Uutisia Puolasta

Minkä helvetin takia saksalaiset hautaisivat panssarikalustoa luolaan?
Luulisi niille olleen käyttöä. No seurataan...
 
Liittyykö jotenkin aarrejunaan?
Puolalainen Gazeta Wroclawska -lehti julkaisi torstaina kuvan, jota on odotettu innokkaasti jo kolme viikkoa – siitä saakka kun uutinen toisen maailmansodan lopussa kadonneen ”natsien kultajunan” löytymisestä alkoi levitä.

Maatutkalla otetussa kuvassa on kohde, joka näyttää panssarivaunuja kuljettavalta junalta. Kohde on vain 12 metrin syvyydessä, kertoo uutinen.
 
Puola modauttaa MiG-29 kaluston SAAB:in palveluilla

http://www.airforce-technology.com/...olish-air-forces-mig-29-modernisation-4669762

SAAB to support Polish Air Force’s MiG-29 modernisation


14 September 2015


MiG-29.jpg

Saab has signed a teaming agreement with Poland's Wojskowe Zaklady Lotnicze Nr 2 for the Polish Air Force's MiG-29 fleet modernisation programme.

The latest agreement will enable the aircraft to feature Saab's electronic warfare self-protection systems.

In addition, the agreement will offer Saab an opportunity to cooperate on the modernisation of other systems in use with the Polish Air Force.

Saab Electronic Warfare head Carl-Johan Bergholm said: "As an international supplier of electronic warfare systems, Saab fully recognises the importance of finding the right partners to complement our portfolio.

"Along with WZL2, we can use our knowledge to develop projects that are very favourable to the Polish Air Force and the Polish industry."

Saab's EW systems will offer situational awareness with the ability to detect, localise and identify radar frequency based threats, reducing the risks in the hostile engagement.

In addition, it will provide the pilot with the information and decision superiority required on top of the electronic battlefield, the company stated.

Saab Poland country manager Jason Howard said: "Saab offers a large number of cutting-edge solutions to ensure that modern fighter aircraft attain operational superiority and high survivability in all scenarios.

"These electronic warfare systems have proved themselves on the export market, and are in use in many countries worldwide."

The MiG-29 fighter bomber aircraft is designed to destroy hostile air targets within radar coverage limits, and to destroy ground targets using unguided weapons in visual flight conditions.

"Along with WZL2, we can use our knowledge to develop projects that are very favourable to the Polish Air Force and the Polish industry."
The aircraft can carry up to two R-27 air-to-air medium-range missiles, six R-73 and R-60 air-to-air short range missiles, four pods of S-5, S-8, S-24 unguided rockets, air bombs weighing up to 3,000kg and a 30mm built-in aircraft gun with 150 rounds of ammunition.

Polish Air Force's MiG-29s are currently engaged in Nato's Baltic air policing mission.

Saab recently completed the Gripen NG contract procedures with the Brazilian Federal Government.

Under a $5.4bn contract with Brazilian Air Force, Saab is responsible for the delivery of 36 Gripen NG fighters.

Image: A Polish MiG-29 aircraft flies with a USAF F-16 fighter aircraft. Photo: courtesy of U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Shaun Kerr.
 
