Uusi taistelijan ase

Punapisteen tähtäinlinja pitäis olla sama kuin rautatähtäimellä.... koska jos/kun äimä tai muu punapiste ect optinen "tähystin" lopettaa toimintansa niin takatähystin ylös ja homma jatkuu äimäin läpi tähdäten raudoilla eikä tarvii miettiä mihin kohtaa piipunsuu osoittaa suhteessa tähtäimeen......
Samaa mieltä. BUIS`it käyttöön, kun "sähköt katkee".
 
Jenkkikaveri kerannyt suomalaista nykykalustoa aika kiitettavasti (noi pitkat ehka maahantuotu ennen 1988 bannia??)... 10 pistetta harrastuneisuudesta.
Muutenkin erikoinen ammunnanharrrastaja... tervetuloa joukkoon, laitoin ukolle u-tuubille jo kannustavat terveiset ja kiitokset Suomesta meidan raudan keraamisesta noin siviilina.



ps. mitenkohan Suomessa menis luvat tossa tilanteessa jos ammunta kiinnostaa... ammuntaharrastuksen pitaisi olla kaikille 'nuhteettomille kansalaisille' avonainen?!

pps. noi pre-1988 vientiaseet on muuten arvokkaita nykyaan jenkeissa, johtuen harvinaisuudesta ja SAKO-yhteydesta/ -maineesta... pyynnot jossain 4500-7500 taalaa, full auto only - obviously. Kuulema.
Aika hyvin ampuu sokeaksi mieheksi. :D

edittiä.

Heh, vastasin ennen kuin huomasin sun seuraavan viestin jossa mainitsit saman. :)
 
Tarkoitus on varmasti hyvä sekä tarpeellinen mutta miten on käytännön toteutuksen laita?

Jääkämme odottamaan käyttäjien kokemuksia, sillä tuo selviää paremmin kuin kuvasta katsomalla.
Eiköhän joku pääse kertauksissa kokeilemaan tuota, sivuston ammattisotilaista puhumattakaan.
 
RK:n laatuun tulee mieleen useampikin selitys:
- Valmistus haluttiin joka tapauksessa Suomeen ja lisätty laatu on antanut oikeutuksen kotimaiselle valmistukselle (ja hinnalle). Kallis AK-kopio olisi ollut vaikeampi perustella.
- Kotimaisen työn suuremmat kustannukset tuntuvat vähemmän kun tuote on muutenkin kallis.
- Laatuvariantille on voitu nähdä paremmat kv-markkinat. Kallista kloonia tuskin olisi halunnut kukaan ulkomaillakaan.
- Kestävyyteen on haluttu panostaa (mikä näkynee lähinnä siitä, että prässätty laatikko ei ole kelvannut).
- Sotilaat ovat voineet kauhistella ajatusta mekaanisesti epätarkasta aseesta.
- Ylipäänsä ylpeys on vaatinut laatua ja tässä on haluttu erottautua naapurista.

Opiskeluaikana tuli kuultua wanhain jääräin juttuja suomalaisesta metalliteollisuudesta. Mene tiedä mikä näiden todistusarvo on, mutta mulle jäi touhusta semmoinen kuva, että valmistuspuolella oli nykymitassa häkellyttävän paljon ammattiylpeyttä ja halua tehdä asiat jetsulleen. Kustannuslaskennasta oli sit vähän vähemmän ymmärrystä. Sehän on näiltä ajoilta se juttu - ei niinkään vitsi - että "toleranssit, mitä ne on? me teemme justiinsa tarkan." Tällä vitsillä siis viitattiin ainakin koulussa siihen, että entisaikaan ei ymmärretty oikein sitä, että kaikkea ei ole järkevää tehdä ihan vimpan päälle hoonaten, vaan joihinkin osiin voi jättää vähän karummat toleranssit toiminnan siitä kärsimättä.

Muistan joskus noituneeni rynkkyä purkaessa (sen jälkeen kun koulua oli jo käyty) esimerkiksi sitä, että minkähän takia siihenkin oli pitänyt mm. kaasumäntään niitä uria sorvata. Vissiin siksi kun mallikappale-AKissa semmoiset oli.

Eli se mikä oli piirretty, pyrittiin tekemään vimpan päälle. Harmi vaan että tämä ei aina ulottunut suunnitteluun itsessään: veikkaan että tästä löytyy perimmäinen selitys esimerkiksi rynkyn takatähtäimen sijoittelulle. Pyrittiin tekemään kyllä priimaa mutta ei ihan välttämättä joka kerralla ymmärretty tai mietitty loppuun saakka, mitä oikeastaan oltiin tekemässä.

