Ukrainan konflikti/sota

Hersonissa oli vastassa Venäjän armeijan joukkoja, Bakhmutissa Wagnereita ja seppoja. Epäilen, että Venäjän armeija ei todellakaan luovuttele liikoja omistaan; tykistöä&kranaatteja, kranaatiniheittimiä&kranaatteja, pst-ohjuksia&kalustoa..

Toisaalta ne joukot mitä nyt on pöllyytetty Bakhmutin sivustoilla ovat juurikin Venäjän armeijan joukkoja. Mobikkeja toki, joko osaksi tai kokonaan, mutta Venäjän armeijaa silti.

Khersonissa oli paljon VDV:n ja merijalkaväen joukkoja, mikä selittänee osaksi sitkeämmän vastarinnan. Ne ovat kuitenkin Venäjän armeijan parhaita joukkoja, joten sopii odottaakin jonkinlaista suorituskykyä. Tietysti ei sovi unohtaa että puolustaminen on helpompaa kuin hyökkääminen, varsinkin jos on ollut aikaa valmistella asemia.

Muistan myös että Khersonin seudun taisteluista sanottiin, että ryssä oli miinoittanut paljon ja laajasti, mikä hidasti hyökkäyksen etenemistä.
 
Terralta uutta viteota.

Hieman pistää miettimään; Onko ryssän strategia tehdä kaikesta mihin koskee kaatopaikan näköistä jotta voi myähemmin piilottaa näihin roskakasoihin sotilastarvikkeita?
 
Tokmakin suunnalla paukkuu taas. Telegramissa ja Twitterissä liikkuu mielenkiintoinen kehoitus Saporitsian alueen asukkaille:

Help the military: send data about the equipment of Russians in the Zaporizhzhia region to @evorog_bot, — Fedorov On the map - specific settlements for which information is needed. Among them are Vasilivka, Tokmak, Kamenka-Dniprovska, Dniprorudne, Enerhodar and Polohi. Fedorov urged people to write if they see tanks, armored personnel carriers, fuel trucks, S300 missile systems, Iskanders or the movement of convoys of equipment and accumulations of personnel there. Every message is valuable. Take photos/videos as carefully as possible.


FvdDNm8XgAEtRgV.jpeg
 
Venäjä on menettänyt todistetusti ainakin 21 kpl Su-34 koneita:


Bmpd-blogin mukaan heidän ilmavoimille on luovutettu 129 kpl Su-34 koneita aikavälillä 2008-2020, tosin HUOM: näistä seitsemän ensimmäistä oli mahdollisesti esisarjan koneita jotka eivät jääneet aktiivikäyttöön. Bmpd-blogin kirjotus 4.7.2022: With the delivery of these aircraft, the total number of Su-34s built is 147 units, including seven experimental and pre-production aircraft. LÄHDE

JOS nämä eisarjan koneet eivät jääneet ilmavoimien käyttöön, niin silloin heillä pitäisi olla 122 kpl Su-34 koneita jotka luovutettu aikavälillä 2011-2020.

Näiden lisäksi heidän ilmavoimille on luovutettu 16 kpl Su-34M koneita aikavälillä 2021-2022.

Bmpd-blogin taulukko, huom sarake "Tilattu" on minun oma johon olen kerännyt eri lähteistä kuultuja tilausmääriä, se ei ole välttämättä 100% oikein ja tilauksia voi aina tulla uusia. Lisäksi huom tästä taulukosta puuttuvat vanhempien konemallien modernisoinnit eli Su-25, Su-24, MiG-31 yms (kuultujen huhujen mukaan MiG-29 ja Su-27 koneita ei tulla modernisoimaan mutta nämä muut roolit ovat sellaisia joille ei löydy tuotannossa olevaa suoraa korvaajaa, siksi jokin määrä koneita modernisoidaan / on modernisoitu ja pidetään lentokunnossa): LÄHDE

1680542530811-png.76343


-

21 kpl menetettyjä Su-34 koneita on suuri määrä, käyttääpä mitä numeroa tahansa konekannan kokona:

21 / 122 = 0,1721
21 / 129 = 0,1628
21 / (122 + 16) = 0,1521
21 / (129 + 16) = 0,1448

Toinen tapa katsoa asiaa on tämä: aikavälillä 2008-2022 (15 vuotta) Venäjän ilmavoimille on luovutettu 129+16=145 kpl Su-34 ja Su-34M koneita. Täten 15 vuoden keskiarvo on 145 / 15 = 9,667. Jos oletetaan että seitsemän ensimmäistä konetta edustivat esisarjaa ja siten "tuotannon harjoittelua", niin sarjatuotannon aikaväliksi voidaan olettaa 2011-2022 (12 vuotta). Tällä aikavälillä Venäjän ilmavoimille on luovutettu 122+16=138 kpl Su-34 ja Su-34M koneita. Täten "sarjatuotantovuosien" keskiarvoksi saadaan 138 / 12 = 11,5. Keskiarvon kannalta katsoen 21 kpl menetys tarkoittaisi 21 / 11,5 = 1,826 vuoden koko tuotannon menetystä.

