Yleisilmailu


Sakkauksen oikaisu harjoituksesta kone muljahtaa syöksykierteeseen, joka kehittyy äkkiä lattakierteeksi.
Näyttää jo, ettei oikene, moottorikin piiputtaa ja sammuu. Lopulta pilotti saa kierteen oikenemaan, nokka alas ja virtaus kiinni siipeen.
Pakkolasku ilman moottoria päättyy kaputtiin, mutta tuskin tuossa pahasti kävi.

Lähistöllä olisi ollut pakkolaskua varten tiekin, jäi luutavasti takasektoriin pilotin näkövinkkelistä, eikä pilotti tuossa hötäkässä enää muistanut. Heti kun kone jälleen lensi, kaarto tien suuntaan ja pakkolasku siihen, kone olisi jäänyt ehjäksi.

Edit: ei se tie ollutkaan, vaan joki..

download.php
 
Viimeksi muokattu:

Urhea Camel-pilotti yrittää lentoonlähtöä. Moottorin käynti on jo tyhjäkäynnillä huonoa, vähän huonostihan siinä sitten käy.


Moottorin huono käynti noilla vehkeillä näkyy olevan enempikin sääntö kuin poikkeus:confused:
Eipä kannata kentän vierestä kauas lähteä. Liitomatkan päässä kiitotiestä.
 
Viimeksi muokattu:

Spad s.VIII Hispano Suiza V-8:n ääni on huomattavasti enemmän luottamusta herättävä, kuin noilla pyörivillä tähtimoottoreilla;)
Käsitääkseni moottorin iskutilavuus 12 litraa ja 150 hp, eipä ole kireäksi viritetty paketti. Tuona aikana ei juuri enempää irti saatu.
 
Äärimmilleen modattu P 51 Mustang XR, jossa huipputehokas 3,200 hevosvoiman tupla turboprop moottori.

A Unofficial designation to the heavily modified P-51D Reno Air Racer "Precious Metal". Powered by an estimated 3,200 horsepower Griffon. The XR designation, created by the race crew, signifies the specially designed contra-rotating 3-Blade propellers. "Precious Metal" is the only P-51 of its kind. Two other Griffon powered Mustangs include "RB51 Red Baron" and "Miss Ashley II",[64] which has a heavily modified airframe and cockpit, Lear Jet wings, and an F-86 tail.[65]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_American_P-51_Mustang_variants

Moottorin testausta. Kivasti iskee liekkiä;

Suorituskykyä ilmassa;
 
Viimeksi muokattu:
Äärimmilleen modattu P 51 Mustang XR, jossa huipputehokas 3,200 hevosvoiman tupla turboprop moottori.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_American_P-51_Mustang_variants

Moottorin testausta. Kivasti iskee liekkiä;

Suorituskykyä ilmassa;


Grumman F8F Bearcat Rare Bear

https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Bear

bear.jpg

Tämä modattu kiitäjä dominoi vuosikausia Reno Air Race -kilpailuja. Tällä yksilöllä on hallussaan mm. 3 kilometrin radalla lennetty mäntämoottorikoneiden nopeusennätys n. 850 km/h.

 

2012 kilpailussa runsaasti modattu P-51 lähti 75-vuotiaan pilottinsa hallinnasta. 11 kuollutta katsojaa + koneen lentäjä.
Selostuksessa mainitaan pilottiin kohdistuneen 17 g:n voima hallinnan menetyksessä ja jo ennen maahan iskeytymistä pilotti oli g-voimien takia menettänyt tajuntansa. Pilotin ikä oli korkea tuonkaltaiseen kilpalentämiseen. Eipä kyllä noissa g-lukemissa pysy tajuissaan nuoremmatkaan. En niin tarkasti katsonut koko pätkää, oliko onnettomuuden syystä selostuksessa kaavailuja?
 

2012 kilpailussa runsaasti modattu P-51 lähti 75-vuotiaan pilottinsa hallinnasta. 11 kuollutta katsojaa + koneen lentäjä.
Selostuksessa mainitaan pilottiin kohdistuneen 17 g:n voima hallinnan menetyksessä ja jo ennen maahan iskeytymistä pilotti oli g-voimien takia menettänyt tajuntansa. Pilotin ikä oli korkea tuonkaltaiseen kilpalentämiseen. Eipä kyllä noissa g-lukemissa pysy tajuissaan nuoremmatkaan. En niin tarkasti katsonut koko pätkää, oliko onnettomuuden syystä selostuksessa kaavailuja?

Eikös siinä jenkkien National Transportation Safety Boardin tutkimuksessa ilmennyt, että Mustangin pystöstä irtosi osa ja sen myötä meni korkeusperäsimen trimmi ?

Sitten se tutkimus taisi kritisoida ainakin jossain määrin koneeseen tehtyjä muutostöitä. Sitä oli tehty kevyemmäksi rakenteellisen kestävyyden kustannuksella, tai jotain sinnepäin.
 
Eikös siinä jenkkien National Transportation Safety Boardin tutkimuksessa ilmennyt, että Mustangin pystöstä irtosi osa ja sen myötä meni korkeusperäsimen trimmi ?