Tähtäinlinjasta: en oo mikään ammunnan superharrastaja mutta minäkin näen, että noissa ensimmäisissä kuvissa optiikka on aivan liian korkealla. Onneksi noissa powerpointeissa on jo päästy alemmas.
 
Tähtäinlinjasta: en oo mikään ammunnan superharrastaja mutta minäkin näen, että noissa ensimmäisissä kuvissa optiikka on aivan liian korkealla. Onneksi noissa powerpointeissa on jo päästy alemmas.

Ultimak kisko tai matala sivujalka niin kyllä siitä hyvä tulee.

Aikoinaan varusmiehenä RK:lla ampumaan / yrittämään valiotulosta. Sen verran on ampujan vikaa, että RK ammunnassa 150 metriltä 88 pistettä ei ole mitenkään ylivoimainen haaste. Ei ollut silloin ja ei ollut sihti varusmiesajoista huonontunut, kun viimeksi kertaamassa kävin.
No ei prlke, osumat pitkin taulua, ei minkäänlaista kasaa. Tutkin asetta, huonosti pidetty kulunut losu, takatähtäin pääsi liikkumaan sivusuunnassa joka laukauksella.

Ei hätiä mitiä, tulitikun pätkä pönkäksi takatähtäimen sivuun, kohdistin aseen tuolla virityksellä. Etutähtäin piti laituuttaa kohdistuksessa toiseen reunaan sekin ja eikun kolme kl:ää lähti. Piti vain aina muistaa se tulitikkupönkkä (kun piti sillä oikeasti johonkin osua) ja kummallepuolen takatähtäintä se pitikään laitella..
 
p_100011184_1.jpg

Tähtäin alas saadaan jos vain niin halutaan. Ak:n tai Akm:n päällä tuo.
Halutaanko päähän ammuttu oma taistelija vai ei?
PV:n täytyy ratkaista tuo asia.
Jos halutaan suorituskykyä ja pidettyä omat miehet hengissä, tähtäin alas.
Jos halutaan jotain muuta, kannattaa ottaa mallia tuosta alla olevasta M-16:sta.

upload_2015-8-10_13-18-42.jpeg
Kyllä, jenkitkin osaavat nämä hommat:p
 
Ultimak kisko tai matala sivujalka niin kyllä siitä hyvä tulee.

Aikoinaan varusmiehenä RK:lla ampumaan / yrittämään valiotulosta. Sen verran on ampujan vikaa, että RK ammunnassa 150 metriltä 88 pistettä ei ole mitenkään ylivoimainen haaste. Ei ollut silloin ja ei ollut sihti varusmiesajoista huonontunut, kun viimeksi kertaamassa kävin.
No ei prlke, osumat pitkin taulua, ei minkäänlaista kasaa. Tutkin asetta, huonosti pidetty kulunut losu, takatähtäin pääsi liikkumaan sivusuunnassa joka laukauksella.

Ei hätiä mitiä, tulitikun pätkä pönkäksi takatähtäimen sivuun, kohdistin aseen tuolla virityksellä. Etutähtäin piti laituuttaa kohdistuksessa toiseen reunaan sekin ja eikun kolme kl:ää lähti. Piti vain aina muistaa se tulitikkupönkkä (kun piti sillä oikeasti johonkin osua) ja kummallepuolen takatähtäintä se pitikään laitella..
Ilmoititko aseen viasta?
 
Ilmoititko aseen viasta?
En, ei ne keskimäärin sen kummempia olleet muillakaan. Luultavasti samanlaisen olisin tilalle saanut.
Sen rynkyn kanssa 11 kk tuli sodituksi. Ja kun olin sen itse kohdistanut ja ongelman tiesin, sillä pärjäsi. Ja tulitikkulaatikko taskussa, kuului tst-varustukseen..

Ammuin sillä kerran 5-laukausta 150:ltä metriä, 4 osui euron euron kolikon kokoiseen läjään, yksi muutaman sentin sivussa. Kasa ei vaan ollut keskellä taulua.
Itse asehan on tarkka, siihen vaan kunnolliset tähtäimet, niin asia on kunnossa.

Jos sen aseen olisi saanut joku vähemmän ampunut, olisi häneltä todennäköisesti 1.lk:n ampumamerkki jäänyt saamatta. Tuskin olisi tajunnut vikaa, ei vaan osu.
 
