Ukrainan konflikti/sota

Olen aika tarkkaan seurannut sotaa ensimmäisestä päivästä lähtien, nyt on tullut suht uutena juttuna tuo, että Ukraina on aktiivisesti pommittanut Venäjän puolelle?

Esim tämä tweet


Sitten Venäjä ilmoitti, että jos nämä vielä jatkuvat niin he hyökkäävät Kiovaan.

Ja nämähän jatkuvat...

Katso liite: 60210

Käännös: The Belgorod governor announced shelling from the side of Ukraine of the village of Zhuravlevka: there is damage to residential buildings, there is no information about the victims and injured

Mikä näiden tarkoitus ja tavoite on Ukrainalla? Eikö riskinä ole, että he satuttavat myös sivullisia eli syyllistyvät myös sotarikoksiin?
Jos Venäjä kuvittelee että itse aloittamaansa hyökkäyssotaa voidaan käydä vain muualla kuin omalla maaperällä niin erehtyvät, ja erehtyvät pahasti.
Tähän mennessä ryssät ovat päässeet vielä vähällä, mutta mikä estää tekemästä kostoiskuja IRA:n tyylin Venäjälle jos siviileihin kohdistuva sikailu ei lopu.
 
Hesarissa juttu Moskva:sta: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008751901.html
Sivulla olevassa videossa näkyy kohdassa 0:22 vilahdus keulatykin putken sisäpinnasta. Mitä sanovat laivaston tykkimiehet? Saako palveluskäytössä olevan tykin putki olla sisältä ruosteessa?
Laivatykkien putkia puhdistetaan, rasvataan puhdistetaan ja rasvataan. Putken suu pidetään suojan alla, kunnes tilanne on päällä. Näin tietääkseni länsimaissa tehdään. Eli ruoste on merkki tykin huonosta huollosta, aina. Jopa ryssän vehkeissä. Kunnon Tykkimies pitää huolen tykistään kuin omasta vehkeestään.
 
Ei kait se paska ase olisi jos oltaisiin kiinteässä puolustuksessa (tyyliin: näissä asemissa pysytään tai näihin kuollaan). Ja ampuma-alaa olisi raivattu reilusti. Yhtään liikkuvampaan sodankäyntiin kylläkin auttamattomasti vanhentunut.
On totta kai jo auttamattomasti vanhentunut. Mutta niin vain niitäkin Ukrainassa näkyy käytettävän, jopa Sokolov-pyöräjalustalla
 
https://twitter.com/mhmck
@mhmck
5h
"Maroon berets" liberated Ukrainian settlements occupied by Russian troops. On the southern front, Lviv paratroopers of the 80th Air Assault Brigade suppressed enemy fire control points and conducted an offensive. The Russians abandoned their positions.

Ensimmäistä kertaa osui tämä porukka tutkaan Lvivstä. Jos pitäisi veikata niin kyse itä-Hersonin alueesta Kryvyi Rihin eteläpuolella.
Olisiko niin että kasvaneiden reservien turvin siirretty joukkoja etelään?
 
Mikä näiden tarkoitus ja tavoite on Ukrainalla? Eikö riskinä ole, että he satuttavat myös sivullisia eli syyllistyvät myös sotarikoksiin?
Suhtautuisin erittäin kriittisesti venäläisten ilmoituksiin siviilikohteiden pommittamisesta ukrainan taholta ovat propagandan mestareita. Itse en usko sanaakaan.
Pommittavat kyllä itse omiaan surutta jos se ajaa heidän asiaansa.
 
Jos Venäjä kuvittelee että itse aloittamaansa hyökkäyssotaa voidaan käydä vain muualla kuin omalla maaperällä niin erehtyvät, ja erehtyvät pahasti.
Tähän mennessä ryssät ovat päässeet vielä vähällä, mutta mikä estää tekemästä kostoiskuja IRA:n tyylin Venäjälle jos siviileihin kohdistuva sikailu ei lopu.
Kun ottaa huomioon vielä, että 83 prosenttia ryssistä on Putinin sodan takana, en minä ala itkemään, jos Moskovassa turuilla ja toreilla tehtäisiin venäläisiin siviileihin kohdistuvia kostoiskuja terrorina. Kun ryssät noin yhtenäisesti ovat tämän terroriraiskauskamppaniansa takana, en ala itkemään mikäli Venäjällä kotimaan maaaperällä pääsevät tavalliset ryssätkin osalliseksi tästä terrorista, jota tukevat.
 
