Siinä Ikarus C42B, Full Lotus kellukkeilla talvella järven jäällä. Voi operoida vedestä, jäältä, märältä nurmelta. Lunta voi olla vaikka metri pehmyttä höttöä, se lipuu kellukkeilla kyllä. Muistelen, että laillinen kokonaispaino on 495 kg kellukevarustuksessa. Huomioitava kumminkin, että vastus ja sitäkautta sakkausnopeus on suurempi kuin pyörävarustuksessa.
Kuvassa ultran keulalla Rotax 912 UlS, 100 hp. Potkuri on kiinni alennusvaihteistossa, (mekaaninen hammaspyörävälitys siinä) joka alentaa moottorin kierrokset potkurille sopivaksi.
Lentoonlähdössä tuo rotax kiertää täysillä n. 5200 rpm, riippuen potkurin lapakulmista. Lentoonlähdössä otetaan AINA täysi teho, noustaan parhaalla nousukulmalla nopeasti 500 jalkaa maanpinnan yläpuolelle, jo aikaisemmin voidaan 200 rpm höllätä moottorin kierroksia. 500 jalasta maanpinnan yläpuolelta takaisinkaarto moottorihäiriö tilanteessa onnistuu, jos ollaan alempana, lasketaan etusektoriin. Moottorihäiriöt on harvinaisia, vaan siihen on syytä varautua ja pitää aina mielessä, mikä on turvallinen takaisinkaartokorkeus.
100 jalkaa on noin 30 metriä eli 150 metrin korkeudesta takaisinkaartoa voi ja kannattaa yrittää. Jos moottorihäiriö tulee 100 metrissä, ja yrität takaisinkaartoa kentälle väkisin kentälle, todennäköisesti sakkautat koneen matalalla ja kuolet. Ei ollut tarkoitus pelotella, nämä asiat opetaan lentokoulutuksessa huolella ja syystä.
Korkeusmittari näissä koneissa on aina jaloissa, feet. Pohjalle mittariin pyöritetään maassa asetus, yleensä QNH, vallitseva ilmanpaine lähimmälllä valvotulla lentokentällä, joka nyt näkyi olevan 1011 Hpa. Eli koneen korkeusmittarissa on lähtökentällä jo joku lukema pohjalla, jos olet 100 metriä merenpinnan yläpuolella niin se on n. 300 jalkaa.
Nyt QNH asetuksella turvallinen takaisinkaartokorkeus tuolla kentällä on 300 + 500 eli 800 jalkaa.
Jos lennetään valvotussa ilmatilassa lennnonjohdon valvonnassa ja ohjeistamana, he antaa radiolla tuon QNH:n, joka on myös toistettava radiolla takaisin, että se tuli varmasti oikein ja ymmärretyksi. Radioliikentessä käytetään paljon takaisin toistoja, juuri tuon asioiden oikein ymmärtämisen takia. Jos lennonjohto sanoo: pysy 1500 jalkaa tai alle, se sitä täsmälleen tarkoittaa. Yläpuolella voi olla risteävää liikennettä. Yleensä ultrissakin on korkeuden ja paikan koodaava transponderi, josta lennonjohto paikkasi ja korkeutesi pystyy toteamaan. Koneen transponderiin koodataan lennonjohdon antama koodi, vaikka 2460, millä lennonjohto yksilöi koneet omalla tutkan näytöllään.