En, ei ne keskimäärin sen kummempia olleet muillakaan. Luultavasti samanlaisen olisin tilalle saanut.
Sen rynkyn kanssa 11 kk tuli sodituksi. Ja kun olin sen itse kohdistanut ja ongelman tiesin, sillä pärjäsi. Ja tulitikkulaatikko taskussa, kuului tst-varustukseen..

Ammuin sillä kerran 5-laukausta 150:ltä metriä, 4 osui euron euron kolikon kokoiseen läjään, yksi muutaman sentin sivussa. Kasa ei vaan ollut keskellä taulua.
Itse asehan on tarkka, siihen vaan kunnolliset tähtäimet, niin asia on kunnossa.

Jos sen aseen olisi saanut joku vähemmän ampunut, olisi häneltä todennäköisesti 1.lk:n ampumamerkki jäänyt saamatta. Tuskin olisi tajunnut vikaa, ei vaan osu.

Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta:

Itselläni oli myös kovasti ongelmia ammunnassa varusmiehenä. Siihen syynä oli todennäköisesti että olin erittäin kokematon ampuja, ts. en vaan osannut. Mahdollisesti aseessa(kin) oli vikaa, mutta ainakaan en sitä kokemattomuuttani tajunnut, aivan kuten yllä kuvasit.

MUTTA nyttemmin kun reserviläishommissa sain oman nimikkoaseen, sain yksilön jossa laatikon kansi helisi ja heilui. Nyttemmin olin kuitenkin sen verran kokeneempi ampuja että ymmärsin että laatikon kannen ei kuulu olla löysä, kun se takatähtäin on siinä kiinni niin voipi olla tarkkuutta heikentävää moinen. Ilmoitin aseen viasta heti eka harjoituksessa. Vastaus tvälläriltä: "merkitään ylös". Sama ase tuli seuraavassa harjoituksessa minulle. Kansi helisi yhä. Ilmoitin tvällärille. Vastaus: "merkitään ylös". Sanoin siihen, että ei merkitä kun korjataan. Vastaus tvälläriltä: ei me osata, laita laatikkoon vaan. 3. harjoitus. Kansi helisee ja heiluu yhä. Tällä kertaa aseet vietiin harjoituksen päätteeksi prikaatin asevarastolle. Siellä ammattilaiset paikalla. Sanoin heille: "aseessani on vika, laatikon kansi on löysä". Vastaus: "Näytäpä tänne... jooh.. löysä on. Vaihdetaan sulle uusi ase tilalle, tämä pitää laittaa eteenpäin."

Eli jos tästä nyt jonkin aasinsillan vetää uuteen taistelijan aseeseen, niin suotavaa olisi että ase olisi sekä vankkaa tekoa että yksinkertainen korjata [kyllä, nämä ovat tyypillisiä rynkyn ja muiden AK-kloonien hyviä puolia, tajuan sen]. Varsinkin SA-komppanioiden tvällärit eivät osaa korjata kovinkaan kummoisia vikoja, JA kun 95+% SA-vahvuudesta on yhtä kokemattomia ampujia kuin minä alokkaana, niin viat voivat yksinkertaisesti jäädä havaitsematta. Ja siitä seuraa pahimmillaan sankarivainajia.
 
Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta:

Itselläni oli myös kovasti ongelmia ammunnassa varusmiehenä. Siihen syynä oli todennäköisesti että olin erittäin kokematon ampuja, ts. en vaan osannut. Mahdollisesti aseessa(kin) oli vikaa, mutta ainakaan en sitä kokemattomuuttani tajunnut, aivan kuten yllä kuvasit.

MUTTA nyttemmin kun reserviläishommissa sain oman nimikkoaseen, sain yksilön jossa laatikon kansi helisi ja heilui. Nyttemmin olin kuitenkin sen verran kokeneempi ampuja että ymmärsin että laatikon kannen ei kuulu olla löysä, kun se takatähtäin on siinä kiinni niin voipi olla tarkkuutta heikentävää moinen. Ilmoitin aseen viasta heti eka harjoituksessa. Vastaus tvälläriltä: "merkitään ylös". Sama ase tuli seuraavassa harjoituksessa minulle. Kansi helisi yhä. Ilmoitin tvällärille. Vastaus: "merkitään ylös". Sanoin siihen, että ei merkitä kun korjataan. Vastaus tvälläriltä: ei me osata, laita laatikkoon vaan. 3. harjoitus. Kansi helisee ja heiluu yhä. Tällä kertaa aseet vietiin harjoituksen päätteeksi prikaatin asevarastolle. Siellä ammattilaiset paikalla. Sanoin heille: "aseessani on vika, laatikon kansi on löysä". Vastaus: "Näytäpä tänne... jooh.. löysä on. Vaihdetaan sulle uusi ase tilalle, tämä pitää laittaa eteenpäin."

