Vantaan kouluampuminen

Lapset kouluissa tietää ihan tarkkaan kuka kiusaa ja ketä kiusataan.
Niiltä kannattaa kysyä, tietoa saa kasattua hippu kerrallaan.

Ei tälle ilmiölle muuta ymmärrystä tarvita kuin menetelmät ja tahto puuttua.

Opettajille kurinpito takaisin koululle. Kiusatun vanhemmille rohkeutta tehdä kotikäyntejä jotta kiusaajan vanhemmille asia myös tulee esille.
Asiaa ei voi kokonaan ulkoistaa koulun tehtäväksi.

.
 
Veljistä vähäisin.

Olen usein näin aikuisena, nyt jo vanhana miehenä ja kohta täysi-ikäisen pojan isänä miettinyt että kuka on ”veljistä vähäisin” jota oikeasti kiusataan? Itseäni ei kuitattu oikeastaan kertaakaan vaikka ns. olin opettajan kersa, tai no, kerran sain ala-asteella joltakin kusipäältä kunnolla turpiinii, olisi pitänyt varmaan joskus myöhemmin vastata potut pottuina. Sekin kosto sitten jäi. Harrastin kumminkin urheilua enkä ollut mitenkään”outo” niin sain olla ihan rauhassa. Jopa pahimpien tyyppien jnkl kaveri olin, samalta perältä kun oltiin.

Oli yksi erittäin matemaattisesti nerokas tyyppi, oikeasti varmasti hyvin älykäs omalla tavallaan ja samalla hyvin sisäänpäinkääntynyt, jota sitten kovasti jotkut näistä kiusasivat. Kerran tämä matemaatikko sai luokassa sellaisen raivokohtauksen että vanhanmallinen metallinen koulutuoli lensi ympäri luokkaa ja jos joku olisi osunut kohdalle niin pahaa jälkeä olisi tullut. Henki pois ehkä. Olisiko nykyään sama tyyppi ottanut aseen ja tullut kouluun ampumaan? Ehkä, emme saa koskaan tietää. En tiedä mitä tälle kiusatulle matemaatikolle nykyään kuuluu.

Näistä yläasteen pahimmista tyypeistä ( joista osa oli todellakin jopa minun hyviä kavereita) useampi on jo kuollut, osa on kuollut alkoholismiin, osa oman käden kautta ja yksi ( jonka kanssa pelasin jalkapalloa kotipihalla ala-asteella, oli mukava kaveri) tapettiin erittäin raasti kai myöhemmin vankilassa huumevelkojen vuoksi, näin myöhemmin minulle kerrottiin…

Itse jatkoin lukioon ja yliopistoon. Kohtuullisen hyvin on mennyt. Ja olen elossa edelleen. Tämmöistä tämä oli 70-80 luvulla. Onko lopulta paljonkaan muuttunut? Ketkä oli lopulta ne ” veljistä vähäisimmät”?
 
Ampujan vanha koulu oli naapurikaupungissa lehtitietojen mukaan. Toki jos perhe muutti kiusaamisen takia Vantaalle niin joo, mutta ei kaupungit siirrä oppilaita naapurikuntaan.

Me kun ei tiedetä tästä mitään, niin karmivinta mitä aikuiset ihmiset voi tehdä tietämättöminä on mennä edes seitinohuesti hyväksymään täysin sairasta ja menttaali keinoa selvittää kiusaamista. Tämä jos mikä varmistaa, että vastaavia tullaan näkemään myös jatkossa.

Jos edes vähän tuntuu siltä, että lapsi teki oikein ampuessaan lapsia niin ainoa keino selvitä asian kanssa on mennä terapiaan omien traumojen kanssa.
 
Ja tässä on ehdottoman tärkeää, ettei henkilöstöllä saa olla minkäänlaista suosikkijärjestelmää. Kaikkia on kohdeltava tekojensa mukaan, ei pärstän tai sukulaissuhteiden mukaan.
En ota muihin kohtiin kantaa. Lainaamaani pyrin. Ei sillä aina mukavan jätkän mainetta saa mutta jokaisella on oikeus olla oma itsensä koulussa, jokaisella on oikeus tulla ilman pelkoa kouluun. Minä olen siellä leijonanpentujen, en vanhempien asiaa ajamassa.
 
