Vantaan kouluampuminen

Jonkin verran asiaa voisi auttaa se jos koulujen henkilökunnan kurinpitovaltuudet laitettaisiin kuntoon eli sille tasolle, että ne olisivat yksiselitteiset eikä niiden käyttöä tarvitsisi arkailla.

Onhan se ongelmallista, että ei voida poistaa käytävään tai erottaa määräajaksi, koska sitten pitää järjestää joku vahtimaan käytävään tai kotiopettamaan... Mutta olen sen verran idealisti, että mielestäni asiat ovat menneet pieleen jo siinä vaiheessa, kun on syntynyt peruste niiden valtuuksien käyttämiseksi.

Muutenkin on se ongelma, ettei ne keinot tehoa kaikkiin. Ja toisaalta niitä käytetään usein kovin valikoivasti, mikä ei välttämättä johda tarkoituksenmukaiseen lopputulemaan.
 
Mä olen puhunut (ainakin toisella foorumilla, jos en täällä) JV-kouluisännistä, jotka toimisivat nk turvamyyjien tapaan kaksoisroolissa. Eli hoitaisivat kouluisännän tehtäviä mutta olisi JV: n toimivaltuudet; ja ennen kaikkea turvallisuusalan toimijan asennoituminen väkivaltatilanteisiin.

Toki tämä vaatisi lakimuutoksen, koska JV:tä ei voi asettaa esim peruskouluihin, ja toisaalta vartijan tehtävänä ei ole järjestyksenvalvonta.

Se, olisiko tällaisella turvaisännällä ampuma-ase vai pelkkiä vähemmän vaarallisia välineitä, on nyanssi.
Aseistettu vahtimestari kaksoisroolina olisi kyllä ihan järkevä idea, tasokokeet aseenkäytölle esim vuosittain kuten muuallakin turva-alalla, riittävän pitkä koulutus tehtäviin + soveltuvuuskoe alalle hakijalle ja järkevä ansiotaso jotta houkuttaa täyspäisiä ihmisiä niihin tehtäviin.
 
Aseistettu vahtimestari kaksoisroolina olisi kyllä ihan järkevä idea, tasokokeet aseenkäytölle esim vuosittain kuten muuallakin turva-alalla, riittävän pitkä koulutus tehtäviin + soveltuvuuskoe alalle hakijalle ja järkevä ansiotaso jotta houkuttaa täyspäisiä ihmisiä niihin tehtäviin.
Mistä varat tähän, kun opettajiakaan ole varaa palkata riittävästi, saati maksaa näille markkinahintaista palkkaa?
 
Onhan se ongelmallista, että ei voida poistaa käytävään tai erottaa määräajaksi, koska sitten pitää järjestää joku vahtimaan käytävään tai kotiopettamaan... Mutta olen sen verran idealisti, että mielestäni asiat ovat menneet pieleen jo siinä vaiheessa, kun on syntynyt peruste niiden valtuuksien käyttämiseksi.

Muutenkin on se ongelma, ettei ne keinot tehoa kaikkiin. Ja toisaalta niitä käytetään usein kovin valikoivasti, mikä ei välttämättä johda tarkoituksenmukaiseen lopputulemaan.

Itse näkisin, että keinojen käytön pitäisi olla ihan arkea, eli niitä käytetään tarvittaessa välittömästi jos puhe ei tepsi. Ei pidä jämähtää jankkaamaan oppilaan kanssa.

Nykyään asenne on se, että käyttöä säästellään mahdollisimman pitkälle. Laki on myös rakennettu siten, että siellä pyritään hyvin yksityiskohtaisesti listaamaan, että mitä henkilökunta saa tehdä, ja pykälissä on runsaasti erilaisia varaumia ja kirjaamisvelvollisuuksia. Tämä tekee keinojen käytöstä vaikeaa ja oikeudellisesti riskialtista.
 
Voihan se olla oikeastikin kiusattu. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että 12-vuotias peruskoululainen voi sitten kirkkain silmin väittää, aivan tosissaan, joutuneensa kiusatuksi kun kaveri välitunnilla veti pallon futispelissä liian läheltä liian lujaa hänen ohitseen maalin kattoon.

Että ihan suorilta, ennen paperitöiden yms. selvittelyä, en tuota leimaa tähän(kään) tapaukseen löisi. Se on meinaan kanssa eräänlaista maton alle lakaisua.