Puolassa outoja puheluita sotilaille:
"Puolan puolustusministeri on pyytänyt maan turvallisuuspalvelua tutkimaan, kuinka sadat, jopa tuhannet, sotilaat ja armeijan siviilityöntekijät ovat saaneet häiritseviä puhelinsoittoja Venäjältä.
Tapauksesta uutisoivan Telegraph-lehden mukaan puhelinsoittoja Venäjältä saaneiden henkilöiden määrä voi olla lähellä kymmentätuhatta. Puolan puolustusministerin Tomasz Siemoniakin mukaan tarkka luku ei ole vielä selvillä. Hän kertoo saaneensa tiedon ilmiöstä maan turvallisuuspalvelulta.
– Olen pyytänyt asiasta selvitystä. Juuri nyt on vaikea sanoa, onko tässä kyse jostain vakavasta vai ei, Siemoniak on sanonut.
Puolalaislehdistö on kertonut maan vastavakoilun alkaneen jo toimiin mystisten puheluiden alkuperän selvittämiseksi.
Telegraphin mukaan kaikilla puheluita vastaanottaneilla henkilöillä on ollut käytössä sama puhelinoperaattori. Heidän puhelimensa ovat soineet hetken ja numeroiden perusteella puhelut ovat olleet lähtöisin Venäjältä. Venäjän ulkoministeriö on kieltäytynyt kommentoimasta asiaa.
Se, kuinka puolalaissotilaiden ja armeijan siviilityöntekijöiden puhelinnumerot ovat päätyneet tuntemattoman soittajan haltuun, on vielä epäselvää. Puolan puolustusministeriö on korostanut, että kansalliseen turvallisuuteen liittyviä, luottamuksellisia puheluita ei ole käyty maan matkaviestinverkoissa.
Telegraph-lehden mukaan Puola on lisännyt maanpuolustukseen käytettäviä taloudellisia resursseja ja penännyt sekä Euroopan unionia että Natoa ylläpitämään tiukkaa linjaa suhteessa Venäjään. Samalla Puolasta on muodostunut yksi Venäjän vakoilun keskeisimmistä kohdemaista.
Viime vuonna Puolassa pidätettiin kaksi ihmistä, joita epäiltiin yhteyksistä Venäjän armeijan tiedustelupalveluun, GRU:hun.
Telegraph kertoo mysteeripuheluiden muistuttavan etäisesti Ukrainan pääkaupungissa, Kiovassa, sijaitsevan Maidanin-aukion tapahtumista keväällä 2014. Tuolloin monet paikalle kokoontuneista ihmisistä saivat puhelimiinsa teksiviestin, jossa todettiin, että heidät on rekisteröity osallisiksi paikalla järjestettyihin levottomuuksiin.
Ukrainalaiset teleoperaattorit kiistivät osallisuutensa viestien lähettämisiin."
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1446775967144.html
 
Puolassa oli vaalit. Sikäläinen perussuomalaiset voitti. Vielä on epäselvää, miten tulee näkymään käytännössä. Tässä jotain pohdintaa.

http://euranetplus-inside.eu/how-far-will-the-polish-elections-impact-the-eu/

How far will the Polish elections impact the EU?

As stated in its political manifesto, the PiS stands for defending national interests. The party is not rejecting European integration. “We look at the EU through the prism of Polish interests,” the manifesto says and, as Agence Europe reported, the PiS welcomes the “principles of solidarity and mutual assistance, which guarantee that all states remain sovereign and retain their own models of development in line with their own national interests.”
 
Puolan tuleva puolustusministeri ei varmasti ole Venäjän mieleen. Taustalta löytyy julkinen syytös, että Venäjällä olisi ollut osuutta 2010 Puolan valtiojohdon lentoturmaan. Eikä saata olla monen muunkaan, sillä vihjasi nyt EU presidenttinä toimivan Donald Tuskin liittyvän kanssa asiaan.

http://www.defensenews.com/story/de...taps-controversial-defence-minister/75485318/

Puola haastaa muuten Venäjän oikeuteen ko. hylyn pitämisestä itsellään.
http://www.reuters.com/article/2015...SZ2B920151110?feedType=RSS&feedName=worldNews
 
Viimeksi muokattu:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015112620731203_ul.shtml

Smolenskin lentoturma:
Salamurhattiinko Puolan presidentti?

Jaroslaw Kaczynski (vas.) voitti vaalit lokakuussa ja haluaa uuden tutkinnan veljensä Lechin kuolemasta. (AP)

Tutkinnan uudelleen avaamisen pelätään huonontavan Venäjän ja Puolan välisiä suhteita.