Sitten se tutkimus taisi kritisoida ainakin jossain määrin koneeseen tehtyjä muutostöitä. Sitä oli tehty kevyemmäksi rakenteellisen kestävyyden kustannuksella, tai jotain sinnepäin.

Joo, venäläisen ruletin pelaamisesta siinä NTSB:n selvityksessä puhutaan, kevennettiin konetta liikaa ja seuraukset olivat kamalat.

edit: Jos korkeusperäsimen trimmi hajosi seurauksena on välitön ja nopea nokka alas efekti. Nokan alas painuminen aiheuttaa negatiivisen kiihtyvyyden. Jos pilotti sai -17 g:tä, on annos käsittääkseni jo lähes tappava.

Noilla nopeuksilla konetta on trimmattava varsin paljon kaartoja varten, muuten kaarroissa ohjainvoimat kasvavat älyttömän suuriksi. Ja trimmattava siten, (trimmiä taakse) että kaarroissa ei tarvita kovaa sauvasta vetämistä. Suoraan lennettäessä joudutaan todennäköisesti tuolla trimmiasetuksella sauvasta työntämään. Ja kun vauhtia on paljon, korkeutta vähän, black out niin se olikin sitten siinä.
 
Viimeksi muokattu:
PipistrelGARUD_B3F4BA50-7356-11E5-9DC106567FA3A32D.jpg

http://www.australianflying.com.au/news/indian-armed-forces-order-194-pipistrels

Intian puolustusvoimat tilasi 194 kpl Pipistrel Virus SW 80 Garud ultraa Intian ilmavoimien, laivaston ilmavoimien sekä kadettijoukkojen alkeiskoulutukseen.
Suurin lähtöpaino koneella 450-600 kg, vaihteluväli maakohtaisten painorajojen sallimissa rajoissa. Tuossa SW 80-mallissa on 80 hp:n Rotax ja suurin vaakanopeus 220km/h. Intialaisten Garud-malli on erityisesti koulutuskäyttöön varusteltu. Tilaukseen kuuluu myös 100 koneen lisäoptio.

Sotilaslentokoulutuksessa ei ole samanlaista koneen tyyppihyväksyntävaatimusta kuin siviilipuolen EASA- ja FAA-säädösympäristössä, joten konetyyppi voidaan valita vapaammin.

Lähes vastaavalla Pipistrel Alpha Trainerilla olen lentänyt ja hyvä kone on lentää.
 

2012 kilpailussa runsaasti modattu P-51 lähti 75-vuotiaan pilottinsa hallinnasta. 11 kuollutta katsojaa + koneen lentäjä.
Selostuksessa mainitaan pilottiin kohdistuneen 17 g:n voima hallinnan menetyksessä ja jo ennen maahan iskeytymistä pilotti oli g-voimien takia menettänyt tajuntansa. Pilotin ikä oli korkea tuonkaltaiseen kilpalentämiseen. Eipä kyllä noissa g-lukemissa pysy tajuissaan nuoremmatkaan. En niin tarkasti katsonut koko pätkää, oliko onnettomuuden syystä selostuksessa kaavailuja?
 
http://www.discovery.com/tv-shows/flying-wild-alaska/videos/brutal-winter-landing/

Era Alaskan pilotti tuo Cessnan laskuun reippaassa sivutuulessa. Olosuhteet tuolla ovat usein hankalat. Sivutuulilaskut on syytä osata.
Sarjaa tuli seuratuksi Discoverylta.

Snuggerud tuo konetta tuulikorjauskulmalla, aivan pinnassa vasta koneen polkaisu kiitotien suuntaan ja istuttaa koneen oikein tuulen puoleinen siipi alempana eli tuulen puoleinen pääteline ottaa ensin kosketuksen kiitotiehen.
 
Lentäjä ihmeissään ohjaamossa – matkustajakone lensi väärään suuntaan

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1451179044058.html

Jokseenkin erikoinen tapahtuma. Lentäjille ei koneen reitti pitäisi olla yllätys, itse he lentosuunnitelman läpi käyvät sekä tarkastavat.
Ihmetystä lentäjille voi aiheuttaa, jos lennonjohto lennättää konetta lentosuunnitelmasta poiketen. Ruuhkaisessa ilmatilassa tämäkään ei ole harvinaista.

Jokatapauksessa kone lensi 8 minuuttia ja lentäjät kyselemään lennonjohdosta: ööö.. mihinkäs tässä ollaan menossa:)
 
Harmon-lentäjät kirjaa luin ja vuonna 1932 aloitettiin Suomessa mittarilennon koulutus. Silloisissa koneissa oli kaarto- ja kallitusmittarit sekä tarkkuuskorkeusmittari. Keinohorisonttia ei ollut.
Veli @Ikarus , milloinkohan keinohorisontti on tullut käyttöön? Nopealla nettiselaamisella ei vuosilukua tarttunut silmiin, mutta laitteen sisällä on gyroskooppi, sen verran opin.
Entä miten oleellisena varusteena sitä pidät? Varmaan olennainen, kun siihen on tottunut.
Kirjassa on samassa yhteydessä vain hauska kohta, kun kaikista vanhoista lentäjistä ei tullut sokkolentäjiä. Kokeneimmat uranuurtaja pitivät ylipäänsä mittaristoa toisarvoisena tekijänä. Öljy- ja vedenlämpömittari nyt oli hyvä olla kunnossa, mutta poikkeusoloissa nenä on korvannut nämäkin :). Hurjia miehiä, mutta aikansa rutiinijuttua.
 
