#vihapuhe

Hyvät ihmiset (fasismi = paha)

Fasismi – ikävä, ikävä aate! Natsit – pahoja ja väärässä!
Nuo asiat on selkeästi todettava, mahdollisimman moneen kertaan, koska jos ei niin tee, on fasisti, MIKÄ EI OLE HYVÄ ASIA.

Siihen nähden, että tietyissä maissa Facebook tarjoaa käyttäjälle 71 vaihtoehtoa, joista valita sukupuoli-identiteettinsä, on liikuttavaa, että Suomessa on vain kolmenlaisia ihmisiä; hyviä, huonoja ja tolkun ihmisiä.

Huonot ihmiset ovat fasisteja (fasismi on vaarallinen, tuomittava liike!).

Tolkun ihmiset ovat yksinäisiä maalaisia, jotka kuolevat pian.

Hyviä ihmisiä olemme me Helsingissä asuvat, jotka rakastuimme 17-vuotiaana ensimmäiseen ajatukseemme, jolle vihdoinkin on tullut käyttöä, sillä fasismi on tuomittava.

Huonot ihmiset ovat tyhmiä, luottavat valemediaan, pakenevat rumuuttaan poliittisiin eleisiin, pizzakansaksi niitä voisi kutsua, ellei Helsingissä olisi keksitty, että pizza onkin hyvien ihmisten eli helsinkiläisjumalten nektaria.

Tolkun ihmiset istuvat yksin tuvissaan ja imeskelevät hampaattomina eineslaatikon foliovuokaa kuolemaa odottaessaan.

Me hyvät ihmiset olemme ihmisyyden eliittiä. Meidän haaveista kasvaa parempi maailma, meidän harhoista kauniimpi koti Katajanokalle.

Huonot ihmiset valehtelevat itselleen ja muille. He levittävät valetotuuksia, mediakin on niiden hallussa ja uskoo niiden valheet.

Tolkun ihmiset kuolevat tylsyyteensä ämpärimainoksia etsiessään.

Hyvät ihmiset jättävät joskus mainitsematta joitakin asioita hyvää hyvyyttään käytettyään muita hyväkseen. Se on heille sallittava, koska hyville ihmisille on eri säännöt. Onkin varoittava merkki siitä, että elämme yhä fasistisemmassa natsivaltiossa, kun hyvien ihmisten valehtelua kutsutaan valehteluksi eikä yritykseksi tehdä hengenvaarallisesta Töölön sota-alueesta parempaa paikkaa orvoille.

Huonoilla ihmisillä ei ole ymmärrystä historiasta, ei kokemusta maailmasta ahtaiden rajojensa ulkopuolella.

Tolkun ihmiset jaarittelevat itsensä kuolleiksi yhdentekevistä asioista.

Hyvillä ihmisillä on tieto, taito, kokemus, historia, näkemys, totuus. Niin kuin Riku Rantalalla, jolla on maailmasta kaiken nähneiden afrikkalaismiehen, aasialaisnaisen ja eurooppalaismuunsukupuolisen kokemukset. Siksi Rantalaa kannattaa kuunnella, kun hän Ylen sivuilla kertoo, että ”Itse entisenä ammattisotilaanakin olen joskus vähän huolissani siitä, miten kevyesti jotkut tuntuvat suhtautuvan tähän sotaan, sankaruuteen ja sen tyyppisiin asioihin”.

Rantala on käynyt puoli vuotta kadettikoulua, joten entisenä ammattisotilaana hän tietää, mistä puhuu, ja jos joku on sitä mieltä, että lopetas nyt rasittava populisti tuo itsesi loputon glorifiointi, ollaan tiellä kohti fasismia, joka on ikävä, ikävä aate.

Kirjoittaja on kirjailija ja käsikirjoittaja.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005490179.html?ref=rss
 
Hoo, jos minä olen musta! – Tiernapoikien murjaani on osa alentavaa blackface-perinnettä
https://yle.fi/uutiset/3-9981348?origin=rss


Ehkä tämä sopii tänne. Rasismiahan se tämäkin on.

Täytyy yrittää unohtaa lukutaito ja alkaa täyspäiväiseksi metsäläiseksi, sen verran absurdiksi meno yltyy.