Venäjä on vaara. Arvostan suuresti Venäjän kansalaisia, jotka oman henkilökohtaisen turvallisuutensa uhalla, ovat sotaa vastaan marssineet.

Surullinen puoli tässä on se, että mitä ilmeisimmin. Valta-osa venäläisistä sodan tavalla tai toisella hyväksyy. Nielee propagandan. Hyväksyy. Tekee valinnan.

Mahdollinen muutos kansan suhtautumisessa omaan valtakoneistoonsa sekä itseensä suhteessa ympäröivään maailmaan. Ei tunne vastuuvapauslauseketta.

Kansa on osa tätä rikollista toimintaa. Kansa ei ole viaton. Venäjä on vaara.
 
Eikös sitä vaikuttamista suomeen yritetä tehdä ENNEN hakemusta ?
Hakemuksen jättämisen jälkeen vaikutus kohdistuu Natomaihin koska jäsenyys ei ole enään suomen käsissä ?
Hakemuksen jättämisen ja hyväksymisen välillä, todennäköisesti jonkinlainen ajanjakso tulee olemaan. Vaikuttamista, NATO-jäsenyyttä vastaan. On vuosikymmeniä harjoitettu.

edit; leikkisästi siis tuo ilmaisu... todennäköisesti jonkinlainen ajanjakso tulee olemaan.
 
Suhtautuisin erittäin kriittisesti venäläisten ilmoituksiin siviilikohteiden pommittamisesta ukrainan taholta ovat propagandan mestareita. Itse en usko sanaakaan.
Pommittavat kyllä itse omiaan surutta jos se ajaa heidän asiaansa.

Ukrainalla on tiukkaa kaikesta sotaroinasta. Ei olisi mitään järkeä lähteä kuvatulla tavalla ja kalustolla höökimään rintamanosalla, joka ei ole aktiivinen eikä uhattuna. Ihan riittävästi on tekemistä oikeassakin sodassa.
 
https://twitter.com/mhmck
@mhmck
5h
"Maroon berets" liberated Ukrainian settlements occupied by Russian troops. On the southern front, Lviv paratroopers of the 80th Air Assault Brigade suppressed enemy fire control points and conducted an offensive. The Russians abandoned their positions.

Ensimmäistä kertaa osui tämä porukka tutkaan Lvivstä. Jos pitäisi veikata niin kyse itä-Hersonin alueesta Kryvyi Rihin eteläpuolella.
Olisiko niin että kasvaneiden reservien turvin siirretty joukkoja etelään?

Kasvaneen reservin turvin saadaan elintärkeää kiertoa joukkoihin. Se, että rintamavastuusta päästään lepoon riittävän usein, on ykkösluokan asia sodan jatkoa ja lopullista voittoa ajatellen.
 
Mikäli Suomi tulee NATO-hakemuksen jättämään lähiviikkoina, kuten toivon tapahtuvan. Kaikkinainen vaikuttaminen mitä todennäköisimmin tulee päätään nostamaan. Ollaan tähän valmiita, mitä ikinä keinot sitten olisivatkin.

Yhtenäisyys on potensoitua voimaa.
Kyllä. Kun on kyse koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuudesta ja turvallisuudesta, on syytä unohtaa vähäpätöiset kiistat ja keskittyä siihen, mikä on tärkeintä. Pikkujutuista ehtii kinastella myöhemminkin.

Minusta on kerrassaan hienoa, että kautta koko poliittisen kentän nyt tiedostetaan, mikä on tilanne.
 
Vanhoja aseita on turha moittia mutta niin usein tehdään. Sitä vanhaa paskaa you know. Itse asiassa kuula joka lähtee piipusta ei itse tiedä yhtään mistä laitteesta se ammutaan. Se osaa vain olla tappava.
Aika yksinkertainen fakta.
.
Taisin tänne jo kertaalleen kirjoittaa että ammuin Emmalla intissä ja oli kyllä niin karmea kokemus että mun puolesta kaikki sulatukseen ja äkkiä jos niitä on vielä museon ulkopuolella pyörimässä. Siinä nimenomaan oli se ongelma että joka toisen laukauksen jälkeen sai olla repimässä lipasta irti ja takaisin että sai niitä tappavia kuulia liikkeelle.
 
