Ukrainan konflikti/sota

The Latvian National Armed Forces (Latvian: Latvijas Nacionālie bruņotie spēki), or NBS (wikipedia)

Wikipedian mukaan Rheinmetallia ei ole Latvian käytössä, mahdolliset järjestelmät olisivat:

IRIS-T SLM (ei vielä käytössä, tuskin siis tämä)
FIM-92 Stinger (vuoden takaisen uutisen mukaan: All to be transferred to Ukraine)
PPZR Piorun
RBS-70

Veikkaisin itse noita kahta viimeistä.
Ja lisäksi tietysti kaiken ilmatorjunnan runko, 23 mm Sergeit!
 
Sinun ja minun viestien tykkäyksien määrästä päättelen että asiasta ollaan ainakin kahta mieltä. Jos rintama murtuu ja ryssä ajaa Puolan rajalle, mitä Ukrainalla on menetettävää? Jää vain kosto. En voi syyttää IRAa, PLO:ta, ETAa tai mitään muutakaan porukkaa siitä että jatkaa sotaa ylivoimaista vihollista vastaan kun kyseessä on oma maa, oman kansan vapaus tai jotain niihin rinnastettavaa. Milloin pitää luovuttaa? Milloin pitää rajoittaa omaa keinovalikoimaa kun vihollinen tappaa valkkaamatta? Millä korvataan esim Mariupol, 2000-luvun suurin avohautausmaa?

Entä jos kyseessä olisi Suomi?

Ihan vaan ajateltavaa kaikille, en jatka tästä.
Tähän löytyy vastaus runoudesta, Edgar Allan Poe, Korppi:

Korppi huus: »Ei milloinkaan.»

 
Kirjoittajan mielestä AMRAAM:in C-versio stockista otettuna on ihan paska eikä F-16 versiosta riippumatta pitkälle pötki jos ei parempia puikkoja saada? Ymmärsinkö oikein?
Taisit ehkä ymmärtää tuon hieman pieleen. Oletan että stockilla ei tuossa yhteydessä tarkoiteta varastoa vaan perusmallia. C:stä on useampaa versiota ja viimeisimmät niistä (C7 ja C8) eroavat niistä alkupään versiosta mm hakupään ja kantaman osalta.

En kuitenkaan olisi ihan noin pessimistinen, vanhempikin versio todennäköisesti olisi aika iso suorituskykyloikka siihen verrattuna mitä ukrainan ilmavoimilla on nyt käytössään.
 
Taisit ehkä ymmärtää tuon hieman pieleen. Oletan että stockilla ei tuossa yhteydessä tarkoiteta varastoa vaan perusmallia. C:stä on useampaa versiota ja viimeisimmät niistä (C7 ja C8) eroavat niistä alkupään versiosta mm hakupään ja kantaman osalta.

En kuitenkaan olisi ihan noin pessimistinen, vanhempikin versio todennäköisesti olisi aika iso suorituskykyloikka siihen verrattuna mitä ukrainan ilmavoimilla on nyt käytössään.

Hyvä näin.
 
En usko, että se tarkoittaa (tosin käännettynä eri kääntäjillä kyllä sanoo) minkään C:n olevan huono. Vaan sitä, ettei ole tietoa saavatko Amraam C:tä ylipäänsä F-16 varten (Nasamsia varten kai jo toimitettu). Vai tuleeko jotain kehnompaa tai ei mitään. Eli, että tutkalla ei tee mitään yksinään.
 
Viimeksi muokattu:
Taisit ehkä ymmärtää tuon hieman pieleen. Oletan että stockilla ei tuossa yhteydessä tarkoiteta varastoa vaan perusmallia. C:stä on useampaa versiota ja viimeisimmät niistä (C7 ja C8) eroavat niistä alkupään versiosta mm hakupään ja kantaman osalta.

En kuitenkaan olisi ihan noin pessimistinen, vanhempikin versio todennäköisesti olisi aika iso suorituskykyloikka siihen verrattuna mitä ukrainan ilmavoimilla on nyt käytössään.
Ainoa mikä Ukrainaan päätyvistä versioista on varmaa on että versioita tulee olemaan useita. Käytännössä puikkoja tulee toimittamaan USA ja EU maat varastoistaan ja tähän päälle vielä ne maat joista EU maat pystyy ostamaan. Joten ihan saman tilanne kuin 155 kranaateissa: kaikki käy kunhan toimitetaan Ukrainaan. Mistään ei löydy yhtä isoa kasaa vaan kyllä se tulee olemaan ihan samanlainen kasaanraavittu sekalainen keräilyerä kuin vaikka panssaroitukalusto tällähetkellä.
 