Mitä tulee noihin skenariointeihin niin kerran Kampalan koulussa vedettiin code red kun naapurin tietyömaalta koitettiin hitsauskonetta pölliä ja työmaan vartijat painoivat Lee Enfieldeillä kuulaa koulua kohti juoksevia rosvoja kohti (se oli ennen takamuurin rakentamista, eivät kaukaa hokanneet vesijättö-papyrus kasvistossa juostessaan verkkoaitaa) ja toisen kerran UG:n antiterrori-poppoo pudotti koulun muurille joulujuhlan aikana kaksi neljästä aseistettua joukkoryöstöä yrittämään tullutta boda-boda gangsteria. Aina noissa kerroissa sain kädet ja jalat toimimaan. Toivottavasti ei tarvitse enää.
 
Viimeksi muokattu:
Menee aika absurdiksi touhuksi joku aseistetuista opettajista tai vartijoista puhuminen tämän tapauksen jälkeen. Joo hemmetin ikävä juttu, mutta ei nää nyt kuitenkaan ole arkipäivää Suomessa.

Kaikkea ei voida estää mitenkään vaikka tietenkin haluttaisiin. Menee Orwellin puolelle taas yhden askeleen lisää kun aletaan jo suunnittelemaan kouluihin aseistettuja vartijoita ja lisä valvontaa sinne tänne ja tuonne.

Israelissa tuollaisen ymmärtää kun siellä on hieman erilainen ympäristö ja jatkuva uhka päällä.

Täyttä sekoilua nämä aseet kaikille -fantasiat. Ettekö te pässit tajua, että jenkeissä kuolee tuhansia joka vuosi pelkästään näissä aseiden käsittelyyn liittyvissä onnettomuuksissa. Niiden uutisarvo on pari riviä paikallislehdessä. Samoin itsemurhat lähtisi välittömästi nousuun kun olisi kivuttomaan itsensä lopettamiseen oleva väline jatkuvasti lähellä. Tämäkin pitää ottaa huomioon.

Vantaan ampumavälikohtaus kesti 10 sekuntia siitä kun poika kaivoi aseen repusta ja kolmea oli jo ammuttu. Tapettua poikaa oli kolmen sekunnin päästä aseen esille ottamisesta ammuttu jo lähietäisyydeltä kaksi kertaa päähän.

Miten ihmeessä aseiden jakelu opettajille estäisi nämä tilanteet? Ne aseet pitäisi olla jokaisella opettajalla vyöllä ladattuna koko ajan. Sekö sitä turvallisuutta lisää? Sitten tekijä vain odottaisi tilannetta kun asetta kantava henkilö ei ole paikalla. Tällaista sairasta tekoa hautova päättää aina milloin, missä ja miten sen toteuttaa.

Kasvakaa ihmiset aikuisiksi näiden ideoidenne kanssa. Välillä ei usko että tänne kirjoittelee aikuiset ja täysijärkiset ihmiset…
 
Mä olen puhunut (ainakin toisella foorumilla, jos en täällä) JV-kouluisännistä, jotka toimisivat nk turvamyyjien tapaan kaksoisroolissa. Eli hoitaisivat kouluisännän tehtäviä mutta olisi JV: n toimivaltuudet; ja ennen kaikkea turvallisuusalan toimijan asennoituminen väkivaltatilanteisiin.

Toki tämä vaatisi lakimuutoksen, koska JV:tä ei voi asettaa esim peruskouluihin, ja toisaalta vartijan tehtävänä ei ole järjestyksenvalvonta.

Se, olisiko tällaisella turvaisännällä ampuma-ase vai pelkkiä vähemmän vaarallisia välineitä, on nyanssi.

Järjestyksenvalvojien toiminnassa lähtökohtana on, että jos henkilöä ei saada heti rauhoittumaan, niin hänet joko poistetaan alueelta tai luovutetaan poliisille. Tämä lähtökohta ei peruskouluissa oikein toimi, ja se lienee myös syy sille, että miksei järjestyksenvalvojaa lain mukaan saa asettaa peruskouluun.

Itse näkisin, että tuollaisen turvaisännän tai vahtimestarin toimivaltuuksien pitäisi enemmänkin tulla perusopetuslaista. Kun lastenkasvatustahan se enimmäkseen olisi, vaikka valmius olisi mennä väliin myös kovempiin tilanteisiin.
 
Voihan se olla oikeastikin kiusattu. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että 12-vuotias peruskoululainen voi sitten kirkkain silmin väittää, aivan tosissaan, joutuneensa kiusatuksi kun kaveri välitunnilla veti pallon futispelissä liian läheltä liian lujaa hänen ohitseen maalin kattoon.

Että ihan suorilta, ennen paperitöiden yms. selvittelyä, en tuota leimaa tähän(kään) tapaukseen löisi. Se on meinaan kanssa eräänlaista maton alle lakaisua.
Ei ole mitenkään tavatont, että kiusaaja on myös kiusattu. Sehän on se klassisin mahdollinen rikollisen kasvutarina, että saa ensin itse turpaan isommilta pojilta, ja paikkaa sitten itsetuntoaan hakkaamalla itse pienempiään.
 