Puolan edellisen hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan lentoturman syynä oli lentäjän virhe. Puolan lokakuiset parlamenttivaalit voittanut Laki ja oikeus -puolueen Jaroslaw Kaczynski ja kuolleen presidentin kaksosveli epäilee maahansyöksyn syyksi kuitenkin koneessa ollutta pommia.

Kaczynskin puolue on nyt vallassa ensimmäisen kerran turman jälkeen. Se haluaakin onnettomuudesta uuden tutkinnan, apua siihen kansainväliseltä oikeudelta ja ulkomaisilta tiedustelupalveluilta.

Vaikka Kaczynskin puolue ei ole koskaan virallisesti syyttänyt Venäjää presidenttinsä kuolemasta, se on väittänyt Kremlin hyötyneen turmasta. Maahansyöksyssä kuoli Puolan keskuspankin johtaja, armeijan johtoa ja kansanedustajia. Onnettomuus aiheutti Puolassa poliittista rauhattomuutta.

Jotain salattavaa?

Laki ja oikeus -puolueen viranomaiset ovat syyttäneet Moskovaa tutkinnan pitkittämisestä ja todisteiden pimittämisestä. Venäjä on luvannut luovuttaa Puolalle koneen mustan laatikon vasta, kun rikostutkinta on saatu päätökseen.

- Voisi melkein ajatella, että venäläisillä on jotain omallatunnollaan, Puolan ulkoministeri Witold Waszczykowski sanoi.

Ulkoministerin mukaan ei myöskään ole mahdotonta, että presidentti olisi joutunut salamurhan kohteeksi.

- Joko venäläiset ratkaisevat tämän jutun kaikessa ystävyydessä tai sitten se pitää luovuttaa kansainvälisille oikeusistuimille, ulkoministeri sanoi ja lisäsi Puolan pyytävän apua myös Nato-liittolaisiltaan.

Moskovan uhkailu kansainvälisellä oikeudella ja tutkinnan uudelleen avaamisella tulevat eittämättä vahingoittamaan Puolan ja sen vanhan vihollisen suhteita, jotka ovat olleet jo hyytävät Ukrainan kriisin takia.

Venäjän ulkoministeriö ei ole toistaiseksi kommentoinut Puolan aikeita ja uhkailuja.

Pahin turma

Kaczynskia kuljettanut lentokone syöksyi maahan Venäjällä Smolenskissa lähellä Katynia, jossa Stalinin salainen poliisi ampui kuoliaaksi 22 000 puolalaisupseeria ja intellektuellia vuonna 1940.

Vuosikymmenten ajan Puola syytti teloituksista natsi-Saksaa. Katynin joukkomurhasta on tullut pysyvä symboli Puolan kärsimyksille Neuvostoliiton vallassa.

Presidentti Kaczynski oli matkalla joukkomurhan 70-vuotisjuhlaan, kun turma sattui. Koneessa oli kaikkiaan 96 henkilöä. Turma on Puolan pahin sitten toisen maailmansodan.

Lähteet: Reuters, Wikipedia

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
 
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015112620731203_ul.shtml

Smolenskin lentoturma:
Salamurhattiinko Puolan presidentti?

Jaroslaw Kaczynski (vas.) voitti vaalit lokakuussa ja haluaa uuden tutkinnan veljensä Lechin kuolemasta. (AP)

Tutkinnan uudelleen avaamisen pelätään huonontavan Venäjän ja Puolan välisiä suhteita.

Puolan edellisen hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan lentoturman syynä oli lentäjän virhe. Puolan lokakuiset parlamenttivaalit voittanut Laki ja oikeus -puolueen Jaroslaw Kaczynski ja kuolleen presidentin kaksosveli epäilee maahansyöksyn syyksi kuitenkin koneessa ollutta pommia.

