Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Viellä kun saatais joku länsimaitten yhteissoppari aikaseks, ettei läpsyä lorahda, eikä edes tipoittain tule rajojen yli... olis putleri ihmeissään, ku hää niitä varas ryssälandiaan tommoset 3 miljoonaa hybridioperatsuuniin ja mitähän niille nyt pitäis tehdä, ku ei ne länteen pääse ja ovatten hyvin vidduuntuneita ryssälandiaan, saattavatten vaikka radikalisoitua :D
Ei se meillekään välttämättä hyvä tilanne olisi, jos 3 miljoonaa julmistunutta radikaalimuslimia pistäisi itärajan takana hurlumheit pystyyn.
 
Nyt on asiallaista keskustelua A-studiossa. Jukka Savolainen ja Mika Aaltola keskustelemassa.

Myös Aaltola sanoo suoraan, että raja on voitava turvata kaikissa oloissa ja tarvittaessa raja on yksiselitteisesti suljettava. Hän myös uskoo Suomen asemalle löytyvän ymmärrystä muualta Euroopasta, eikä maineemme ole mihinkään katoamassa, vaikka raja olisi kiinni.
 
Nyt on asiallaista keskustelua A-studiossa. Jukka Savolainen ja Mika Aaltola keskustelemassa.

Myös Aaltola sanoo suoraan, että raja on voitava turvata kaikissa oloissa ja tarvittaessa raja on yksiselitteisesti suljettava. Hän myös uskoo Suomen asemalle löytyvän ymmärrystä muualta Euroopasta, eikä maineemme ole mihinkään katoamassa, vaikka raja olisi kiinni.
Ihan hyvää settiä....Jospa Suomi ei enää ratsastaisikaan vanhoilla glorioilla "talvisodan ihme, maa joka maksoi velkansa" jne... Vaan keskittyisi kattelemaan tätä hetkeä... Me ei 2000-luvulla olla saatu mitään aikaseks, täysin nöyristelty kaikkia muita... "mitä ne meistä ajattelee, mainehaitta" jne. missään ei olla otettu huomioon omaa kansaa ja sen hyvinvointia.... Jospa nyt saatais historiankirjoihin merkintä tyyliin "Suomi pysäytti hybridioperaation rajoilleen ja muu EU seurasi perässä"... Siinä olis Suomikuvaa taas seuraavaks sadaks vuodeks ;)
 
Kuka oikeasti uskoo, että tuolta saadaan pihalle laki ja ratkaisu joka ratkaisee ongelman eli sen, että mikäli tilanne perkelöityy toden teolla siihen pisteeseen, että meillä sisäinen turvallisuus romahtaa ja taloudellisen kantokyvyn mennessä mukana?
 
Kuka oikeasti uskoo, että tuolta saadaan pihalle laki ja ratkaisu joka ratkaisee ongelman eli sen, että mikäli tilanne perkelöityy toden teolla siihen pisteeseen, että meillä sisäinen turvallisuus romahtaa ja taloudellisen kantokyvyn mennessä mukana?
En minä ainakaan pidä sitä todennäköisimpänä skenaariona. Sinällään jotenkin niin koomista, ettei näin yksinkertaista asiaa ei pystytä ratkaisemaan. Toivottasti yllätyn tässä asiassa positiivisesti.
 
Mä pidän taloudellisia vaikutuksia jopa isompana uhkana kuin välittömiä turvallisuusuhkia, mikäli tuolta alkaa porukkaa tulemaan yli.

Tai sanotaan näin, että väkisinkin jokainen yksittäinen henkilö - oli todellinen turvapaikanhakija, tai siirtolainen, ja tuli minkä rajan yli tahansa - lisää yhteiskunnan taloudellista taakkaa. Tämä on asia, johon julkisessa keskustelussa ei ole paljoa keskitytty; voi olla että se on liian arka asia.

En usko että rajaa saadaan ihan oikeasti tukittua, perustuen ihan matematiikkaan (rajan pituus ja sen tehokkaan valvomisen vaatima henkilöstömäärä), ja jos Venäjä ei suostu ottamaan näitä ihmisiä takaisin niin ei niitä pystytä väkisin rajan yli työntämään. Toki nk. käännytyslailla ja muilla voidaan vähentää Suomen kiinnostavuutta kohdemaana, mutta jos ja kun Venäjä näitä ihmismassoja ohjaa, niin ei siinä välttämättä kysytä että mihin maahan haluatte mennä, vaan porukkaa siirrellän sinne mikä ajaa Venäjän etuja parhaiten.

