Uutisia Kiinasta

Kiinassa mennään tarkkaan tavoitteiden mukaan:
"Kiinan ympäristönsuojelun varaministeri on kertonut maan aloittavat kaksivuotisen tarkastuskampanjan vähentääkseen väärennetyn ilmanlaatutiedon levittämistä.
Wu Xiaoping syyttää joidenkin alueiden paikallishallintoa tietojen manipuloinnista, jotta ne olisivat kansallisten tavoitteiden mukaisia,Business Insider kertoo.
Kiinan pääkaupunki Peking on julistanut sodan saasteita vastaan, ja kaupunki on luvannut hylätä vuosikymmeniä toteuttamansa "kasvua-millä-hinnalla-hyvänsä"-talousmallin."
http://www.talouselama.fi/uutiset/kiinassa+vaarennetaan+myos+ilmastodataa/a2300231
 
Pari kuukautta vanha uutinen mutta nousi mieleen kun tuolla toisaalla oli juttua venäläisten Trans-Siberia Highwaysta.



Kiina rakentaa 2000-luvun silkkitietä Tyyneltä valtamereltä Itämerelle
Kiina kehittää kahta uutta kaupallista mahtireittiä
Ulkomaat 26.2.2015

Helmikuun puolivälissä Kiina ilmoitti avanneensa 40 miljardin dollarin rahaston, jolla maa edistää valtavaa geopoliittista hanketta.

Kyse on "2000-luvun silkkitiestä" eli kahdesta yli kymmenentuhannen kilometrin kauppareitistä Kiinasta Länsi-Eurooppaan. Toinen reiteistä kulkisi maitse Kiinasta Keski-Eurooppaan, toinen meritse Tyyneltämereltä Välimerelle.

Maareitti on nimeltään "Silkkitien taloussilta". Se alkaisi Kiinan Xi'anista ja kulkisi luoteiseen Urumqiin. Sieltä se kaartuisi Kazakstanin, Kirgisian ja Uzbekistanin kautta Tadžikistanin Dushanbeen.

Dushanbessa reitti kääntyisi kohti Irania, josta se kulkisi Teheranin kautta Istanbuliin. Sieltä se koukkaisi Moskovaan. Venäjältä reitti jatkuisi Pohjanmeren rannalle Rotterdamiin ja kääntyisi sieltä etelään. Reitti päättyisi Venetsiaan Välimeren rannalle.

"Merten silkkitie" taas alkaisi Kiinasta Fuzhoun satamakaupungista ja kulkisi rannikkoja pitkin Indonesiaan ja sieltä Intian valtamerelle.

Merireitille osuisivat esimerkiksi Intian Kolkata, Sri Lankan Colombo ja Kenian Nairobi. Suezin kanavaa pitkin reitti kulkisi Välimerelle ja jatkaisi Pireuksen satamaan Kreikassa. Myös merireitti päättyisi Venetsiaan.

Alkuperäinen silkkitie oli useiden kauppareittien verkosto. Se syntyi noin 2150 vuotta sitten, kun Kiinan Han-dynastia avasi kauppareitin länteen. Ottomaanit sulkivat reitin valtapoliittisista syistä vuonna 1453.

Vanhalla silkkitiellä oli valtava vaikutus muun muassa Kiinan, arabimaailman, persialaisten ja Euroopan kehitykseen.

Nyt, 562 vuotta myöhemmin, Kiina tekee uuden yrityksen.

Miksi Kiina sitten tarvitsee kaksi uutta silkkitietä?

Ulkopoliittisen instituutin Kiina-tutkija Jyrki Kallio kertoo "muutaman pointin". Niitä on tarkasti ottaen neljä.

"Päämotivaatio on kaupallis-taloudellinen: Kiinalle tärkeää on naapureihin ja kauemmas käytävä kauppa. Reitit ovat tärkeitä myös raaka-aineiden saamisen takia", Kallio sanoo.

Kaupankäynnin takana on "Kiinan unelma", presidentti Xi Jinpingin ajatus kansallisesta jälleenheräämisestä. Kiinan on noustava kansainvälisesti vahvempaan asemaan.

Toinen syy: Kiina haastaa Yhdysvaltojen aseman Aasiassa.

Kolmas syy: Kiinan on varmistettava huoltovarmuutensa useilla reiteillä, joita pitkin se saa raaka-aineita ja elintarvikkeita.