Kaczynskin puolue on nyt vallassa ensimmäisen kerran turman jälkeen. Se haluaakin onnettomuudesta uuden tutkinnan, apua siihen kansainväliseltä oikeudelta ja ulkomaisilta tiedustelupalveluilta.

Vaikka Kaczynskin puolue ei ole koskaan virallisesti syyttänyt Venäjää presidenttinsä kuolemasta, se on väittänyt Kremlin hyötyneen turmasta. Maahansyöksyssä kuoli Puolan keskuspankin johtaja, armeijan johtoa ja kansanedustajia. Onnettomuus aiheutti Puolassa poliittista rauhattomuutta.

Jotain salattavaa?

Laki ja oikeus -puolueen viranomaiset ovat syyttäneet Moskovaa tutkinnan pitkittämisestä ja todisteiden pimittämisestä. Venäjä on luvannut luovuttaa Puolalle koneen mustan laatikon vasta, kun rikostutkinta on saatu päätökseen.

- Voisi melkein ajatella, että venäläisillä on jotain omallatunnollaan, Puolan ulkoministeri Witold Waszczykowski sanoi.

Ulkoministerin mukaan ei myöskään ole mahdotonta, että presidentti olisi joutunut salamurhan kohteeksi.

- Joko venäläiset ratkaisevat tämän jutun kaikessa ystävyydessä tai sitten se pitää luovuttaa kansainvälisille oikeusistuimille, ulkoministeri sanoi ja lisäsi Puolan pyytävän apua myös Nato-liittolaisiltaan.

Moskovan uhkailu kansainvälisellä oikeudella ja tutkinnan uudelleen avaamisella tulevat eittämättä vahingoittamaan Puolan ja sen vanhan vihollisen suhteita, jotka ovat olleet jo hyytävät Ukrainan kriisin takia.

Venäjän ulkoministeriö ei ole toistaiseksi kommentoinut Puolan aikeita ja uhkailuja.

Pahin turma

Kaczynskia kuljettanut lentokone syöksyi maahan Venäjällä Smolenskissa lähellä Katynia, jossa Stalinin salainen poliisi ampui kuoliaaksi 22 000 puolalaisupseeria ja intellektuellia vuonna 1940.

Vuosikymmenten ajan Puola syytti teloituksista natsi-Saksaa. Katynin joukkomurhasta on tullut pysyvä symboli Puolan kärsimyksille Neuvostoliiton vallassa.

Presidentti Kaczynski oli matkalla joukkomurhan 70-vuotisjuhlaan, kun turma sattui. Koneessa oli kaikkiaan 96 henkilöä. Turma on Puolan pahin sitten toisen maailmansodan.

Lähteet: Reuters, Wikipedia

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]


No, ainakin tällä saadaan välit kireäksi Venäjän kanssa ellei muuta.

Tuona kohtalokkaana päivänä Smolenskissa oli huono keli ja koneessa olleilla isoilla kihoilla, pressa mukaan lukien oli kiire päästä ajoissa perille. Lentomiehistö joutui armottoman paineen alaiseksi ja teki kohtalokkaita virheitä, joita EI olisi saanut tapahtua ilmavoimien eliittilentäjille.
 
No, ainakin tällä saadaan välit kireäksi Venäjän kanssa ellei muuta.

Tuona kohtalokkaana päivänä Smolenskissa oli huono keli ja koneessa olleilla isoilla kihoilla, pressa mukaan lukien oli kiire päästä ajoissa perille. Lentomiehistö joutui armottoman paineen alaiseksi ja teki kohtalokkaita virheitä, joita EI olisi saanut tapahtua ilmavoimien eliittilentäjille.

Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen niin todella outo juttu oli kaikenkaikkiaan... Venjän viimeaikaisiin toimiin nähden ei muuten yhtään yllättäisi vaikka näin olisi tehnytkin...
 
Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen niin todella outo juttu oli kaikenkaikkiaan... Venjän viimeaikaisiin toimiin nähden ei muuten yhtään yllättäisi vaikka näin olisi tehnytkin...

