Hornet-hävittäjä syöksynyt maahan

EVK

Kersantti
Hornet-hävittäjä syöksynyt maahan.

YLE: Hornet syöksyi maahan Rovaniemellä, silminnäkijöiden mukaan alueella on havaittu savua

Rovaniemellä on sattunut ilmaliikenneonnettomuus keskiviikkona aamupäivällä. Lentokentäntielle on lähetty useita pelastuslaitoksen yksiköitä.

Ilmavoimat kertoo viestipalvelu X:ssä, että Hornet-hävittäjä on joutunut lento-onnettomuuteen. Kone on syöksynyt maahan lentokenttäalueella.

Ilmavoimien mukaan lentäjä pelastautui heittoistuimella ja hänet on tavoitettu.

Ylen toimittajat olivat alueen lähistöllä työtehtävissä, kun he havaitsivat runsaasti savua lentokentän lähialueella kello 11 aikaan. Savu on nyt jo hieman hälventynyt.

Toimittajien mukaan Napapiirillä on voimakas savun haju.
 
HS: Hornet syöksyi maahan Rovaniemellä

Rovaniemen Lentokentäntiellä tehtiin hälytys suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta keskiviikkona aamupäivällä.

Ilmavoimien mukaan Hornet-hävittäjä syöksyi maahan Rovaniemen lentokentällä.

Finavia vahvistaa Helsingin Sanomille, että tapauksessa on kyse puolustusvoimien toiminnasta.

Paikalle on hälytetty useita pelastuslaitoksen yksiköitä.

Rovaniemellä on parhaillaan käynnissä pohjoismaiden puolustusministereiden kokous.
 
Hurjaa. Mitähän siinä on tapahtunut?
Tämänpäiväisestä huolimatta F/A-18:t ovat olleet todella turvallisia hävittäjiä. Yhtään suomalaista lentäjää ei ole menehtynyt niiden puikoissa.

Il sisälsi silminnäkijän kertomuksen:

Silminnäkijän mukaan lentokentän alue on suljettu ja paikalla on ambulansseja ja poliisiautoja. Metsän takaa nousee savua.

– Näytti siltä, että hornet sukelsi liian alas, eikä olisi enää saanut käännettyä ylös. Hornetti oli hieman perä edellä, keula koholla, ja lähestyi maata. Muutamaa sekuntia myöhemmin nousi savu puiden takaa, hän kuvailee.

 
Hurjaa. Mitähän siinä on tapahtunut?
Tämänpäiväisestä huolimatta F/A-18:t ovat olleet todella turvallisia hävittäjiä. Yhtään suomalaista lentäjää ei ole menehtynyt niiden puikoissa.
Tämänpäiväisestä ei vielä tiedetä oliko kyseessä tekninen vika vai meneekö puhtaasti kuskin piikkiin mutta sekin selvinnee aikanaan.
 
Il sisälsi silminnäkijän kertomuksen:

Sieltä sitten toinen kone tuli alas. Syöksy oli valtava. En ole koskaan nähnyt minkään tulevan alas niin nopeasti. Huomioni kiinnitti se, ettei koneesta kuulunut lainkaan ääntä, tilanteen nähnyt mies sanoo IS:lle.

Myös rovaniemeläinen Eila seurasi Hornetin hurjaa lentoharjoitusta kotoaan.
– Minulla on esteetön näköala. Tykkään muutenkin katsella niitä koneita. Se oli huikeaa, kun se nousi viivana ylös ja viivana alas, Eila kuvailee.

Viimeinen syöksy oli liian syvä.
– Katsoin, että mitenhän se tuosta aikoo selvitä. No se oli yksi hetki, kun se oli puitten latvojen tasalla, ja hetken päästä oli tulipallo. Ja sitten oli savua, Eila kertoo.


Annu kuuli putoavan koneen äänen - "Kuulostaa oudolta"​

Annu Määttä kertoo olleensa onnettomuuden aikaan työskentelemässä kotoaan käsin. Noin neljän kilometrin päässä lentokentästä sijaitsevan kodin yli lentää usein harjoittelevia Horneteja, Määttä kertoo.

- Nousin tietokoneen äärestä seisomaan, ja kuului sellainen ääni, että hävittäjä lentää. Yhtäkkiä ääni katkesi, ja kuuntelin, että ääni kuulostaa oudolta. Se ei ollut samanlainen ääni kuin tavallisesti, hän kuvaa.



-------------------

Noiden kommenttien mukaan olisi sammunut moottorit, kun ei ääntä lähde.

Ironisesti horneteissa on GE:n F404 moottorit (heh heh 😅)
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä sitten toinen kone tuli alas. Syöksy oli valtava. En ole koskaan nähnyt minkään tulevan alas niin nopeasti. Huomioni kiinnitti se, ettei koneesta kuulunut lainkaan ääntä, tilanteen nähnyt mies sanoo IS:lle.

Myös rovaniemeläinen Eila seurasi Hornetin hurjaa lentoharjoitusta kotoaan.
– Minulla on esteetön näköala. Tykkään muutenkin katsella niitä koneita. Se oli huikeaa, kun se nousi viivana ylös ja viivana alas, Eila kuvailee.

