Minkä helvetin takia saksalaiset hautaisivat panssarikalustoa luolaan?
Luulisi niille olleen käyttöä. No seurataan...
Luulisi niille olleen käyttöä. No seurataan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Liittyykö jotenkin aarrejunaan?Minkä helvetin takia saksalaiset hautaisivat panssarikalustoa luolaan?
Luulisi niille olleen käyttöä. No seurataan...
Puolalainen Gazeta Wroclawska -lehti julkaisi torstaina kuvan, jota on odotettu innokkaasti jo kolme viikkoa – siitä saakka kun uutinen toisen maailmansodan lopussa kadonneen ”natsien kultajunan” löytymisestä alkoi levitä.Liittyykö jotenkin aarrejunaan?
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015112620731203_ul.shtml
Smolenskin lentoturma:
Salamurhattiinko Puolan presidentti?
Jaroslaw Kaczynski (vas.) voitti vaalit lokakuussa ja haluaa uuden tutkinnan veljensä Lechin kuolemasta. (AP)
Tutkinnan uudelleen avaamisen pelätään huonontavan Venäjän ja Puolan välisiä suhteita.
Puolan edellisen hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan lentoturman syynä oli lentäjän virhe. Puolan lokakuiset parlamenttivaalit voittanut Laki ja oikeus -puolueen Jaroslaw Kaczynski ja kuolleen presidentin kaksosveli epäilee maahansyöksyn syyksi kuitenkin koneessa ollutta pommia.
Kaczynskin puolue on nyt vallassa ensimmäisen kerran turman jälkeen. Se haluaakin onnettomuudesta uuden tutkinnan, apua siihen kansainväliseltä oikeudelta ja ulkomaisilta tiedustelupalveluilta.
Vaikka Kaczynskin puolue ei ole koskaan virallisesti syyttänyt Venäjää presidenttinsä kuolemasta, se on väittänyt Kremlin hyötyneen turmasta. Maahansyöksyssä kuoli Puolan keskuspankin johtaja, armeijan johtoa ja kansanedustajia. Onnettomuus aiheutti Puolassa poliittista rauhattomuutta.
Jotain salattavaa?
Laki ja oikeus -puolueen viranomaiset ovat syyttäneet Moskovaa tutkinnan pitkittämisestä ja todisteiden pimittämisestä. Venäjä on luvannut luovuttaa Puolalle koneen mustan laatikon vasta, kun rikostutkinta on saatu päätökseen.
- Voisi melkein ajatella, että venäläisillä on jotain omallatunnollaan, Puolan ulkoministeri Witold Waszczykowski sanoi.
Ulkoministerin mukaan ei myöskään ole mahdotonta, että presidentti olisi joutunut salamurhan kohteeksi.
- Joko venäläiset ratkaisevat tämän jutun kaikessa ystävyydessä tai sitten se pitää luovuttaa kansainvälisille oikeusistuimille, ulkoministeri sanoi ja lisäsi Puolan pyytävän apua myös Nato-liittolaisiltaan.
Moskovan uhkailu kansainvälisellä oikeudella ja tutkinnan uudelleen avaamisella tulevat eittämättä vahingoittamaan Puolan ja sen vanhan vihollisen suhteita, jotka ovat olleet jo hyytävät Ukrainan kriisin takia.
Venäjän ulkoministeriö ei ole toistaiseksi kommentoinut Puolan aikeita ja uhkailuja.
Pahin turma
Kaczynskia kuljettanut lentokone syöksyi maahan Venäjällä Smolenskissa lähellä Katynia, jossa Stalinin salainen poliisi ampui kuoliaaksi 22 000 puolalaisupseeria ja intellektuellia vuonna 1940.
Vuosikymmenten ajan Puola syytti teloituksista natsi-Saksaa. Katynin joukkomurhasta on tullut pysyvä symboli Puolan kärsimyksille Neuvostoliiton vallassa.
