Ukrainan konflikti/sota

Äkkiseltään ajateltuna Brestistä hyökkäämällä joukoja hautetaan entistä useammalle painopistesuunnalle. Puolustajan kannalta huoltoreitti vapaan maailman puolelta olisi lyhyt näissä ukrainan länsirajan puoleisissa taisteluissa. Toisaalta samalla lailla tämä sitoisi puolustajankin joukkoja useammalle painopistesuunnalle ja voisi toimia myös harhautuksena. Kuitenkin alttiimpina joukot ovat ollessaan liikkeellä.

Ainakin sen voi sanoa näin muutaman päivän perusteella, että venäläisten eteneminen on ollut nopeaa, mutta tuossa nopeassa etenemisessä helposti käy tämän aamuisten videoiden kaltaisia väijytyksiin ajamisia ja huoto-ongelmia. Missään tapauksessa molempien osapuolten raskaista tappioista huolimatta, mitään ratkaisevaa puoleen tai toiseen ei ole vielä tapahtunut, jos jätetään vapaan maailman yllättävän suuri reaktio huomioimatta.
 
Saksa ilmoitti juuri lisäävänsä rahoitusta armeijalle +2% BKT ja 100 miljardin euron erillisrahoituksella tälle vuodelle. Lähde WELT live stream juuri nyt. En ole koskaan kuullut tuollaista puhetta Saksassa.

Ja Saksassa luvattiin jo tälle vuodelle armeijalle ylimääräinen 100 miljardia.
Minulle isoin yllätys oli retoriikka. Selvästi on saavutettu tippingpoint eikä pakotteet lievene ennenkuin johto on vaihtunut Venäjällä. Myös vakuutus puolustaa NATOn itäisiä jäsenmaita samoin kuin puolustavat Saksaa on uusi vaikka tietysti NATOn periaatteiden mukainen. Myös yleinen yhtenäisyys hallituksen ja opposition kesken oli poikkeuksellinen. Mitä nyt AfD mainitsi Merkelin virheet ja Linke ei noussut seisomaan puheen jälkeen.
 
Meillä on F-35:set vasta 2025-2030 eli FOC noiden osalta voidaan laskea viiden vuoden päähän. Siinä vaiheessa Putin on jo tehnyt seuraavan siirtonsa tai kuopattu.
Se on juuri näin. Nyt pitää vaatia erillisbudjettia, jolla hankitaan heti lisää sellaista ilmasta-maahan -aseistusta, jota sekä Hornet että F-35 voivat molemmat käyttää. Jos tulee tarve ampua ne nykykalustolla, hyvä, jos ei, niin säästyvät F-35:n käyttöön myöhemmin.
 
EU ilmeisesti aikoo alkaa EU:na toimittaa aseita Ukrainaan. Tätä esittää ainakin EU:n Jooseppi Borrell ja jos menee ministerikokouksessa tänään läpi niin meillä on käsissä erilainen EU kun ennen sitä päätöstä.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d1bb461a-3a68-4b40-8f1a-87b77e85bea5

Vaikkapa sellainen EU joka voisi turvata tarvittaessa ainakin materiaaliavulla Suomen ja Ruotsin siirtymistä NATO:oon?

https://yle.fi/uutiset/3-12335700

Erkki Tuomioja kannattaa EU:n yhteistä aseapua. (Ulkoministerinä ollessaan Erkki muuten kävi Ukrainan vallanvaihdoksessa muistaakseni tukemassa Ukrainan uutta hallintoa... EDIT: https://yle.fi/uutiset/3-7121096)
...

"Studiossa nyt ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja (sd.) ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Elina Valtonen (kok.)

Tuomiojan mukaan on selvää, että mitkään EU-maat eivät ole puolueettomia eikä mikään estä maita auttamasta Ukrainaa. Hän sanoo, että EU:n laajuisen aseavun antaminen Ukrainalle olisi hyvä asia.

- Tässä tilanteessa ehdottomasti. Tämä on erinomainen avaus EU:lta, kommentoi Valtonen."
 
Viimeksi muokattu:
Älä nyt tule pilaamaan hyvää tarinaa faktoilla. Kohta varmaan väität, ettei varuskunnan ruokalan katossa muka ollut luodinreikiä, kun sotilasmestari oli sinne suutuspäissään ampunut pistoolilla. Tai ettei rottaopiston käynyt kouluttajajoukkueenjohtaja muka ollut ylenemiskiellossa potkaistuaan liian hidasta varusmiestä päähän. Näin edellisen saapumiserän kaverit minulle kertoivat ja en näe mitään syytä, että miksi he olisivat minulle valehdelleet.
Hitto. Minulle kerrottiin samat jutut jo 90-luvun alussa.
 
Pakko kyllä vähän ihmetellä nyt kun näistä venäläisten tappioista on alkanut tulla videoita. Harkovassakin TIGR:t tuhottu parin metrin päähän toisistaan oikein nättiin possujonoon keskelle katua. Ekö ne tosiaan ole oppineet mitään aiemmista konflikteista? Tuntuu että siellä puuttuu se alkeellisinkin ymmärrys siitä miten välttää koko joukon välitön tuhoutuminen taistelukosketuksessa, epäsuoran tulen tai väijytyksen alla. Eikä se ole mitään rakettitiedettä. Sinänsähän tuo on loistavaa ukrainalaisille. Hienot ja uudet vehkeet ei paljon auta, jos niitä ei osaa lainkaan käyttää.

edit: Itse arvelin alussa, että tämä olisi ohi aika nopeasti, mutta taisin olla väärässä. Venäläisten inkompetenssi on kyllä sitä luokkaa, että tuossa voi käydä miten tahansa.
Vähän tuntuu, että Venäjän armeija on kansalle litmus -testi, jonka kaikki älyä omaavat välttävät.
 
Back
Top