Näkisin että tehokkainta olisi se, että hakemusten käsittelyä voitaisiin nopeuttaa ja ihmiset olisivat käsittelyn ajan suljetuissa järjestelykeskuksissa aivan perustason palveluilla, ja käännytykset voitaisiin toimeenpanna vaikka valitukset olisivat kesken, ja kielteisen päätöksen saaneet olisivat suljetuissa laitoksissa kunnes lähtisivät. Tällä ei estettäisi välineellistettyä maahantuloa, mutta vähennettäisiin sen kustannuksia. Ja kun todellista rajan sulkemista tuskin pystyisi toteuttamaan, niin maahantuloa ei kuitenkaan pystyttäisi estämään.

Vaikka toki kaikki mahdolliset keinot kannattaa käyttää, mutta rajalta käännyttäminen ei ainakaan yksin ratkaise ongelmaa.
 
Mä pidän taloudellisia vaikutuksia jopa isompana uhkana kuin välittömiä turvallisuusuhkia, mikäli tuolta alkaa porukkaa tulemaan yli.
Tämä on kyllä itsenikin mielestä ehkä se tärkein pointti. Kaikki asiat kuitenkin loppujen lopuksi nojaa siihen, että yhteiskunta pysyy taloudellisesti pystyssä.

En nyt oikeasti edes tiedä kuinka pitkään Suomi voi jatkaa nykyiselläkään velkaantumistasolla. Jos nyt tulee jälleen taloudellinen shokki pakolaisten johdosta, niin kyllä siinä aletaan olemaan talouden romahduksen partaalla.

Nämä jatkuvat poliittiset lakot ei tilannetta ainakaan paranna. Päinvastoin ne jotenkin kuvaavat, että suuri osa suomalaisista ei taloudellista tilannetta oikein ymmärrä. Tämä samantyylinen ymmärryksen puute näyttää vaivaan tässä raja-asiassakin.
 
Rajan yli päässeiden käsittelystä pitäisi vielä päästä yksimielisyyteen. Johonkin aitojen taakse ne pitää kerätä ja tarjolle minimiylöspito tai vaihtoehtoisesti paluulippu kotiin. Oma valinta.
Yksimielisyyttä ei ole tiedossa. Sen kertovat viimeaikaiset sisäministeriön virkaläskin ja kirkollisten johtajien ulostulot. Kohtaamme tulevat kriisit epäyhtenäisinä ja riitaisina ja niin se vaan menee.
 
Yksimielisyyttä ei ole tiedossa. Sen kertovat viimeaikaiset sisäministeriön virkaläskin ja kirkollisten johtajien ulostulot. Kohtaamme tulevat kriisit epäyhtenäisinä ja riitaisina ja niin se vaan menee.

Siinä vaiheessa jos väkeä alkaa tulla rajan yli kymmeniä tai satoja tuhansia niin äänestäjien keskuudesta kohdistuu kuitenkin hyvin suuri paine poliitikkoihin. Todennäköisesti tällä paineella on paljon suurempi merkitys päätöksenteolle kuin sillä, että jonkun virkamiehen mielestä se rikkoo valtiosäännön perustaa jos kaikkia halukkaita ei päästetä maahan.

Toki se on iso ongelma, että kiistanalaisiin mutta tarpeellisiin reformeihin pystytään vasta sitten, kun kriisi on jo päällä.
 
Siinä vaiheessa jos väkeä alkaa tulla rajan yli kymmeniä tai satoja tuhansia niin äänestäjien keskuudesta kohdistuu kuitenkin hyvin suuri paine poliitikkoihin. Todennäköisesti tällä paineella on paljon suurempi merkitys päätöksenteolle kuin sillä, että jonkun virkamiehen mielestä se rikkoo valtiosäännön perustaa jos kaikkia halukkaita ei päästetä maahan.

Toki se on iso ongelma, että kiistanalaisiin mutta tarpeellisiin reformeihin pystytään vasta sitten, kun kriisi on jo päällä.

Mikäli tuo uhkakuva nyt toteutuu, niin siinä ei auta se että Arkadianmäellä istutaan sormi perseessä tekemättä mitään. Taikka paasataan suureen ääneen pyhien sopimusten velvoittavista pykälistä.
 
Kuka oikeasti uskoo, että tuolta saadaan pihalle laki ja ratkaisu joka ratkaisee ongelman eli sen, että mikäli tilanne perkelöityy toden teolla siihen pisteeseen, että meillä sisäinen turvallisuus romahtaa ja taloudellisen kantokyvyn mennessä mukana?

Sanotaanko, että syytä olisi saada aikaan ja pian poikkeuslaki joka antaa mahdollisuuden olla ottamatta vastaan turvapaikkahakemuksia koko itärajan alueella.
Ja maastorajojen yli (valtiorajarikokseen syyllistyneet) tulleilta EI AINAKAAN otetaan vastaan turvapaikkahakemuksia vaan heidät käännytetään saman tien takaisin Venäjälle tai lennätetään kotimaahansa. Ilman sen suurempia omantunnon tuskia.
 
