Ukrainan konflikti/sota

zelen iltapuhe jossa myös tulevista lisätuista juttua

Zelenskyi's evening speech--This week brought many results in relations with partners. The European Union has decided on a €5 billion assistance fund for Ukraine. This will significantly support our defense. There is also a new tranche of macro-finance from the European Union - 4.5 billion euros. The IMF - there is a decision on a new tranche, almost 900 million dollars. Canada - there are 2 billion Canadian dollars of macrofinance, direct budget support. There are also good results in terms of defense support packages - there are both received packages and new ones announced. These include artillery, drones, and armored vehicles. I have also just spoken with Spanish Prime Minister Sanchez. As for air defense for Ukraine, we need more systems. We also talked about our cooperation with Spain at the bilateral level and in European institutions. I am grateful to Spain for its unwavering support and our shared belief that life must win.The main thing is not to get tired, not to reduce our activity, not to lose faith in Ukraine, in our people and in our ability to convey to the world that the enemy of human life has no right to win - Putin has no right to win. He must lose the ability to destroy the lives of others. This is the only way to ensure the common security of our people, of all Europeans, of the whole world. I thank everyone who is with Ukraine! Glory to all our soldiers, to all our people! Glory to Ukraine!

linkki
 
Trent on asiassa jäljillä, mutta vaikutukset ovat todella monipuoliset.

Typpiseosten lisäksi nuo jalostamoiskut vaikuttavat kemikaalien kuninkaaseen eli rikkihappoon ja sen saatavuuteen ryssälässä. Rikkihappoa tarvitaan todella laajasti teollisuudessa, mutta sitä tarvitaan myös TNT ja nitroselluloosan eli savuttoman ruudin valmistusprosesseissa.

Erityisesti noiden uusien jalostamojen yhteydessä on tuotettu matalarikkisen polttoaineen lisäksi rikkihappoa.

Esimerkiksi Ryazanin jalostamosta sanotaan näin (lihavointi minun)

Processing at Ryazan refinery

The oil refinery complex houses four crude oil processing units, a vacuum gas oil (VGO) hydrotreating unit, a hydrogen production unit (HPU), a sulphuric acid alkylation unit (SAAU), a catalytic cracking unit (CCU), a tar visbreaking unit, and a catalytic reforming unit (CRU).

It also houses an aromatic reforming unit, a diesel hydrotreating (DHT) unit, a kerosene hydrotreating unit, a low-temperature isomerisation unit, and a gas fractionation unit, along with bitumen and sulphuric acid production facilities.


Liitteessä TNT:n valmistuksesta pieni infopaketti kiinnostuneille.

Lyhyesti siellä sanotaan näin:

TNT may be prepared by either a continuous or a batch process, using toluene, nitric acid
(HNO3) and sulfuric acid as raw materials.
Hmm, taisit löytää nyt aivan hiton loistavaa tietoa.

Nyt pitäisi alkaa kaivamaan myös sitä, että paljonko ryssän rikkihappotuotannosta on saatu pois. Nimittäin rikkihappo on yksi tärkeimmistä raaka-aineista kaivosteollisuudessa. Rikkihappoa käytetään kaivosteollisuudessa rikastamiseen. Eli jossa malmista erotellaan mineraalit.

Jos rikkihappotuotanto on tippunut merkittävästi, se meinaa sitä että ryssän kaivossektori sakkaa pian myös isosti vaikka polttoaineesta ei olisikaan pulaa. Ryssälä elää raaka-aineista, metalleista ja hiilivedyistä.

Rikkihaposta on tällä hetkellä muuallakin maailmassa pulaa,ainakin kaivosteollisuudessa on ollut viitteitä tästä joillakin kaivoksilla, ja se pula taitaa johtua ainakin osittain tästä ryssälän kasvavasta rikkihappokysynnästä ja nyt myös näköjään rikkihapon tuotannosta. Kysyntä kasvanut pirusti samaan aikaan kun tuotantoa on saatu vähennettyä.

Pitää paneutua tähän asiaan vielä tarkemmin ja muut voi lisätä jos on lisättävää tai korjattavaa.
 
Lista pitää todennäköisesti hyvin nyt paikkansa juurikin tuon teoreettisen vuosikapasiteetin osalta. Toteuteneeseen kapasiteettiin sitten vaikuttaa ihan kaikki huoltokatkoista logistiikkaan. Tunnetusti viimeaikoina on tullut ryssälästä valitusta junakapasiteetin ongelmista kun vaikkapa uusimpia vetureita ei voida huoltaa kun ei saada varaosia.

Jalostamojen osalta niiden ylläpito jakaa samaa konepajakapasiteettia autojen ja tankkien kanssa. Kolumni on yksinkertaistettuna hitsattua terästä mutta samoja teräs- ja erikoisteräs-materiaaleja kaipaa myös sotakoneet tankista ohjukseen. Kolumnin kasaus vie paljon resursseja ja niitä on nyt ryssän pakko alkaa hitsailla kasaan joten tuo kaikki on poissa muualta. Lisäksi polttoainepula tekee hyvää logistiikalle kokonaisuutena ja aiheuttaa nopeasti kansalaistyytymättömyyttä.

Olisi kiva tietää mikä on todellinen päivätuotta ryssälässä mutta tuollainen luku kuuluu visustipiilotettuihin salaisuuksiin. Bensan osalta ylijäämä on ollut aina pientä mutta diiselin ylikapasiteetti on ollut isoa ryssällä. Joten pitää seurata erityisesti bensanhintaa, se on herkkä indikaattori jalostamoiskujen onnistumisesta.
Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.
 