Vaihtanut 3 kk sitten toisesta koulusta? Kiusaamisen takia? Sosiaalisen median takia tieto kulkee koulusta toiseen?

Miten itse toimit, jos opettajan puhuttelu, Kiva KouluTM ja kiusaajan jälki-istunto ei lopeta kiusaamista tai pahentaa kiusaamista? Käännät toisen posken. Itsellä on kokemusta rankan koulukiusaamisen kohteena olemisesta. Ainoa millä sai edes hetken rauhan, oli käyttää riittävää väkivaltaa, että kiusaajat jättävät odottelevat mustelmien parantumista ennen seuraavaa kertaa. Ainoa asia mikä itseä kaduttaa, että hillitsin itseni enkä rikkonut luita. Sairaalareissu olisi todennäköisesti lopettanut kiusaamisen pidemmäksi ajaksi.

Saanko muistuttaa, että jos ampujaa ei olisi kiusattu, kouluampuminen on vältetty. Kiusattujen masennus, itsemurhat ja satunnaiset kouluampumiset on hinta siitä, ettei koulukiusaamiseen haluta/viitsitä/ole resursseja puuttua.

Totta kai kahden ihmisen ampuminen on väärin. Niin on koulukiusaaminenkin. Silti vain ensimmäinen nähdään ongelmana eikä haluta myöntää, että toinen johtaa ensimmäiseen.
Ja millaista näyttöä on siitä, että ammunnan uhrit ovat juuri ne kiusaajat? Siinä saa jo aika ahkera olla, että kolmessa kuukaudessa ajaa toisen noin väkivaltaiseen tilaan, ja vieläpä henkilökunnan huomaamatta.
 
Tekijän kiinniotto on herättänyt huolta, että käyttikö poliisi liian kovia otteita ottaessaan ampuma-aseella varustautuneen murhaajan kiinni, kun oikein oli laitettu/käskytetty maahan ja pidettiin maassa...

1000026105.jpg

 
Ampuja oli ollut tässä koulussa huimat 3 kk. Pitää kyllä todella äkkiä joutua todella rajun ja väkivaltaisen kiusaamisen kohteeksi, että ratkaisun etsiminen väkivallasta olisi mitenkään ymmärrettävää. Muutenkin, väkivaltaan vastaaminen raaemmalla väkivallalla tekee tekijästä itsestään sen kiusaajan. Saanko mä muistuttaa, että puhutaan henkilöstä, joka ampui 12-vuotiaan hengiltä ja kaksi muuta teholle? Sellaiselle ei tule riittää mitään hyväksyntää saati ymmärrystä, sillä rohkaistaan vain uusia tekoja. Kiusaamiseen suhtutumista voi kritisoida aika helvetin monella muullakin tavalla.
Aika kapea katseista. Poikaa on voitu kiusata vanhassa koulussa jo vuosia, nyt pääsi toiseen kouluun ja ehkä joutui jostain syystä heti silmätikuksi ja kiusaaminen jatkui uusien luokkakavereiden toimesta, kyllä tuossa tilanteessa saattaa sitten tulla aika epätoivoinen olo ja päässä napsahtaa. No spekulaatioita riittää.
 
Yleisö alkaa näemmä olla toistensa kurkussa, mutta jos palataan juurisyihin, niin millä herrat ja hidalgot sen koulukiusaamisen ja muun yleisen perseilyn kouluista lopettaisivat?
Opettajille lupa rehellisesti lyödä kiusaamista harrastavia häiriköitä, ja opettajiksi enemmän miehiä että on jotain fyysistä auktoriteettia.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Me kun ei tiedetä tästä mitään, niin karmivinta mitä aikuiset ihmiset voi tehdä tietämättöminä on mennä edes seitinohuesti hyväksymään täysin sairasta ja menttaali keinoa selvittää kiusaamista. Tämä jos mikä varmistaa, että vastaavia tullaan näkemään myös jatkossa.
En ihaile, fanita tai hyväksy kouluampujien toimia. Mutta sairaan ja menttaalitapauksen sijaista näen naksahtaneen kiusatun eli kouluampujan myös uhrina. Sairaan järjestelmän, joka ei piittaa tavallisesta koululaisesta, vaan menee säästöt ja ideologia edellä, uhrina.