Lainaus Politico-artikkelista, jossa käsitellään ryssän ongelmia bensiinin ja dieselin kanssa (artikkeli julkaistu 29.4.2024):

The Ukrainian operations against the Russian oil, gas and refinery sector are starting to return some tangible results.

“Diesel prices for Russian consumers have skyrocketed, rising almost 10 percent in the past week alone, according to the government’s figures. Petrol costs have also hit a six-month high, up more than 20 percent from the start of the year as supply tightens and more and more facilities are forced to suspend production.”

Like I said before, those operations are extremely easily prepared and efficient. Ukraine would be foolish not to go this way. Russia is severely feeling the pain and there is plenty of room to inflict even more pain. It will have impact to every part of Russia’s (war) industry and eventually to everyone’s life. There is probably no better mean to bring Russia’s extremely uneven economy better out of balance than executing those strikes. The best part is that we are still seeing only a handful drones swarming Russia’s skies. We are still only at the beginning. It is the most efficient sanction against Russia.

Source:
https://politico.eu/article/vladimi...ket-ukraine-war-drone-strikes-oil-refineries/

Putin’s fuel problem: How Ukraine is sapping Russia’s diesel and gasoline​

Ukraine is taking out oil refineries inside Russia, cratering Moscow’s supplies and sending local prices soaring.

SHARE

Free article usually reserved for subscribers
RUSSIA-ECONOMY-GAS

The country may even need to import gasoline from reserves stored in neighboring Belarus. | Pool photo by Mikhail Metzel via AFP/Getty Images

APRIL 29, 2024 6:00 AM CET

BY GABRIEL GAVIN


A wave of Ukrainian drone strikes on oil refineries deep inside Russia has left the Kremlin racing to defend its own territory while still waging war on its neighbor. But the attacks have also achieved the unthinkable — leaving the world’s largest petrostate running low on petrol.

Diesel prices for Russian consumers have skyrocketed, rising almost 10 percent in the past week alone, according to the government’s figures. Petrol costs have also hit a six-month high, up more than 20 percent from the start of the year as supply tightens and more and more facilities are forced to suspend production.

Last Wednesday, two fuel storage facilities owned by Russian energy giant Rosneft, around 500 kilometers from the border with Ukraine, were severely damaged by drones as fuel went up in smoke. More than a dozen refineries across nine Russian regions have been similarly hit this year, with officials in Kyiv saying the industry is a legitimate war target.

“It’s like a mosquito — when you can’t find it, can’t kill it and it keeps coming back night after night, you’re going to be exhausted," Philip Ingram, a former British military intelligence officer and NATO planner, said. “It’s a very good way of taking the pressure off from the front lines."

As a result, Moscow has scaled back its fuel exports to near-historic lows, shipping just over 712,000 tons of diesel and gasoil last week, compared to more than 844,000 during the same week in 2023.

It's both a political and military problem for Moscow. As well as being essential for Russia's war effort, cheap fuel is a key part of President Vladimir Putin's offer to the public, an antidote to lagging wages and a weak ruble.

Winning strategy?​


The trend appears here to stay for the foreseeable future.

Speaking to local media this week, Igor Yushkov, an analyst with Russia’s National Energy Security Fund, said prices were unlikely to go down anytime soon — and the country may even need to import gasoline from reserves stored in neighboring Belarus.

Last year, Moscow was forced to impose a ban on petrol and diesel exports as a result of shortages in the domestic market, where regulations have historically kept prices low to appease motorists and artificially boost its agricultural sector.

However, with fuel fetching higher prices internationally, middlemen were cashing in by selling cheap gasoline abroad that had been intended for use inside Russia, creating a roaring black market. Moscow relaxed the ban in November but was forced to reintroduce it in March due to the Ukrainian strikes.

While most Western countries have stopped importing refined Russian fuel like petrol and diesel, the United Arab Emirates, along with a handful of South American and North African nations, have continued to buy it either to take advantage of low prices or re-export it. Now, Moscow will have to choose between maximizing the cash flow filling its war chest or ensuring its soldiers and civilians can fill up their tanks.

“Ukraine’s ‘physical sanctions’ can accelerate the actual ones,” Maria Shagina, an expert on the Russian economy at the International Institute for Strategic Studies, said. “Kyiv has found Moscow’s technological vulnerability and Ukrainian drone strikes on Russian refineries speed up the impact of Western sanctions which have seen those refineries already struggle to replace Western equipment, spare parts and software.”

