Venäjän merivoimat-yleisketju

The MiG accident was initially attributed to unspecified technical malfunctions. But it emerged later that the MiG-29K was lost after it exhausted all its fuel while awaiting clearance to land on the carrier Admiral Kuznetsov. The permission was never issued because the carrier’s crew had not managed to repair the Svetlana-2M arresting equipment in time, after one of its four wires broke. The MiG could have been saved, if the carrier's commander had instructed the pilot to divert to an airbase in Syria or Cyprus. But he hesitated to approve such an alternative, in the hope that the ship's arrestor gear would be repaired quickly.

The Su-33 loss followed the failure of an arrestor wire on landing.
http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-12-05/russias-carrier-operations-start-mishaps
 
Foorumin tietäjille kysymys. Kumpi on kokonaisuudessaan tulivoimaisempi tukialus Admiral Kuznetsov vai kiinalaisten Liaoning?
Kiinalaisten vanha neukku mutta kiinalaisten täysin uudelleen rakentama. Ilmeisesti vasta harjoittelevat operatiivista toimintaa sillä.
 
Foorumin tietäjille kysymys. Kumpi on kokonaisuudessaan tulivoimaisempi tukialus Admiral Kuznetsov vai kiinalaisten Liaoning?
Kiinalaisten vanha neukku mutta kiinalaisten täysin uudelleen rakentama. Ilmeisesti vasta harjoittelevat operatiivista toimintaa sillä.

Kuznetzov aluksena koska Liaoning on varustettu vain ilmatorjunnalla muuta kiinalaisilla voi hyvinkin olla tehokkaampi laivueellinen koneita kyydissä ja se on tärkein tietenkin.
 
Kuznetsovilla on paljon enemmän aseistusta, siinähän on mm. sutoraketteja, Granit-ohjuksia, paljon enemmän it-ohjuksia, sonarit...eri asia sitten kuinka paljon tästä on tukialukselle käyttökelpoista tai edes toiminnassa. Veikkaan etteivät Granitit ole enää ampumakunnossa ja ne tiettävästi tullaan poistamaan modernisoinnissa jotta hangaaria saadaan isommaksi. Toisaalta, Liaoningissa on modernimmat tutkat, jotkut väittävät ettei Kuznetsovin Mars Passat-tutka toimi ollenkaan. Liaoningissa on paitsi sama Fregat (Top Plate) valvontatutka kuin Kuznetsovissa, myös sama AESA-tutkajärjestelmä kuin uusimmissa kiinalaisissa ilmatorjuntahävittäjissä. Liaoningin koneisto on myös, jos ei uudempaa mallia niin ainakin paljon vähemmän käytetty.

Lennoston osalta venäläisillä lienee paremmat koneet. J-15:stä ei paljoa tiedetä mutta luultavasti se on varustukseltaan aika lähellä J-11B:tä eli kiinalaistettua perus-Flankeria. Su-33:n kanssa luultavasti aika tasoissa, joiltain osin uudenaikaisempi (ohjaamo, ohjusvaroitinjärjestelmät yms). MiG-29K on sen sijaan kaikin puolin edellisiä modernimpi ja parempi rynnäkkökoneena ja voi toimia myös ilmatankkauskoneena, mikä kiinalaisilta puuttuu kokonaan. J-15:ttä ei olla nähty nousemassa kovin raskaissa lasteissa joten pommitustehtävissä sen kyky on arvoitus. Kiinalaisilla on ollut ongelmia saada riittävän tehokkaita moottoreita aikaan, joten kuinka raskaissa lasteissa J-15 sitten pystyy nousemaan?

Koptereissa venäläisten etu on kompakti tehopakkaus Ka-27 joka vie todella vähän tilaa. Kiinalaisten peruskopteri Z-18 perustuu vanhaan Super Freloniin. Kiinalaiskopterin AEW-versio on varmasti modernimpi kuin tämänhetkinen venäläisten AEW-kopteri Ka-31, mutta muuten venäläiskopteri on parempi kuin vanhahtava ja ahtaissa oloissa kömpelö Z-18, etenkin jos modernisoitu Ka-27M on käytössä. Venäläisillä on käytössä myös halpa tukialusharjoituskone Su-25UTG.
 
