Varustautuminen itsepuolustusta silmälläpitäen

Mulla on hyvin teroitettu jääpetkele tuulikaapissa ja sisälle jos pääsevät niinparkettirauta remontin jäljiltä, sekä vasara. Kotona on paljon millä voi tarvittaessa puollustautua kunhan mietit etukäteem, metallinen mopin varsi, metallinen maalitelan jatkovarsi, pihvivasara, keittiöveitset, takan puhdistusvälineet, lasten pesismailat, lätkämaila ja oma suosikkini jääpallomaila. Vaimlla iso hiuslakkapullo töissä ja pieni käsilaukussa. Autotallissa sammutin ja tosi pahaa tekevä spraypullollinen jarrun puhdistusainetta, kirveet ja vesuri, rengas avain 60cm, moska 2kg. Siis asetta löytyy kun miettii etukäteen ja tietää mistä hädän hetkellä löytyy. Mummollani oli jo aikoinaan puollustus suunnitelma. Ulko-ovella puinen kävelukeppi, seuraavalla ovella vasara, vähän peremmällä pieni kirves ja uunin solassa piilossa pistooli.
 
Asuuko/asuiko Japen mummo myös Lahlessa?
 
Mulla on hyvin teroitettu jääpetkele tuulikaapissa ja sisälle jos pääsevät niinparkettirauta remontin jäljiltä, sekä vasara. Kotona on paljon millä voi tarvittaessa puollustautua kunhan mietit etukäteem, metallinen mopin varsi, metallinen maalitelan jatkovarsi, pihvivasara, keittiöveitset, takan puhdistusvälineet, lasten pesismailat, lätkämaila ja oma suosikkini jääpallomaila. Vaimlla iso hiuslakkapullo töissä ja pieni käsilaukussa. Autotallissa sammutin ja tosi pahaa tekevä spraypullollinen jarrun puhdistusainetta, kirveet ja vesuri, rengas avain 60cm, moska 2kg. Siis asetta löytyy kun miettii etukäteen ja tietää mistä hädän hetkellä löytyy. Mummollani oli jo aikoinaan puollustus suunnitelma. Ulko-ovella puinen kävelukeppi, seuraavalla ovella vasara, vähän peremmällä pieni kirves ja uunin solassa piilossa pistooli.
Noh, kyllähän noilla pitäis ainakin sukulaisten lähteä kolmanteen joulupäivään mennessä... mutta vakavasti sanottuna kuin asuin Lontoossa Angelissa, josta ei ole pitkä matka esim. Caledonian Roadin tai Hoxtonin räkälähiöihin, ja ovet ovat limettilässä harvoin lainkaan tukevaa tekoa, niin piti miettiä tota asiaa vakavasti. Ja nimenomaan seuraamuksia. Veitsestä tulee meinaan 5 vuotta automaattisesti....

Joten päädyin tälläiseen, tätä petkelettä käytetään ns. "etniseen ruanlaittoon", intialaisten chapatien tjms. littaamiseen, jonka laskin optimistina tuomiota alentavaksi tekijäksi - mulla oli eteisessä yksi ja keittiössä toinen - terävä kehäkulma auttaa tuottamaan vaikuttavan vasta-argumentin naamaan, mun himaan väkisin punkemiselle siis:

Bakeware, Kitchen & Dining, Kitchen & Home, Pins
 
Briteissä varmaan krikettimaila ei herätä mitään epäilyksiä kotona eteisessä.

Virat-kohli_20161024_600_855_571_855.jpg
Eipä herätä, mutta toi on todella helppo blokata, ja siitä saa hyvin kiinni.. lisäksi joustaa liikaa osuessaan, ei riko mitään kunnolla, liian pitkä sisätiloihin, eikä ole lähtökohtaisesti suunniteltu jengin petkelöintiin/ poistamiseen.
Tarvitaan huomattavasti lyhyempi astalo, joka silti menisi hätävarjelussa käteen tarttuneena läpi oikeudessa. Sillä pitää pystyä lyömään lyhyesti yläkulmista suojausten läpi kasvoihin, ja sen pitää tehdä damagea ekalla iskulla.
"Chapati-stik" oli minun valintani.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin vain josko tuo on nykyään osa Lahdessa asumista. Itse muutin 40- vuotta sitten sieltä pois. Onnekseni, luulisin.
 