However, Ukraine’s efforts to choke off the flow of fuel and funds the Kremlin is using to unleash death and destruction has prompted warnings from the United States, with senior officials like Defense Secretary Lloyd Austin publicly warning against the strikes for fear of upending the global energy market. Moscow, meanwhile, has actively targeted Ukrainian infrastructure, shattering the country’s electricity grid and plunging millions of people into darkness.

Kyiv has vowed to do whatever it can to undermine Russia’s ability to wage war, despite the warnings.

The strikes are “having an effect because they’re destroying oil infrastructure and other critical national infrastructure,” Ingram, the former British military intelligence officer, said.

The strategy, he predicted, would “be studied in officer training academies in decades to come.”


Ryssän taloutta, mukaanlukien polttoaineenjalostus sekä bensiinin ja dieselin hintakehitystä tiiviisti seuraava Stanimir Dobrev kommentoi artikkelia näin:

One thing to add Diesel has been expensive for a while now. This is not a new thing.

I have no idea where they got the diesel thing from, it's not in the source they link and the data for the week shows 0.2% rise, not 10% and the 22-28th of april data is coming on May 6th.

Someone at politico didn't do proper editing. Diesel's been around its current prices since September.
(minun täsmennys: September 2023)

1714547467287.png

Kuvan tekstien Google Lens käännös:

1714547552822.png

Viestin kommenteissa häneltä kysyttiin: What is that light green line which has been rising in linear fashion?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Индекс потребительских цен, or Rosstat's inflation . LÄHDE

-

Näiden kuvaajien perusteella polttoaineen hinnat olivat melkein vakiot vielä tammikuu-huhtikuu 2023 aikana ja lähtivät nousuun tämän jälkeen.

"Uusi taso" saavutettiin 09/2023 eli syyskuussa 2023 - kuten Dobrev kirjoittaa ja hinnat ovat pysyneet tällä tasolla siitä asti (karkeasti ottaen, varmasti vaihtelua on ollut - eikä tästä nähdä polttoaineiden hintakehitystä eri alueilla, alueiden välillä on varmasti eroja).

Ihan kuvaajan oikeassa reunassa eli maaliskuu-huhtikuu 2024 on nähtävissä hintojen lähteminen loivaan nousuun aikaisemmalta "vakiintuneelta tasolta". Näkyvätkö droneiskujen aiheuttamat jalostuskapasiteetin menetykset tässä eli tällaisella viiveellä? Ehkä, ryssän on sanottu vetäneen bensiiniä ja dieseliä varastoistaan sekä ostaneen sitä Valko-Venäjältä ja Kazakstanista, mutta nämä eivät kykene täysin paikkaamaan jalostuskapasiteetin menetystä - eivät varsinkaan jos tilanne jatkuu tällaisena pidempään.

Ja miten käy vuoden 2024 vuosihuoltojen kanssa? Normaalina vuotena olettaisi näkevänsä ainakin yhden, ehkä jopa useamman muutaman viikon pituisen vuosihuoltojen jakson, jolloin jalostuskapasiteetti laskee kun osa siitä on pois käytöstä (huoltojen takia). Joko huollot tehdään suunnitelman mukaisesti, jolloin jalostuskapasiteetti laskee entisestään näiden huoltojen ajan tai jätetään huollot tekemättä ja luotetaan että kalusto kestää seuraavaan huoltoon asti (joka tapahtuu milloin, vuonna 2025 vai perutaanko nekin vuosihuollot?).
 
Viimeksi muokattu:
Tämä selvensi kiitos. Muutama ajatus vielä.

Ryssän kunnostuskapasiteetti asettaa tietyn rajoitteen kuinka nopeasti varastot voivat tyhjentyä.

Ruotsalaisten excelissä ryssän IFV/AFV menetykset olivat noin 300 kpl / kk vuonna 2023 "passiivisen" vaiheen aikana, mutta Avdiivkan operaatiosta alkaen nousi noin tasolle 700/kk mitä ollut yhä jatkuvan hyökkäysvaiheen läpi. Vastaavasti 2022/7 alkaen menetykset tipahtivat ehkä keskiarvoon 400.

Vaikka nämä luvut eivät suoraan kerrokaan kuinka paljon lopullisesti tuhoutuu / kk, niin keskenään ne ovat kuitenkin vertailukelpoisia. Eli hyökkäysvaiheen käynnistyttyä menetykset ovat nousseet luokkaa 140%.