Tuo Smolenskin lentoturma on yksi niitä todella harvoja tapauksia, joissa Venäjän versio tapahtumasta on selkeä ja uskottava.

Totta kai puolalaisten kansallisylpeyttä ja kuolleen presidentin velimiestä tragedia korpeaa. Mutta mitään sen ihmeempää mysteeriä tuossa lento-onnettomuudessa ei kyllä ole. Miehistön virheet johtivat harkintakyvyn pettämiseen. Olisi pitänyt uskaltaa sanoa, että ei. Keli on niin paska ettemme laskeudu Smolenskiin vaan menemme varakentälle. Mutta tämän toteamiseen ei ollut munaa ja alas yritettiin väkisin karmean riskinoton myötä. Ja huonosti kävi.

PS: Kannattaa lukaista tapauksen selvittely tästä opuksesta.

1145_swm009_2014121316228.webp
 
Hyötyikö Venäjä jotenkin tuosta turmasta? Menikö mukana kovan linjan miehiä tms?
 
Hyötyikö Venäjä jotenkin tuosta turmasta? Menikö mukana kovan linjan miehiä tms?

eikös siinä rytäkässä mennyt lähestulkoon Puolan ylin johto..tai ainakin monia siitä...? Vai muistanko väärin...?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Smole...Merkitt.C3.A4vi.C3.A4_turmakoneen_matkustajia

Eli kansanedustajia, osa kenraalikunnasta ja mm. turvallisuuspalvelun johtaja.

Koko onnettomuus olisi ollut helposti estettävissä mikäli lentomiehistö olisi vain noudattanut omaa toimintaohjeistustaan (laskeutumisyrityksen keskeyttäminen ajoissa) mutta henkiset paineet ja näyttämisen halu veivät voiton ammattiosaamisesta ja harkintakyvystä.
 
https://fi.wikipedia.org/wiki/Smole...Merkitt.C3.A4vi.C3.A4_turmakoneen_matkustajia

Eli kansanedustajia, osa kenraalikunnasta ja mm. turvallisuuspalvelun johtaja.

Koko onnettomuus olisi ollut helposti estettävissä mikäli lentomiehistö olisi vain noudattanut omaa toimintaohjeistustaan (laskeutumisyrityksen keskeyttäminen ajoissa) mutta henkiset paineet ja näyttämisen halu veivät voiton ammattiosaamisesta ja harkintakyvystä.

Eikös siinä ollut sellaistakin että lentäjiä käytiin opastamassa (=joku matkustajana ollut suuri päällikkö kävi käskyttämässä) ihan ohjaamossa asti että kone on syytä saada kentälle..
Näin muistelen ja samaan viitattiin myös pari päivää sitten TV:stä tulleessa onnettomuusraportissa. Osittain onnettomuuteen vaikutti raportin mukaan myös se ettei Smolenskin lennonjohto selkeästi kieltänyt laskeutumista huonojen olosuhteiden vuoksi, vaan jättivät lopullisen vastuun laskeutumisesta lentokapteenille. Itseasiassa lennonjohtajat olisivat kieltäneet laskeutumisen mutta heidän esimiehensä ei halunnut/uskaltanut ottaa vastuuta kiellosta. Lisäksi Smolenskin kenttä ei ollut teknisesti riittävän hyvin varustettu (puutteelliset vanhat tutkat ja vanha ILS-järjestelmä jne.) äärimmäisissä olosuhteissa (näkyvyys oli sumun vuoksi likimain olematon) tapahtuvaan lähestymiseen.

Ja olihan siinä muutakin..kuten yleensä aina. Onnettomuus oli hyvin monen yhtäaikaisesti vaikuttavan tekijän summa. Jo yksikin oikea ratkaisu missä tahansa yksityiskohdassa olisi todennäköisesti pelastanut tilanteen.
 
