Ukrainan konflikti/sota

Hersonin muhivaa pataa tässä onkin jo odoteltu, moni sanoi että siltojen ollessa poikki, tarvitsisi 4000 rekallista saada kuljetettua _joka päivä_ huoltoa, ja tunnit ei yksinkertaisesti riitä per päivä, joku meinasi että 1/10 eli 400 rekkaa voisi saada huoltoa päivässä.

Pakkohan tuon on jossain ruveta näkymään jos 2-3 viikkoa on huolto toiminut 10% kapasiteetilla?
 
Hersonissa kuivaa aurinkoista säätä seuraavat 10 vrk. Hakkaa päälle UA!


Harkovan päässä tänään ja maanantaina sateista. Siitä eteenpäin 10 vrk näyttää aika hyvältä

 
Hersonissa läpimurto, Lymanin suunnasta pusketaan eteenpäin, ja nyt Kupianskista murtauduttu itään. Huh. Silloin taotaan kun rauta kuumaa, selvästi.

Kelien osalta tavallaan "pakko" toimia nyt, ja selkeästi Harkovan ja nyt Lymanin jälkeen mikään ei epävakauta tilannetta Venäjällä sisäisesti kuten sodan tappiot ja vastoinkäymiset. Siksi kannattaakin puskea nyt kun selkeästi sisäisesti alkaa paine kattilassa kasvamaan Venäjällä.
 
Kuukausi ja 8.000 km2 vapautettua aluetta, käytössä 5 prikaatia, n 25 tuhatta joukkoja, karkeasti 30 pataljoonaa. Plus rintamavastuussa olleet joukot. Monen maan pääesikunnassa ollaan kiinnostuneita tietämään, että miten tempput tehdään. Sitä kiinnostuneemmaksi käyvät, mitä pitempään yhtäjaksoinen eteneminen jatkuu.
Väittäisin että tänne nojatuoliin näkyy vain se aktiivisessa vaiheessa oleva joukko. Vähintään toinen mokoma on löhölomalla selustassa ja tästä määrästä ei tänne tietoa valu mitenkään.

Asiaa auttanee myös se että ryssän varustus on se mitä on 6kk sotimisen jälkeen jäljellä. Ukrainalla taasen on tuolle 5 kärkiprikaatille noin viimeisintä huutoa edustavat länsikamat ainakin jalkaväkitasolla.

Tuo taannoinen Helios komentopaikan kommunikaatioverme myös herätti tiettyä hilpeyttä. Sisällä kun lienee normi PC-rautaa ja eiköhän siellä salauskin tehdä softalla. PC-raudassa on vain se ongelma että nykyaikaisissa prossuissa on rautakiihdytyksiä pakkaus ja kryptoalgorimeille. Linux ympäristössä nuo tulee automatic käyttöön kun kerneli niitä tukee. Jostain kumman syystä noin kaikkialla missä on salausta haluttu käyttää järeällä tasolla niin aina varmistetaan etteihän missään kohtaa lipsahdeta noitten rautakiihdytyslohkojen puolelle. Asiaa ei ole perusteltu missään mutta eiköhän se ole kaikille selvää: kaupallisissa tuotteissa lienee aina vähän reikää jätetty, firmat kun on USA:sta peräisin järjestään. Toinen osa on sitten ME eli ManagementEngine. 100% suljettu etähallinta jonka avaimia pitää Intel. Tuntien idän ihmemaan lojaliteetin kaikkea tekemistä kohtaan niin herää vahvoja fiboja että asia on lahjakkaasti ryssitty.

Joten kuten WW2:sessa todettiin että ei liittoutuneet olleet selvännäkijöitä, he vain lukivat Saksan sodajohdon viestit reaaliajassa. Vahva mutu on että ryssän viestiliikenne on yhtä hyvin suojassa kuin Saksalla Enigmalla aikoinaan.
 
Tuo rynkyllä sivuttain ampuminen kyllä hieman ihmetyttää. En oikein keksi muuta tuossa, kuin että se nopeuttaa lippaan vaihtoa. Laukaukset ei kyllä mitään tähdättyjä voi olla. Tosin voi olla että siellä näy kyllä mitään maaliakaan.
Omituinen kohta tuosta 0.30 alkaen kun kranu napsahtaa viereen ja kaikki vetää maihin, paitsi yksi ukko joka vaan kävelee pystyssä eikä ilmeisesti tajua koko hommaa. Ja tuliko perään vielä toinenkin kranu.. hyvä tuuri kävi miehellä.
 
Ryssän somessa on keksitty uusi selitys sille, miksi Ukrainan sotamenestys on ollut niin hyvää. He hyödyntävät neuvostoliittolaista taktiikkaa, tosin länsimaisin asein. Taitaa kyse olla siitä, että rysyt eivät voi millään hyväksyä, että ukrainalaiset olisivat heitä kyvykkäämpiä. Mutta länsimaisten aseiden hyvyys voidaan kuitenkin tunnustaa ikään kuin ukrainalaisten voiton yhdeksi avaimeksi - vaikka todellisuudessa AFU taitaa aika suurilta osin kuitenkin turvautua neukkukalustoon.