Kun olen lomalla, olisi upeaa kun joku yrittäisi tehdä meille vaikka murron, tai puukon kanssa kävisi oikeen kunnolla mun päälle. Ai jesse että olis kivaa! Astaloita, älkää hyvät kaverit sellaisista edes unta nähkö, ellette todella osaa niitä käyttää, siis todella!
 
Ajattelin vain josko tuo on nykyään osa Lahdessa asumista. Itse muutin 40- vuotta sitten sieltä pois. Onnekseni, luulisin.
Ikävä kyllä, se on. Jos 12-14 vuotiaalle liivijengiläinen pistää pistooliin ohtaan; tai 30-vuotiaalle paskalle pistää arabi pistoolin vatsaan, niin Helsinki vaikuttaa yllättävän kesyltä paikalta Suomen Chigacoon verrattuna.

Ihan tosi, täällä yöaikaan ei tarvi ihmetellä, jos pyssyt rupeavat paukkumaan tai jos niitä osoitellaan itseä vastaan. Ja jos kyseessä on prosentimies, mitä vittua voit tehdä?
 
Mulla on hyvin teroitettu jääpetkele tuulikaapissa ja sisälle jos pääsevät niinparkettirauta remontin jäljiltä, sekä vasara. Kotona on paljon millä voi tarvittaessa puollustautua kunhan mietit etukäteem, metallinen mopin varsi, metallinen maalitelan jatkovarsi, pihvivasara, keittiöveitset, takan puhdistusvälineet, lasten pesismailat, lätkämaila ja oma suosikkini jääpallomaila. Vaimlla iso hiuslakkapullo töissä ja pieni käsilaukussa. Autotallissa sammutin ja tosi pahaa tekevä spraypullollinen jarrun puhdistusainetta, kirveet ja vesuri, rengas avain 60cm, moska 2kg. Siis asetta löytyy kun miettii etukäteen ja tietää mistä hädän hetkellä löytyy. Mummollani oli jo aikoinaan puollustus suunnitelma. Ulko-ovella puinen kävelukeppi, seuraavalla ovella vasara, vähän peremmällä pieni kirves ja uunin solassa piilossa pistooli.
Metalliset mopinvarret ovat niin kevyttä tekoa, ettei niistä juurikaan ole iloa. Taipuvat myös helposti. Puisetkin ovat parempia. Todennäköisesti vähänkin rotevampi tulija vaan ottaa kopin varresta ja ärsyyntyneenä tekee minuuteistasi hyvin pitkiä.

Mutta niin, itse asiaan, sisätiloissa lyömäaseen tulisi olla enintään puolimetrinen, sillä tätä pidemmät ovat huomattavasti suurempi haitta kuin etu. Ellei kyse ole jostain keihäästä pitkällä terällä, estäen siitä kiinnottamisen, mikä vissiin hyvin harvinainen nykyään. Entisaikojen taistelijoilla on ihan syystä ollut suurien miekkojen lisäksi myös lyhyempi ase, jos on odotettavissa tappelua pienemmissä tiloissa. Gladius onkin ollut hyvä monitoimityökalu, se kun toimii tehokkaasti talossa ja puutarhassa. Jälkimmäisessä kilven kanssa.

Jos siis haluaa tehokkaan puolustautumisvälineen sisätiloihin, niin noin 40 cm väline, joka on kova ja painava (erityisesti lyömäpäästä), on hyvä valinta. Sellainen joka murtaa luun osuesssaan. Näin ei tarvitse olla taidoiltaan karate kid saadakseen jotain aikaiseksi ja tunkeutujan toimintakyky alenee kerrasta huomattavasti. Tavanomaisista työvälineistä raskas moska on kätevä. Viiltoaseissa puolestaan on se vika, että niiden käyttö tarvitsee taitoa, tai vastapuoli on vain entistä vihaisempi (ja sotkuisempi), eikä näin ollen tehoa tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Tehokkaampia pistinaseita on aikasta vähän normaalissa taloudessa, ja yleisin taitaakin olla lyhyt puukko. Helposti hallittava ja tehokas, mutta altistaa myös vahingolle itseään kohtaan.
 
Metalliset mopinvarret ovat niin kevyttä tekoa, ettei niistä juurikaan ole iloa. Taipuvat myös helposti. Puisetkin ovat parempia. Todennäköisesti vähänkin rotevampi tulija vaan ottaa kopin varresta ja ärsyyntyneenä tekee minuuteistasi hyvin pitkiä.