Amerikkalaista ilmailupioneeri Jimmy Doolittlea voitaneen pitää jonkinlaisena mittarilennon uranuurtajana. Toki Doolittle on sitten kaikkein tunnetui WW2 saavutuksistaan.

doolittle0512784.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Doolittle#Instrument_flight

In 1929, he became the first pilot to take off, fly and land an airplane using instruments alone, without a view outside the cockpit. Having returned to Mitchel Field that September, he assisted in the development of fog flying equipment. He helped develop, and was then the first to test, the now universally used artificial horizon and directional gyroscope. He attracted wide newspaper attention with this feat of "blind" flying and later received the Harmon Trophy for conducting the experiments. These accomplishments made all-weather airline operations practical.

Liittyi siihen kun Amerikassa alettiin 20-luvun mittaan lentää mm. postinkuskauslentoja ja pidempiä matkustajalentoja halki mantereen. Tuolloin oli kysyntää sellaiselle mittaristolle jonka avulla saattoi lentää turvallisesti pilven sisälläkin, huonossa kelissä ja pimeällä. Alkoivat yleistyä maailmalla 30-luvun alkupuolella. Samoihin aikoihin tuli muuten markkinoille yksi ensimmäisistä mittarilentosimulaattoreista, eli Link Trainer.

800px-LinkTrainerSeymourIndiana.jpg

Sitä en osaa tarkalleen sanoa, että milloin keinohorisontti päätyi Suomeen asti. Joku kirja jonka luin aikoja sitten tiesi kertoa, että ainakin vielä sota-aikaankin jotkut Aero Oy:n wanhat parrat lensivät mieluummin ihan pelkällä perstuntumalla.
 
Amerikkalaista ilmailupioneeri Jimmy Doolittlea voitaneen pitää jonkinlaisena mittarilennon uranuurtajana. Toki Doolittle on sitten kaikkein tunnetui WW2 saavutuksistaan.

Katso liite: 7309

https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Doolittle#Instrument_flight

In 1929, he became the first pilot to take off, fly and land an airplane using instruments alone, without a view outside the cockpit. Having returned to Mitchel Field that September, he assisted in the development of fog flying equipment. He helped develop, and was then the first to test, the now universally used artificial horizon and directional gyroscope. He attracted wide newspaper attention with this feat of "blind" flying and later received the Harmon Trophy for conducting the experiments. These accomplishments made all-weather airline operations practical.

Liittyi siihen kun Amerikassa alettiin 20-luvun mittaan lentää mm. postinkuskauslentoja ja pidempiä matkustajalentoja halki mantereen. Tuolloin oli kysyntää sellaiselle mittaristolle jonka avulla saattoi lentää turvallisesti pilven sisälläkin, huonossa kelissä ja pimeällä. Alkoivat yleistyä maailmalla 30-luvun alkupuolella. Samoihin aikoihin tuli muuten markkinoille yksi ensimmäisistä mittarilentosimulaattoreista, eli Link Trainer.

Katso liite: 7310

Sitä en osaa tarkalleen sanoa, että milloin keinohorisontti päätyi Suomeen asti. Joku kirja jonka luin aikoja sitten tiesi kertoa, että ainakin vielä sota-aikaankin jotkut Aero Oy:n wanhat parrat lensivät mieluummin ihan pelkällä perstuntumalla.
Ookei, Doolittle sai näköjään kansallisen Harmon-palkinnon. Kirjassa on suomalaisten lisäksi lueteltu vain kv-Harmonit.
Niilo Jusun kohdalla näytti sitten olevan oikein kuva englantilaisten Blind Flying Panel -sokkolentopaneelista. Siinä keinohorisontti ja siis RAF:ssa käytössä 30-luvun alusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ookei, Doolittle sai näköjään kansallisen Harmon-palkinnon. Kirjassa on suomalaisten lisäksi lueteltu vain kv-Harmonit.
Niilo Jusun kohdalla näytti sitten olevan oikein kuva englantilaisten Blid Flying Panel -sokkolentopaneelista. Siinä keinohorisontti ja siis RAF:ssa käytössä 30-luvun alusta.

Voin hyvin olla väärässäkin, mutta justiinsa tarkistelin asiaa Jukka Raunion kirjasta "Lentäjän näkökulma II" ja olisikohan niin, että ensimmäinen ilmavoimien hävittäjä, jossa oli keinohorisontti, oli talvisodan hankintoina maahan saatu Gloster Gladiator. Opuksessa todetaan, että tyypissä oli RAF-standardin mukainen sokkolentovarustus (ml. Sperryn valmistama keinohorisontti).

Kuvassa GL:n ohjaamo.

ohjaamo.jpg
 
Back
Top