Uusi taistelijan ase

Kun aseen modaaminen ei päätä vaivaa, eikä kaverilla ole suurempaa kokemusta laatikon ulkopuolelta ajattelemisesta, niin tulos voi olla hyvinkin helposti kuvan kaltainen.

13407320_1239620452739543_1661668924303917899_n-700x700-1-660x660.jpg


http://www.thefirearmblog.com/blog/2016/06/28/dumb-idea-handguards-past-muzzle-brakes/
 
Mielenkiintoista, että MG-3:t on ilmeisesti kulumassa loppuun?

Tai homman nimi on siinä että armeijan toimesta on toivottu, mutta käytännössä on käynyt kuin meillä ja kukkahattutädit on sanoneet: "Soo, Soo..." ja rahaa ei ole tippunut niin varaosiin, kehitykseen taikka uusiin työkaluihin.
 
Fremen, vinkkinä asenna itsellesi toinen keyboard asetus languagen asetusten alta, ja käytä ALT+SHIFT vaihtamaan asetusten välillä. Ääkköset on siellä missä sä muistat ne olevan.
Kiitos, tosin viimeksi 1998 ollut scandi-ISO -latin aakkoset kaytossa niin en edes muista missa ne on! Mutta ehka olis jo aika kun nyt oon takaisin isanmaan kesaisella kamaralla. Ymmarran kylla etta tata on arsyttavaa lukea, itse sita ei vaan enaa huomaa. Kirjoitan jopa mamman koneella ilman noita scandeja kun ne ei vaan loydy enaa kleptomaaninmakkaroihin luonnostaan.
Paskaisinta oli kylla ensimmainen vuosi Ranskassa toissa, kun QWERTY olikin ranskalaisittain AZERTY... sita suomalaisten kirosanojen maaraa minka tama aiheutti en tahto edes kuvata :)!
 
Märissä unissani näen kuinka Sako alkaa tekemään uutta rk ta josta on 6.5 x 47mm dmr versio....
 
Nokitan viela ja ehdotan 6,5 Grendel...

Janne Pohjoispaa Lapualta oli keskeisena tassa...

https://en.wikipedia.org/wiki/6.5mm_Grendel

Kun en ole itse koskaan kokeillut 6,5 Grendeliä, niin minua kiinnostaisi, voisiko joku kuvailla sen käytännön rekyyliä?

Verrattuna esim. 5.56:een (ei juuri rekyyliä, kokematonkin ampuja pystyy pitämään optiikan maalissa laukauksen jälkeen) tai 7,62*39:ään (jonkin verran rekyyliä, tähtäinkuva muodostettava laukauksen jälkeen useimmilla ampujilla uudelleen), minkä verran se potkii? Ajattelen tässä nyt lähinnä kaksoislaukausta käytännössä, tai paikkolaukauksen ampumista.
 
Samaa olen miettinyt kun en ole päässyt myöskään kokeilemaan. Pelkästään tubevideoiden perusteella heitän veikkauksen ennen oikeata vastausta. 5.56 lle ei varmasti tule pärjäämään ns käsiteltävyydessä . Luulisin että rekyyli on samaa luokkaa kuin 7.62x39. . Ampuja joutuu opettelemaan enemmän mikäli haluaa ampua tarkkoja tuplia, mutta isomman kaliiberin etuja riittelee sitten.
 
6.5 syöttöhäiriögrendeliä taida kukaan vakavasti otettava taho ottaa käyttöön. Ennemmin kallistuisin 6.8 SPC II suuntaan.
Mutta olen nykyään sitä mieltä, että nykyset 5.56, 762x39 (300 BLK?) ja 7.62x51/53r kyllä riittää ja toimii.
 
6.5 syöttöhäiriögrendeliä taida kukaan vakavasti otettava taho ottaa käyttöön.
Syöttöhäiriöthän johtuvat AR-15 alustasta (jonka suora lipaskuilu ei mahdollista luotettavan yli 26-patruunaisen lippaan valmistamista Grendelille). AK:ssa se syöttää kuin 7,62x39 (koska hylsy on lähestulkoon identtinen), ja vieläpä samoista lippaista ja sama lukkokin kelpaa. Ainoastaan piippu pitäisi vaihtaa 7,62x39 AK:ssa, ja aseesta riippuen lukonkääntäjä/patruunanohjain.
 
Idässä huhutaan grendel kokeiluista.

Ei välttämättä siis Grendel vaan sovellettu 6.5mm "Grendelski".

Asiasta on puhuttu täällä:
http://www.thefirearmblog.com/blog/2014/11/11/ak-12-produced-6-5-grendel/

Englannin kielinen wikipedia AK-12 tuntee 6.5mm patruunalla mutta suomenkielinen ei.

