Venäjän merivoimat-yleisketju

Näinköhän kuvien ulkopuolella lentotukialusta varjostaa valtamerihinaaja, joka hienovaraisesti avustaa sitten, kun nuo vanhat kattilat ja turbiinit antavat jälleen kerran periksi...

Valtamerihinaaja osaston mukana kuuluu normaaliin Venäjän laivaston ohjesääntöön (ja kuului jo NL aikoina). Heillä kun ei ole niin paljon tukikohtia/liittolaisia ympäri maailman meriä kuten esim. jenkeillä, niin eivät halua olla haaveritilanteessa muista riippuvaisia, ja hätätilassa hinaajan tilaaminen kotimaasta kestäisi liian kauan. Neukkutukialusten höyryturbiinit ovat aina olleet epäluotettavia ja Kuznetsov ei ole koskaan käynyt oikeassa peruskorjauksessa, joten konerikkoon kyllä kannattaakin varautua.

Epävirallisten tietojen mukaan Kuznetsovin lennostoon kuuluu 8* Su-33 (joista neljä on päivitetty SVP-24 -pommitusjärjestelmällä), 4* MiG-29K, 2* Ka-52K, 2* Ka-27PS. Konemäärä on siis aika pieni, MiG-29K -koulutus on edelleen kesken eikä operatiivisia lentäjiä varmaan vaan ole enempää nyt saatavissa. Huomiota herättää Ka-31 -tutkakopterin puute, jos lista nyt pitää paikkansa. Koptereita on tietysti taisteluosaston muillakin aluksilla.

Tulee kiinnostamaan ampuuko Velikij myös Granit-ohjuksia maamaaleihin. Tätä ominaisuutta on tiettävästi viime päivinä kokeiltu Oscar-luokan veneistä.
 
Viimeksi muokattu:
Valtamerihinaaja osaston mukana kuuluu normaaliin Venäjän laivaston ohjesääntöön (ja kuului jo NL aikoina). Heillä kun ei ole niin paljon tukikohtia/liittolaisia ympäri maailman meriä kuten esim. jenkeillä, niin eivät halua olla haaveritilanteessa muista riippuvaisia, ja hätätilassa hinaajan tilaaminen kotimaasta kestäisi liian kauan. Neukkutukialusten höyryturbiinit ovat aina olleet epäluotettavia ja Kuznetsov ei ole koskaan käynyt oikeassa peruskorjauksessa, joten konerikkoon kyllä kannattaakin varautua.

Epävirallisten tietojen mukaan Kuznetsovin lennostoon kuuluu 8* Su-33 (joista neljä on päivitetty SVP-24 -pommitusjärjestelmällä), 4* MiG-29K, 2* Ka-52K, 2* Ka-27PS. Konemäärä on siis aika pieni, MiG-29K -koulutus on edelleen kesken eikä operatiivisia lentäjiä varmaan vaan ole enempää nyt saatavissa. Huomiota herättää Ka-31 -tutkakopterin puute, jos lista nyt pitää paikkansa. Koptereita on tietysti taisteluosaston muillakin aluksilla.

Tulee kiinnostamaan ampuuko Velikij myös Granit-ohjuksia maamaaleihin. Tätä ominaisuutta on tiettävästi viime päivinä kokeiltu Oscar-luokan veneistä.
Meinaatko että Syyriaan ammuttu Graniteja?
 
Venäjän lentotukialus Englannin kanaalissa – tarkkailijat jännittävät kestääkö ehjänä Syyriaan asti
Venäläinen lentotukialusosasto on matkalla Pohjoiselta Jäämereltä Välimerelle. Laivat saattavat osallistua Syyrian sotaan, mutta ne eivät sitä ratkaise.
13-3-9244556.jpg

Brittilaivasto seuraa venäläistä tukialusta ja risteilijää Pohjanmerellä.Britannian puolustusministeriö / EPA
Venäjän ainoa lentotukialus Kuznetsov, ohjusristeilijä Pjotr Veliki (Pietari Suuri) ja kuusi muuta venäläistä sotalaivaa ovat siirtyneet Pohjanmereltä Englannin kanaaliin matkallaan Välimerelle. Tukialusosastoa seuraa kaksi Britannian laivaston sotalaivaa.