Toki nyt puhutaan 100% koneiden menetyksestä, mutta koneet kuluvat käytössä. Samoin on voinut tapahtua menetyksiä, jotka eivät ole tulleet julki tai vaurioita / läheltä piti tilanteita, joissa kone kärsii vaurioita. Su-34 on Venäjän ilmavoimien pääasiallinen pommijuhta (matalalla toimittaessa Su-25), joten kuormituksen voi olettaa olevan kovaa. Lentotuntien kuluminen tarkoittaa nopeammin lähestyvää suurta huoltoa ja lyhyempää elinikää vuosissa mitattuna. Koneet joudutaan siis korvaamaan nopeammin kuin mitä alunperin suunniteltiin.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjä käyttää ainakin osassa Ukrainaan tehtävissä iskuissa Kuolan niemimaalle sijoitettuja strategisia pommikoneita (huom: lainattu twiitti on eiliseltä, joten ohjusuhasta kirjoitus on vanhaa tietoa mutta pommikoneiden määrät ei - alleviivaus minun):

Possible upcoming missile strike against Ukraine by Russian LRA assets.

Satellite imagery from May 7 showed 14 Tu-95MSs, 2 Tu-160(M1)s and 2 Tu-22M3s at Olenya AB.


-

Olenya lentotukikohdan sijainti kartalla, noin 90 km Murmanskin kaupungin eteläpuolella:

1684060072254.png
 
Lainaan GirkinGirkin twitter-tililtä kuvan, jossa on käännetty Telegram-kanavan kirjoitus eiliseltä. Tämä lienee sinänsä selvää, mutta hyvä sanoa ääneen: ilmeisesti näiden kopterien tehtävä oli suojata elektronisesti Su-34 konetta, joka oli "pommituslennolla". Su-35S puolestaan tarjosi suojaa ohjusaseen ja kauas näkevän tutkan muodossa.

Nämä neljä operoivat siis yhdessä eikä tuskin ollut ensimmäinen kerta. Syystä tai toisesta kaikki nämä varokeinot (aktiivinen EW-suoja ja häirintä, Su-35S tutka, hävittäjien varoituslaitteet yms) eivät riittäneet ja jokainen kone pudotettiin, kaikki lentäjät kuolivat:



Koneiden putoamispaikat kartalla:

FwE8LYNWwAA2_wu



Missähän nuo K alkuiset kaupungit on tarkalleen ?
Ollaanko lähellä bryjanskin lentokenttää :

 

Miinaräjähdys tappoi viisi Ukrainassa, lähes 40 % maan pinta-alasta miinoitettu

Viisi ihmistä on kuollut Venäjän joukkojen jättämän miinan räjähdyksessä Myroliubivkassa Ukrainan Hersonin alueella, kertoo presidentti Volodymyr Zelenskyin kansliapäällikkö The Kyiv Independent -lehden mukaan.

Ukraina arvioi joulukuussa, että lähes 40 prosenttia maan pinta-alasta on miinoitettu.

Maan pelastuspalvelun mukaan miinojen raivaaminen kestää sodan päätyttyä ainakin vuosikymmenen.
 
Niin siis tämä oli ihan aito kysymys. Ohjus itsessään ei ole kauhean painava ja mahtuu pakuun. NASAMS järjestelmässä on kuorma-autossa esim kuusi ohjusta, joten yhden kuljettaminen selustaan tuskin olisi mahdoton tehtävä. Se, että ohjus on eri paikassa kun tutka ei voi olla ongelma kun NASAMS:ssa näin jo on. Eli mitä muuta tarvitaan?
No ei sinne vihollisen puolelle nyt mitään uusinta länsijärjestelmää & ohjusta roudata varastettavaksi ja tutkittavaksi.

Vähän nyt valoja päälle.
 
Missähän nuo K alkuiset kaupungit on tarkalleen ?
Ollaanko lähellä bryjanskin lentokenttää :

Google Mapsilla löytyy tuon, Antareksen postaaman, kartan kyrillisillä kirjoitetuista helposti ainakin Istrovka & Unetsa. Sijaitsevat satakunta km Bryanskista lounaaseen, kohti Ukrainaa.

Istrovka sijaitsee reilut parikymmentä km Ukrainan rajasta. Taitaa siellä sijaita lähimmät UA-joukot.

Edit: Istrovka siis Ukrainaa lähin pudotuspaikka, Su-34 tuli siellä alas.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top