Tästä voi olettaa että "passiivisen vaiheen" aikana jonka voi katsoa vallinneen ainakin 2022/11 - 2023/09 ryssän aktivointikyky ylitti selvästi tuhoutumisasteen (unohtamatta myös uustuotantoa, jota on myös jonkin verran). Tämä kalusto siirrettiin suoraan erilaisiin välivarastoihin lähemmäksi rintamaa. Ryssä on valmistellut meneillään olevaa 7 kk hyökkäystä hyvin pitkään, ainakin vuoden.

Lokakuusta alkaen voi olettaa että rintamalla tuhoutuu kalustoa huomattavasti nopeammin kuin sitä ehditään kunnostaa. Jossain vaiheessa hyökkäykseen kerätyt välivarastot ovat loppuun kulutettuja ja IFV/AFV tuki tippuu dramaattisesti.

Aika paljonhan jo nähdään golf-kärryjä ja jonkin verran myös kuorma-autoja "hyökkäysvaununa", joka kertoo osaltaan isompien purkkien vähyydestä. Toisaalta ryssän äärinihilistinen sodankäynti saattaa tässä johtaa harhaan. Ensimmäisten liha-aaltojen sotilaiden hengellä ei ole mitään merkitystä, niitä pistetään kunnes joku ryhmä onnistuu pureutumaan kiinni tavoitteeseen.

Näiden varastolaskelmaketjujen välitulos vaikuttaa suhteellisen positiiviselta. Itse uskon että ryssän IFV/AFV kapasiteetti kutistuu jo kova vauhtia ja varmasti se kova perälauta on pakko säilyttää, jolloin loppu tulee yllättäen. Kenties sitten laitetaan millä tahansa liikkuvalla örkkiä eteenpäin, panssaroinnista välittämättä.

Samaa mieltä tästä: ryssä kykeni tuomaan Ukrainaan suuremman määrän vaunuja kuin mitä menettivät eli vaunujen määrä Ukrainassa kasvoi, mahdollisesti koko aikavälin 2022/11 - 2023/09 kuten kirjoitat.

Koska vaunuja oli "riittävästi", kykenivät aloittamaan tämän pidemmän ja aktiivisemman hyökkäysvaiheensa - mutta samaan aikaan tietysti vaunujen menetykset lähtivät kasvuun. Arvatenkin tappioiden määrä per aikayksikkö on suurempi kuin se määrä mikä kyetään "palauttamaan toimintakykyiseksi" (eli uustuotanto + Ukrainasta palanneiden vaurioituneiden vaunujen korjaus + varastoista aktivointi) - ELI tällä hetkellä ja koko tämän hyökkäyksen ajan toimintakuntoisten vaunujen määrä Ukrainassa on ollut laskussa.

Näin täytyy olla, kun tappioiden määrä per päivä on suurempi kuin korvaavien saaminen per päivä, kokonaismäärä laskee.

Ainoa asia mikä nähdään näistä varastotukikohtien laskelmista on tämä: milloin ryssältä loppuu tämä kyseinen resurssi eli minkä päivän jälkeen eivät kykene / voi enää aktivoida vaunuja näistä tukikohdista.

Tämän jälkeen heille jää vielä kaksi tekijää: aito uustuotanto ja Ukrainasta palanneiden vaurioituneiden vaunujen korjaus (toki ulkomailta ostaminen olisi yksi vaihtoehto lisää mutta toistaiseksi tästä ei ole merkkejä Venäjän osalta).

Kun yksi resurssi on pois ja kaksi jäljellä, lienee selvää että "korvaavien vaunujen tuotantomäärä per aikayksikkö" on pienempi. Kuinka paljon pienempi? Tämä riippuu siitä, kuinka merkittävässä roolissa varastotukikohdista aktivoitavat vaunut ovat olleet osana kokonaisuutta. Oma arvaukseni: 50-66% kokonaisuudesta ja tästäkin vaihteluvälistä todennäköisemmin 66% - ellei jopa enemmän. Uustuotannon osuus lienee ollut pieni ehkä 10-15% ja vaunutyypistä riippuen olematon (tietyt vaunut eivät ole olleet uustuotannossa kylmän sodan päättymisestä lähtien). Ukrainasta palaavien vaurioituneiden vaunujen korjaaminen on varmasti merkittävässä roolissa myös mutta niiden korjaaminen vaatii varaosien saantia eli joko varaosien uustuotantoa tai varastovaunujen kannibalisointia.