Eli jos tästä nyt jonkin aasinsillan vetää uuteen taistelijan aseeseen, niin suotavaa olisi että ase olisi sekä vankkaa tekoa että yksinkertainen korjata [kyllä, nämä ovat tyypillisiä rynkyn ja muiden AK-kloonien hyviä puolia, tajuan sen]. Varsinkin SA-komppanioiden tvällärit eivät osaa korjata kovinkaan kummoisia vikoja, JA kun 95+% SA-vahvuudesta on yhtä kokemattomia ampujia kuin minä alokkaana, niin viat voivat yksinkertaisesti jäädä havaitsematta. Ja siitä seuraa pahimmillaan sankarivainajia.
Pakko jatkaa ot:tä.
Kuka tietää, mistä tarkalleen ottaen johtuu tuo takakannen heiluminen ja löystyminen. Sehän oli pahimmillaan pikemmin ominaisuus ao. aseelle.
En ole koskaan tullut ajatelleeksi syytä tälle. Kuluu, okei, mutta mikä siellä kuluu?
 
Pakko jatkaa ot:tä.
Kuka tietää, mistä tarkalleen ottaen johtuu tuo takakannen heiluminen ja löystyminen. Sehän oli pahimmillaan pikemmin ominaisuus ao. aseelle.
En ole koskaan tullut ajatelleeksi syytä tälle. Kuluu, okei, mutta mikä siellä kuluu?

Johtuisiko siitä, että ase on miljoona kertaa käynyt läpi "pura ja kokoa"?
 
Niin että materiaaliko siitä kannesta yksinkertaisesti kuluu? Pelti taipuu?

Tämä olisi oma arvaus, mutta en ole tvälläri. Tuo kansi kun ei tunnu oikein kauhean jykevältä.

Siitä tulee mieleen, että noita kansia ei varmaankaan olisi kauhean kallis valmistaa uusia...mutta sekin on vain arvaus...
 
En, ei ne keskimäärin sen kummempia olleet muillakaan. Luultavasti samanlaisen olisin tilalle saanut.
Sen rynkyn kanssa 11 kk tuli sodituksi. Ja kun olin sen itse kohdistanut ja ongelman tiesin, sillä pärjäsi. Ja tulitikkulaatikko taskussa, kuului tst-varustukseen..

Ammuin sillä kerran 5-laukausta 150:ltä metriä, 4 osui euron euron kolikon kokoiseen läjään, yksi muutaman sentin sivussa. Kasa ei vaan ollut keskellä taulua.
Itse asehan on tarkka, siihen vaan kunnolliset tähtäimet, niin asia on kunnossa.

Jos sen aseen olisi saanut joku vähemmän ampunut, olisi häneltä todennäköisesti 1.lk:n ampumamerkki jäänyt saamatta. Tuskin olisi tajunnut vikaa, ei vaan osu.
Tuossa on se asennekoulutuksen vika.

Sinun jälkeen varmaan viisi tai kymmenen varusmiestä ampui viallisella aseella. Vika olisi ollut korjattavissa, mutta vaikka tiesit sen, et tätä kertonut organisaatiolle, vaan teit oman fixin, joka ei organisaatiota hyödyttänyt vaan ainoastaan sinua. Älä ota tätä henkilökohtaisesti, koska kyse on järjestelmäviasta. Varusmiehiä ei vain ole koulutettu siihen että selkeistä vioista ilmoitetaan, ja sitä ei saa kohdella valittamisena.
 
Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta:

Itselläni oli myös kovasti ongelmia ammunnassa varusmiehenä. Siihen syynä oli todennäköisesti että olin erittäin kokematon ampuja, ts. en vaan osannut. Mahdollisesti aseessa(kin) oli vikaa, mutta ainakaan en sitä kokemattomuuttani tajunnut, aivan kuten yllä kuvasit.