Ettekö te pässit tajua, että jenkeissä kuolee tuhansia joka vuosi pelkästään näissä aseiden käsittelyyn liittyvissä onnettomuuksissa.

Sori, mutta amerikkalaiset loppuvat kohta...

 
Ei ole mitenkään tavatont, että kiusaaja on myös kiusattu. Sehän on se klassisin mahdollinen rikollisen kasvutarina, että saa ensin itse turpaan isommilta pojilta, ja paikkaa sitten itsetuntoaan hakkaamalla itse pienempiään.

Ei välttämättä edes pienempiään. Mietin meinaan sitä aiemmin jonkun vanhemman mainitsemaa "häirikön" leimaa. Voihan se olla myös reaktiivista väkivaltaa niitä "turpaanvetäjiä" kohtaan?

Mutta saa nyt nähdä, tuleeko tästä koskaan mitään tarkempaa julkisuuteen. Luultavasti ei.
 
Voihan se olla oikeastikin kiusattu. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että 12-vuotias peruskoululainen voi sitten kirkkain silmin väittää, aivan tosissaan, joutuneensa kiusatuksi kun kaveri välitunnilla veti pallon futispelissä liian läheltä liian lujaa hänen ohitseen maalin kattoon.

Että ihan suorilta, ennen paperitöiden yms. selvittelyä, en tuota leimaa tähän(kään) tapaukseen löisi. Se on meinaan kanssa eräänlaista maton alle lakaisua.
Niin. Onko todennäköisempää, että kiusaaja vei kiusaamisen next levelille vai se että kiusattu päätti lopettaa kiusaamisen kertaheitolla?

Pahimmillaan kiusaaminen tuhoaa ihmisen minäkuvan loppuelämäksi ja jotkut nuoret päätyvät sen takia viimeiseen ratkaisuun ja päättävät päivänsä. Kukaan ei niistä vastuuseen joudu.

Jos asiaan liittyy vakavaa kiusaamista, niin sitä ei voi asiasta irroittaa tai se on kiusaamisen valkopesemistä.

Poliisi on nyt syyksi ilmoittanut kiusaamisen.

Teosta Epäilty on kertonut kuulusteluissa poliisille, että on joutunut kiusaamisen kohteeksi. Tieto on vahvistunut poliisin esitutkinnassa.


Epäilty on siirtynyt Viertolan kouluun tämän vuoden alussa.

Sellaisen spekulaation heitän ilmoille, että ampuja on kiusaamisen takia voinut joutua vaihtamaan koulua ja kun kiusaaminen on alkanut heti uudessakin koulussa, niin on mennyt mieli niin mustaksi kuin nyt vaikuttaa menneen.
 
Niin. Onko todennäköisempää, että kiusaaja vei kiusaamisen next levelille vai se että kiusattu päätti lopettaa kiusaamisen kertaheitolla? Voi toki olla että kiusaaminen ei liity tähän asiaan mitenkään.

Pahimmillaan kiusaaminen tuhoaa ihmisen minäkuvan loppuelämäksi ja jotkut nuoret päätyvät sen takia viimeiseen ratkaisuun ja päättävät päivänsä. Kukaan ei niistä vastuuseen joudu.

Jos asiaan liittyy vakavaa kiusaamista, niin sitä ei voi asiasta irroittaa tai se on kiusaamisen valkopesemeistä.

Poliisi on nyt syyksi ilmoittanut kiusaamisen.
Itse entisenä koulukiusattuna, jonka kiusaajien vanhemmat vähättelivät eivätkä ottaneet tosissaan sitä ilkeyttä ja väkivallan tekoa minua kohtaan, mitä heidän lapset tekivät, olisin valmis säätämään lakiin alle 15-vuotiaiden lapsille velvollisuuden olla sijaiskärsijänä suorittamassa se rikoslain rangaistus, joka heidän lapsen toiminnasta tulisi lain kirjaimen mukaan.

Eli mikäli 13-vuotias kiusaaja hakkaa kiusatun esim. täyttäen törkeän pahoinpitelyn kriteerit, lähtee kiusatulta äiti tai isä vaikka vuodeksi lusimaan linnaan.
 
Itä-Uudenmaan rikoskomisario ja poliisikoordinaattori Sami Heikkilä kertoo, että tänään on tullut uhkauksia kouluja liittyen ympäri Suomea.

Uhkaukset ovat liittyneet räjähteisiin ja väkivaltaan

Poliisille on tullut tietoja hätäkeskuksien ja somealustojen kautta, jotka on välitetty poliisin tieto. Tämä on aiheuttanut paljon poliisille tehtävää.