Kovin "yllättävää". Jälleen rinnastetaan joku ihan toisen ja vieläpä vahvan siirtomaataustan omaavan maan ihan toinen perinne tähän suomalaiseen, jossa omasta mielestäni tämä "Murjaanien Kuningas" on esitetty ihan suhteellisen positiivisena, jalona hahmona. Ei taivu mielellään eikä heti styränki Herodeksen (joka kuitenkin lienee nimenomaan tarinan pahis!) vasalliksi, mutta joutuu kuitenkin luovuttamaan ylivoiman edessä. Itse en KOSKAAN ole pitänyt, pikkulapsena tai isompana, Tiernapoikien murjaanien kuningasta minään "pellehahmona". Onko KUKAAN pitänyt?

Herodes: "Kuningas Herodes olen minä."
Murjaanien kuningas: "Jaa, minä tykkään, ettet sinä ole mikään kuningas, vaan yksi styranki."
Herodes: "Jaa, minä tykkään, etten minä ole mikään styranki, vaan kuningas Herodes, joka kannan minun kultaista kruunuani minun esi-isieni jälkeen. Hoo, miksi sinä olet noin musta?"


Hoo, jos minä olen musta,
olen minä kaikilta tunnettu.
Hoo, jos minä olen musta,
olen minä hyviltä kaivattu.
Yksi herra ja kuningas
Murijaanein maalta.
Yksi herra ja kuningas

Murijaanein maalta.

Herodes: "Vaikka sinä kuinka olisit yksi herra ja kuningas Murijaanien maalta, pitää sinun lankeeman minun eteeni polvilles ja rukoileman minua!"
Murjaanien kuningas: "Ei vaan Knihti!"
Herodes (uhkaa miekallaan): "Sinä taikka sun henkes!"


lähde: http://neba.finlit.fi/tietopalvelu/juhlat/joulu/pojat.htm

Toinen havainto: Jälleen on "puolestaloukkaantujat" asialla. Edes
"Musiikinopettaja, tutkija Minja Koskelan mielestä tiernapojat eivät kuulu enää kouluun."

Minja Koskela näyttää varsin kalpealta facebook-profiilissaan pahastumaan itse "Blackface"-asiasta. Puolestaloukkaantuminen on sen sijaan mahdollisuus aina. Koska en halua olla inhottava setämies (mitä ei saa sekoittaa tämän foorumin nohevaan modeen) enkä sukupuolistaa ja iällistää ketään niin en sano että hän on nuori ja nätti, kaunishymyinen ym. Ja tykkäämiset? No tietenkin kaikki mahdollinen mitä olettaisikin, eli feministiasiat, feministipuolueen poliitikot, Vihreiden poliitikot, LGBT-asiat, antirasismi, RASMUS, päivystävä anarkisti, Vasemmistoliitto, Sadankomitea, Oikeutta eläimille, maailmankansalaisuutta ja trendikkäitä ravintoloita jne. Käytännössä lista on niin kliseinen että aivan kaikki "normaalit" tykkäykset löytyy. Lähes hengästyttävä ja itseäni hieman huvittava ennalta-arvattavuudessaan. Tutkijana hän on Taideyliopistossa. Eikä tämä ole oikeasti millään pahalla, enkä toden totta halua "maalittaa" Minja K:ta, omalta osaltani tulisin varmasti rouva/neiti (minä vielä tällaisia ilmaisuja mietin, dinosauruksena) Koskelan kanssa oikein hyvin juttuun kunhan hän on sitä sorttia joka voi joskus "agree to disagree", englanninkielestä approprioiden. Jos ei aleta huutelemaan iskulauseita, niin jälleen kerran paljastuisi että meillä on enemmän yhteistä kun ensimmäisenä silmään sattuu. Tosin olen ihan tyytyväinen ettei hän opeta siellä missä omat lapseni käyvät.

22853329_10155841144559222_6128450226197841194_n[1].jpg



Sen sijaan jutussa mainittu rodullistettu Maryan Askar tai kukaan muukaan ei ole SANALLAKAAN MAININNUT TIERNAPOIKA-ESITYSTÄ Taideyliopiston kuitenkin varsin tiedostavassa jutussa. Voisiko olla edes pikkuinen mahdollisuus, että Tiernapojat on jopa hänen mielestään ihan OK?
https://www.issuex.fi/blackface-ei-ole-ok/

Vielä pikku kevennys. Whiteface - onko se OK? Elokuva "White Chicks".
marlon-shawn-wayans-white-chicks[1].jpg
 
Sisäsiittoisessa Suomessa tutkitaan perimää ja terveyttä: Ei enää "keskiarvoisia hoitoja"
https://yle.fi/uutiset/3-9985698

Sukurutsa on esimerkiksi Pakistanissa huomattavasti yleisempää kuin Suomessa. Olisikohan "sisäsiittoisesta Pakistanista" kirjoittaminen sitä paljon puhuttua vihapuhetta?
YLEllä onneksi kirjoitetaan vain Suomesta. Ilmeisesti toimittajan oma termi.
 
