Yleisilmailu

Tuli tiedote sähköpostiin:

Taitolentoryhmä Silver Jets osallistuu Kaivopuiston lentonäytökseen 9.6.2917 kahden historiallisen Fouga Magister -suihkukoneen voimin. Koneella on tärkeä merkitys Ilmavoimien historiassa - sen siivillä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneiden aikakaudelle.

Ranskalainen Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone valittiin Suomen Ilmavoimien koulukoneeksi vuonna 1958. Koneen myötä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneaikaan - kolmenkymmenen vuoden palvelusaikansa aikana Fouga Magisterilla koulutettiin laajasti niin varusmiehiä kuin kantahenkilökuntaakin, lentäjiä ja teknistä henkilökuntaa. Konehankinta merkitsi myös tärkeää piristystä suomalaiselle lentokoneteollisuudelle - valtaosa 80 Fouga Magisterista rakennettiin lisenssillä Valmetin tehtaalla Kuorevedellä.

Ilmavoimien luovuttua konetyypistä vuonna 1988, joitakin Fouga Magistereita päätyi siviiliostajille Suomessa ja ulkomailla. Nykyään Suomessa on kaksi lentokelpoista Fougaa, joilla lentää vuonna 2014 perustettu Silver Jets -taitolentoryhmä, joka ylläpitää vapaaehtoisvoimin Ilmavoimien lentävää perinnettä.

”Osastolentomme Kaivopuistossa on kunnianosoitus 100 vuotiaalle Suomelle ja suomalaisille”, kertovat FM-37 (OH-FMA) miehistö Ari Tolonen ja Risto Viljanen sekä FM-51 (OH-FMM) miehistö Ari Saarinen ja Pentti Kopiloff.

fm.png
 
Tuli tiedote sähköpostiin:

Taitolentoryhmä Silver Jets osallistuu Kaivopuiston lentonäytökseen 9.6.2917 kahden historiallisen Fouga Magister -suihkukoneen voimin. Koneella on tärkeä merkitys Ilmavoimien historiassa - sen siivillä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneiden aikakaudelle.

Ranskalainen Fouga CM 170 Magister -suihkuharjoituskone valittiin Suomen Ilmavoimien koulukoneeksi vuonna 1958. Koneen myötä Ilmavoimat siirtyi lopullisesti suihkukoneaikaan - kolmenkymmenen vuoden palvelusaikansa aikana Fouga Magisterilla koulutettiin laajasti niin varusmiehiä kuin kantahenkilökuntaakin, lentäjiä ja teknistä henkilökuntaa. Konehankinta merkitsi myös tärkeää piristystä suomalaiselle lentokoneteollisuudelle - valtaosa 80 Fouga Magisterista rakennettiin lisenssillä Valmetin tehtaalla Kuorevedellä.

Ilmavoimien luovuttua konetyypistä vuonna 1988, joitakin Fouga Magistereita päätyi siviiliostajille Suomessa ja ulkomailla. Nykyään Suomessa on kaksi lentokelpoista Fougaa, joilla lentää vuonna 2014 perustettu Silver Jets -taitolentoryhmä, joka ylläpitää vapaaehtoisvoimin Ilmavoimien lentävää perinnettä.

”Osastolentomme Kaivopuistossa on kunnianosoitus 100 vuotiaalle Suomelle ja suomalaisille”, kertovat FM-37 (OH-FMA) miehistö Ari Tolonen ja Risto Viljanen sekä FM-51 (OH-FMM) miehistö Ari Saarinen ja Pentti Kopiloff.

Katso liite: 14310
Jaha, Ari Saarinen on kyllä taitava heppu, mutta niin tietysti ovat kaikki mainitut henkilöt.. ;) tulee kaunista katseltavaa...
 
Juttua Kaivopuiston näytöksestä. Tässä mm. mainitaan esityslinjan sijainti.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...ien-taitolentajia/?shared=967248-e49d6c9e-500

koneet lentävät noin kolmen kilometrin pituisen ja vajaan puolen kilometrin levyisen esityslinjan yläpuolella. Sen itäraja on Suomenlinnan laivaväylä ja länsiraja Pihlajasaari. Esityslinjan keskelle osuu Harakan saari.


Muille kuin A350:lle alin lentokorkeus on noin 150 metriä. Niin korkeita koivuja rannassa ei kasva.
 
Tuossahan tuo.
Saab-J-35-Draken-tail-wheels-details-right.jpg

http://modeltalking.hobbyart.sk/?attachment_id=2056
 
^Perhana mitä tuuria, olis voinut kelit suosia.... noh, uutta yritystä putkeen.

Swedish Air Force Historic Flightin tuntien kyllä varmasti ottavat uusintayrityksen heti kun vain mahdollista. Itse asiassa erään mutkan kautta olen tutustunut porukan päämekaanikkoon jokunen vuosi sitten. Todella asiallinen ja hemmetin pätevä heppu. Esiintyy tässä videossa noin kohdassa 2.50.