Ja kuten sanottua, ryssällä on tuskin tarkoitus jatkaa hyökkäämistä siihen asti kunnes Venäjän viimeinen panssarivaunu on menetetty. Arvaan että heillä on jonkinlainen "punaraja" jokaiselle vaunutyypille ja tätä rajaa ei tulla ylittämään. Näin varmistetaan että heillä on tietty määrä panssarivaunuja ja muuta kalustoa "olemassa" myös tulevaisuudessa. Oma arvaukseni on että tämä "punaraja" voisi olla se vaunumäärä joka heillä oli aktiivijoukkojen käytössä ennen Ukrainaan hyökkäämistä eli haluavat säilyttää ainakin sen määrän myös "sodan jälkeen".

Koska sota on kesken ja tappioita tulee kokoajan, käytännössä tämän "punarajan" vastaantuleminen tarkoittaisi sitä että ryssän on pakko muuttaa taktiikkaa ja strategiaa sellaiseksi että vaunujen tappiot saataisiin minimoitua. Mikä tarkoittaa sitä että agressiivinen hyökkääminen panssarivaunuja ja AFV-vaunuja käyttäen tulee loppumaan. Ne tukevat edelleen taistelua mutta riskit minimoiden. Eli todennäköisimmin ryssän kaivautuu tässä vaiheessa ja alkaa linnoittamaan ja miinoittamaan, jotta saisivat pidettyä kiinni "saavutetuista eduista".

Minun arvio on yhä se että hyökkäävät vuoden 2024 "koko voimalla" ja pyrkivät saavuttamaan ainakin Donetskin ja Luhanskin alueiden rajat. Ehkä enemmänkin, ehkä nähdään jokin kokeilu Kharkovan kaupungin seudulla, tosin tämä näyttää tällä hetkellä epätodennäköiseltä. Ehkä jos Kupianskin suuntaan tehty hyökkäys saavuttaa menestystä, ehkä silloin jatketaan syvemmälle lännen suuntaan eli Kharkovan suuntaan?

Vuosi 2025 näyttänee erilaiselta. Vaikka tuo karkea varastojen kutistuman laskelma sanookin (BMP- ja BMD-vaunujen osalta) että ehdoton takaraja tulee vastaan toukokuun lopussa - kesäkuun alussa 2025, arvaan että eivät paina "kaasu pohjassa" takarajaan asti. Eli hyökkääminen muuttuisi varovaisemmaksi viimeistään talven 2024/2025 aikana tai viimeistään ennen kevään 2025 rospuuttokautta. Tämän jälkeen alkanee yllä kuvailtu taktiikan ja strategian muutos eli hyökkääminen suurelta osin loppuu ja takertuvat kiinni niihin alueisiin mitkä ovat saaneet vallattua.

Toki tämä on vain arvailua.

Kenties poliittinen paine on niin suuri että hyökkääminen jatkuu tappioista ja tulevaisuudesta piittaamatta "kunnes tavoitteet on saavutettu"? Ryssä on toiminut tämän sodan aikana molemmilla tavoilla eli toisinaan hyökkäämistä / typerää toimintaa on jatkettu hyvin paljon kauemmin kuin mitä järjellä on perusteltavissa (Kiovan suunnalta / pohjoisen Ukrainan alueelta vetäytyminen "myöhässä", ensimmäinen virallinen mobilisaatio "myöhässä" yms.) MUTTA toisinaan ovat osoittaneet kaukonäköisyyttä eli on tunnistettu lähestyvät ongelmat etukäteen ja tehty korvaavia toimenpiteitä "ajoissa" (Shahed-dronejen osto Iranista, tykistön laukausten osto Iranista ja Pohjois-Koreasta, kenties myös Desertcross ATV-ajoneuvojen osto Kiinasta on yksi tällainen esimerkki).