Heavy footage from Orlivka, west of Avdiivka which is still being fought over heavily. "Pay attention to the frantic dynamics of the fighting, and at the same time, the unit's work is so clear and well-coordinated. Thanks to the professional actions and character of our fighters, we managed to change the enemy's plans and inflict significant losses on the enemy," deputy commander of the 3rd Assault Brigade, Maksym Zhorin adds.

linkki
 
Zelenodolskista varmaan laitetaan uivat aihiot ilman korkeita rakenteita ja mahdollisimman kevyinä eteenpäin.
Edit: Vesillelasku ja luovutus/vastaanotto on noissa wikiartikkeleissa aika sesekavaa.
Kyllä ne voi varustella valmiiksi asti siellä Volgan rannalla. Nuo korvettiluokat on mitoitettu niin että ryssä pystyy niitä siirtämään tarpeen mukaan Itämeren, Jäämeren ja Mustanmeren välillä sisävesireittiverkkoaan pitkin. Valitettavasti.
Tuoreet satelliittikuvat Sevastopolista julki. Toisen ropuchan kohdalla ohjus osui viereiseen telakkaan ja toisen vahinkoja tai mahdollista osumakohtaa on vaikea päätellä näistä kuvista, mutta sitä hinataan jostain syystä.
Hinaajien käyttäminen on ihan normaalia kun laivaa viedään telakalle tai tuodaan telakalta. Tuossa sen keulan edessä on veden alle laskettu uiva telakka, joten jompaankumpaan suuntaan se laiva on menossa. Telakalle ottaminen on ihan tavanomaista myös, jos halutaan esim. raapia kasvustot pohjasta irti ja laittaa uudet myrkkymaalit. Tuo tilanne ei siis tosiaan kerro juuta eikä jaata mahdollisista vaurioista.
 
Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.

Aiheen keskustelu on liittynyt hyvinkin Ukrainan sotaan ja ryssien menetykset ovat seurausta Ukrainan suorittamista sotatoimista, joten on loogista keskustella menetysten vaikutuksista, korjausten mahdollisista aikatauluista sekä kaikesta niiden sivuvaikutuksista joilla voi olla tai olla olematta merkittäviä taloudellisia tai sotilaallisia seurauksia Venäjälle, se käy sotaa rahalla. Se, että keskustelu ei detaljitasolla ole pilkun tarkasti oikein ei tarkoita, etteikö keskustelulle olisi sijaa tai tilausta.

Olet aikaisemminkin halunnut tässä ketjussa ohjata keskustelua pois jostain aiheesta tai lopettaa sen, herää kysymys miksi koska sellaisia keskustelijoita on todella vähän?

Ja mitä olet itse tuonut petrokemian alan keskusteluun on tämä, mikä ei ollenkaan pitänyt paikkaansa kun asia lopulta tapahtui. Kolme viestiä olet tällä samaisella teemalla laittanut ja kaikissa olet ollut asiasta täysin varma.


Suomessa loppuu öljynjalostus siinä vaiheessa, kun maakaasu venttiilit napsahtavat kiinni rajalle venäjän puolelta. Myös energiantuotannon puolelta yllättävän moni voimala käyttää maakaasua poltossa tavalla tai toisella Sherlock!
 
Nyt kun tämä Ukrainalanka karkaa itseoppineiden prosessitekniikan taitajien ja kemianteollisuuden tekijöiden tappeluksi OT:na, tulisin väliin. Kolonnien, vaihtimien, reaktorien ja muiden petrokemian prosessilaitteiden kanssa voidaan jatkaa omassa vitjassa, jos kysyttävää, ei kannata sotkea hyvää lankaa mutuilulla, mistä ei välttämättä ole juurikaan, kuin netistä luettua oppia. Paine ja kemikaalilaitteet ominaisuuksineen ovat vähän muutakin, kuin RHA-rompetta.
Kohta 2 vuotta täällä on tiedetty että zenäjän rommeli alkaa aivan kohta. En usko että se alkaa myöskään rikkihapon puutteesta. Toivon toki että Ukraina saa jalostamot liekkeihin ja vatnikin Lada jää seisomaan bensan puutteen vuoksi. Eipä silti, sitten vatnikki jatkaa matkaa kuten ennen sitä putlerin kaudella hankittua Ladaakin; kävelee, bussilla.. tai miksi edes pitää mennä mihinkään?
 
Päivän luvut:
419567580_762478556065225_4693303611949017473_n.jpg
 
Varmaan miehistöillä kivaa purjehtia noilla lopuilla maihinnousualuksilla. Alustyypin tappioluvut alkavat olemaan samoilla luvuilla mitä saksalaisilla u-veneillä oli. Ja en hirveästi epäile, etteikö Ukraina ehtisi vielä upottamaan loputkin.

Ja sitten silta poikki niin voi huolto olla ns. haasteellista ja mieleen voi tulla oma-aloitteinen Krimiltä poistuminen. Krimille pitää viedä tavaraa vedestä alkaen ja jos ei ole siltaa eikä laivoja, niin hankalaahan se voisi olla, sodankäynti. No olihan Saksalaisillakin aikanaan Göringin ilmasilta Stalingradiin.
Tiedotteessa sanottiin, että jäljellä ovat enää:
Orsk
Korolev
Nikolai Filchenkov
Oispa hauska kuitti jos ukrainalaiset seuraavaksi upottelisivat nuo botskit samassa järjestyksessä.
 
Back
Top