Venäläiseen osastoon kuuluu lentotukialuksen ja risteilijän lisäksi kaksi hävittäjää ja erilaisia tukialuksia. Useimmat laivat ovat Murmanskin lähelle sijoitetusta Venäjän Pohjoisesta laivastosta.

Atlantilla osastoon liittynee kaksi venäläistä pienempää sotalaivaa, korvettia, jotka ovat lähteneet sitä vastaan Välimereltä. Osaston reitillä liikkuu mahdollisesti myös Venäjän sukellusveneitä.

Hyväkäytöksistä pullistelua
Suuren venäläisen sotalaivaosaston tulo brittien kotiovelle, Englannin kanaaliin, on herättänyt paljon kiinnostusta. Jo arvovallan vuoksi brittilaivaston on näytettävä olevansa paikalla. Venäläisiä varjostaa muun muassa brittilaivaston uudenaikaisin hävittäjäalus HMS Duncan.

– Venäläiset testaavat järjestelmällisesti reaktiotamme, mahdollisia heikkouksiamme. Meidän on vastattava sopivilla toimilla, kommentoi Britannian puolustusministeri Michael Fallon venäläisten laivasto-operaatiota uutistoimistoille.

Britannian laivaston tiedottajan mukaan venäläinen laivasto-osasto käyttäytyy hyvin ja merenkulkusääntöjen mukaisesti, mutta sen koko on poikkeava.

– Jos halutaan vain suojata tukialusta, sen mukaan pannaan hävittäjä ja fregatti. Jos halutaan näyttää vähän lihaksia, tehdään niin kuin he nyt tekevät, sanoi tiedottaja uutistoimisto AFP:lle.

Guardianin haastattelema tutkija Igor Sutjagin sanoo, että kyseessä on voiman näyttö.

– Ei siellä aloiteta kolmatta maailmansotaa. Tämä laivasto-osasto pystyy käymään kovatahtista sotaa korkeintaan 50 minuuttia. Sitten siltä loppuu tulivoima, sanoo Sutjagin, joka työskentelee Lontoossa.

Venäjällä toimiva sotilasasiantuntija Pavel Felgenhauer pitää hänkin laivasto-operaatiota voimannäyttönä, mutta on huolestuneempi kuin Sutjagin.

– Venäjä näyttää, että se on tosissaan. Se nostaa jännitystä. Tämä on vaarallista peliä, saman tyyppistä kuin kylmän sodan aikaan 70- ja 80-luvuilla, sanoi Felgenhauer Norjan TV2:lle.

Tukikohtia laajennetaan
Venäjällä on jo nyt Syyrian edustalla sotalaivoja. Tukialusosaston tuomisen takana voi olla halu näyttää, että Venäjän sotilaallinen läsnäolo Lähi-idässä on pysyvää laatua.

Venäjä on tässä kuussa päättänyt tehdä Syyriassa Latakian lähellä olevasta Hmeimimin lentotukikohdasta pysyvän. Juuri sieltä Venäjän lento-osasto tekee pommituslentoja muun muassa Aleppoon. Myös Tartusin laivastotukikohtaa on päätetty laajentaa.

Välimerelle matkaavalla tukialusosastolla ei ole kykyä lisätä merkittävästi ilmaiskuja Syyriaan.

Sen sijaan se lisää tuntuvasti Venäjän kykyä estää halutessaan länsimaiden sotilaskoneiden lentoja alueella. Esimerkiksi ristelijä Pietari Suurella on hyvin vahva ilmatorjunta-aseistus. Niinpä esimerkiksi amerikkalaisten esittämää lentokieltoaluetta on hankala perustaa Syyriaan ilman Venäjän suostumusta.

Venäjän lentotukialusosasto viipyy sikäläisten tiedotusvälineiden mukaan Välimerellä alkutalveen asti. Sen jälkeen Kuznetsov palaa telakalle Severodvinskiin peruskorjattavaksi ja modernisoitavaksi.