Hoo, jos minä olen musta! – Tiernapoikien murjaani on osa alentavaa blackface-perinnettä
https://yle.fi/uutiset/3-9981348?origin=rss


Ehkä tämä sopii tänne. Rasismiahan se tämäkin on.

Täytyy yrittää unohtaa lukutaito ja alkaa täyspäiväiseksi metsäläiseksi, sen verran absurdiksi meno yltyy.

Hmmm, jos minulta kysytään niin tummaihoisten hahmojen poistaminen näytelmistä kuulostaa aika rasistiselta. Vissiin niissä saisi esiintyä vain puhtaan arjalaisen rodun edustajia? Varsinaiset pilahahmot ovat tietty asia erikseen, mutta murjaanien kuningas on tiernapojissa vain hahmo muiden joukossa.

Tässäkin on taas lähdetty Honchon sanoin loukkaantumaan toisten ihmisten puolesta ilman että näytelmästä olisi tullut mitään palautetta itse vähemmistöltä jota asia koskettaa. Meikäläinen on niin rankka tasavertaisuuden kannattaja ja rasismin vastustaja, että pitää kaikenvärisiä ihmisiä kykenevinä huolehtimaan itse omista asioistaan ja kertomaan jos jokin on heidän mielestään loukkaavaa.
 
Kovin "yllättävää". Jälleen rinnastetaan joku ihan toisen ja vieläpä vahvan siirtomaataustan omaavan maan ihan toinen perinne tähän suomalaiseen, jossa omasta mielestäni tämä "Murjaanien Kuningas" on esitetty ihan suhteellisen positiivisena, jalona hahmona. Ei taivu mielellään eikä heti styränki Herodeksen (joka kuitenkin lienee nimenomaan tarinan pahis!) vasalliksi, mutta joutuu kuitenkin luovuttamaan ylivoiman edessä. Itse en KOSKAAN ole pitänyt, pikkulapsena tai isompana, Tiernapoikien murjaanien kuningasta minään "pellehahmona". Onko KUKAAN pitänyt?

En ole... ja siis Herodeshan on tarinan pahis, joka surmaa lapsia ja alistaa muita. Ohi on mennyt mielensäpahoittajilta sekin, että kolme viisasta tietäjää vallitsevan tulkinnan mukaan edustavat kolmea maanosaa: Aasiaa, Eurooppa ja Afrikkaa, joten yksi musta mies sinnekin päässyt joukkoon.

Ylen uutisesta napattua.

Jos tiernapoikaperinne on tärkeä ja se halutaan säilyttää, sitä on voitava muuttaa niin, ettei loukkaa ketään.
https://yle.fi/uutiset/3-9981348?origin=rss

Voisi melkein joulun kunniaksi mp.net uudelleenkirjoittaa ja modernisoida Tiernapojat, siten ettei se loukkaa ketään.

Ehdotan kantaviksi teemoiksi:
- Valkoisen ylivallan kitkeminen, rotujen tasa-arvoa ja monimuotoisuutta
- Sukupuolineutraaliutta, naiset näkyvästi edustettuna
- Seksuaalivähemmistöjen asenteetonta ja tasavertaista edustusta. Sisällyttäen mahdollisuuksien mukaan transsukupuolisuus.
- Uskonnollisten vähemmistöjen nosto valta-asemaan

Aivan ensimmäisenä on muutettava esitelmän nimi, joka viittaa mies-sukupuoleen. Agrogyyni valkoinen mies sopisi ehdottomasti tähden pyörittäjäksi. Hän kuvaa valkoisen miehen todellista arvoa - ei repliikkejä ja uudessa versiossa häpeissään pyörittää tähteä vielä väärään suuntaan.
 