Toisessa yhteydessä "ehkä" AK-12 liittyen mainitaan että joo on käynnissä "jotain".
Kyseessä on ilmeisesti Venäjän puolustusministeriön hanke. Tämän kertoi Kalsnikov konserinin pomo täällä:

http://www.thefirearmblog.com/blog/...alashnikov-group-has-answered-your-questions/

... pitkä haastattelu jorinaa mutta tässä oleellinen lainaus:

..... We have heard that Kalashnikov is developing a brand new 6.5mm rifle cartridge? Are you still developing this product? Can you share any information about it with us?

Of course, we are working on this at the Concern, but as these are developments for the Defense Ministry, we are not supposed to discuss these details.
 
Kun en ole itse koskaan kokeillut 6,5 Grendeliä, niin minua kiinnostaisi, voisiko joku kuvailla sen käytännön rekyyliä?

Verrattuna esim. 5.56:een (ei juuri rekyyliä, kokematonkin ampuja pystyy pitämään optiikan maalissa laukauksen jälkeen) tai 7,62*39:ään (jonkin verran rekyyliä, tähtäinkuva muodostettava laukauksen jälkeen useimmilla ampujilla uudelleen), minkä verran se potkii? Ajattelen tässä nyt lähinnä kaksoislaukausta käytännössä, tai paikkolaukauksen ampumista.

Sen verran pitää kommentoida mietintöä että itse ase vaikuttaa melkein enemmän kuin about saman kokoisten kaliberien X vs Y vertailu, varsinkin kun pidetään mielessä lataus ja luodin paino voi vaihdella kevyestä luodista raskaaseen sekä toisen lataus voi olla kovin raskas ja toisessa kevyt.

Eihän RK ole mikään megasupertykki 7.62x39 kaliberissa mutta kun siellä aseen syklauksen aikana vaihtaapienen veturin verran :) metallia paikasta a paikkaan b ja takaisin paikasta b paikkaan a niin se tuntuu paljon mojovammalta kuin sama lataus jostain toisesta puolarista. Onnistuneen suujarru/lieskari/komppi-rakennelman merkitystä ei pidä vähätellä ja siihen vielä lisäksi aseen kokonaispaino sekä ennen kaikkea painopiste. Kovin etupainoinen on paljon rauhallisempi kuin takapainoinen ja niin edespäin.

Pointtini: näitä on kovin vaikea vertailla ihan absoluuttisesti keskenään ellei pääse testaamaan eri kalibereja samanlaisissa aseissa keskenään ja niitä testiaseitakin saisi olla useampaa sorttia niin pystyisi sanomaan että tämän tyyppisessä vehkeessä kaliberi X on bueno ja tämän tyyppisessä vehkeessä Y skulaa ja näissä ei hyvä valinta ja niin pois päin.
 
Sen verran pitää kommentoida mietintöä että itse ase vaikuttaa melkein enemmän kuin about saman kokoisten kaliberien X vs Y vertailu, varsinkin kun pidetään mielessä lataus ja luodin paino voi vaihdella kevyestä luodista raskaaseen sekä toisen lataus voi olla kovin raskas ja toisessa kevyt.

Eihän RK ole mikään megasupertykki 7.62x39 kaliberissa mutta kun siellä aseen syklauksen aikana vaihtaapienen veturin verran :) metallia paikasta a paikkaan b ja takaisin paikasta b paikkaan a niin se tuntuu paljon mojovammalta kuin sama lataus jostain toisesta puolarista. Onnistuneen suujarru/lieskari/komppi-rakennelman merkitystä ei pidä vähätellä ja siihen vielä lisäksi aseen kokonaispaino sekä ennen kaikkea painopiste. Kovin etupainoinen on paljon rauhallisempi kuin takapainoinen ja niin edespäin.

Pointtini: näitä on kovin vaikea vertailla ihan absoluuttisesti keskenään ellei pääse testaamaan eri kalibereja samanlaisissa aseissa keskenään ja niitä testiaseitakin saisi olla useampaa sorttia niin pystyisi sanomaan että tämän tyyppisessä vehkeessä kaliberi X on bueno ja tämän tyyppisessä vehkeessä Y skulaa ja näissä ei hyvä valinta ja niin pois päin.

Ehdottomasti, minun olisi pitänyt mainita oletus "samantyyppisessä aseessa". Esim. omasta kaapista löytyy pulttilukkoinen .223 ja joskus olen päässyt kokeilemaan myös pulttilukkoista 7,62*39:ää. On niissä rekyyleissä ero havaittavissa, vaikka ei toki niin suuri kuin AR vs. RK.
 
Back
Top