Mutta niin, itse asiaan, sisätiloissa lyömäaseen tulisi olla enintään puolimetrinen, sillä tätä pidemmät ovat huomattavasti suurempi haitta kuin etu. Ellei kyse ole jostain keihäästä pitkällä terällä, estäen siitä kiinnottamisen, mikä vissiin hyvin harvinainen nykyään. Entisaikojen taistelijoilla on ihan syystä ollut suurien miekkojen lisäksi myös lyhyempi ase, jos on odotettavissa tappelua pienemmissä tiloissa. Gladius onkin ollut hyvä monitoimityökalu, se kun toimii tehokkaasti talossa ja puutarhassa. Jälkimmäisessä kilven kanssa.

Jos siis haluaa tehokkaan puolustautumisvälineen sisätiloihin, niin noin 40 cm väline, joka on kova ja painava (erityisesti lyömäpäästä), on hyvä valinta. Sellainen joka murtaa luun osuesssaan. Näin ei tarvitse olla taidoiltaan karate kid saadakseen jotain aikaiseksi ja tunkeutujan toimintakyky alenee kerrasta huomattavasti. Tavanomaisista työvälineistä raskas moska on kätevä. Viiltoaseissa puolestaan on se vika, että niiden käyttö tarvitsee taitoa, tai vastapuoli on vain entistä vihaisempi (ja sotkuisempi), eikä näin ollen tehoa tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Tehokkaampia pistinaseita on aikasta vähän normaalissa taloudessa, ja yleisin taitaakin olla lyhyt puukko. Helposti hallittava ja tehokas, mutta altistaa myös vahingolle itseään kohtaan.
Myös "gladiuksen" kärki saisi olla terävähkö, muttei niin että nahka puhkee. Kuitenkin piston voiman kohdentaminen pienelle pinta- alalle on hyvä, kasvot ja kyljet tarjoavat hyvän maaperän estellä piälle ryntäävää.

Mulla on asp ja kaasu työkalut kätten ulottuvilla ja olen opettanut vaimon käyttämään niitä jos en itse ole kotoani puolustamassa. Parempi kolmen tuomittavana kuin kuuden kannettavana.
 
Astaloita, älkää hyvät kaverit sellaisista edes unta nähkö, ellette todella osaa niitä käyttää, siis todella!

Tässä on aika paljon perää. Mikä se kättä pidempi sitten on, sitä pitää osata ja uskaltaa käyttää. Mahdollisella tunkeutujalla todennäköisesti ei ole juurikaan estoja ottaa tottumattomalta astalo pois ja käyttää sitten itse armottomasti. Harjoitusta ja riittävästi voimaa, muuten pakeneminen on se oman terveyden kannalta paras vaihtoehto.
 
Astalon tai ylipäänsä minkä tahansa ip välineen menestyksekäs käyttö edellyttää harjoittelua ja perehtymistä. Kaiken perustana kannattaisi olla edes jonkinlainen tausta kamppailulajeista. Jos ei koskaan ole ollut edes harjoitelussa tilanteessa, jossa tulee osumaa, ovat edellytykset herran hallussa ikävän sattuessa.
 
Tässä on aika paljon perää. Mikä se kättä pidempi sitten on, sitä pitää osata ja uskaltaa käyttää. Mahdollisella tunkeutujalla todennäköisesti ei ole juurikaan estoja ottaa tottumattomalta astalo pois ja käyttää sitten itse armottomasti. Harjoitusta ja riittävästi voimaa, muuten pakeneminen on se oman terveyden kannalta paras vaihtoehto.
Kyllä, juuri näin! Astalon käyttö on sama asia kuin tuliseen käyttö, suuri kynnys!
Minä olen huonohko käyttmään esim pistoolia, vaikka osaan ja osun niillä jne jne, mutta kun mun käsi on kuin VR.n lumilapio ja sormet kuin HK.n sinistä lenkkiä, niin pikkuisen ovat sellaisia sirosormisia varten aseet tehty mielestäni. Sensijaan jos otetaan matsi mies miestä vastaan ja siinä käytetään vaikka pesismailaa, teräaseita, yms rekvisiittaa, niin yes!
Tähän vaikuttaa mun suuri ulottuvuus, ketteryys suhteessa kokooni ja 40 vuoden harjoittelu ja harjoitusvastustajana oleminen! Töissä meillä on liki joka ilta treenit puntin noston lisäksi ja se on palkallista aikaa, sekä minut tunnetaan lempeänä heppuna, etten käytä yhtään tarpeetonta voimaa, vaikka olisi kuinka tiukkaa vääntöä!! Eli kynnys pyytää mua myllyyn on äärimmäisen matala ja annan käydä päälle kättä pidemmän apuvälineen kanssa!
Mutta kun joku ottaa astalot käyttöönoton "kynnys" ylitetty ja varautukaa kaikkeen!
 