Kuznetsovilla on paljon enemmän aseistusta, siinähän on mm. sutoraketteja, Granit-ohjuksia, paljon enemmän it-ohjuksia, sonarit...eri asia sitten kuinka paljon tästä on tukialukselle käyttökelpoista tai edes toiminnassa. Veikkaan etteivät Granitit ole enää ampumakunnossa ja ne tiettävästi tullaan poistamaan modernisoinnissa jotta hangaaria saadaan isommaksi. Toisaalta, Liaoningissa on modernimmat tutkat, jotkut väittävät ettei Kuznetsovin Mars Passat-tutka toimi ollenkaan. Liaoningissa on paitsi sama Fregat (Top Plate) valvontatutka kuin Kuznetsovissa, myös sama AESA-tutkajärjestelmä kuin uusimmissa kiinalaisissa ilmatorjuntahävittäjissä. Liaoningin koneisto on myös, jos ei uudempaa mallia niin ainakin paljon vähemmän käytetty.

Lennoston osalta venäläisillä lienee paremmat koneet. J-15:stä ei paljoa tiedetä mutta luultavasti se on varustukseltaan aika lähellä J-11B:tä eli kiinalaistettua perus-Flankeria. Su-33:n kanssa luultavasti aika tasoissa, joiltain osin uudenaikaisempi (ohjaamo, ohjusvaroitinjärjestelmät yms). MiG-29K on sen sijaan kaikin puolin edellisiä modernimpi ja parempi rynnäkkökoneena ja voi toimia myös ilmatankkauskoneena, mikä kiinalaisilta puuttuu kokonaan. J-15:ttä ei olla nähty nousemassa kovin raskaissa lasteissa joten pommitustehtävissä sen kyky on arvoitus. Kiinalaisilla on ollut ongelmia saada riittävän tehokkaita moottoreita aikaan, joten kuinka raskaissa lasteissa J-15 sitten pystyy nousemaan?

Koptereissa venäläisten etu on kompakti tehopakkaus Ka-27 joka vie todella vähän tilaa. Kiinalaisten peruskopteri Z-18 perustuu vanhaan Super Freloniin. Kiinalaiskopterin AEW-versio on varmasti modernimpi kuin tämänhetkinen venäläisten AEW-kopteri Ka-31, mutta muuten venäläiskopteri on parempi kuin vanhahtava ja ahtaissa oloissa kömpelö Z-18, etenkin jos modernisoitu Ka-27M on käytössä. Venäläisillä on käytössä myös halpa tukialusharjoituskone Su-25UTG.
Kiitos tuhannesti!
 
Kuznetsovilla on paljon enemmän aseistusta, siinähän on mm. sutoraketteja, Granit-ohjuksia, paljon enemmän it-ohjuksia, sonarit...eri asia sitten kuinka paljon tästä on tukialukselle käyttökelpoista tai edes toiminnassa. Veikkaan etteivät Granitit ole enää ampumakunnossa ja ne tiettävästi tullaan poistamaan modernisoinnissa jotta hangaaria saadaan isommaksi. Toisaalta, Liaoningissa on modernimmat tutkat, jotkut väittävät ettei Kuznetsovin Mars Passat-tutka toimi ollenkaan. Liaoningissa on paitsi sama Fregat (Top Plate) valvontatutka kuin Kuznetsovissa, myös sama AESA-tutkajärjestelmä kuin uusimmissa kiinalaisissa ilmatorjuntahävittäjissä. Liaoningin koneisto on myös, jos ei uudempaa mallia niin ainakin paljon vähemmän käytetty.

Lennoston osalta venäläisillä lienee paremmat koneet. J-15:stä ei paljoa tiedetä mutta luultavasti se on varustukseltaan aika lähellä J-11B:tä eli kiinalaistettua perus-Flankeria. Su-33:n kanssa luultavasti aika tasoissa, joiltain osin uudenaikaisempi (ohjaamo, ohjusvaroitinjärjestelmät yms). MiG-29K on sen sijaan kaikin puolin edellisiä modernimpi ja parempi rynnäkkökoneena ja voi toimia myös ilmatankkauskoneena, mikä kiinalaisilta puuttuu kokonaan. J-15:ttä ei olla nähty nousemassa kovin raskaissa lasteissa joten pommitustehtävissä sen kyky on arvoitus. Kiinalaisilla on ollut ongelmia saada riittävän tehokkaita moottoreita aikaan, joten kuinka raskaissa lasteissa J-15 sitten pystyy nousemaan?

Koptereissa venäläisten etu on kompakti tehopakkaus Ka-27 joka vie todella vähän tilaa. Kiinalaisten peruskopteri Z-18 perustuu vanhaan Super Freloniin. Kiinalaiskopterin AEW-versio on varmasti modernimpi kuin tämänhetkinen venäläisten AEW-kopteri Ka-31, mutta muuten venäläiskopteri on parempi kuin vanhahtava ja ahtaissa oloissa kömpelö Z-18, etenkin jos modernisoitu Ka-27M on käytössä. Venäläisillä on käytössä myös halpa tukialusharjoituskone Su-25UTG.