"Neljäntenä syynä on se, että laajentamalla omaa rautatieverkostoaan Kiina palvelee omaa kehitystään", Kallio sanoo.

Käytännössä kommunistipuolue haluaa edistää Kiinan levottomien luoteisosien taloudellista kehitystä ja hitsata ne tiiviimmin osaksi muuta maata.

======================================================================================

Muistelen Ville Haapasalon Keski-Aasian turneella nähdyn jossain 'stanissa kiinalaisten moottoritietyömaan keskellä autiomaata. Työt ovat siis käsittääkseni täydellä vauhdilla käynnissä enkä oikein jaksa uskoa venäläisten kilpailevan hankkeen ikinä toteutuvan ainakaan suunnitellussa mittakaavassa.

Se, mikä Hesarin uutisessa on mielenkiintoista on tämä loppupään käsittämätön koukkaus Moskovaan.

Kiinalaisten itsensä esittelemä suunnitelma kun on kovasti toisen näköinen:

thediplomat_2014-05-08_17-47-26-386x230.png


Tässä versiossa reitti kulkee Bosporin salmen ylitettyään luoteeseen Bulgarian, Romanian ja Tsekin kautta Saksaan päätepisteenään Hollanti ja Rotterdam. Rotterdamin satama onkin tärkeänä logistisena hubina looginen päätepiste Kiinan kauppareitille. Sen sijaan suunnitelmassa "merten silkkitien" länsipäänä esitellyn Venetsian asemaa pikkuisen kummeksin. Ehkä suunnitelmalle on haluttu saada Marco Polo-romantiikkaa ja kiinnitys historiaan, mene ja tiedä. Toisaalta jos ilmaston lämpenemisen myötä väylä Venäjän pohjoispuolitse muuttuu purjehdittavaksi, Rotterdamin merkitys kasvaa entisestään.
 
Muistelen Ville Haapasalon Keski-Aasian turneella nähdyn jossain 'stanissa kiinalaisten moottoritietyömaan keskellä autiomaata. Työt ovat siis käsittääkseni täydellä vauhdilla käynnissä enkä oikein jaksa uskoa venäläisten kilpailevan hankkeen ikinä toteutuvan ainakaan suunnitellussa mittakaavassa.

Se, mikä Hesarin uutisessa on mielenkiintoista on tämä loppupään käsittämätön koukkaus Moskovaan.

Kiinalaisten itsensä esittelemä suunnitelma kun on kovasti toisen näköinen:

thediplomat_2014-05-08_17-47-26-386x230.png


Tässä versiossa reitti kulkee Bosporin salmen ylitettyään luoteeseen Bulgarian, Romanian ja Tsekin kautta Saksaan päätepisteenään Hollanti ja Rotterdam. Rotterdamin satama onkin tärkeänä logistisena hubina looginen päätepiste Kiinan kauppareitille. Sen sijaan suunnitelmassa "merten silkkitien" länsipäänä esitellyn Venetsian asemaa pikkuisen kummeksin. Ehkä suunnitelmalle on haluttu saada Marco Polo-romantiikkaa ja kiinnitys historiaan, mene ja tiedä. Toisaalta jos ilmaston lämpenemisen myötä väylä Venäjän pohjoispuolitse muuttuu purjehdittavaksi, Rotterdamin merkitys kasvaa entisestään.

Kirjoitin silkkitieprojektista tammikuussa hiukan toisesta vinkkelistä:

http://maanpuolustus.net/threads/vi...hto-meitä-yya-aikaan.4044/page-13#post-181120

Carnegie Centerin Dmitri Trenin esittelee omaa näkökulmaansa Deutsche Wellelle:

http://carnegie.ru/2015/04/15/russia-s-pivot-to-asia-sino-russian-entente/i7bx

Lainaus:

"Instead of a Greater Europe from Lisbon to Vladivostok which Putin proposed in 2010, the EU will see something like a greater Asia from Shanghai to St. Petersburg. The United States will see its principal 21st century competitor being able to rely on the resources and support of its 20th century adversary."

Vedetäänkö siis silkkitien reitti vielä uudelleen?

Trenin päättää haastattelunsa sanohin:

"The Sino-Russian entente – with its unstated, but transparent goal of reducing U.S. global dominance – is easily the most important result of the Ukraine crisis and the preceding deterioration of Russian-Western relations. The West needs to take this seriously."