Hmmm, jos minulta kysytään niin tummaihoisten hahmojen poistaminen näytelmistä kuulostaa aika rasistiselta

No kieltämättä tuli tämä mieleen Fasun taannoisesta laku-uudistuksesta:
jouko2.jpg


Tosin natsitortut ovat Fasulle OK. Syttyisiköhän vaikka tämä pirteä musiikinope-tutkija kampanjasta Fazerin natsismia vastaan?

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/201712202200618708_rh.shtml
 
Voisi melkein joulun kunniaksi mp.net uudelleenkirjoittaa ja modernisoida Tiernapojat, siten ettei se loukkaa ketään.

Ehdotan kantaviksi teemoiksi:
- Valkoisen ylivallan kitkeminen, rotujen tasa-arvoa ja monimuotoisuutta
- Sukupuolineutraaliutta, naiset näkyvästi edustettuna
- Seksuaalivähemmistöjen asenteetonta ja tasavertaista edustusta. Sisällyttäen mahdollisuuksien mukaan transsukupuolisuus.
- Uskonnollisten vähemmistöjen nosto valta-asemaan

Aivan ensimmäisenä on muutettava esitelmän nimi, joka viittaa mies-sukupuoleen. Agrogyyni valkoinen mies sopisi ehdottomasti tähden pyörittäjäksi. Hän kuvaa valkoisen miehen todellista arvoa - ei repliikkejä ja uudessa versiossa häpeissään pyörittää tähteä vielä väärään suuntaan.

Erinomaisia parannusehdotuksia. Huomauttaisin kuitenkin, että se nyky-Suomen kaikkein tärkeimpien kunniavieraiden näkökulmasta suurin loukkaava tekijä tuossa näytelmässä on se, että siinähän jo aiheen tasolla viitataan Isa ibn Mariamiin Jumalan Poikana. Moisesta väitteestä arvostettu ja oikeamielinen vieraillistomme voi loukkaantua oikein kunnon kivityskinkereiden tahi oikeutetun jihadin verran.

Kiellettävähän tuo koko hoito on.
 
Kirjakauppias Kärkkäinen

Halpakauppiaalla on käsissään kehittynyt propagandakoneisto.

NÄKÖKULMA 22.12.2017 06:00
SOFI OKSANEN

KUN julkaisin romaanini Kun kyyhkyset katosivat, yllätyin huomatessani, että kirjaa löytyi Juha Kärkkäisen omistaman markettiketju Kärkkäisen valikoimista. Oli absurdia, että keskitysleireistä kertova romaanini kuului sellaisen kaupan kirjahyllyyn, jonka omistaja ei millään tavalla salaillut antisemitismiään. Kärkkäinen oli profiloitunut myös omistamansa Magneettimedian päätoimittajana. Ilmaislehti, jota jaettiin noin 370 000 talouteen, julkaisi niinikään juutalaisvastaisia kirjoituksia. Pyysin kustantajaani vetämään romaanini pois Kärkkäisen myymälöistä, ja näin tehtiin.



TÄNÄ SYKSYNÄ huomasin jälleen, että kirjojani myydään Kärkkäisellä. Olin yhteydessä kustantamoihini ja kirjat poistettiin Kärkkäisen kaupoista. Kirja-ala oli uuden edessä. Kauppiaiden poliittiset mielipiteet eivät aikoihin ole olleet asia, jonka perään on pitänyt katsoa. Otavan kustantamot lopettivat yhteistyön Kärkkäisen kanssa jo vuonna 2015, Bonnier-ryhmä tänä vuonna. Jälleenmyyjien yhteistyökuvioihin kustantamoilla ei ole valtaa.

Isot, sinivalkoiset yritykset havahtuivat tilanteeseen vasta tänä syksynä Helsingin Sanomien kirjoitettua asiasta, ja monet ilmoittivat pohtivansa yhteistyön jatkoa. Herääminen on ollut kumman hidasta. Joidenkin kuluttajien mielestä tavaratalon omistajan mielipiteet eivät ole valmistajien vastuulla. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen eikä tässä ole kyse vain siitä, jaanko minä kauppiaan kanssa yhteisen arvomaailman vai en. Kirjat ja tieto eivät ole maitopurkkeja, joiden sisältö on varmasti yhtä laadukasta niin Kärkkäisellä kuin missä tahansa muussakin marketissa.