Ks. Håkan Andersson

http://swafhf.se/tekniker01.html
 
Saamani tiedon mukaan tänään ei sitten vielä päästy ilmaan. Sää oli kuulemma niin paska, ettei VFR -säännöillä voitu lentää. Mutta tässä ihan lähiaikoina ilmaan pitäisi päästä. Veikkaan että siviili-Lansen on tämän Drakenin jälkeen seuraavana vuorossa jo ennen lentonäytöskauden alkua.
Harmillista, mutta eikös VFR.ssä lentäminen DK.lla ole mahdotonta? Kun kulkee kovempaa, kuin 370 kn....? Vai miten se EAA.n mukaan menee?
Pitäisi aina olla IMC säännöillä?
 
Harmillista, mutta eikös VFR.ssä lentäminen DK.lla ole mahdotonta? Kun kulkee kovempaa, kuin 370 kn....? Vai miten se EAA.n mukaan menee?
Pitäisi aina olla IMC säännöillä?

Katselin juuri äsken Håkanin naamakirjan ja ymmärsin asian niin, että tuuliolosuhteet olivat tänään kyseisellä koelentoalueella aivan vitulliset.

Pari kuvaa tältä päivältä.

1kuva.jpg

2kuva.jpg

Tässä vielä uutisjuttu samasta aiheesta. Tämän Drakenin hävittäjäversion uusi koti tulee olemaan muun Historialentueen ohella Såtenäsin lentotukikohta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6677902
 
Harmillista, mutta eikös VFR.ssä lentäminen DK.lla ole mahdotonta? Kun kulkee kovempaa, kuin 370 kn....? Vai miten se EAA.n mukaan menee?
Pitäisi aina olla IMC säännöillä?

Eivät ota harvinaisen ja arvokkaan koneen kanssa mitään riskejä. Lentävät vain hyvissä olosuhteissa. Onhan DK:ssa mittarilento varustus.

Suomalainen DK meni aikoinaan yöllä väärän korkeusmittarin paineasetuksen takia metsään, pilotti kuoli. Taisi olla meillä ainut Draken turma, missä tuli henkilövahinkoja. MiGejä putoili silloin ja tällöin, erinäisistä syistä.
 
Tuosta VFR:stä tuli mieleen kun toissa päivänä tuli TV:stä ohjelma jossa pelastuskopteri Joroisista lensi VFR-säännöillä "hämärässä" mutta valittivat ettei sähköjohdot tolpissa oikein näy...pitää olla tarkkana ja varovainen. Toki "hämärään" kopterilla laskeuduttaessa mikään ei auta jos kohde on vaikea tähystää.
 
Tuosta VFR:stä tuli mieleen kun toissa päivänä tuli TV:stä ohjelma jossa pelastuskopteri Joroisista lensi VFR-säännöillä "hämärässä" mutta valittivat ettei sähköjohdot tolpissa oikein näy...pitää olla tarkkana ja varovainen. Toki "hämärään" kopterilla laskeuduttaessa mikään ei auta jos kohde on vaikea tähystää.

Rajahämärä on muuten paha. Oletko koskaan lentänyt hämärissä ja katsonut vaikka voimalinjojen kaapeleita, niitä kun ei tahdo huomata, ennenkuin laittaa hakuvaloa.
Isäukolla oli joskus Hughes in 500 D ja sillä tarkasteltiin voimalinjoja ruotsissa, se oli kyllä viheliäistä hommaa, kun ei millään nähnyt, sitten hivuttautui lähemmäs ja lähemmäs ja lähemmäs ja sitten oltiinkin taas tappituntumalla....
Hommattiin siihen ulkoinen kennosto ja sellainen hirmukokoinen 2500 w hakuvalo, niin alkoi nähdä... kotosalla talvella, kun nappasi "hehkun" päälle lähestymisessä ja sääti fokuksen pisteeksi, niin 4 km.n päästä alkoi kotipiha olla kuin auringossa... maksoi muistaakseni 40 tuhatta kruunua, tai markkaa... vuosi oli 1981, tai 1982...
 
Niin, tarpeeksi kun on ollut valosta pulaa, on pitänyt soittaa kaverille jotta voisiko sytyttää valot kentälle. Kyllähän kesällä lennellä yleensä näkee,mutta laskussa voi joutua hieman tihrustamaan..;)
 
Tässäpä tuoreimmat kuulumiset:

J56 har ett tillfälligt lvb för ferryflygningen till F7 samt att en eller två kontrollflygningar kommer att genomföras. Sedan kommer vi att ställa kärran för installation av "civil utrustning" och förhoppningsvis kan premiären bli på F21 flygdag i augusti, även vi ska försöka ha lite ledighet i sommar. Att den står med i programmet beror på att vi hoppades att övertagandet skulle skett i höstas så vi kunde jobbat med den i vintras men så var ju inte fallet. Bättre sent än aldrig, har ju faktiskt väntat några år.

Eli ensin siirtolento Såtenäsiin, jonka jälkeen ainakin pari koelentoa. Sotilaskamaa tullaan ottamaan pois jonkin verran ja siviiliasennuksia päälle. Ensiesiintyminen pitäisi olla elokuussa päälentonäytöksessä Luulajassa.

Löysin sitten vielä tämmöisen kuskin haastattelun.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/färdigmullrat-i-halmstad-för-rytande-draken-1.4244629
 
Viimeksi muokattu:
  • Nyt just Super tähdet lentää taitolentokoneella TV4:lla.
  • Eva laatotti, Minea Blomqist meinasi jänistää, Matti on kuningaskotka!.
    .
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top