Seuraavan raportin aitoudesta minulla ei ole varmuutta, mutta pidän silti tätä kohtaa huomionarvoisena:

"Another reason, according to experts, is the dissatisfaction of the Chinese leadership with the fact that as a result of the Ukrainian crisis, extensive interests of China in Ukraine came under attack, including ones in the Crimea. In particular, in the west of the peninsula, China planned to implement a deepwater port project near Yalta, in the framework of a major
geopolitical mega-project of building a "New Silk Road". Experts point out that this project is essentially anti-Russian in character, as its aim is to create an alternative to the actual Trans-Siberian Railway and the Northern Sea Route as a key Eurasian transit communications route. Under the new realities where Crimea is Russian, the Chinese side, via the Foreign Ministry of the Russian Federation, was given a secret hint that the port project on the peninsula can be implemented, but only if China officially recognizes the legal Russian status of Crimea."


https://cgrozev.wordpress.com/2014/06/22/kremlinleaks-china-ukraine-and-the-new-silk-road/

 
Tunnustan toivovani että Kiina kiertää Venäjän suunnitelmissaan ja maayhteys Kiinan ja Euroopan välille rakennetaan kulkemaan Mustanmeren eteläpuolelle. Sen vuoksi pidän linjausta Istanbulista Rotterdamiin "loogisena". Helppo nähdä asioita sellaisina kuin haluaisi niiden olevan.

Toisaalta, kuinkahan paljon Pekingissä tunnetaan luottamusta Moskovaan? Kuinka halukkaita Kiinalaiset olisivat rakentamaan strategisesti tärkeän kauppa- ja huoltoreitin Venäjän hallinnoimien alueiden halki? Keski-Aasian -stanien kautta kulkeva väylä lisää vääjäämättä Kiinan vaikutusvaltaa näillä alueilla eikä Kremlissä olla taatusti pelkästää iloisia tästä kehityksestä.
 
Silkkitien suunniteltu reitti kulkee myös levottomien alueiden läpi. Kiina on eittämättä hyötynyt USA:n maailmapoliisin roolista, Yhdysvaltojen turvatessa maailman kauppareittejä asevoimin. Onko Kiina mahdollisine liittolaisineen (Venäjä?) valmis samaan?
 
Nykymenolla Kiinaa ja Venäjää on vaikea nähdä liittolaisina. Kiina ei Venäjää tarvitse muuhun kuin energian, raaka-aineiden ja halvan työvoiman lähteenä. Venäjä taas ei halua pikkuveljen asemaa ja kohtelua. Kiina tuskin tykkää Putinin harrastamasta veneen keikuttamisesta koska Kiinan vakaus on pitkälti kiinni jatkuvasta talouskasvusta ja elintason noususta.

Veikkaan että Kiinan intressejä palvelee arvaamatonta Venäjää paremmin kahdenkeskisten suhteiden luominen Keski-Aasian valtioiden ja alueellisten hallintojen kanssa.
 
Hiljakkoin uutisoitiin Kiinan hankkeesta rakentaa rautatie Pakistanin Karachiin:

Beijing: With the USD 46 billion Sino-Pak Economic Corridor unveiled by President Xi Jinping stirring up a controversy in Pakistan, Chinese experts on Friday waded into the debate by suggesting that the proposed railway route be built through Karachi and Islamabad for commercial viability.
A railway route along the eastern part of Pakistan is the most feasible for the railway artery of the China-Pakistan Economic Corridor (CPEC), local media in Beijing reported on Friday.
"The eastern route, which would go from Karachi to Islamabad and further north in China's Xinjiang Uyghur Autonomous Region, is obviously more convenient and will cost less," state-run Global Times quoted a report as saying.

http://ibnlive.in.com/news/chinapakistan-rail-link-should-be-through-islamabadkarachi/541826-56.html

Tuo olisi Kiinalle merkittävä ajatellen yhteyksiä Lähi-itään ja Afrikkaan. Vaatii tosin läheistä sotilaallista yhteistyötä Pakistanin kanssa ollakseen huoltovarmuuden kannalta käyttökelpoinen väylä.
 
Hiljakkoin uutisoitiin Kiinan hankkeesta rakentaa rautatie Pakistanin Karachiin:
Tuo olisi Kiinalle merkittävä ajatellen yhteyksiä Lähi-itään ja Afrikkaan. Vaatii tosin läheistä sotilaallista yhteistyötä Pakistanin kanssa ollakseen huoltovarmuuden kannalta käyttökelpoinen väylä.