Eikös siinä ollut sellaistakin että lentäjiä käytiin opastamassa (=joku matkustajana ollut suuri päällikkö kävi käskyttämässä) ihan ohjaamossa asti että kone on syytä saada kentälle..
Näin muistelen ja samaan viitattiin myös pari päivää sitten TV:stä tulleessa onnettomuusraportissa. Osittain onnettomuuteen vaikutti raportin mukaan myös se ettei Smolenskin lennonjohto selkeästi kieltänyt laskeutumista huonojen olosuhteiden vuoksi, vaan jättivät lopullisen vastuun laskeutumisesta lentokapteenille. Itseasiassa lennonjohtajat olisivat kieltäneet laskeutumisen mutta heidän esimiehensä ei halunnut/uskaltanut ottaa vastuuta kiellosta. Lisäksi Smolenskin kenttä ei ollut teknisesti riittävän hyvin varustettu (puutteelliset vanhat tutkat ja vanha ILS-järjestelmä jne.) äärimmäisissä olosuhteissa (näkyvyys oli sumun vuoksi likimain olematon) tapahtuvaan lähestymiseen.

Ja olihan siinä muutakin..kuten yleensä aina. Onnettomuus oli hyvin monen yhtäaikaisesti vaikuttavan tekijän summa. Jo yksikin oikea ratkaisu missä tahansa yksityiskohdassa olisi todennäköisesti pelastanut tilanteen.


Referoin tässä nyt lyhyesti tuota aiemmin mainitsemaani Jean-Pierre Otellin mainiota opusta.


Kuka oli todella vastuussa onnettomuudesta? Sanokaamme suoraan, että syyllinen oli kapteeni. Siitä huolimatta, että koneessa oli presidentti Lech Kaczynski. Arkadiusz Protasiuk (=koneen pilotti) oli koneen päällikkönä vastuussa siellä toimimisesta. Hän teki kaikki päätökset. Hän päätti ”käydä katsomassa” minimien (minimi mahdollinen säätila jossa lasku oli ohjeiden mukaan sallittu) alapuolella. Se oli paha virhe Jos kapteeni olisi päättänyt vetää ylös oikealla hetkellä, ei onnettomuutta olisi tapahtunut.

Tapahtumaketjun osia:

Sää: Sillä oli tietenkin merkitystä! Jos taivas olisi ollut sininen, Tupolev olisi laskeutunut ongelmitta. Sumu oli kuitenkin vain pikkutekijä. Se ei ole oikea onnettomuuden aiheuttaja.

Smolenskin infrastruktuuri: Voidaanko sanoa, että tämä lentokenttä on vaarallinen, koska se on vanhanaikainen ja puutteellisesti varusteltu? Ei tietenkään. Sinne voi tehdä tuhansia NDB-lähestymisiä (NDB= Non Directional Beacon, suuntaamaton majakka) ilman minkäänlaisia välikohtauksia. Riittää kun noudattaa menetelmiä tarkasti ja kaikki sujuu ongelmitta; kunnioittakaa minimejä.

Perimmäinen syy onnettomuuteen oli Arkadiusz Protasiukiin kohdistunut valtava pyskologinen paine. Katynin seremonialla oli suuri kansallinen merkitys. Jos kone ei olisi laskeutunut Smolenskiin, se olisi ollut lentäjän vika. Häntä olisi pidetty kyvyttömänä ja hänen esimiehensä alimmasta ylimpään olisivat pitäneet häntä syyllisenä fiaskoon.

Smolenskiin laskeutui kaksi tuntia aiemmin Jak-40 ja tämä oli kapteenille vaikea pala. Jos hän ei pääsisi laskuun, kaikki vertaisivat näitä kahta lentäjää toisiinsa.