Siltä tosiaan näyttää, propsit venäläisille ja risut kiinalaisille, luulisi Kiinan pystyvän parempaan uusien koneidensa kanssa.
Tuosta uusimmasta J-15A versiosta en löytänyt vielä mitään.
 
Kiinalaisten tukialusta ei ole tarvinnut hinailla ja lentokoneetkin ovat pysyneet ilmassa.
 
Kiinalaisten tukialusta ei ole tarvinnut hinailla ja lentokoneetkin ovat pysyneet ilmassa.

On niilläkin tullut koneita alas, ongelmia täynnä tuo J-15 projekti kun perehdyin.
Itse alus on varmasti paremmassa kunnossa, se on rakennettu kuitenkin alusta asti uudestaan ja muutenkin tarkoitus on harjoitella isompia projekteja varten.
 
On niilläkin tullut koneita alas, ongelmia täynnä tuo J-15 projekti kun perehdyin.
Itse alus on varmasti paremmassa kunnossa, se on rakennettu kuitenkin alusta asti uudestaan ja muutenkin tarkoitus on harjoitella isompia projekteja varten.

Jeps. Liaoning kun ei ole varsinaisesti tarkoitettu taistelukäyttöön heti, vaan perustarkoitus on tukialusoperaatioiden opettelu. Ja se vie aikaa ja tupakkia, ainoa maa joka sen hallitsee perusteellisesti on USA WWII perinteiden mukaisesti. Nuo hommat kuulemma vaativat aikamoisen "instututional memory"-jutun toimiakseen viimesen päälle.
 
Jeps. Liaoning kun ei ole varsinaisesti tarkoitettu taistelukäyttöön heti, vaan perustarkoitus on tukialusoperaatioiden opettelu. Ja se vie aikaa ja tupakkia, ainoa maa joka sen hallitsee perusteellisesti on USA WWII perinteiden mukaisesti. Nuo hommat kuulemma vaativat aikamoisen "instututional memory"-jutun toimiakseen viimesen päälle.
Eiköhän nyt ainakin Ranska hallitse aika hyvin nuo operaatiot. Samaten Britit, vaikka nyt muutamaan vuoteen tukialusta ei ole ollut käytössä. Pian taas on ja upea sellainen.
 
Eiköhän nyt ainakin Ranska hallitse aika hyvin nuo operaatiot. Samaten Britit, vaikka nyt muutamaan vuoteen tukialusta ei ole ollut käytössä. Pian taas on ja upea sellainen.

Kukaan ei sitä kokonaisuutta hallitse kuin Yhdysvallat, he ovat loivat kokonaisuuden jolla hallitsevat maailman meriä suvereenisti silloin kun menivät Japanista ohi, haastajia ei ole.
 
Eiköhän nyt ainakin Ranska hallitse aika hyvin nuo operaatiot. Samaten Britit, vaikka nyt muutamaan vuoteen tukialusta ei ole ollut käytössä. Pian taas on ja upea sellainen.

Ranskalla on asiat itse asiassa paremmin kuin Briteillä. Ranskalaiset ovat operoineet katapulttivarustettuja tukialuksia vuosikymmeniä. Brittien kokemus Ark Royalin jälkeen on ollut VTOL/STOL-koneiden tukialuksissa, joita jenkit eivät kutsuisi edes tukialukseksikaan vaan "helikopteritukialuksiksi" lyhenteillä LHA (amphibious assault ship) jne.
 
Kukaan ei sitä kokonaisuutta hallitse kuin Yhdysvallat, he ovat loivat kokonaisuuden jolla hallitsevat maailman meriä suvereenisti silloin kun menivät Japanista ohi, haastajia ei ole.
Tietenkin USA on suvereeni ykkönen ilman haastajaa seuraaviin vuosikymmeniin. Tästä huolimatta Ranska hallitsee varmasti sen täydellisesti mikä heidän tarpeensa ikinä onkin.
 
Tietenkin USA on suvereeni ykkönen ilman haastajaa seuraaviin vuosikymmeniin. Tästä huolimatta Ranska hallitsee varmasti sen täydellisesti mikä heidän tarpeensa ikinä onkin.

Epäilen silti että ranskalainenkin tukialus-osasto on valovuosia jäljessä yhdysvaltalaisesta tilannekuvaltaan, kyvyiltään ja päivittäisiltä toiminnoiltaan, jo pelkkä logistiikka on eri planeetalta.
 
Back
Top