MUTTA nyttemmin kun reserviläishommissa sain oman nimikkoaseen, sain yksilön jossa laatikon kansi helisi ja heilui. Nyttemmin olin kuitenkin sen verran kokeneempi ampuja että ymmärsin että laatikon kannen ei kuulu olla löysä, kun se takatähtäin on siinä kiinni niin voipi olla tarkkuutta heikentävää moinen. Ilmoitin aseen viasta heti eka harjoituksessa. Vastaus tvälläriltä: "merkitään ylös". Sama ase tuli seuraavassa harjoituksessa minulle. Kansi helisi yhä. Ilmoitin tvällärille. Vastaus: "merkitään ylös". Sanoin siihen, että ei merkitä kun korjataan. Vastaus tvälläriltä: ei me osata, laita laatikkoon vaan. 3. harjoitus. Kansi helisee ja heiluu yhä. Tällä kertaa aseet vietiin harjoituksen päätteeksi prikaatin asevarastolle. Siellä ammattilaiset paikalla. Sanoin heille: "aseessani on vika, laatikon kansi on löysä". Vastaus: "Näytäpä tänne... jooh.. löysä on. Vaihdetaan sulle uusi ase tilalle, tämä pitää laittaa eteenpäin."

Eli jos tästä nyt jonkin aasinsillan vetää uuteen taistelijan aseeseen, niin suotavaa olisi että ase olisi sekä vankkaa tekoa että yksinkertainen korjata [kyllä, nämä ovat tyypillisiä rynkyn ja muiden AK-kloonien hyviä puolia, tajuan sen]. Varsinkin SA-komppanioiden tvällärit eivät osaa korjata kovinkaan kummoisia vikoja, JA kun 95+% SA-vahvuudesta on yhtä kokemattomia ampujia kuin minä alokkaana, niin viat voivat yksinkertaisesti jäädä havaitsematta. Ja siitä seuraa pahimmillaan sankarivainajia.
Luin tämän vasta aiemman vastauksen jälkeen.

Juuri tuosta kirjoitin. Kun ei organisaatiossa ole opetettu vikojen ilmoittamista ja korjausta, toiminta on tuollaista avutonta.
 
Tämä nyt menee vähän OT:ksi, mutta:

Itselläni oli myös kovasti ongelmia ammunnassa varusmiehenä. Siihen syynä oli todennäköisesti että olin erittäin kokematon ampuja, ts. en vaan osannut. Mahdollisesti aseessa(kin) oli vikaa, mutta ainakaan en sitä kokemattomuuttani tajunnut, aivan kuten yllä kuvasit.

Havaintojeni mukaan kokemattomat ampujat ovat usein parhaita, kun he eivät ole oppineet huonoja tapoja. Moni "kokenut" ampuja ei aluksi oikein radalla pärjännytkään, kun yritystä oli liikaa ja kaljatölkki 20 metristä-tarkkuus ei riittänytkään.

Rk:ssa ei mielestäni ollut isompaa suunnitteluvikaa kuin tähtäin, joka on aika epäonnistunut. Olisi pitänyt joko säilyttää alkuperäinen (ehkä vähän paremmilla säädöillä) tai sitten kaksiasentoinen diopteri.
Laatikon kannesta olen miettinyt, olisiko ollut mahdollista laittaa se kiskoille, FN FALin tyyliin? Tällöin siitä olisi tullut tukevampi ja mahdollistanut kevyen optisen tähtäimen asentamisen suoraan laatikon päälle.
 
Miten kiinanalainen rynkky eroaa radalla kotimaisesta. Osuisiko keskiverto varusmies/reserviläinen sillä mihinkään, jos kokeilemaan pääsee?
 
Rk:ssa ei mielestäni ollut isompaa suunnitteluvikaa kuin tähtäin, joka on aika epäonnistunut. Olisi pitänyt joko säilyttää alkuperäinen (ehkä vähän paremmilla säädöillä) tai sitten kaksiasentoinen diopteri.
Laatikon kannesta olen miettinyt, olisiko ollut mahdollista laittaa se kiskoille, FN FALin tyyliin? Tällöin siitä olisi tullut tukevampi ja mahdollistanut kevyen optisen tähtäimen asentamisen suoraan laatikon päälle.

Eiks jossain AK-variantissa laatikon kansi ole saranoitu kiinni runkoon. (Tosin tässäkin taitaa olla vähän turhan paljon klappia tähtäinkiinnitykselle.) Kaikenlainen olisi varmasti mahdollista - kattoo vaikka SiG 550:aa mikä on sisältä epäilyttävän tutun näköinen ase, mutta "kuoriltaan" hyvinkin poikkeava - vaan meillä katsottiin tärkeämmäksi pysyä osiltaan alkuperäisen kanssa vaihtokelpoisessa designissä.
 
Back
Top