Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

Nuohan menisi päälle kuin vanha kaveri, paitsi että pistimestä ei nähty kuin unta -86 ja kenttäpullon ylitekninenkangaspäällinen on myös hienopierujen hapatusta.

Jos olisi mitään toivoa päästä riviin niin omat hommaisin. Mantteli ja sadeviitta kelpaisivat.

Noita lapioita ei muuten varmaan ole koskaan laskettu myyntiin, ei ole ainakaan tullut vastaan.
Tuo m/8?-pullo on aivan perseestä. Tai ainakin omani on, minkä joskus hankin. Hankala avata ja täten toteuttaa sen ainoaa tarkoitusta. Pullon päällisen sisään kuitenkin sopii SA 0,65l muovinen kenttäpullo, joten jatkokäyttö on mahdollista. Eikä tainnut teräksinen pullo maistua PV:llekään, kun se hylättiin ja siirryttiin muovipulloihin. M/58-lapioita olen nähnyt SA-kaupan somessa myynnissä, olivat aika ruosteisia.
 
Katso liite: 73814

Tämä ei ole nostalgiakuva, vaan esimerkki mitä joku saa NYT päälle jos homma kiristyisi. Ja kyseessä voi olla ensimmäisiä perustettavia joukkoja..

Mutta sen enempää en asiaa avaa koska julkinen foorumi.

Kaikki sotakelpoiset varusteet on kotiinpäin.
Tuota samaa varustusta kertoi joukon kantisesimies olevan jyvitettynä meidänkin joukolle ja ollaan alle 30v sakkia.
Kertauksissa silti antavat vittuillakseen uusinta, joten ei kukaan edes hallitse tuota vanhaa kantolaitetta.
 
On se tuo leipälaukun hihnakin tainnut olla joskus vihreä. Noita kun pestään intin liemillä, niin värit lähtee pesuveteen.
No sitten tuon leipälaukunkin pitäisi olla vaalea. Kuitenkin se on vihreä. Ja m/60-tetsari ei ole vihreä.
Joku taisi puhua väärän väristen varusteiden maalamisesta NIR-maalilla. Olisiko m/60-tetsarissa tarvetta sille? Näkyykö se kuinka pahoin pimeänäkövehkeissä? NIR ei tainnut olla asia kun sitä suunniteltiin, vaikka viimeiset kyllä tehtiin ysärillä.
 
No sitten tuon leipälaukunkin pitäisi olla vaalea. Kuitenkin se on vihreä. Ja m/60-tetsari ei ole vihreä.
Joku taisi puhua väärän väristen varusteiden maalamisesta NIR-maalilla. Olisiko m/60-tetsarissa tarvetta sille? Näkyykö se kuinka pahoin pimeänäkövehkeissä? NIR ei tainnut olla asia kun sitä suunniteltiin, vaikka viimeiset kyllä tehtiin ysärillä.
Leipälaukun hihnat on irtotavaraa.
 
Tuo m/8?-pullo on aivan perseestä. Tai ainakin omani on, minkä joskus hankin. Hankala avata ja täten toteuttaa sen ainoaa tarkoitusta. Pullon päällisen sisään kuitenkin sopii SA 0,65l muovinen kenttäpullo, joten jatkokäyttö on mahdollista. Eikä tainnut teräksinen pullo maistua PV:llekään, kun se hylättiin ja siirryttiin muovipulloihin. M/58-lapioita olen nähnyt SA-kaupan somessa myynnissä, olivat aika ruosteisia.
Teräspullon peseminen on kalliimpaa, kuin muovipullonnprässäys. Siksi materiaali vaihtui.
 
Joku taisi puhua väärän väristen varusteiden maalamisesta NIR-maalilla. Olisiko m/60-tetsarissa tarvetta sille? Näkyykö se kuinka pahoin pimeänäkövehkeissä? NIR ei tainnut olla asia kun sitä suunniteltiin, vaikka viimeiset kyllä tehtiin ysärillä.
M60-kantolaitejärjestelmässä ja muissa täyspuuvillaisissa varusteissa ei ole ongelmaa NIR-heijastavuuden suhteen.
 