Valitettavasti näitä tulee tulemaan lisää niin kauan kunnes systeemiä muutetaan.
 
Aika kapea katseista. Poikaa on voitu kiusata vanhassa koulussa jo vuosia, nyt pääsi toiseen kouluun ja ehkä joutui jostain syystä heti silmätikuksi ja kiusaaminen jatkui uusien luokkakavereiden toimesta, kyllä tuossa tilanteessa saattaa sitten tulla aika epätoivoinen olo ja päässä napsahtaa. No spekulaatioita riittää.
Ei tämän väittämän perusteeksi yhtään sen enempää tietoa, mun näkemys sentään perustuu sangen lyhyeen aikaan tämän koulun oppilaana. Väitän ihan rohkeesti, että todistustaakka on sillä, joka väittää ammunnan uhreiksi joutuneiden olleen kiusaajia. Eikö ookin kapeakatseista?

[OT] Jonkun toimesta ei ole suomen, vaan mm. englannin ja ruotsin kielten rakenne. Näin mulle opetettiin silloin, kun koulussa oli vielä kunnollista, joten sen on oltava oikein. [/OT]
 
Tekijän kiinniotto on herättänyt huolta, että käyttikö poliisi liian kovia otteita ottaessaan ampuma-aseella varustautuneen murhaajan kiinni, kun oikein oli laitettu/käskytetty maahan ja pidettiin maassa...

Katso liite: 96087

Totta kai poliisi ottaa epäillyn ampujan kiinni saamansa koulutuksen mukaisesti. Muu olisi absurdia. Ei kai kenenkään virantoimituksessa olevan poliisin pidä tapattaa itseään vaikka ladattua pyssyä heiluttelisi heidän edessään 12 vuotias lapsi, jonka on jo epäily tappaneen tai yrittäneen tappaa useamman ihmisen.

Myöhemmin voi sitten analysoida miksi tämmöinen veriteko tapahtui ja miksi tekijä oli näin tavattoman, tavattoman nuori.
 
Huomatkaa, että on kaksi aivan eri asiaa ymmärtää syitä miksi näin tapahtui, kuin ymmärtää tekijää eli jotenkin hyväksyä hänen tekonsa. On eri asia ymmärtää miksi köyhä varastaa, kuin sanoa että niin saa tehdä tai että sitä pitää jopa peukuttaa.
Rohkenen itse ajatella, että tekijää myös voi ymmärtää, ilman että se on vielä hyväksyntää.

Nyt tosin sanoin vasta yleisesti, en suoraan tähän liittyen, koska mitään 100 varmaa ei vielä syistä ja motiiveista liene.
 
Mistä varat tähän, kun opettajiakaan ole varaa palkata riittävästi, saati maksaa näille markkinahintaista palkkaa?
Ei toki välttämättä kaikkiin kouluihin heti paikalla. Mutta kouluissa on jo nyt kouluisäntiä, eli esim kun vanha kouluisäntä lopettaa, niin tilalle JV-kouluisäntä.

Ja niihin kouluihin joissa on akuutti hätä, varmaan rahat löydetään jostain ja vastaavasti säästetään saikkujen vähenemisenä kun henkilökunnan on turvallisempaa olla töissä niin pahoinvointi vähenee.

Toki edelleen vaatii lakimuutoksia; eikä edelleenkään vaadi ampuma-aseen kanto-oikeutta.
 
Tämä ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta viimeisessä kappaleessa särähti aika pahasti korvaan tuo "terve ihminen käsittelee lapsuuden traumat jo lapsena".

