat juuri siellä missä niiden kuuluukin vaikuttaa. Jaoin eilen twitterissä vastaan tulleen kartan, johon oli merkitty Venäjän öljynjalostamoiden sijainnit. Oletan että mikäli tuo 70% pitäisi paikkansa, silloin merkittävä osa jalostamoista sijaitsee Uralin länsipuolella (jos ei määrän osalta niin kapasiteetin osalta).
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Kuten Dobrev kirjoittaa, seuraava data julkaistaan keskiviikkona eli 20.3.2024. Se kertoo tuotantomäärät aikavälillä 11.3.2024 - 17.3.2024 eli viime viikolla. Tämä sillä oletuksella että data julkaistaan eikä salata.

Lisäksi muistettava että tällainen seitsemän päivän tuotannon summaaminen tasaa tuotannon heilahduksia, sikäli kun sellaisia on. Se ei tietysti poista rajumpaa tuotannon nousua tai laskua.
Itse veikkaan, että kun tilasto julkistetaan on tuotanto kasvanut viime viikosta vähintään 10%. Kannattaa siis muistaa, että tämä on ryssän julkaisema tilasto joten en pidättäisi hengitystä sitä odotellessa. Ihan yhtä fiksua siis kuin kytätä noita putlerin kannatusprosentteja alueittain. Tuskin ne ovat siellä niitä ääniä edes oikeasti laskeneet, keksineet jotkut luvut vain.

Ne oikeat vaikutukset näkyvät pienellä viiveellä, sillä harva tankkaa autoaan joka päivä. Tässä on vasta viikon verran kulunut isommista iskuryppäistä ja huoltoaseman tankkiinkin mahtuu monen päivän satsi. Lisäksi tukkumyyjillä varastot ja matkalla varastoihin ja huoltoasemillekkin on varmasti paljon tavaraa. Eli loppukuusta alamme näkemään mikä vaikutus on ja akuutti pula iskee ehkä vasta huhtikuussa.

Aivan ensimmäisenä kuitenkin putte varmaan säätää liudan lakeja ja asetuksia, joilla polttoaineiden käyttöä rajoitetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse veikkaan, että kun tilasto julkistetaan on tuotanto kasvanut viime viikosta vähintään 10%. Kannattaa siis muistaa, että tämä on ryssän julkaisema tilasto joten en pidättäisi hengitystä sitä odotellessa. Ihan yhtä fiksua siis kuin kytätä noita putlerin kannatusprosentteja alueittain. Tuskin ne ovat siellä niitä ääniä edes oikeasti laskeneet, keksineet jotkut luvut vain.

Ne oikeat vaikutukset näkyvät pienellä viiveellä, sillä harva tankkaa autoaan joka päivä. Tässä on vasta viikon verran kulunut isommista iskuryppäistä ja huoltoaseman tankkiinkin mahtuu monen päivän satsi. Lisäksi tukkumyyjillä varastot ja matkalla varastoihin ja huoltoasemillekkin on varmasti paljon tavaraa. Eli loppukuusta alamme näkemään mikä vaikutus on ja akuutti pula iskee ehkä vasta huhtikuussa.

Aivan ensimmäisenä kuitenkin putte varmaan säätää liudan lakeja ja asetuksia, joilla polttoaineiden käyttöä rajoitetaan.
Onko vinkkejä jostain hyvästä sivustosta, missä voisi seurata pumppuhintojen kehitystä venäjällä? Voi olla, että ne kertovat sen todellisen tilanteen.
 
Pari kuvaajaa ryssän bensiinin ja dieselin viikkotuotannosta, lähteenä Rosstat julkaisemat numerot (kuvaaja kertoo määrän tuhansina tonneina ja datapiste kertoo tuotannon edellisen seitsemän päivän aikana eli niiden summan, Stanimir Dobrev julkaisi muutaman kuvan näistä ilmoituksista ja ne löytyvät tästä viestistä: LINKKI):

Here's how gasoline and diesel production has been going in Russia over the last 13 weeks.

December was relatively stable but after that you had parts that couldn't be replaced breaking, long weekends and initially a few UA attacks.

On Wednesday they will release the data for last week, unless they decide to stop publishing it on Rosstat.


