Venäjän merivoimat-yleisketju

Kiinalla on jo yksi samanlainen joten toinen aihio voisi kelvatakin.

Kutznetsov on laskettu vesille 1985, 34 vuotta sitten. Kiinalla on kyky rakentaa uusia tukialuksia joista on vaikea uskoa että ne olisivat Kutznetsovia huonompia, onhan Kiinan telakkateollisuus paljon korkeampiluokkainen kuin Venäjän.
 
Kutznetsov on laskettu vesille 1985, 34 vuotta sitten. Kiinalla on kyky rakentaa uusia tukialuksia joista on vaikea uskoa että ne olisivat Kutznetsovia huonompia, onhan Kiinan telakkateollisuus paljon korkeampiluokkainen kuin Venäjän.

On varmaan paljon helpompi tehdä suoraan uusi kuin riisua ja varustella uusiksi vanha raato.
 
Kutznetsov on laskettu vesille 1985, 34 vuotta sitten. Kiinalla on kyky rakentaa uusia tukialuksia joista on vaikea uskoa että ne olisivat Kutznetsovia huonompia, onhan Kiinan telakkateollisuus paljon korkeampiluokkainen kuin Venäjän.

Eivätköhän 001 ja 001A anna Kiinalle kaiken sen datan, mitä "heavy aircraft carrying cruiserista" on opittavissa tukialustoimintaan. Suunnitelmathan ovat joka tapauksessa paljon kunnianhimoisemmat elektromagneettisine katapultteineen ja yli 80 000 tonnin uppoumineen 002:ssa ja siitä eteenpäin.
 
Mitrofan Moskalenkolla ollut tulipalo Severomorskissa:


Ivan Rogov-luokan maihinnousualus on Wikipedian mukaan ollut reservissä vuodesta 2002, joskin Mistral-sekoilun jälkeen nämä oli ilmeisesti päätetty aktivoida. Ehkä siellä vain käynnisteltiin koneita?
 
Mitrofan Moskalenkolla ollut tulipalo Severomorskissa:


Ivan Rogov-luokan maihinnousualus on Wikipedian mukaan ollut reservissä vuodesta 2002, joskin Mistral-sekoilun jälkeen nämä oli ilmeisesti päätetty aktivoida. Ehkä siellä vain käynnisteltiin koneita?
Se härveli ei taida enää liikkua omalla voimalla mihinkään.
 
Se härveli ei taida enää liikkua omalla voimalla mihinkään.
Aina voimaan mennä Waterworld elokuvan tyyliin. Maihinnousualuksessa pitäisi olla paljon ukkoa joten reikää kylkeen airoja varten ja ei kun soutamaan.
Jos se liikkuu öljytankkeri, niin kyllä monta kertaa pienempi maihinnousualus myös.
 
Ilmeisesti tuo tulipalo on syttynyt romuttamisen tai sen valmistelun yhteydessä, sillä 8. toukokuuta on päivätty uutinen jonka mukaan laiva on myyty romuksi. Uudelleenaktivointia harkittiin Mistral-revohkan jälkeen, muttei koskaan toteutettu vaan päätettiin tehdä lisää 1171-tyypin aluksia. Rogovit eivät vissiin olleet kovin onnistunut alustyyppi sillä palvelusurat jäivät lyhyiksi.

Isot tuhoisat tulipalot ovat neuvostovalmisteisilla sotalaivoilla olleet aika yleisiä. Vissiin siellä joko johdotuksessa tai eristeissä käytetään helposti palavia materiaaleja. Lännessä Falklandin sota oli herätys laivastoille, että elektroniikka-ajan alukset palavat liian herkästi.
 
Ilmeisesti tuo tulipalo on syttynyt romuttamisen tai sen valmistelun yhteydessä, sillä 8. toukokuuta on päivätty uutinen jonka mukaan laiva on myyty romuksi. Uudelleenaktivointia harkittiin Mistral-revohkan jälkeen, muttei koskaan toteutettu vaan päätettiin tehdä lisää 1171-tyypin aluksia. Rogovit eivät vissiin olleet kovin onnistunut alustyyppi sillä palvelusurat jäivät lyhyiksi.

Isot tuhoisat tulipalot ovat neuvostovalmisteisilla sotalaivoilla olleet aika yleisiä. Vissiin siellä joko johdotuksessa tai eristeissä käytetään helposti palavia materiaaleja. Lännessä Falklandin sota oli herätys laivastoille, että elektroniikka-ajan alukset palavat liian herkästi.