Huomaa vaan, ettei sinulla ole mitään kokemusta:

A) Koulukiusaamisesta
B) Psykologiasta.
Vaikka vastaus ei ollut minulle niin tämä on totta. Yhtään oikeuttamatta mitään, niin lapsi ei käsittele tunteitaan. Lapsi ei yleensä osaa vaan sen sijaan lapsi yleensä toimii jotenkin. Merkittävissä määrin vetämällä pään jumiin jo lapsena ja ajautumalla huonoon seuraan. Siksi ”turvallinen lapsuus” on ihan hyvä tavoite kaikille. Minä en osaa syyttää 12vuotiasta ihmishirviöksi kun en ole tavannut. Ampujan ajatteleminen ei tee vihaiseksi vaan surulliseksi. Syksyllä yksi työn puolesta tuttu tappoi sekopäissään seurustelukumppaninsa ja koskaan ei hänestäkään itsellä herännyt huonoja viboja. Lähinnä vain ihmettelyä miten tuo on voinut pudota kaikkien turvaverkkojen läpi. Sitten on niitäkin joista nousee ihokarvat pystyyn ja vaisto varoittaa hulluna vaikka ovat mukavia ja ystävällisiä ja ne ovat niitä oikeita ihmishirviöitä. Onneksi ovat hyvin harvassa. Mutta 12vuotiasta ampujaa en sellaiseksi tapaamatta laskisi. Helvetin surullinen juttu kaiken kaikkiaan. Taas kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Se mikä tässä minun huomion herätti on ampujan toimiminen. Epänormaalin suunnitelmallista ja kylmähermoista toimintaa lukemani perusteella. Jantteri oli tajunnut varautua mm. kuulosuojaimilla ja sai todennäköisesti kuudella laukauksella yhteen kuolettavat ja kahteen vakavasti vahingoittavat osumat.

Tätä kun peilaa normaalien rikollisten osumatarkkuuteen keskinäisissä välien selvittelyissään tai omiin kokemuksiin ja havaintoihin sekä urheiluammunnasta että metsästyksestä, niin uskallan sanoa että tuollaisen tilanteen aiheuttaman paineen alla (ja mikä voisi olla tuota tilannetta stressaavampi?) harva kokenutkaan aseenkäyttäjä olisi osunut lähellekään noin hyvin.

Täytyy olla huomattavan poikkeava psyyke.
 
Se mikä tässä minun huomion herätti on ampujan toimiminen. Epänormaalin suunnitelmallista ja kylmähermoista toimintaa lukemani perusteella. Jantteri oli tajunnut varautua mm. kuulosuojaimilla ja sai todennäköisesti kuudella laukauksella yhteen kuolettavat ja kahteen vakavasti vahingoittavat osumat.

Tätä kun peilaa normaalien rikollisten osumatarkkuuteen keskinäisissä välien selvittelyissään tai omiin kokemuksiin ja havaintoihin sekä urheiluammunnasta että metsästyksestä, niin uskallan sanoa että tuollaisen tilanteen aiheuttaman paineen alla (ja mikä voisi olla tuota tilannetta stressaavampi?) harva kokenutkaan aseenkäyttäjä olisi osunut lähellekään noin hyvin.

Täytyy olla huomattavan poikkeava psyyke.
Toiminut koulutuksen mukaan. Eli jos radalla käyty, niin on laittanut kuulosuojaimet. Ei tuossa tilassa ihminen käyttäydy normaalisti. Ei sitä jännitä yms, se on jo ihan muissa mielentiloissa. Ampuma etäisyydet on ollut muutaman metrin. 22 ei ole rekyyliä yms.
Todennäköisesti käynyt mielessään sen jo monta kertaa läpi etukäteen, mikä on mielikuvaharjoittelua joka on helpottanut tekemistä.
 
Tietämän mukaan tässä tapauksessa osuminen ei ollut haasteellisinta. Lisäksi esim Grossman kertoo, että ei ole harvinaista että kouluampujat toimivat kylmän viileästi, kuin FPS-peliä pelaten.
 
Back
Top