Astalon tai ylipäänsä minkä tahansa ip välineen menestyksekäs käyttö edellyttää harjoittelua ja perehtymistä. Kaiken perustana kannattaisi olla edes jonkinlainen tausta kamppailulajeista. Jos ei koskaan ole ollut edes harjoitelussa tilanteessa, jossa tulee osumaa, ovat edellytykset herran hallussa ikävän sattuessa.
Myös paljain käsin puolustautuminen vaatii harjoittelua, vaikka voi kyllä onnistua harjaantumattomaltakin. Paljon on tappeluita ihmiskunnan historiassa voitettu vaikka ei ole mitään treenitaustaa.

Toisaalta, astalon käyttö antaa lisää pelimerkkejä myös sellaiselle joka ei ole treenannut. Olen esim nähnyt useamman kerran miten puolustautuja pitää useampaa hyökkääjää loitolla heiluttamalla ruoskatyyppistä välinettä (esim vyö, tai kännykän laturi jossa johto on kiinteästi kiinni laturissa). Sen takia sitä kättä pidempää ylipäätään käytetään että siitä saadaan etua.
 
Astalon tai ylipäänsä minkä tahansa ip välineen menestyksekäs käyttö edellyttää harjoittelua ja perehtymistä. Kaiken perustana kannattaisi olla edes jonkinlainen tausta kamppailulajeista. Jos ei koskaan ole ollut edes harjoitelussa tilanteessa, jossa tulee osumaa, ovat edellytykset herran hallussa ikävän sattuessa.
Kannattaa muistaa, että täällä rakkaassa Suomen maassa itsetaistelulajien harrastaminen katsotaan raskauttavaksi tekijäksi ja johtaa helpommin hätävarjelun liioitteluun. Ja jos se oli sitä jo muutenkin, niin kovempaan tuomioon. Sellaista kannattaa siis harjoitella ilman harjoittelusta jääviä sosiaalisia ja taloudellisia jälkiä.
 
Olen joskus miettinyt fileerausveitsen ja vasaran yhteiskäyttöä itsepuolustustilanteessa. Heikommassa kädessä on veitsi ojennettuna hyökkääjän suuntaan estämässä suin päin päälle tulemasta. Vahvemmassa kädessä oleva vasara jakelee sitten sopivassa saumassa iskuja "suuriin lihaksiin".
 
Olen joskus miettinyt fileerausveitsen ja vasaran yhteiskäyttöä itsepuolustustilanteessa. Heikommassa kädessä on veitsi ojennettuna hyökkääjän suuntaan estämässä suin päin päälle tulemasta. Vahvemmassa kädessä oleva vasara jakelee sitten sopivassa saumassa iskuja "suuriin lihaksiin".
Siitä fileerausveitsestä katkeaa terä samantien, ja paremmin pärjäät jos kääräiset takin sen heikomman käsivarren ympärille, ja blokkaat sillä filleraus- ja mattoveitset... Suomessa on laissa pakovelvoite, ja tämä keskustelu lähti oman asunnon sisällä tapahtuvasta tilanteesta, jossa sitä pakenemisen mahdollisuuttakaan ei kerrostalossa välttämättä ole.
Vähän happea nyt rauhanaikaan, herrasmiehet. Seuraamukset ovat vakavia, jos saatte jotain vahingoitettua. Ja muistakaa että kosto ei ole hyväksyttävää itsepuolustusta, eikä ihmisen jahtaaminen yleisen turvallisuuden nimissä. Sitä varten on 112.
Pysykää siellä kämpässä, and hold the line.Sitten on rosiksessa jotain mahkuja selittää mitä on tapahtunut, ja saada jotenkin myönteinen lopputulema itselle.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top