Proceedingsissa oli joskus muinoin juttua Slava-luokan risteilijästä joka 80-luvun lopulla kävi jenkkilässä ystävyysvierailulla tms. Sikäläiset merisoturit ihmettelivät miehistötilojen puupanelointeja yms. paloherkkiä ratkaisuja joita näytti olevan vähän joka puolella alusta. Suunnittelufilosofia näyttää olleen Neukkulassa vähän erilainen kuin lännessä? Nuokin ovat toisaalta Falklandia edeltävän
ajan suunnittelua siinä kuin Ivan Rogovkin.
 
Sarjassamme erikoisemman näköisiä aluksia, rakenteilla oleva napatutkimusalus, tai oikeammin itseliikkuva tukikohta, Severnii Poljus, eli 'pohjoisnapa':

c751a390ac9295853b04d199f361f99e_L.jpg


usc_110420193.jpg


NL:llä ja Venäjällä on ollut useita kymmeniä tutkimusasemia pohjoisella napajäällä, jotka ovat ajelehtineet siellä jään päällä joskus useamman vuodenkin kerrallaan ja huollettu ilmateitse ja voimakkailla jäänmurtajilla. Viime vuosina nämä ovat olleet jään sulamisen vuoksi vaikeuksissa, napajää on ohentunut ja kutistunut, sopivia tasaisia jäälauttoja ei tahdo enää löytyä ja joitain asemia on jouduttu evakuoimaan ennenaikaisesti. Ratkaisu on tämä ihmeellinen mollukka, jonka jäänmurtaja tuuppaa jään laitaan (tai ajaa sinne itse) ja sitten ajelehtii ahtojään mukana itsekseen. Tavallaan kyseessä on moderni versio Nansenin vanhasta Framista. Valmis sen pitäisi olla ensi vuonna.
Statsit: pituus 83 metriä, leveys 22.5 metriä, uppouma 10390 tonnia, nopeus 10 solmua.
 
Onko tuo pohja tehty niin että siihen voi sukellusveneellä telakoitua?

Mitä pikaisesti etsin, niin tuon tarkoitus on liikkua vapaasti jäiden/merivirtojen mukana. Erikoisvahvistettu kestämään ahtojäissä, joten tuossa tuskin on isompia pohjaluukkuja ja piilolokeroita sukellusveneitä varten. Isommat näytteenottotoiminnot tehdään jäälle aluksen läheisyyteen perustettavalta leiriltä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Mutta valtavat nosturitkin on joten muuten pystyy huoltamaan ihan mitä halutaan ja rakentamaan tukikohtia jäälle.
 
Jokohan nyt..?

Helikopteri -tukialusta yritetään taas...

KUBINKA / Moscow Region /, June 26. / Tass /. Russia plans to build two universal amphibious assault ships (UDC), capable of carrying 15-20 helicopters each, as part of the state armament program (LG) until 2027. Their technical design will begin in 2020, and the construction of the lead ship will start in 2021, a source in the defense industry complex on the sidelines of the 2019 international military-technical forum told Tass on Wednesday.

"In the coming months, but no later than the end of the year, the Ministry of Defense will complete the formation of a tactical-technical assignment (TTZ) for the UDC and send it to the United Shipbuilding Corporation. Two UDC are included in GPV-2027, the preliminary design has been prepared, the technical design will begin in 2020, construction head ship - in 2021, "said the agency interlocutor, adding that the lead performers have not yet been determined.
 
Sarjassamme erikoisemman näköisiä aluksia, rakenteilla oleva napatutkimusalus, tai oikeammin itseliikkuva tukikohta, Severnii Poljus, eli 'pohjoisnapa':

c751a390ac9295853b04d199f361f99e_L.jpg


usc_110420193.jpg


NL:llä ja Venäjällä on ollut useita kymmeniä tutkimusasemia pohjoisella napajäällä, jotka ovat ajelehtineet siellä jään päällä joskus useamman vuodenkin kerrallaan ja huollettu ilmateitse ja voimakkailla jäänmurtajilla. Viime vuosina nämä ovat olleet jään sulamisen vuoksi vaikeuksissa, napajää on ohentunut ja kutistunut, sopivia tasaisia jäälauttoja ei tahdo enää löytyä ja joitain asemia on jouduttu evakuoimaan ennenaikaisesti. Ratkaisu on tämä ihmeellinen mollukka, jonka jäänmurtaja tuuppaa jään laitaan (tai ajaa sinne itse) ja sitten ajelehtii ahtojään mukana itsekseen. Tavallaan kyseessä on moderni versio Nansenin vanhasta Framista. Valmis sen pitäisi olla ensi vuonna.
Statsit: pituus 83 metriä, leveys 22.5 metriä, uppouma 10390 tonnia, nopeus 10 solmua.

X-keula. Mielenkiintoista.

Norskeilta hieno keksintö joka leviää.
 
Back
Top