Pari kuukautta vanha uutinen mutta nousi mieleen kun tuolla toisaalla oli juttua venäläisten Trans-Siberia Highwaysta.
Kiina rakentaa 2000-luvun silkkitietä Tyyneltä valtamereltä Itämerelle
Kiina kehittää kahta uutta kaupallista mahtireittiä
Ulkomaat 26.2.2015
Helmikuun puolivälissä Kiina ilmoitti avanneensa 40 miljardin dollarin rahaston, jolla maa edistää valtavaa geopoliittista hanketta.
Kyse on "2000-luvun silkkitiestä" eli kahdesta yli kymmenentuhannen kilometrin kauppareitistä Kiinasta Länsi-Eurooppaan. Toinen reiteistä kulkisi maitse Kiinasta Keski-Eurooppaan, toinen meritse Tyyneltämereltä Välimerelle.
Maareitti on nimeltään "Silkkitien taloussilta". Se alkaisi Kiinan Xi'anista ja kulkisi luoteiseen Urumqiin. Sieltä se kaartuisi Kazakstanin, Kirgisian ja Uzbekistanin kautta Tadžikistanin Dushanbeen.
Dushanbessa reitti kääntyisi kohti Irania, josta se kulkisi Teheranin kautta Istanbuliin. Sieltä se koukkaisi Moskovaan. Venäjältä reitti jatkuisi Pohjanmeren rannalle Rotterdamiin ja kääntyisi sieltä etelään. Reitti päättyisi Venetsiaan Välimeren rannalle.
"Merten silkkitie" taas alkaisi Kiinasta Fuzhoun satamakaupungista ja kulkisi rannikkoja pitkin Indonesiaan ja sieltä Intian valtamerelle.
Merireitille osuisivat esimerkiksi Intian Kolkata, Sri Lankan Colombo ja Kenian Nairobi. Suezin kanavaa pitkin reitti kulkisi Välimerelle ja jatkaisi Pireuksen satamaan Kreikassa. Myös merireitti päättyisi Venetsiaan.
Alkuperäinen silkkitie oli useiden kauppareittien verkosto. Se syntyi noin 2150 vuotta sitten, kun Kiinan Han-dynastia avasi kauppareitin länteen. Ottomaanit sulkivat reitin valtapoliittisista syistä vuonna 1453.
Vanhalla silkkitiellä oli valtava vaikutus muun muassa Kiinan, arabimaailman, persialaisten ja Euroopan kehitykseen.
Nyt, 562 vuotta myöhemmin, Kiina tekee uuden yrityksen.
Miksi Kiina sitten tarvitsee kaksi uutta silkkitietä?
Ulkopoliittisen instituutin Kiina-tutkija
Jyrki Kallio kertoo "muutaman pointin". Niitä on tarkasti ottaen neljä.
"Päämotivaatio on kaupallis-taloudellinen: Kiinalle tärkeää on naapureihin ja kauemmas käytävä kauppa. Reitit ovat tärkeitä myös raaka-aineiden saamisen takia", Kallio sanoo.
Kaupankäynnin takana on "Kiinan unelma", presidentti
Xi Jinpingin ajatus kansallisesta jälleenheräämisestä. Kiinan on noustava kansainvälisesti vahvempaan asemaan.
Toinen syy: Kiina haastaa Yhdysvaltojen aseman Aasiassa.
Kolmas syy: Kiinan on varmistettava huoltovarmuutensa useilla reiteillä, joita pitkin se saa raaka-aineita ja elintarvikkeita.
"Neljäntenä syynä on se, että laajentamalla omaa rautatieverkostoaan Kiina palvelee omaa kehitystään", Kallio sanoo.
Käytännössä kommunistipuolue haluaa edistää Kiinan levottomien luoteisosien taloudellista kehitystä ja hitsata ne tiiviimmin osaksi muuta maata.
======================================================================================
Muistelen Ville Haapasalon Keski-Aasian turneella nähdyn jossain 'stanissa kiinalaisten moottoritietyömaan keskellä autiomaata. Työt ovat siis käsittääkseni täydellä vauhdilla käynnissä enkä oikein jaksa uskoa venäläisten kilpailevan hankkeen ikinä toteutuvan ainakaan suunnitellussa mittakaavassa.
Se, mikä Hesarin uutisessa on mielenkiintoista on tämä loppupään käsittämätön koukkaus Moskovaan.
Kiinalaisten itsensä esittelemä suunnitelma kun on kovasti toisen näköinen:
Tässä versiossa reitti kulkee Bosporin salmen ylitettyään luoteeseen Bulgarian, Romanian ja Tsekin kautta Saksaan päätepisteenään Hollanti ja Rotterdam. Rotterdamin satama onkin tärkeänä logistisena hubina looginen päätepiste Kiinan kauppareitille. Sen sijaan suunnitelmassa "merten silkkitien" länsipäänä esitellyn Venetsian asemaa pikkuisen kummeksin. Ehkä suunnitelmalle on haluttu saada Marco Polo-romantiikkaa ja kiinnitys historiaan, mene ja tiedä. Toisaalta jos ilmaston lämpenemisen myötä väylä Venäjän pohjoispuolitse muuttuu purjehdittavaksi, Rotterdamin merkitys kasvaa entisestään.