Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Viestiketju osiossa 'Muut huoltopalvelut' , aloittaja miheikki, 29.05.2012.

1. miheikki

miheikki Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    4,533
    Pisteet:
    1,286
    Tässä on eräs hyvinkin kiistanalainen aihe ruodittavaksi. Itse olen aiheeseen jonkin verran perehtynyt ja muutaman vuoden ruokavaliota noudattanut. Tällä hetkellä elän käsityksessä, että dieetillä on helppo hallita näläntunnetta ja syödä terveellisesti. Mutta käsittääkseni toiminta, jossa vaaditaan "räjähtävää voimaa" heikkenee VHH:lla ruokavaliolla.

Sotilastoimintaa ajatellen voisi VHH:sta ruokavaliota ajatella käytettäväksi esim. tiedustelutoiminnassa. Rasva kun on energiatiheintä ravintoa. Sitä sopii paljon reppuun.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä ruokavaliosta ja liikunnasta? Itse olen lähinnä harrastanut pyöräilyä tällä ruualla.

Alla olevan tekstin kirjoittaja on, viestihistoriasta päätellen, lopettanut dieetin noudattamisen. Voimaharjoittelu ilmeisesti vaikeutuu VHH:lla.

http://www.survivalismi.com/viewtopic.php?f=36&t=584

2. Mainos Google AdSense

3. pstsika

pstsika Haukka Lahjoittaja

Tykkäykset:
    3,042
    Pisteet:
    1,286
    En tiedä onko huhu vai totta, mutta kuulemani mukaan joillakin naparetkikunnilla voi on ollut tärkein energianlähde. ½ (vaiko peräti koko kilo?!) kiloa voita päivässä - puolet aamulla ja puolet illalla. Olikohan peräti Ljk-killalla/kin? Noska voi parempitietoisena korjata.

4. eddie

eddie Kersantti

Tykkäykset:
    68
    Pisteet:
    16
    Itse pudotin viime keväänä painoa yli viisi kiloa karppaamalla. Helposti lähti läskit. Punttisali hommat kärsi ruokavaliosta. Penkkipunnerrus tulos laskee mitä enemmän treenaa,heh. Mutta lenkkeily oli helpompaa. Pitäisi varmaankin löytää kohtuus siinäkin. Eli sopivasti hiilareita ettei lihakset katoa. Vaikea ylläpitää ruokavaliota. Yllättävän iso vaiva kokkailussa.

5. Isäm Maam Puolustaja

Isäm Maam Puolustaja Kersantti

Tykkäykset:
    27
    Pisteet:
    16
    VHH-ruokavalio tai karppaus eivät sovellu kestävyyslajeja harrastavalle, koska kyseisissä lajeissa tarvitaan hiilihydraatteja. Ihmiselimistö tulee toimeen kyllä ilman hiilihydraatteja, pelkän rasvan ja proteiin avulla, mutta kestävyysliikunnassa voi väsymys iskeä nopeasti, jos ei ole hiilihydraatteja käytettävissä.

VHH-ruokavalio toimii laihdutuksessa, mutta sellaiseksi yleiseksi ruokavaliosuositukseksi siitä ei ole. Nämä napamatkailijat ovat syöneet matkallaan takuulla muutakin kuin rasvaa. Rasvassa on eniten energiaa painoonsa nähden, joten on luonnolista, että tuollaisilla kovilla vaellusretkillä käyttävät sitä, koska energiankulutus on suuri.

6. miheikki

Tykkäykset:
    4,533
    Pisteet:
    1,286
    Karppaus ja maratonin juoksu on mahdollista, mutta sokerilla se kisa voitetaan. Mutta, ilman tiheitä tankkauksia ja pienemmällä teholla, voi voilla pärjätä kauemmin.

Karppaus ja maratoni?
    http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=3&t=7651

7. miheikki

Tykkäykset:
    4,533
    Pisteet:
    1,286
    Perkkiharjoituksessa yritin valistaa ruisleipää syövää majuria (D-potilas) kakkosdiabeteksen syistä. Ei mennyt jakeluun.

Sokeritautisille syötetään sokeria (hiilihydraattia) huoletta, kyllä se pistetty insuliini sitten tasapainottaa veriarvot kohilleen, saatana. Sairas mualima! Onneksi en sairasta kyseistä tautia.

Viimeksi muokattu: 13.11.2016
  8. SJ

SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    4,555
    Pisteet:
    1,286
    Minä en ymmärrä enää, että mitä enää uskaltaa syödä! Minä olin siinä uskossa, että viljatuotteita olisi hyvä syödä, koska ne pitävät kylläisenä pitkään, mikä auttaa ylipainon hallinnassa.

9. Mustaruuti

Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

Tykkäykset:
    5,179
    Pisteet:
    1,286
    Eiköhän jokainen osaa aika vaistonvaraisesti arvioida, mikä on enemmän tai vähemmän terveellistä tai epäterveellistä. Ja ihmiset tietävät asian myös. Mutta, monesta eri syystä, harva syö terveellisesti.

10. Mustaruuti

Tykkäykset:
    5,179
    Pisteet:
    1,286
  11. Herman30

Herman30 Ylipäällikkö

Tykkäykset:
    4,851
    Pisteet:
    1,286
    Ymmärrän kyllä että ranskanleipä voi olla epäterveellistä mutta kun väitetään että ruisleipä on yhtä epäterveellistä niin loppuu ymmärrys.

Tupajumi tykkäsi tästä.
  12. SJ

SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

Tykkäykset:
    4,555
    Pisteet:
    1,286
    Sikäli kun ymmärrän, niin tuollaista väitettä tehdessä pitäisi tarkentaa, että diapeetikoille ja diabetes-riskiryhmään kuuluville se on yhtä epäterveellistä. Silloin mahdolliset erot leipien välillä muuttuvat pitkälti irrelevanteiksi ja väite olisi ymmärrettävissä.

13. Herman30

Herman30 Ylipäällikkö

Tykkäykset:
    4,851
    Pisteet:
    1,286
    Mutta kun minä olen lukemista jutuista ymmärtänyt että ruisleipä on diabeetikolle terveellistä. Tiedä mitä tässä uskoa kun yhdet sanoo niin ja toiset noin.

Mustaruuti ja Rajajääkäri tykkäsivät tästä.
  14. Mustaruuti

Tykkäykset:
    5,179
    Pisteet:
    1,286
    Liittyen aikuisiän diabetekseen. Sen suurimmat syyt ovat ylipaino ja liikunnan puute, joista seuraa metabolinen oireyhtymä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikuistyypin_diabetes

Esim. maratoonareiden on pakko syödä (ja juoda) paljon hiilihydraattia. Mutta eivät ne silti sokeritaudista kärsi.

Tuo wiki sanoo näin.

Tyypin 2 diabetes esiintyy usein osana metabolista oireyhtymää. Sairauden tärkeimpinä riskitekijöinä ovat ylipaino ja erityisesti keskivartalolihavuus. Tämän lisäksi riskitekijöitä ovat liikunnan puute, diabetes suvussa, korkea ikä ja tupakointi. Esimerkiksi Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan päivittäinen punaisen lihan syönti voi altistaa aikuistyypin diabetekselle.[1] Tutkijat laskivat, että sadan gramman päivittäinen annos punaista lihaa lisäisi diabetesriskiä lähes viidenneksellä. Prosessoidut lihavalmisteet, kuten makkarat, leikkeleet ja pekoni, ovat tätäkin suurempi riski. Tutkijat kehottavat korvaamaan lihan esimerkiksi kalalla, pavuilla, täysjyväviljoilla ja pähkinöillä.

Jaa tämä sivu