Ennen kaikki oli paremmin

Youtubessa oli tuore video jossa Floridassa ampuivat omakotialueella pihapuista Iguaani-liskoja jollain paineilmaa käyttävällä aseella. Suurimmat puusta pudonneet siinä videolla olivat varmaan yli metrin pituisia päästä hännän kärkeen.
Vähän astetta voimakkaammalla ilmanpainekiväärillä? sitten tappoivat alligaattoreja lammelta.
Ikäviä ihmisiä, iguaani on rauhaa rakastava kasvissyöjäeläin, joka saattaa kasvaa jopa 180 cm mittaiseksi. Enimmäkseenhän se eläin on häntää. Olisivat nyt tappamisen sijaan lähettäneet yhden minulle lemmikiksi kun edellinen on jo pois muonavahvuudesta. Se olikin niin suomalaistanut, että kävi jopa saunassa. Ja ulkoilutettuna tykkäsi kiipeillä koivuihin.
 
Näytti olevan siellä yleinen otus kun yhden talon puista saattoi löytyä useita liskoja.
 
Vuonna 1989 kävin autolla hakemassa saaresta joulukuusen. Eikä ollut missään Lapissa vaan Päijät-Hämeessä. Ja koska rikos on vanhentunut, voin tunnustaa, että se saari oli kaupungin metsää.
70-luvulla ennen kun sain ajokortin, aurailin traktorilla meren jäälle useampana talvena oman jääradan, jossa kävin faijan autolla ajelemassa.

Noista ralleista, Kankkunen, Salonen ja Alen ajoivat jollakin pätkällä selkeän kärkiajan, kymmenyksen tarkkuudella saman.

Kankkusta kysyttiin siitä haastattelussa ja vastasi, että sitä pätkää ei vaan voi ajaa kovempaa.
 
Ankeriat. Mieheni isä osti fisun jostain ja sitten tehtiin grilli.
Vaatimattomuus ja (minusta) luksus kohtasivat. Grillattu tuore ankerias! Vielä 90 alussa oli joskus ruotsin laivallakin seisovapöydällä, sitten hävisi koko kala..
 
Ankeriat. Mieheni isä osti fisun jostain ja sitten tehtiin grilli.
Vaatimattomuus ja (minusta) luksus kohtasivat. Grillattu tuore ankerias! Vielä 90 alussa oli joskus ruotsin laivallakin seisovapöydällä, sitten hävisi koko kala..
1980-luvulta Euroopassa ankeriaat ovat vähentyneet 90%:a. Ympäristösyyt. Kyllä ennen oli ankeriailla ja herkkusuilla paremmin. Fakta.

Kiinaan salakuljetetaan brittiläistä lasiankeriasta poikasvaiheessa. Se kasvatetaan syöntikokoon ennen myymistä Japaniin. Järjestäytyneet rikollisryhmät ovat paikoin vaihtaneet huumekaupan ankeriaisiin. Tuotot ovat suurempia, kiinnijäämisriskit pienemmät ja rangaistukset mitättömiä.
 
Korotan panoksia: Mun ala-asteen ope järkkäs meille talvisin ampumahiihtokilpailut... Yks opettajan piekkari oli aseena... Siinä me kassun pururadalla aina hiihto lenkki vedettiin ja tultiin ampumapaikalle, pyssy odotti paikalla, sitte makuultaan piekkarilla ammuttiin... Oltiin puutöissä tehty viel ite ne "taulut", eli viis 4x4 tuuman mustaks maalattua "kuutiota" yhen parrun päällä... olisko matka ollu joku 25-50m... Minä vedin yhellä laakilla kaikki alas... osu nääs siihen ala "parruun" ja kaikki keikahti... Se vaihettiin sitte isompaan ;).... Tätä ikäkavereitten kanssa muisteltu tyyliin, et mitkä lehtiotsikot nyt syntyis, jos opettaja veis poitsut ampumahiihtämään, ihan pyssyn kanssa... Saman open kanssa oltiin variksia kyttäämässä pöllön kuvalta ladossa ja kaiken maailman "mettäleireillä" ja mä jouduin aina viemään kotio lapun, et mitä tarttetaan telttaa ja kiikaria, ku faija oli patteriston huoltopältsä.... oli ne aikoja :)

ps. opettaja Raimolle terveisiä, jos hengissä viellä olet ;)
Me käytiin muutamia kertoja jänisjahissa ylä asteen valinnais aineena oli luonto ryhmä. Niille keillä ei ollut aseenkantolupaa toi opettaja oman haulikkonsa ja latasi sen puretuilla panoksilla, niin että nalli kuitenkin paukahti, jos pääs jänistä yrittämään.
 
Vanhempi miespuolinen opettaja kyllästyi 80-luvun lopulla meidän nöösien lumisotaan ja tuli koulun pihalle pienoiskiväärin kanssa tiedustelemaan, että mitenkä että? Ei ollut kyllä silloinkaan mielestäni oikein toimittu, mutta ei siitä mitään sen kummempia seuraamuksia siitä kenellekään koitunut.
 
Verkkosivu, jolle koottu kaikki paikat Vilhelm Valloittajan 1086 käskystä tehdyssä suuressa väestönlaskussa.
Näkyy paljon oli arvoa, maata, omistaja, kyläläisten määrä.
 
Minun ikäpolvi on nimenomaan laitettu alulleen hetekassa, jossa jossain kulmassa on ollu jotain pystyssä ;)
Jos ei jonnet tiedä mikä on heteka eli hetekka, niin tässä kuva Helsingin Teräshuonekalu Oy:n valmistamasta parisängystä. Toi alla säilytettävä vedettiin ulos ja se lenksautettiin samaan korkoon toisen kanssa. Olen kyllä hetekalla nukkunut, mutta sitä romanttista puolta ei ole tullut kokeiltua :rolleyes:

En ole ihan varma onko tuo parempi kuin nykyiset sängyt, mutta kaikkihan oli ennen paremmin.

1713890941266.png
 
Jos ei jonnet tiedä mikä on heteka eli hetekka, niin tässä kuva Helsingin Teräshuonekalu Oy:n valmistamasta parisängystä. Toi alla säilytettävä vedettiin ulos ja se lenksautettiin samaan korkoon toisen kanssa. Olen kyllä hetekalla nukkunut, mutta sitä romanttista puolta ei ole tullut kokeiltua :rolleyes:

En ole ihan varma onko tuo parempi kuin nykyiset sängyt, mutta kaikkihan oli ennen paremmin.

Katso liite: 96811
Ai että se oli mukava työntää jalat hetekan rautoihin kesäkuumalla mummolan vanhalla puolella. Parhaat unet ikinä. Huippusänky!
 
Jos ei jonnet tiedä mikä on heteka eli hetekka, niin tässä kuva Helsingin Teräshuonekalu Oy:n valmistamasta parisängystä. Toi alla säilytettävä vedettiin ulos ja se lenksautettiin samaan korkoon toisen kanssa. Olen kyllä hetekalla nukkunut, mutta sitä romanttista puolta ei ole tullut kokeiltua :rolleyes:

En ole ihan varma onko tuo parempi kuin nykyiset sängyt, mutta kaikkihan oli ennen paremmin.

Katso liite: 96811
Ainakin tuolla seuloo paremmin pikkukivet pois asennushiekasta.
 
Back
Top