Katso liite: 95320

-

Katso liite: 95321


-

Pari poimintaa kommenteista:

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: Hmmm... I would expect a more drastic drop. I wonder how accurate these are.

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Until last week most of the reduction was due to the Lukoil Nizhny Novgorod refinery having outages due to parts breaking in both of its gasoline production units and their inability to repair one of the two. So don't expect a big drop because prior to that.

-

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: What is your source for this? Genuinely curious

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat released weekly fuel production stats. They're a bit hard to find on their site.

-

Voidaan toki pohtia, kuinka luotettavia Rosstat julkaisemat numerot ovat. Lisäksi voidaan pohtia, tullaanko nämä numerot julistamaan salaisiksi jossain vaiheessa, varsinkin jos Ukrainan droneiskut jatkuvat ja niillä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Toisaalta voidaan pohtia, vuotavatko numerot julki salaiseksi julistamisesta huolimatta - se on selvää että näille numeroille on tarve myös jatkossa eli talouden toimijat tarvitsevat luotettavat numeronsa voidakseen tehdä työnsä. Valehtelulla ja numeroiden vääristelyllä ampuu helposti itseään jalkaan, vaikka tarkoitus olisi ulkomaisten tarkkailijoiden hämääminen tms.

-

Aikaisemmin on ollut pohdintaa eri tuotantolaitosten teoreettisesta kapasiteetista, mutta nämä numerot kertovat todellisen tuotantomäärän (bensiini ja diesel) - toki sillä oletuksella että numerot ovat luotettavia eivätkä kaunisteltuja tai vääristeltyjä.

Lainaan muodon vuoksi pari datapistettä, ne jotka löytyvät Dobrevin aikaisemmin linkitetystä viestistä. Nämä ovat bensiinin viikkotuotantomäärät kerrottuina aikaväleinä (eli seitsemän päivän tuotanto):

18.12.2023 - 24.12.2023 = 923,1 tuhatta tonnia

26.2.2024 - 3.3.2024 = 838,5 tuhatta tonnia
4.3.2024 - 10.3.2024 = 838,9 tuhatta tonnia

Kuten nähdään, yllä olevien kuvaajien kukin datapiste kertoo edellisen seitsemän päivän tuotantomäärän eli 3.3.2024 merkitty datapiste kertoo tuotannon aikavälillä 26.2.2024 - 3.3.2024.
Räppäsin tästäkin rouhgh & dirty kuvaajat liukuva 3vko joka tasoittaa pomppuja ja näyttää paremmin suunnan.

1710762735811.png

Muutama havainto:
- 1. Diesel tuotanto tällä jaksolla just tuplat vs. bensa. Onkohan näin vuositasollakin?
- 2. Hieman epäilyttää, että vuoden kolme viimeisintä viikkoa (taulukossa1) olisi mittausjakson tuotteliaimmat. Tosin ryssien vapaat ja dokaaminen osuu kyllä alkuvuoteen koska juliaaninen kalenteri. ( 4 = vkot 1-3_2024)
- 3. Eka isku Laugaan bensan tuotanto alas -3%,
- 4. Toka isku Tuapse bensa -3%, diesel ei vaikutusta kokonaisuuteen / positiivinen
- 5. Viisi iskua 3-15.5 diesel -5% ja bensa -6%

Eilen on taas päättynyt mittausjakso. Toivotaan, että statsit säilyy saatavilla niin nähdään miten alkuviikon 4 liekitystä ehtii näkyä.
 
Viimeksi muokattu:
Hinnat näyttävät täsmäävän muiden sivujen kanssa, mutta muuten tuolla sivulla on varsin hyvä ja selkeä yhteenveto. Nyt vaan odotellaan ja katsotaan mihin suuntaan lähtee kehittymään. Voi olla, että hintoja pidetään alhaalla parisen viikkoa, ihan vaan vaalien takia.
Neuvostoliitossa lihatiskilläkin hinta oli aina halpa. Tiski vain oli tyhjä. Lihatiskin myyjä, monesti useampikin myyjä, oli kuitenkin aina paikalla ja palveli ystävällisesti kaikkia, joilla oli "tilaus". Silloin myyjä haki paketin takahuoneesta. Missään ei kerrottu miten ja missä voi tehdä sellaisen tilauksen.
 
Back
Top