Vasen on todellinen leipälaukun väri ja oikea on koe-erä jota tehtiin 80-luvulla. Yleensä leipälaukku oli kerännyt väriä maastosta ja sulautui yllättävän hyvin maastoon.
No oliko vihreä leipälaukku sitten epäonnistunut vai turha ja ylimääräistä työtä/rahanmenoa aiheuttava varuste, kun m/85 oli tulossa käyttöön, eikä vanhan varusteen jatkokehitykselle ollut tarvetta?
 
No oliko vihreä leipälaukku sitten epäonnistunut vai turha ja ylimääräistä työtä/rahanmenoa aiheuttava varuste, kun m/85 oli tulossa käyttöön, eikä vanhan varusteen jatkokehitykselle ollut tarvetta?
Kangas taisi olla liian pehmeä ja kului liian nopeasti puhki vs vanha malli joka kesti vaarilta pojan pojalle.
Omani oli valmistettu 1963 ja käyttäjä käytti sitä 80-luvun lopussa.
 
Tuo m/8?-pullo on aivan perseestä. Tai ainakin omani on, minkä joskus hankin. Hankala avata ja täten toteuttaa sen ainoaa tarkoitusta. Pullon päällisen sisään kuitenkin sopii SA 0,65l muovinen kenttäpullo, joten jatkokäyttö on mahdollista. Eikä tainnut teräksinen pullo maistua PV:llekään, kun se hylättiin ja siirryttiin muovipulloihin. M/58-lapioita olen nähnyt SA-kaupan somessa myynnissä, olivat aika ruosteisia.
Tikkakoskella jakavat noita pois MPK:n kursseilla. Aika kamala vehje. Muovikorkki ja metallinen runko eli vuotaa tässä vaiheessa kuin seula. Yhden olen ottanut kuriositeetiksi.
 
Tuota samaa varustusta kertoi joukon kantisesimies olevan jyvitettynä meidänkin joukolle ja ollaan alle 30v sakkia.
Kertauksissa silti antavat vittuillakseen uusinta, joten ei kukaan edes hallitse tuota vanhaa kantolaitetta.
Tuon takia ostin 304-tetsarin. Valitettavasti en ole uskaltanut ulkoiluttaa sitä harjoituksissa toistaiseksi. Joskus kyllä olisi haluttanut, kun ei jaettukaan mitään liiviä, ja se kun yrität tunkea täysiin reisitaskuihin paria lipasta ja sitä kolmatta kun mennään sisälle/autoon jne... Tosin, eihän se paljoa tilaa vie ottaa mukaan ja varovaisesti tiedustella paikan päällä, josko olisi sallittua... Ei sitä välttämättä erota M85:sta.
 
Tuo on ihan väärä asenne PV:n kanssa toimimiseen. Käytät vaan, ja jos joku tulee napottamaan, niin otat sen pois. Helpommin saa anteeksi, kuin luvan, ja usein ketään ei edes kiinnosta.

Varsinkin jos jakokamana on 85, niin melkein mikä vain oma ratkaisu parantaa taistelijan suorituskykyä, eli ihan perusteltu ratkaisu. ;)

T: Kaikkien Majurien Kauhu. ;)
 
304 on hyvä kampe.

Ei ole tuossa M60 setissä muuta aikansa tuotetta koska ne on jo kauan sitten päätynyt SA-myymälään.

304 vyötä täytyy erikseen kehua, sillä se mahdollistaa HSGI tappelusvyön sisävyönä vaivattoman pituussäädön mainiosti niin kesä- kuin talvivaatteiden kanssa.

Miksi muuten nuo m/60-varusteet on kaikki väliltä ruskea-valkoinen? Eikö se näy enemmän vihreässä metsässä? Vihreitäkin kun on osattu tehdä.
Katso liite: 73922

Vasen on todellinen leipälaukun väri ja oikea on koe-erä jota tehtiin 80-luvulla. Yleensä leipälaukku oli kerännyt väriä maastosta ja sulautui yllättävän hyvin maastoon.