Lopulta viimeinen Arkadiuszia stressaava tekijä oli ilmavoimien komentajan läsnäolo ohjaamossa. Kenraali oli itsekin ansioitunut lentäjä. Hän tarkkaili kapteenin jokaista liikettä ja hänen päässään oli vain yksi ajatus: laskuun oli päästävä hinnalla millä hyvänsä. Kenraali ei kuitenkaan puuttunut siihen, että miehistö alitti sallitut minimit.

Summa summarum: näissä oloissa olisi vaadittu teräksisiä hermoja ja karaistua luonnetta, jotta kapteeni olisi pystynyt sanomaan: Ikävä kyllä en mene alemmaksi.
 
Summa summarum: näissä oloissa olisi vaadittu teräksisiä hermoja ja karaistua luonnetta, jotta kapteeni olisi pystynyt sanomaan: Ikävä kyllä en mene alemmaksi.

Juuri näin. Koneen päälliköllä oli valtavat paineet saada kone laskuun määränpäähänsä. Kapteeni alitti minimit ja koko koneen miehistö ja matkustajat maksoivat siitä hengellään. Koneen päällikkö on aina vastuussa koneesta ja tekee päätökset, oli kyydissä sitten ketä tahansa. Ei edes presidentti tai ilmavoimien komentaja voi antaa hänelle käskyjä, päällikkö vastaa aina tekemisistään. Noissa olosuhteissa olisi tarvittu kovempi mies kantamaan vastuu, vaikka oman uran kustannuksella.
 
Juuri näin. Koneen päälliköllä oli valtavat paineet saada kone laskuun määränpäähänsä. Kapteeni alitti minimit ja koko koneen miehistö ja matkustajat maksoivat siitä hengellään. Koneen päällikkö on aina vastuussa koneesta ja tekee päätökset, oli kyydissä sitten ketä tahansa. Ei edes presidentti tai ilmavoimien komentaja voi antaa hänelle käskyjä, päällikkö vastaa aina tekemisistään. Noissa olosuhteissa olisi tarvittu kovempi mies kantamaan vastuu, vaikka oman uran kustannuksella.

Hmm, koneen kippari ylennettiin kuoleman jälkeen kapteenista majuriksi. :confused:

EDIT:

Otellin kirjassa muuten mainitaan juuri tähän liittyen, että Protasiuk tietenkin tunsi aiemman tapauksen Georgian sodan ajoilta, joilloin Tupolevin puikoissa tuolla hetkellä ollut lentäjä kieltäytyi vastoin presidentin käskyä laskeutumasta Tbilisin kentälle turvallisuusuhkaan vedoten. Kyseinen lentäjä haukuttiin lyttyyn esimiesten ja presidentin toimesta. Käytännössä tämän miehen ura Puolan ilmavoimissa päättyi siihen.

Tieto siitä kuinka käy lentäjälle, joka ei onnistu täyttämään presidentin sun muiden korkea-arvoisten esimiesten tahtoa vaikutti satavarmasti kipparin käyttäytymiseen Smolenskin lennolla. Hermopaineen on täytynyt olla murhaavaa tasoa.

Tästä muuten muistuu mieleen keskustelu, jonka olen käynyt Suomen tasavallan presidenttejä kuskanneen ilmavoimien evp. upseerin kanssa. Mies kertoi hämmästelleensä puolalaisen lentomiehistön suoranaista ammattitaidon puutetta. Pitäisi olla TÄYSIN selvää, että huolimatta kyyditettävien asemasta, on lentokoneen kippari vastuussa kaikista päätöksistä !
 
Viimeksi muokattu:
Puolassa olisi mielihaluja päästä osallistumaan NATOn ydinaseiden jakeluun.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1449369399894

Puolalaisia kiinnostaisi saada liittouman ydinaseita oman maansa maaperälle. Ilmeisesti toimittaisiin NATOn ns. nuclear sharing -ohjelman puitteissa.

Wikin mukaan aseistusta on tällä hetkellä sijoitettu Belgiaan, Hollantiin, Saksaan, Italiaan ja Turkkiin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing
 
Back
Top