Ukrainan konflikti/sota

Rysyjen sodankäyntitaitoa ja osaamista yliarvioitiin rajusti. Iltalehti kirjoitti 10.12.2021: "Ukrainan armeijan kyvykkyys on seitsemässä vuodessa parantunut roimasti, mutta sillä ei ole jakoa itänaapuria vastaan." Kuinka väärässä lännessä oltiin.

Osa tuosta on ihan ukrainalaisten omaa syytä; Krimistä ei haluttu taistella ja se loi mielikuvan veltosta ja alistuvasta kansasta joka vain hyväksyy kaiken. Se sitten johti osaltaan tähän helmikuiseen hyökkäykseen ja lännen nihkeyteen aseavun kanssa kun odotukset Ukrainan suhteen olivat aika matalat. Veikkasinhan minäkin että Dneprin Dniprin itäpuoliset alueet menevät Venäjälle eikä niistä paljoa tapella... täytyy myöntää että harvoin olen näin iloinen kun olen ollut täysin väärässä jonkin asian suhteen...

Sittenhän ukrainalaiset näyttivät maailmalle että ovat valmiita taistelemaan maastaan leijonan lailla ja se muutti lännen avustuksien kannan. Toki heitä auttoi Venäjän armeijan odotettuakin huonompi tila, mutta ne alueelliset puolustusjoukot (territorial defense [forces]) jotka alussa taistelivat ylivoimaista vihollista vastaan raskain tappioin loivat osaltaan mahdollisuuden Kiovan pitämiseen ja sitä kautta uskon puolustuksen pitämiseen sekä mahdollisuuden avun antamiseen.

Elikkä summa summarum; Ukrainalaiset itse, niin hyvässä kuin pahassa, ovat olleet luomassa tätä tilannetta. Nythän Ukrainan kannasta, osaamisesta taikka halusta ei ole epäilyksiä kenelläkään.
 
Muutaman päivän takainen Dmitri Muratovin haastattelu. Novaja Gazetan päätoimittaja ja Nobelin rauhanpalkinnon saaja. Sanoo että Ukraina ei tule ikinä antamaan Venäjälle anteeksi. Somemaailma muistaa Butsan ja Mariupolin kauhut. Toteaa että venäläiset joutuvat elämään hamaan tulevaisuuteen suuren kansallisen häpeän kanssa. Venäjä tulee taantumaan yhteiskuntana hämärään Neuvostoliiton aikaan. Venäläiset tulevat menettämään toivon parempaan. Heitä tullaan vihaamaan ja halveksimaan ympäri koko maailmaa.

 
DAGESTAN

Dagestanissakin naiset laittavat kovan kovaa vastaan.

Ihmisiä kerääntyy mielenosoitusta varten. Näinköhän tulee menemään isovenäläiseen malliin, jossa yksi saa turpii ja loput kuvaa videota - epäilen, että ei, kunhan kansan raivo yltyy kriittisen pisteen yli.
Mulla on sellainen kutina että jos näillä syrjäseuduilla päästään vauhtiin niin siinä on turvakoneistolla tekemistä. Nämähän eivät ole etnisesti venäläisiä taikka slaaveja joten mielenlaatu on vähän eri.
 
Osa tuosta on ihan ukrainalaisten omaa syytä; Krimistä ei haluttu taistella ja se loi mielikuvan veltosta ja alistuvasta kansasta joka vain hyväksyy kaiken. Se sitten johti osaltaan tähän helmikuiseen hyökkäykseen ja lännen nihkeyteen aseavun kanssa kun odotukset Ukrainan suhteen olivat aika matalat. Veikkasinhan minäkin että Dneprin Dniprin itäpuoliset alueet menevät Venäjälle eikä niistä paljoa tapella... täytyy myöntää että harvoin olen näin iloinen kun olen ollut täysin väärässä jonkin asian suhteen...

Sittenhän ukrainalaiset näyttivät maailmalle että ovat valmiita taistelemaan maastaan leijonan lailla ja se muutti lännen avustuksien kannan. Toki heitä auttoi Venäjän armeijan odotettuakin huonompi tila, mutta ne alueelliset puolustusjoukot (territorial defense [forces]) jotka alussa taistelivat ylivoimaista vihollista vastaan raskain tappioin loivat osaltaan mahdollisuuden Kiovan pitämiseen ja sitä kautta uskon puolustuksen pitämiseen sekä mahdollisuuden avun antamiseen.

Elikkä summa summarum; Ukrainalaiset itse, niin hyvässä kuin pahassa, ovat olleet luomassa tätä tilannetta. Nythän Ukrainan kannasta, osaamisesta taikka halusta ei ole epäilyksiä kenelläkään.
Hieman rajaa tuohon Ukrainan syyttämiseen velttoilusta 2014, hehän olivat juuri heittäneet Putinin perseennuolijan ulos maasta. Ja maa oli hyvinkin korruptoitunut tuolloin, eivätkä pystyneet puolustautumaan oikeasti. Myyriä oli Krimin Ukrainan sotilasjohtoa myöten joka paikassa, ja niitä oli viellä 2022 hyökkäyksen alussa.

Nyt on sivu kääntynyt, ja taitaa kääntyä aivan Venäjää myöten 👍

Slava Ukrain 👍💪🌻
 
Mulla on sellainen kutina että jos näillä syrjäseuduilla päästään vauhtiin niin siinä on turvakoneistolla tekemistä. Nämähän eivät ole etnisesti venäläisiä taikka slaaveja joten mielenlaatu on vähän eri.
Nimenomaan. Tsekatkaa myös poliisien varustus - vähän erit kuin Moskovassa/Pietarissa nähdyillä poliiseilla. Taitaa Dagestanissa olla tosiaan vähän kuumaverisempää sakkia kuin moskovoissa.
 
Nimenomaan. Tsekatkaa myös poliisien varustus - vähän erit kuin Moskovassa/Pietarissa nähdyillä poliiseilla. Taitaa Dagestanissa olla tosiaan vähän kuumaverisempää sakkia kuin moskovoissa.
Onkohan jopa niin, että poliisille ei ole edes haluttu antaa kunnollisia varusteita, koska Kreml ei luota siihen, että aseita ei käännettäisi heitä vastaan.

Dagestanin kaltaisessa köyhälässä ihmisillä ei ole muuta menetettävää kuin oma henki. Sitä ei haluta menettää Putinin harhaisten imperialististen kuvitelmien takia, etenkään kun Putin ei heille ole paljon mitään antanut. Dagestan on Venäjän Federaation 83 tasavallasta ja oblastista seitsemänneksi köyhin.

Tässä, varmaankin jo aiemmin täälläkin nähdyssä videossa se hyvin tulee esille, että propaganda ei tuolla välttämättä oikein toimi.
 
Ryssän propagandakoneiston toimintaa valottava sisäpiiriläisen haastattelu. Hepun mielestä Venäjä on sairas yhteiskunta joka ei edes halua parantua. Mitä megalomaanisempia valheita johtajat kansalle syöttävät, sitä enemmän heidän valtansa korostuu. Kansan tulee kokea pelkoa ja kunnioitusta johtajaa kohtaan. Kierointa tässä on se, että kansalaiset kyllä tajuavat että heitä kusetetaan, mutta kääntävät aivonsa off -asentoon ja menevät sokeina eteenpäin johtajan haluamalla tavalla.

 
Back
Top