Menisi läpi Intian omanaan pitämän alueen. Intia ja Venäjä makaa samassa sängyssä ainakin niin kauan kuin Intialla on nappulaa ostaa aseita Venäjältä.
 
Images show J-11D variant with possible new radar
Chinese online forums have reported that the prototype of a new variant of the Shenyang Aircraft Corporation's (SAC) J-11 made its first flight in late April.

Images posted online on 30 April showed an aircraft with serial number D1101 and the J-11D designation. The J-11 is one of a number of Chinese reverse engineered variants of the Sukhoi Su-27/Su-30 'Flanker' family of combat aircraft.

This version's most noticeable difference to previous Flanker derivatives is a new radar radome with a canted base, which would be consistent with a fixed electronically scanned array (ESA) radar. Such a canted radome is also used by the latest Chengdu Aircraft Corporation J-10B, which is known to use a new fixed ESA radar.

Jatkuu täällä...
http://www.janes.com/article/51160/images-show-j-11d-variant-with-possible-new-radar
 
Kiinalaisia loukkaantunut Myanmarin armeijan tykistöiskussa.
BEIJING, May 15 (Xinhua) -- China is verifying media reports that another two Myanmar shells had fallen into southwest Yunnan Province.

According to the reports, the bombs fell in Zhenkang, a county in Lincang, Yunnan Province Thursday evening and injured several residents there.

"We have noticed the reports and are verifying the situation," Foreign Ministry spokeswoman Hua Chunying said during Friday's news briefing.

The conflict in the Kokang region in north Myanmar has lasted more than three months and bombs from Myanmar have fallen into Chinese territory several times.

On March 13, a Myanmar warplane crossed the border and dropped a bomb in Lincang, killing five Chinese and injuring eight others. In early April, Myanmar sent foreign minister U Wunna Maung Lwin to apologize to China over the fatal bombing.

The conflict and blasts have seriously affected the stability in the China-Myanmar border areas and endangered Chinese people living there, said the spokeswoman.

"The Chinese side has expressed strong dissatisfaction and solemnly demanded the Myanmar side to take effective measures to avoid any repetition of similar incidents," Hua said.

She urged the parties concerned in Myanmar to alleviate the tensions and resume peace and stability in north Myanmar as soon as possible.

"The Chinese side will reserve the rights for further reaction (to the reported incident) in accordance with the result of the investigation," said the spokeswoman.
http://news.xinhuanet.com/english/2015-05/15/c_134242953.htm
 
Varsin kuumottava dokumentti jälleen katsottavissa Yle Areenalla:

Ulkolinja: Kiinalainen uhkapeli

Kiinan on maailman toiseksi suurin talous. Maan talous on kasvanut voimakkaasti viimeksi kuluneen 30 vuoden ajan.

Kun länsimaat ovat ajautuneet sukupolven pahimpaan lamaan, samaan aikaan Kiinan talousihme on hämmästyttänyt ihmiskunnan historian suurimmilla investoinneilla.

Maan kasvua on vauhditettu paitsi jätti-investoinneilla myös roimalla velanotolla. BBC:n taloustoimittaja Robert Peston matkustaa Kiinaan selvittämään, uhkaako maata nyt Irlannin kaltainen romahdus, ja mitä se tarkoittaisi maailmantaloudelle.

How China Fooled the World. Tuotanto: BBC. Britannia, 2014.

http://areena.yle.fi/1-2385868

Ohjelma latoo pöytään varsin rankkoja havaintoja:
  • 2008 finanssikriisin seurauksena Kiinan painoi investoinneissaan kaasun pohjaan
  • Kiinan velkaantumisaste on tuplaantunut viidessä vuodessa ollen nyt luokkaa 200% BKT:sta eikä velanotto näytä hidastuvan
  • Kiinaan valmistuu uusi pilvenpiirtäjä keskimäärin joka viides päivä
  • Uusista asunnoista 15% seisoo tyhjillään, eniten tyhjinä on kalliita luksusasuntoja
  • Kiinalaiset kotitaloudet pistävät säästöön jopa kolmanneksen tuloistaan -> Kotimainen kulutus ei voi pitää taloutta pyörimässä
  • Kiinan kommunistinen puolue lupaa talousrefirmeja mutta ei poliittisia reformeja. Onko tämä yhdistelmä mahdollinen?
  • Asuntokuplan puhkeaminen laukaisisi levottomuuksia kun asuntoihin ja kiinteistöbusinekseen sijottaneet menettävät eläkesäästönsä
  • Kiinan valtionjohtoisissa yhtiöissä on miljoonia koskemattomia duunareita joita ei voi irtisanoa
Ehdottomasti katsomisen arvoinen dokumentti joka pistää miettimään miten pitkään Kiinan keskusjohtoinen talous pystyy uhmaamaan talouden gravitaatiolakia: What goes up, must come down.
 