Lähteet: AFP, AP
 
...Venäjä on tässä kuussa päättänyt tehdä Syyriassa Latakian lähellä olevasta Hmeimimin lentotukikohdasta pysyvän.....

....Venäjän lentotukialusosasto viipyy sikäläisten tiedotusvälineiden mukaan Välimerellä alkutalveen asti.

Ahhh, ihanan kallista!!! Tällä laajenemisella Syyriaan Venäjä saa kyllä tuhlattua nopeaan tahtiin sotilasbudjettiaan! Meidän kannalta itsekkäästi ajatellen tämä on (lyhyellä tähtäimellä) oikein hyvä asia, jääpähän vähemmän ruplia käytettäväksi meidän suuntaan. Pitkällä tähtäimellä tämä Syyrian seikkailu voi olla viimeinen naula nyky-Venäjän arkkuun. Vertailu Afganistanin sotaan tulee väistämättä mieleen.

Sen sijaan se lisää tuntuvasti Venäjän kykyä estää halutessaan länsimaiden sotilaskoneiden lentoja alueella. Esimerkiksi ristelijä Pietari Suurella on hyvin vahva ilmatorjunta-aseistus. Niinpä esimerkiksi amerikkalaisten esittämää lentokieltoaluetta on hankala perustaa Syyriaan ilman Venäjän suostumusta.
Tässä ilmeisesti on koko laivasto-osaston syy. Pietari Suuri tosiaan vahvistaa ilmatorjuntapeittoa alueella ja ulottaa ilmatorjunnan aika pitkälle avomerelle.
 
Toki armadan liikuttelu maailman merillä maksaa ja paljon mutta se myös promoaa Venäjän asevoimia.
Banaanitasavalloissa sekä muuallakin ei NATO fanaattisissa maissa herää kiinostus itärautaan. Ja se taas tuo Venäjälle asekauppaa.
 
Hieno kokemus varmasti kaikille merimiehille kohdata venäläinen armada kenties ensimmäistä ja viimeistä kertaa.
 
Mahtaako paskatankki tyhjennettävän jossakin satamassa tankkiautoon vai helpomman kautta Välimereen? Paljon paskaa kertyy tuhansista miehistä.
Veikkaan välimerellistä suodatuslaitteistoa hyvin suurella todennäköisyydellä. Lisäksi miehistön käymälät ovat varsin huonossa kunnossa ja niitä on vähän (25kpl 2000:lle), jos tuohon juttuun on uskominen:
https://warisboring.com/your-aircraft-carrier-is-a-piece-of-crap-f3f52d299588#.1kgk62ow5
Her pipes are bad. “When it’s this cold, water freezes everywhere including pipes which may cause a rupture,” English Russia reported. “To prevent this, they just don’t supply almost 60 percent of the cabins with water (neither in winter nor in summer). The situation with latrines is just as bad. The ship has over 50 latrines but half of them are closed.”
Almost 2,000 men. Twenty-five latrines. Do the math. Training and morale are so poor that in 2009 Admiral Kuznetsov sailors apparently botched an at-sea refueling, spilling hundreds of tons of fuel into the Irish Sea, pictured at left.
 
Voisi hyvällä syyllä luulla että se käy höyrykoneella ja polttoaine hiili.
Piti juuri kysyä, että minkä voimalla tuo oikein kulkee? Ydinvoimasta ei pitäsi tuollaista savua tulla vaikka olisi melkein kolmenkymmenen vuoden pölyt piipussa.
 
Heh, Gazeta meni poistamaan kuvan, jossa se esitteli yhdysvaltalaisia & ranskalaisia laivoja osoituksena Venäjän merimahdista. Onneksi Venäjän "ulkoministeri" ehti pelastamaan tilanteen kuvakaappauksella alkuperäisestä twiitistä.

Muutama vuosi sitten jenkeille kävi samoin: Demokraattinen puolue esitti "Tribute to Veterans" -videon jossa esiteltiin näyttävästi neukkulaivaston aluksia...videon tehneen mainostoimiston selitys taisi olla että ne olivat näyttäneet hienommilta kuin jenkkien omat sotalaivat.
 
Back
Top