Mä olen joskus kuullut, että vihreä olisi RVLn mallia, mutta nähtävästi se ei sitten pidäkään paikkaansa?
 
304 vyötä täytyy erikseen kehua, sillä se mahdollistaa HSGI tappelusvyön sisävyönä vaivattoman pituussäädön mainiosti niin kesä- kuin talvivaatteiden kanssa.





Mä olen joskus kuullut, että vihreä olisi RVLn mallia, mutta nähtävästi se ei sitten pidäkään paikkaansa?
No, ainakin olen niitä PV:llä nähnyt ja PV hankkii Rajan sotavarusteet.
 
jos otetaan YYA sun muut asiat huomioon, niin ostanut sitä mitä ruotsalaiset olisivat käyttäneet.

Kantolaitteiden ja aseiden osalta.

Nyt olisi yhä 304k sekä lk35 ja G3 jakaa jokaiselle kehnommallekkin sotilaalle jotka ajaa asiansa.
Vaikka YYA-asiat olisi tarvinnut ottaa huomioon, niin olisi voitu 90-luvulla ja 2000-luvun alussa ostaa amerikkalaisilta isot määrät ylijäämä-ALICE:ja ja M56/M67:iä (ensisijaisesti nailonisia ALICE:ja ja M67:iä, onhan se kuitenkin M56:n puuvillaa parempi materiaali kantolaitteelle, paitsi ehkä NIR-heijastuksen kannalta) taskusarjoineen, ja tehdä niihin vain lipastaskut itse (ALICE-kiinnitys on yksinkertaisempi ompelutyön osalta kuin MOLLE/PALS). Tällä olisi päästy eroon M60:stä.

PV:n varusteiden osalta toinen minua ihmetyttänyt seikka on niiden rangallisten lääkintärinkkojen poisto - rangallisia reppuja/rinkkoja ei ole mitenkään ylimäärin. Niistä olisi voinut, sikäli kun niille ei enää ollut tarvetta, poistaa vain sen reppupussiosan, ja hankkia uudet reppupussit rankoihin. Näin näistä olisi saatu selkeästi M05 isoa reppua parempi reppu halvemmalla.
Tässä kuva, kuinka tuollainen ranka on viritelty kantamaan M05 isoa reppua (en muista oliko alun perin täältä vai Geardoluolasta):
IMG_20211122_200314.jpg

Tuo m/8?-pullo on aivan perseestä. Tai ainakin omani on, minkä joskus hankin. Hankala avata ja täten toteuttaa sen ainoaa tarkoitusta. Pullon päällisen sisään kuitenkin sopii SA 0,65l muovinen kenttäpullo, joten jatkokäyttö on mahdollista. Eikä tainnut teräksinen pullo maistua PV:llekään, kun se hylättiin ja siirryttiin muovipulloihin. M/58-lapioita olen nähnyt SA-kaupan somessa myynnissä, olivat aika ruosteisia.
Toisaalta tuo teräspullo on oiva esimerkiksi veden lämmittämiseen. En muista vain, minkälaisia lämpötiloja sen muovikorkki kestää (ainakin nykyaikaisilla puukuitukomposiiteilla pitäisi helposti saada keittämistä ja kiehuvaa vettä kestävä korkki), mutta ymmärtääkseni veden keittäminen ainakin kamiinaa vasten siinä onnistuu. Lisäksi tällä tavalla keittämällä pullo on myös helppo saada puhtaaksi bakteereista kenttäolosuhteissa.

Nykyiset muovipullot on muuten varusmiespalveluksessa ja kasarmilla kertauksissa helpointa saada puhtaiksi huuhtomalla ne kuumimmalla mahdollisella hanavedellä ja jättämällä hetkeksi täyteen sitä, kasarmeilla kun on vesi-infran hygieniasyistä ylikuuma kuuma vesi, niin se tappaa bakteerit pulloista.

Alumiinista pulloa taas ei puolla oikeastaan kuin paino. Alumiini ei ole hyvä elintarvikeastian materiaali, etenkään pinnoittamattomana.
 
Back
Top