Heikkikilän mukaan väärät ilmoitukset voi aiheuttaa isojakin operaatioita. –Älkää tehkö perättömiä uhkauksia tai ilmoituksia somealustoille tai hätäkeskukseeen.
Poliisi kertoo lisäksi, että epäilty on koululta poistuessaan uhannut aseella myös Helsingin Siltamäessä kouluun matkalla olleita oppilaita.
Eli pakomatkalla/matkalla Siltamäen kouluun vielä heilutellut asetta.
 
Hyvä alku olisi alkaa noudattaa ampuma-aselakia säilyttämisen osalta. Oikeuslaitos on opastanut, että lakia pitää lukea kuten se on kirjoitettu. Esimerkiksi kakkosasunnossa säilyttäminen ei käy kun laki edellyttää paikaksi vakituista asuntoa tai muuta pysyvästi oleskeltavaa kohdetta.

Säilyttämisen huolellisuusvelvoitteisiin liittyen on itsellänikin ns tilanne päällä eli ammuntaharrastuksen syrjään isukin kaitsemana päässyt nuorukainen talossa. Ja omasta nuoruudesta muistan että ei voi olettaa kiinnostavien pysyvän piilossa. Talossa asekaappi avaimellisella lukolla. Yksi ratkaisu löytyy numerokoodillisesta turvakaapista johon mm nuo avaimet voi jemmata. Bauhausin halvin 38 eur. Saa kahdeksan numeron koodin ja minuuttien viive muutamasta väärästä arvauksesta. Koodiksi joku lapsuudenkodin lankapuhelinnumero tms joista teineillä ei mitään käryä. Tahdosta kiinni koko homma.

Myönnän että meidänkin taloudessa numerokoodillinen turvakaappi hankittiin alunperin muilla motiivein, yksi teineistä alkoi hävittämään käteistä rahaa hieman enemmän kuin tarpeen. Vasta myöhemmin talon teinien kuohuessa tuli mieleen, että ehkä hyvä etteivät itsekseen pääse kaikkien kaappien sisältöön käsiksi.

 
Aikuisten elämässä tätä kiusaamista kutsuttaisiin fyysiseksi tai henkiseksi väkivallaksi.
Aikuisten maailmassa kiusaaminen on yleensä henkistä väkivaltaa, mutta lasten maailmassa usein myös fyysistä ja siinä voi olla myös seksuaalisen väkivallan piirteitä. Ihmiset, jotka eivät ole joutuneet kokemaan tai olemaan lähellä, eivät ymmärrä miten rajua se voi olla.

Lasten maailmassa kiusaamisen muodot ovat lisäksi niin rajuja, että aikuisten maailmassa siihen puututtaisiin. Jostain syystä kykymme puuttua lasten vääriin tekoihin on onneton. Aikuisten kiusaamisessa voi täyttyä monenlaisen rikoksen tunnusmerkit, mutta lasten maailmassa raja on jossain syvällä tuntemattomissa.
 


Eli pakomatkalla/matkalla Siltamäen kouluun vielä heilutellut asetta.
Onko Siltamäki ollut hänen vanha koulu, josta siirtynyt Vantaan puolelle vuoden vaihteessa?
 
Itse entisenä koulukiusattuna, jonka kiusaajien vanhemmat vähättelivät eivätkä ottaneet tosissaan sitä ilkeyttä ja väkivallan tekoa minua kohtaan, mitä heidän lapset tekivät, olisin valmis säätämään lakiin alle 15-vuotiaiden lapsille velvollisuuden olla sijaiskärsijänä suorittamassa se rikoslain rangaistus, joka heidän lapsen toiminnasta tulisi lain kirjaimen mukaan.

Eli mikäli 13-vuotias kiusaaja hakkaa kiusatun esim. täyttäen törkeän pahoinpitelyn kriteerit, lähtee kiusatulta äiti tai isä vaikka vuodeksi lusimaan linnaan.
Jolloin kiusaajan kotoa lähtee se vähäinenkin auktoriteetti. Perustuslaki ei edes mahdollista kollektiivista rangaistusta, jokainen vastaa itse omista tekemisistään. Sehän se vasta vihoviimeistä olisi, jos kiusaajalle oikein konkreettisesti opetettaisiin, että tällä on sijaiskärsijä jolle kaikki seuraamukset tulevat tämän itsensä sijasta. Keskiajalla kuninkaiden lapsilla oli tällainen sijaiskärsijä, eikä prinssien perseilyyn tullut rotia ennekuin kuraattori kylmästi ohitti määräykset ja antoi rottinkia itse prinssille.
 
Poliisi vahvisti kiusaamisen motiiviksi
 
Back
Top