Viimeksi muokattu:
Yksimielisyyttä ei ole tiedossa. Sen kertovat viimeaikaiset sisäministeriön virkaläskin ja kirkollisten johtajien ulostulot. Kohtaamme tulevat kriisit epäyhtenäisinä ja riitaisina ja niin se vaan menee.

Tuo kirkko on nykyään täysin vasemmiston temmellyskenttä. En ole kirkon jäsen , mutta minusta on ikävää, että tuollainen suomalainen instituutio on politikoitu täysin pilalle nykyään.
 
Tuo kirkko on nykyään täysin vasemmiston temmellyskenttä. En ole kirkon jäsen , mutta minusta on ikävää, että tuollainen suomalainen instituutio on politikoitu täysin pilalle nykyään.
Mietin kirkosta eroamista pitkään, syynä jatkuva vasemman laidan politikointi, puuttuminen asioihin, joihin ei mielestäni kirkon olisi pitänyt liittyä mitenkään. Kolmisen vuotta sitten yhtenä päivänä tuli kirje postiin, jossa kerrottiin minun eronneen kirkosta. Olin hieman yllättynyt, mutta en hämmästynyt 🍻
 
Mietin kirkosta eroamista pitkään, syynä jatkuva vasemman laidan politikointi, puuttuminen asioihin, joihin ei mielestäni kirkon olisi pitänyt liittyä mitenkään. Kolmisen vuotta sitten yhtenä päivänä tuli kirje postiin, jossa kerrottiin minun eronneen kirkosta. Olin hieman yllättynyt, mutta en hämmästynyt 🍻
En minäkään kirkkoon enää kuulu, mutta suosittelen alkolukkoa tietolaiteisiin. Nimimerkillä kokemusta on...
 
Mä pidän taloudellisia vaikutuksia jopa isompana uhkana kuin välittömiä turvallisuusuhkia, mikäli tuolta alkaa porukkaa tulemaan yli.

Tai sanotaan näin, että väkisinkin jokainen yksittäinen henkilö - oli todellinen turvapaikanhakija, tai siirtolainen, ja tuli minkä rajan yli tahansa - lisää yhteiskunnan taloudellista taakkaa. Tämä on asia, johon julkisessa keskustelussa ei ole paljoa keskitytty; voi olla että se on liian arka asia.

En usko että rajaa saadaan ihan oikeasti tukittua, perustuen ihan matematiikkaan (rajan pituus ja sen tehokkaan valvomisen vaatima henkilöstömäärä), ja jos Venäjä ei suostu ottamaan näitä ihmisiä takaisin niin ei niitä pystytä väkisin rajan yli työntämään. Toki nk. käännytyslailla ja muilla voidaan vähentää Suomen kiinnostavuutta kohdemaana, mutta jos ja kun Venäjä näitä ihmismassoja ohjaa, niin ei siinä välttämättä kysytä että mihin maahan haluatte mennä, vaan porukkaa siirrellän sinne mikä ajaa Venäjän etuja parhaiten.

Näkisin että tehokkainta olisi se, että hakemusten käsittelyä voitaisiin nopeuttaa ja ihmiset olisivat käsittelyn ajan suljetuissa järjestelykeskuksissa aivan perustason palveluilla, ja käännytykset voitaisiin toimeenpanna vaikka valitukset olisivat kesken, ja kielteisen päätöksen saaneet olisivat suljetuissa laitoksissa kunnes lähtisivät. Tällä ei estettäisi välineellistettyä maahantuloa, mutta vähennettäisiin sen kustannuksia. Ja kun todellista rajan sulkemista tuskin pystyisi toteuttamaan, niin maahantuloa ei kuitenkaan pystyttäisi estämään.

Vaikka toki kaikki mahdolliset keinot kannattaa käyttää, mutta rajalta käännyttäminen ei ainakaan yksin ratkaise ongelmaa.
Jos olen oikein ymmärtänyt, sijoittaminen järjestelykeskuksiin rajatulla oikeudella liikkumiseen. On mahdollista vain lyhytaikaisesti.

Päättäjille soisi ymmärrystä siihen, miten maailma ja intentiot väestösiirtymiin eri muodoissaan toimivat.
 
Tässähän tuota käsitellään... siis järjestelykeskuksia

"Käsittelyn ja rekisteröinnin jälkeen turvapaikanhakijoiden liikkumista ei rajoiteta".

Eli varsinaiseen potentiaaliseen haasteeseen, tässä ei ehkä kovin kummoisia eväitä olisi. Tilanteen muuttamiseen.
 
Back
Top