 
Jos luetaan uutisten rivien välistä niin Kanada toi sen ~10kpl C130:siä Englantiin. Tuolle määrälle lienee Tarkoitus ja epäilen että kyseinen konekapasiteetti saa kohtuudella kuljetettua Englannissa olevat Ukrainalaiset varusteineen Puolaan. Eli päivän laskutoimitus on että paljonko nuo saa rahdattua hyvin varustettuja sotilaita vuorokaudessa? Tämä määrä on nimittäin se millä Ukraina kasvattaa armeijansa kykyä kokoajan.

Missään ei ole ollut kunnon tietoja tuosta Englannin koulutuskapasiteetista mutta jotain nuo C130:set tuli rahtaamaan.

Ukraina on järjestelmällisellä toiminnallaan saanut ryssän riehumisen kuriin ja näin palstalaisten harmiksi aina antanut itselleen sen ajan mitä tarvitaan. Hyökkäysvaiheen käynnistäminen tässä mitassaan ei taatusti ole mitenkään ajoitettu muun kuin logistiikan kannalta. Ukrainalla on yksikertaisesti riittävästi varusteita ja koulutettua miehistöä rotaatioon vaikka hyökkäys etenee nyt jo kahdella rintamalla. Raskasta kalustoa lienee vähiten joten noihin vaihtuu varmaan miehet riittävän tiuhaan että suorituskykyä saadaan irti jatkuvasti.

Pahoin epäilen että kun tuo koulutus ja varustusmylly pyörii 24/7 taustalla niin kohta avataan se kolmas hyökkäysrintama. Ei niitä uusia joukkoja mihinkään lepokotiin pakata vaan kierrätetään etulinjassa. Tulikaste + lepojakso niin kohta on uutta ja koulittua joukkoa särmässä kunnossa avaamaan omaa hyökkäystä.
10000 lupasivat kouluttaa n.3kk välein. Veikkaan, että tuo määrä ei ainakaan ole pienentynyt.
 
Kenties seuraava päähönki tuleekin Kupyanskin suunnasta, jos Lymanin ryhmittymän pitää hiukan vetää happea.

Toisaalta, Lymanin piiritystä rakennettiin pari viikkoa. Tuossa on kyllä huolto pysynyt mukana, eikä siellä kaikkien pataljoonien ole tarvinnut olla edessä, mikäli tuolla todellakin 5 prikaatin verran on joukkoja. Voi olla joukossa riitttävästi levänneitä pataljoonia hyökkäyksen jatkamiseen.

Arvaisin että Ukrainakin käyttää rautateitä vahvasti oman logistiikan tukena. Syy on pitkälti sama kuin Venäjällä: pitkien etäisyyksien maa, suuri pinta-ala, joten rautatie on kustannustehokkain kuljetusmuoto.

Jos katsoo rautateitä, niin lännestä tulee Kharkova-Chuguiv-Kupians mikä on varmasti tärkeä. Jos ajatellaan Kupianskista tulevaa hyökkäystä, niin sieltä menee rautatie Svatoveen. Olisi loogista hyökätä rautatien suunnassa ja jos saavat ajettua ryssän pois Svatovesta, tämä kaupunki voisi muodostaa tärkeän logistisen pisteen Ukrainan hyökkäyksen jatkon kannalta (kuten se on ollut tärkeä Venäjän hyökkäykselle).

Toinen tärkeä Kharkova-Izium-Sosnove-Lyman, tosin ei ole tiedossa miten pahasti tämä on kärsinyt koska alueella on taisteltu kuukausien ajan. Toisaalta Lymaniin tulee useita rautateitä suoraan lännestä Slavjanskin kautta, joten tuo Iziumin suunta ei ole välttämättä niin tärkeä.

Parasta on toki olla riippumaton rautateistä tai ainakin hoitaa valtaosa huollosta kumipyörin lähempänä rintamaa. Varmasti molemmat tekevät tätä, mutta en sivuuttaisi rautateiden merkitystä myös Ukrainan osalta. Youtubessa tuli vastaan tuoreehko video näistä, tosin en ole katsonut tätä, joten en voi kommentoida laadusta:

 
10000 lupasivat kouluttaa n.3kk välein. Veikkaan, että tuo määrä ei ainakaan ole pienentynyt.
Eiköhän tässä yli puolessa vuodessa ole jo saatu sellaisia ukrainalaisiakin ukkoja/akkoja aikaiseksi, että kouluttavat Ukrainassa samoja asioita kuin ulkomailla.
 
Back
Top