  • Tykkää
Reactions: krd
Mielenkiintoinen pätkä Kiinan saariprojektista. Maa rakentaa keinotekoisia saaria yli tuhannen kilometrin päähän rannikostaan, ulottaen näin merirajansa aivan Philippiinien rannikon läheisyyteen. Sota tästä vielä tulee!

http://edition.cnn.com/2015/05/20/politics/south-china-sea-navy-flight/index.html

Onkohan Vietnamin, Malesian, Filippiinien ja Indonesian ärsyttäminen isomman oikeudella pitkässä juoksussa kovinkaan tarkoituksenmukaista?
 
Onkohan Vietnamin, Malesian, Filippiinien ja Indonesian ärsyttäminen isomman oikeudella pitkässä juoksussa kovinkaan tarkoituksenmukaista?

Kiina pyrkii kepin ja porkkanan avulla kampeamaan Etelä- ja Kaakkois-Aasian maat omaan leiriinsä murtaakseen Etelä-Kiinan meren muodostaman meristrategisen pussin. Mahdollisilla taloudellisilla eduilla merialueen ja sitä ympäröivien valtioiden osalta on oma roolinsa asiassa, mutta todennäköisesti ne ovat Kiinan kannalta toissijaisia ja tarvittaessa uhrattavia etuja. Mielenkiintoista seurata hankkeen etenemistä.
 
Mielenkiintoinen pätkä Kiinan saariprojektista. Maa rakentaa keinotekoisia saaria yli tuhannen kilometrin päähän rannikostaan, ulottaen näin merirajansa aivan Philippiinien rannikon läheisyyteen. Sota tästä vielä tulee!

http://edition.cnn.com/2015/05/20/politics/south-china-sea-navy-flight/index.html


Heti, kun luen "exclusiiviset breikki uutiset" vaihdan kanavaa koska se tarkoittaa, että ei ole mitään uutta kerrottavaa. Mediassa adjektiivit on varattu erityisen katteettomille uutisille. Jos medialla on tosi uutinen on heillä videota ja kuvaa tyyliin WTC-tornit ilman superlatiiveja.

Toki Kiina on valtio, jolla per.. takapuoli kytee.

SLIDE_echinasea_sea_2004296_lrg_0.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kiina pyrkii kepin ja porkkanan avulla kampeamaan Etelä- ja Kaakkois-Aasian maat omaan leiriinsä murtaakseen Etelä-Kiinan meren muodostaman meristrategisen pussin. Mahdollisilla taloudellisilla eduilla merialueen ja sitä ympäröivien valtioiden osalta on oma roolinsa asiassa, mutta todennäköisesti ne ovat Kiinan kannalta toissijaisia ja tarvittaessa uhrattavia etuja. Mielenkiintoista seurata hankkeen etenemistä.


Kiinalla on niin pahoja sisäisiä ongelmia, että Kiinalla on kilpajuoksu siinä ehtiikö se hankkia pahempia ulkoisia ongelmia kuin mitä on sen sisäiset ongelmat. Kun Kiinalla on tälläinen mekanismi niin Kiina räjäyttää yhtä aikaa sisäiset ja ulkoiset ongelmat.
 
Tämä saattaa olla vanha uutinen, mutta menköön kuitenkin tänne, koska en löytänyt P-Korea ketjua.

Eli P-Korea on esittänyt Kiinalle vaatimuksen poistaa alla oleva video pois intenetistä, koskapa video on varsin nöytyyttävä maan johtajaa kohtaan:

Tämä on siis videon 10 tunnin versio:


Kappale on Chopsticks Brothers - small apple. Tiettävästi kappale on melkoisen suosittu juuri nyt Kiinassa. Ainakin se pesee Gandan Stylen.
 
Back
Top