DISINFORMAATIO on yksi propagandan laji, joka tarkoittaa tarkoituksellisen harhaanjohtavaa tiedotusta. Käytännössä se voi olla vain yhden pienen valheen upottamista muuten asialliseen uutiseen, jolloin valhe saa totuusarvon ja monistuu uutista jaettaessa tai siteeratessa. Myös kirjahylly käy tähän tarkoitukseen. Tätä metodia on käyttänyt esimerkiksi Neuvostoliitto. Se painatti omaan agendaansa sopivia näköiskappaleita kirjasarjasta, joka kertoi Viron historiasta ja jota julkaistiin Ruotsissa. Painopaperina käytettiin ulkomaista laatua, jolloin valeniteiden ulkoasu vastasi aitoja. Ne upposivat kuin huomaamatta alkuperäisteosten joukkoon.

Tämän vuoksi ei ole yhdentekevää, että holokaustista kertovia kirjoja myydään rinnakkain holokaustin kieltävien painotuotteiden rinnalla kuin tasa-arvoisina teoksina. Näin kuitenkin voi käydä Kärkkäisellä, jonka valikoimista löytyy myös David Duken Juutalainen ylivalta. Kärkkäisen verkkokaupassa kirjan mainostetaan sisältävän ”hämmästyttävän dokumentaarista aineistoa”. Magneettimedia myös julkaisi Duken kirjan esipuheen, ja tämä teko oli yksi peruste, kun Kärkkäisen tuomio kiihotuksesta kansanryhmää vastaan vahvistettiin vuonna 2014.

Neuvostoliitto ei toki ollut ainoa mestari näissä toimissa. Hitlerin Saksa onnistui pseudotieteen ja salaliittoteorioiden avulla höynäyttämään ihmisiä niin, että he uskoivat juutalaisten olevan syypäitä ongelmiin, joita Saksa itse ei pystynyt korjaamaan. Se tie johti keskitysleireihin.



KÄRKKÄISEN markettien pseudotiedelinjaa jatkaa tutkijana esiintyvän humpuukimaakari Yves Delatten teos Rokotukset, jota rokotusvastaiset suosittelevat usein rokotuksia koskevien uutisten kommenttiosioissa. Kirjan kustantaja on luontaistuotevalmisteita myyvä Biolatte. Kärkkäinen siis myy teosta, joka on yritysmainos, ja Biolatten luontaistuotteita Kärkkäiseltä taas löytyy mukava valikoima. Yliopiston apteekeissa ei Biolatten tuotteita myydä.

Magneettimedia kunnostautui omalta osaltaan rokotusvastaisessa kirjoittelussa ja se kantoi hedelmää: rokotusten ottamiset ja lääkkeiden syöminen ovat vähentyneet lehden lukualueella.

Long Play kiinnitti huomiota Delatten opuksen näyttävään esillepanoon jo vuonna 2013. Tilanne ei ole muuttunut, kyseessä on pysyvä nostoteos. Tämän jutun kirjoitushetkellä nimekettä löytyy Kärkkäisen verkkokaupasta yhtä runsain mitoin kuin Ilkka Remestä.

Duken kirjan kustantaja on Vuohisaarna, joka on jo toimintansa lakkauttaneen Kold Reso Kult Oy:n aputoiminimi. Lisäksi Vuohisaarna on julkaissut pseudonyymi Ragnar Redbeardin rotuoppikirjan Voiman filosofia, mutta ei juuri muuta.



VALEUUTISET ja -mediat ovat kansalaisille jo tuttuja. Keskustelun olisi kuitenkin syytä ulottua myös kustannusmaailmaan. Aivan kuten kuka tahansa voi kirjoittaa mielipiteitään verkkoon, myös kuka tahansa voi painattaa tekstiä kirjan muotoon. Se ei tee teoksesta vielä tietokirjaa. Siksi kirjakaupat ja kirjastot ilmoittavat kirjan tiedoissa kustantamon nimen, laadun takeen. Jos se puuttuu, sille on syynsä.

Kärkkäisen verkkokaupassa kustantamotiedot puuttuvat ja näin Biolatte on samalla viivalla vaikkapa WSOY:n kanssa. Tämäkin on disinformaatiota. Delatten kirjan ostaneet tuskin miettivät lukevansa mainosta – kaupoilla kun ei ole ollut tapana myydä kirjan muotoon puettuja mainoksia kuluttajille.