Suhtautuisin erittäin kriittisesti venäläisten ilmoituksiin siviilikohteiden pommittamisesta ukrainan taholta ovat propagandan mestareita. Itse en usko sanaakaan.
Pommittavat kyllä itse omiaan surutta jos se ajaa heidän asiaansa.

Mestareita vai "mestareita"? Miten sen nyt ottaa, ei niihin juttuihin taida uskoa kuin tietty porukka. Lännessä harvemmin heidän satunsa läpi menevät onneksi.
 
Venäjä on vaara. Arvostan suuresti Venäjän kansalaisia, jotka oman henkilökohtaisen turvallisuutensa uhalla, ovat sotaa vastaan marssineet.

Surullinen puoli tässä on se, että mitä ilmeisimmin. Valta-osa venäläisistä sodan tavalla tai toisella hyväksyy. Nielee propagandan. Hyväksyy. Tekee valinnan.

Mahdollinen muutos kansan suhtautumisessa omaan valtakoneistoonsa sekä itseensä suhteessa ympäröivään maailmaan. Ei tunne vastuuvapauslauseketta.

Kansa on osa tätä rikollista toimintaa. Kansa ei ole viaton. Venäjä on vaara.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että normivenäläisen kalloon on taottu se, että jos sanoo väärin, tulee äkkilähtö siperiaan tai jotain. Venäjän hallinto on vaara kaikille. Jos täällä ruvetaan julistamaan, että tavallinen venäläinen ihminen on vaara, syyllistytään aivan samaan, mitä putinin hallinto sanoo Ukrainalaisista ja länsimaalaisista yleensä. Natseja kuulemma olemme kaikki tyynni
 
Kyllä. Kun on kyse koko Suomen ja suomalaisten tulevaisuudesta ja turvallisuudesta, on syytä unohtaa vähäpätöiset kiistat ja keskittyä siihen, mikä on tärkeintä. Pikkujutuista ehtii kinastella myöhemminkin.

Minusta on kerrassaan hienoa, että kautta koko poliittisen kentän nyt tiedostetaan, mikä on tilanne.
Tämä on kertakaikkiaan, sitä suomalaista luonteenlaatua parhaimmaillaan olevaa. Ryssä kertaalleen, kuvitteli sisällis-sodan Suomeen jakolinjoja peruuttamattomalla tavalla repineen. Näin ei ollut.

Nationalismia (miten tuon nyt haluaakin määritellä...), usein pahana pidetään. Suomen kannalta, mielestäni roskaa. Se, historiallinen tausta, mistä olemme tähän nousseet. Ansaitsisi kansallista ylpeyttä harjoitettavan.
 
Taisin tänne jo kertaalleen kirjoittaa että ammuin Emmalla intissä ja oli kyllä niin karmea kokemus että mun puolesta kaikki sulatukseen ja äkkiä jos niitä on vielä museon ulkopuolella pyörimässä. Siinä nimenomaan oli se ongelma että joka toisen laukauksen jälkeen sai olla repimässä lipasta irti ja takaisin että sai niitä tappavia kuulia liikkeelle.
Olen eri mieltä, toki saattoi olla huonompi aseyksilö. Mutta vanhentuneita ovat, silti vaan itärintamilla niitä näkyy.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että normivenäläisen kalloon on taottu se, että jos sanoo väärin, tulee äkkilähtö siperiaan tai jotain. Venäjän hallinto on vaara kaikille. Jos täällä ruvetaan julistamaan, että tavallinen venäläinen ihminen on vaara, syyllistytään aivan samaan, mitä putinin hallinto sanoo Ukrainalaisista ja länsimaalaisista yleensä. Natseja kuulemma olemme kaikki tyynni
Itsekin ajattelin näin kunnes nyt sodan alettua on saanut seurata näiden normivenäläisten toimintaa Ukrainassa, kommunikaatiota kotijoukkojen kanssa aa ulostuloja kotirintamalla. Venäjä on uhka. Samoin suuri osa normivenäläisistä. Surullista mutta totta.
 
Back
Top