Presidentti Kaczynski oli matkalla joukkomurhan 70-vuotisjuhlaan, kun turma sattui. Koneessa oli kaikkiaan 96 henkilöä. Turma on Puolan pahin sitten toisen maailmansodan.
Lähteet: Reuters, Wikipedia
KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
No, ainakin tällä saadaan välit kireäksi Venäjän kanssa ellei muuta.
Tuona kohtalokkaana päivänä Smolenskissa oli huono keli ja koneessa olleilla isoilla kihoilla, pressa mukaan lukien oli kiire päästä ajoissa perille. Lentomiehistö joutui armottoman paineen alaiseksi ja teki kohtalokkaita virheitä, joita EI olisi saanut tapahtua ilmavoimien eliittilentäjille.
Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen niin todella outo juttu oli kaikenkaikkiaan... Venjän viimeaikaisiin toimiin nähden ei muuten yhtään yllättäisi vaikka näin olisi tehnytkin...
Hyötyikö Venäjä jotenkin tuosta turmasta? Menikö mukana kovan linjan miehiä tms?
Hyötyikö Venäjä jotenkin tuosta turmasta? Menikö mukana kovan linjan miehiä tms?
eikös siinä rytäkässä mennyt lähestulkoon Puolan ylin johto..tai ainakin monia siitä...? Vai muistanko väärin...?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Smole...Merkitt.C3.A4vi.C3.A4_turmakoneen_matkustajia
Eli kansanedustajia, osa kenraalikunnasta ja mm. turvallisuuspalvelun johtaja.
Koko onnettomuus olisi ollut helposti estettävissä mikäli lentomiehistö olisi vain noudattanut omaa toimintaohjeistustaan (laskeutumisyrityksen keskeyttäminen ajoissa) mutta henkiset paineet ja näyttämisen halu veivät voiton ammattiosaamisesta ja harkintakyvystä.
Eikös siinä ollut sellaistakin että lentäjiä käytiin opastamassa (=joku matkustajana ollut suuri päällikkö kävi käskyttämässä) ihan ohjaamossa asti että kone on syytä saada kentälle..
Näin muistelen ja samaan viitattiin myös pari päivää sitten TV:stä tulleessa onnettomuusraportissa. Osittain onnettomuuteen vaikutti raportin mukaan myös se ettei Smolenskin lennonjohto selkeästi kieltänyt laskeutumista huonojen olosuhteiden vuoksi, vaan jättivät lopullisen vastuun laskeutumisesta lentokapteenille. Itseasiassa lennonjohtajat olisivat kieltäneet laskeutumisen mutta heidän esimiehensä ei halunnut/uskaltanut ottaa vastuuta kiellosta. Lisäksi Smolenskin kenttä ei ollut teknisesti riittävän hyvin varustettu (puutteelliset vanhat tutkat ja vanha ILS-järjestelmä jne.) äärimmäisissä olosuhteissa (näkyvyys oli sumun vuoksi likimain olematon) tapahtuvaan lähestymiseen.
Ja olihan siinä muutakin..kuten yleensä aina. Onnettomuus oli hyvin monen yhtäaikaisesti vaikuttavan tekijän summa. Jo yksikin oikea ratkaisu missä tahansa yksityiskohdassa olisi todennäköisesti pelastanut tilanteen.
Summa summarum: näissä oloissa olisi vaadittu teräksisiä hermoja ja karaistua luonnetta, jotta kapteeni olisi pystynyt sanomaan: Ikävä kyllä en mene alemmaksi.
Juuri näin. Koneen päälliköllä oli valtavat paineet saada kone laskuun määränpäähänsä. Kapteeni alitti minimit ja koko koneen miehistö ja matkustajat maksoivat siitä hengellään. Koneen päällikkö on aina vastuussa koneesta ja tekee päätökset, oli kyydissä sitten ketä tahansa. Ei edes presidentti tai ilmavoimien komentaja voi antaa hänelle käskyjä, päällikkö vastaa aina tekemisistään. Noissa olosuhteissa olisi tarvittu kovempi mies kantamaan vastuu, vaikka oman uran kustannuksella.