NYKYÄÄN Magneettimedia on uusnatsiyhdistys Pohjoisen Perinne ry:n verkkojulkaisu ja Kärkkäinen puolestaan keskittyy kustantamaan Kauppa-Suomi-lehteä, joka jatkaa vanhaa linjaa hieman hillitymmin. Kun ynnätään Kärkkäisen mediat ja kirjajakelu, voidaan puhua jo varsin kehittyneestä propagandakoneistosta.

Tavarataloyhtiö Kärkkäisellä menee taloudellisesti lujaa ja asiakkaita piisaa. Siksi sen kirjavalikoima ei ole yhdentekevä. 
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...opagandakoneisto/?shared=1000012-17142aa9-999
 
Meikäläinen on niin rankka tasavertaisuuden kannattaja ja rasismin vastustaja, että pitää kaikenvärisiä ihmisiä kykenevinä huolehtimaan itse omista asioistaan ja kertomaan jos jokin on heidän mielestään loukkaavaa

Toisten puolesta sarjaloukkaantuminen on eräs vallankäytön muoto. Erilaiset verkostot ja -ismit lietsovat tätä aktiviteettia. Perimmäisenä pontimena on saada värikkäät kynnet vallan kahvan syrjään. Suomessa tämän näkee liian selvästi.

Kannattaa huomata, että ne samat verkostot ja jopa ihmiset eri verkostoissa sarjaloukkaantuvat alinomaa -jostain-. Onko se absoluuttisen altruistista reagointia epäkohtiin vai lopultakin silkkaa oman egon nostamista ja -edun tavoittelua....uskoo kuka mihin uskoo, minä uskon tässä kohtaa raakaan omaneduntavoitteluun.

Ja kun tuo ego on nostettu sfääreihin (omassa kuplassa) se aiheuttaa alentuvan tavan suhtautua -toisiin-. Alentuva tapa suhtautua toisiin poikii taas jotain...sitä ei vaan äkkiä tällainen ultraegolla varustettu ihmistaimi hoksaa. Se taimi, joka itsekin raastaa kulmahampaillaan leipää ja kakkii enemmän tai vähemmän onnistuen päivittäin.
 
Meikä vihaa suurinpiirtein kaikkia tasapuolisesti... :D
 
Eiköhän isompi riski ole siinä, että "oikeaa" poliisia [Taponen] pitää joku parodiana.

Mikä ei kaukaa kaapaistu ajatus olekaan.

Mulla on vähän sellainen kutina, että iso osa oikeista poliiseista pitäisi Taposta ja Huhtelaa parodiapoliiseina jotka sopisivat paremmin...

Tai no... Sanotaan vaikka niin, että Naurunappula joutui lopettamaan kun ei pärjännyt kilpailussa.
 
Tuomiokirkon joulusaarna kiteytettynä: 1) Jeesus ei pelasta kaikkia 2) suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle 3) abortti on väärin 4) kristinusko on parempi kuin muut uskonnot ja 5) länsimaat pärjää koska täällä ollaan jumalalle kuuliaisia.

Näin siis rajattoman ihailuni kohteena poheltava Mikael J.

Empä ole tuonsisältöiseen kirkkosaarnaan vielä törmännytkään ja meillä päin sentään on papisto sitä iha ihtiään wanhaa lestaväkeä. Saati sitten ortodoksipuolella. Missähän kirkossa Mikael J on käynyt kuulostelemassa....otan oikeuden muokata hieman tuota väiterypästä:

muhammed ei pelasta kaikkia. Suvaitsevaisuus on mennyt liian pitkälle. Avionrikkoja on kivitettävä. Abortti on väärin-kivitys. Islaminusko on parempi kuin kaikki muut uskonnot yhteensä. Länsimaat eivät pärjää, koska ihmiset ovat vääräuskoisia, joita sopii vähän retuuttaa.

Uskallan väittää, että Mikael J. kirjoitti silkkaa epätotta roskaa. Ja muokkaamani osuus on lähempänä tätä päivää ja totuutta. Misteri on täräyttänyt viestin liikenteeseen 1130 vahvistettua Nato-aikaa. Mihin aikaan lie ollut tuo saarna, mitä arvelette=heti tuoreeltaanko täräytti vastineen liikkeelle? Kävikö edes kirkossa?
 
Back
Top