Eli yksi vaihtoehto on että tässä todellakin tullaan romuttamaan ryssän armeijan koko kalusto ja varsinkin Neuvostoliiton perintö valtaosaksi ennen kuin tajuavat millaiseen liriin ovat itsensä ajaneet. Toinen vaihtoehto on se että tietävät omat rajansa kaluston määrien osalta ja kun tietty, ennakoitu taso saavutetaan, tullaan näkemään taktiikan ja strategian muutos Ukrainassa. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa he säilyttävät armeijan suorituskyvyn kaluston määrien osalta tietyllä tasolla, mutta ilman varastotukikohtien tuomaa selkänojaa (se on menetetty ikuisiksi ajoiksi). Toki sodan jatkuessa tämän jälkeen tappioita tulee varmasti, mutta pyrkisivät niiden minimointiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liikaa näpertelyä järjestää logistiikka, kouluttaa huolto ja lentäjät vain yhden tai muutaman loppuun ajetun koneen takia. Resurssit paremmassa käytössä muualla.
Ukrainalle olisi enemmän hyötyä, jos jostain saisi lentokuntoisia Mig-29 ja Su-27 koneita lisää. Näihin malleihin on jo valmiiksi koulutettuja pilotteja ja käyttöönotto voisi tapahtua tosi nopeasti. Kaikkien uusien konetyyppien käyttöönotto, lentäjien ja huoltohenkilöstön koulutus vie minimissään kuukausia. Jos ja kun ne F-16 koneet lopulta saadaan rintamalle on Ukrainan ilmavoimilla taas lisää suorituskykyä.
 
Kyllä on siistiä ja tyhjää nykyään ryssien varastotukikohdassa. Mainio kuvasarja noin kahden vuoden muutoksesta.

Ryssille positiivisena käänteenä tuolta voi nyt lähettää henkilökunnan mekaanikkoineen päivineen Ukrainaan etulinjan tykin ruuaksi kun ei ole enää vaunuja niin ei tarvitse siellä tyhjässä tukikohdassa päivystää.


Lisäksi Novosibirskistä on pitänyt siirtää S-400 ilmatorjuntajärjestelmä kokonaan jonnekin muualle. Siirtely on vähän kuin housuun paskantaisi pakkasella, lopulta tulee kuitenkin kylmä.

 
Pääseeköhän rahalla tai suhteilla ja näin välttää asepalveluksen?
Rahan kanssa ryssillä toimii yksi sun toinen asia. Lahjonta on avainsana. Kun venäläiseen perheeseen syntyy poikalapsi on tapana aloittaa koko suvun kesken rahankeräys. Kaikki syntymäpäivälahjat ym yritetään saada rahana ja kaikki 18 vuoden aikana kerätty raha säästetään kutsuntalautakunnan lahjomista varten. Näin rahalla järjestyy "asepalvelukseen kelpaamattoman" paperit. Siinä maassa kaikki kusettaa kaikkia, kaikki mitä voidaan varastaa, puhalletaan ohi ja kaikki työ joka voidaan jättää tekemättä, jää tekemättä.
 
Iranista noussut sotilasrahtikone joka on matkalla Yalabugan suuntaan (toki ei voida olla varmoja, onko se lopullinen kohde):

Iran's Pouya Air Il-76TD EP-PUS #7342B3 tracking north of Samara. Possible destination is the Naberezhnye Chelny Begishevo airport (NBC), which is near the Alabuga Special Economic Zone. A factory which manufactures Shahed-136 drones is located there.

@thereccelizard

1714554424788.png

-

Returning

1714555082057.png


-

Muistutuksena: ryssä on käyttänyt Shahed-136/131 / Geran-2 droneja yhden kerran viimeisen 8 päivän aikana:

28.4.2024 = 4 kpl joista torjuttiin 4 kpl

Kaikkina muina päivinä aikavälillä 24.4.2024 - 1.5.2024 ei ole käytetty yhtäkään - näin siis Ukrainan ilmoitusten mukaan.

Tässäkö siis viedään dronejen osia Yalabugan tehtaalle?

En ole pitänyt kirjaa näistä rahtilennoista mutta niitä on tullut toisinaan vastaan twitter-virrassa. Viedäänkö kaikki varaosat lentorahtina eikä mitään esim. laivoilla Kaspianmeren yli? Ei tietoa, mutta ainakin silloin kun Iran toimitti kokonaisia droneja, väitetysti osa vietiin laivoilla Kaspianmeren yli (ja sen jälkeen Ukrainan seudulle käytettäväksi). Koska ryssän oma tehdas kykenee valmistamaan siivet ja rungon eli ne suurimmat osat, on mahdollista että kaikki muut Iranista toimitettavat osat tuotaisiin lentorahtina - se olisi nopeaa ja kätevää, joskin kalliimpaa (vaan nyt ollaan suursodassa joten liekö hinta este?).
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän armeijan arkea:

The Russian penal battalion instructor speaks with pain in his heart about the only working method of the second army in the world, which is throwing corpses at enemy trenches, while the media and propaganda tell tales of heroic advances at the front.

He is well aware of what lies behind the victorious reports and the principle of moving forward "at any cost".


1714556282272.png

1714556297048.png

1714556312686.png

 
Back
Top