Viimeinen syöksy oli liian syvä.
– Katsoin, että mitenhän se tuosta aikoo selvitä. No se oli yksi hetki, kun se oli puitten latvojen tasalla, ja hetken päästä oli tulipallo. Ja sitten oli savua, Eila kertoo.


Annu kuuli putoavan koneen äänen - "Kuulostaa oudolta"​

Annu Määttä kertoo olleensa onnettomuuden aikaan työskentelemässä kotoaan käsin. Noin neljän kilometrin päässä lentokentästä sijaitsevan kodin yli lentää usein harjoittelevia Horneteja, Määttä kertoo.

- Nousin tietokoneen äärestä seisomaan, ja kuului sellainen ääni, että hävittäjä lentää. Yhtäkkiä ääni katkesi, ja kuuntelin, että ääni kuulostaa oudolta. Se ei ollut samanlainen ääni kuin tavallisesti, hän kuvaa.



-------------------

Noiden kommenttien mukaan olisi sammunut moottorit, kun ei ääntä lähde.

Ironisesti horneteissa on GE:n F404 moottorit (heh heh 😅)
Monesti FAF F/A-18 lentonäytöksiä seuranneena: Se voi kuullostaa siltä kuin mottorit olisivat sammuneet kun ensin vedetään ylöspäin jälkipoltto päällä ja sitten tullaan alaspäin moottorit tyhjäkäynnillä, ja hyvässä lykyssä vielä pakoaukot yleisöstä poispäin. Ensin hirveä jylinä ja sitten yhtäkkiä hipihiljaista. Se on ihan normaalia, enkä vetäisi siitä mitään johtopäätöksiä.
 
Silminnäkijälausuntojen, kuvan ja putoamispaikan ja perusteella kyseessä on ollut esityslento tai sellaisen harjoittelu. Esityslentoon sisältyy osuuksia, joissa teknisen vian ilmaantuessa kriittisellä hetkellä on vähintäänkin kohonnut riskin koneen hallinan menetyksen. Oli syy mikä tahansa, loistavaa toimintaa lentäjältä pelastaa itsensä heittoistuimella. Toivottavasti oltiin vielä toimintaikkunassa, ja vakavammalta loukkaantumiselta myös vältyttiin.
 
Jossain oli kuva jossa kone on matalalla nokka maata kohti tekemässä split-s:ää ampuen samalla soihtuja. Ei viittaa tekniseen vikaan, kun samalla ampuu soihtuja. Tokihan se on mahdollista että on ampunut soihtuja valmilla ohjelmalla, mutta tuskin ilman moottoritehoja olisi päätynyt sellaiseen lentotilaan jossa tullaan korkealla kohtauskulmalla perä edellä maata kohti. Eiköhän tästä ole video olemassa, mutta eri asia tuleeko julkisuuteen.
 
Odotellaan että tulee iltapulujen lukijoilta niitä villeimpiä johtopäätöksiä että tuossa kuvassa ripotellaan palavia moottorin osia tms. :rolleyes:

Itse laittaisin rahani sille, että silmukka tai muu taitolentoliike suoritettu liian matalalla, eli "pilot error". Sellaisia sattuu parhaimmillekin.
 
IS:n kuvassa ennen onnettomuutta kone tekee silmukkaa ja laukaisee soihtuja. Mitä ilmeisimmin siis lentonäytösharjoitus menossa. Jos olisi taisteluharjoitus, tuo liike todennäköisesti tehtäisiin korkeammalla.

Näytössoihtuja ovat tosiaan, kun palavat noin lyhyen ajan. Tosin todistetusti niilläkin saa maastopalan aikaan, kun on tarpeeksi kuivaa ja matalalta soihdutaa. venäläinen (?, silloin muistaakseni mainostettiin ukrainalaiseksi, ero on tänä päivänä merkitsevän tärkeä) swifts-ryhmä osoitti tämän fulcrumeillaan.
Ironisesti horneteissa on GE:n F404 moottorit (heh heh 😅)
Error Motor not Found :LOL:
Odotellaan että tulee iltapulujen lukijoilta niitä villeimpiä johtopäätöksiä että tuossa kuvassa ripotellaan palavia moottorin osia tms. :rolleyes:

Itse laittaisin rahani sille, että silmukka tai muu taitolentoliike suoritettu liian matalalla, eli "pilot error". Sellaisia sattuu parhaimmillekin.
Ulkopuolelta katsoen voi olla hyvin vaikea asiantuntijallekin erottaa, onko kyseessä liian matalalta aloitettu liike vai kriittisessä kohdassa sattunut koneen vikaantuminen. Pieni, jopa ohimenevä häiriö ohjausservossa voi riittää noissa korkeuksissa kaarrellessa siihen että kone suorittaa ns. litosjarrutuksen. Lentäjä selvisi joten debrieffaus kyllä selvittää asian laadun ja tutkintaryhmä sitten tekniset detaljit, jos niitä tarvitaan.
 
Tuossa kuvassa koneen lentoradassa ei vielä ole mitään ihmeellistä, siitä voi ainoastaan päätellä että kyseessä on ollut maata kohti suuntautunut liike. Näillä tiedoilla ainakin lentäjän virhe, tekninen vika (ml. lintutörmäys) tai näiden yhdistelmä ovat kaikki mahdollisia mahdollisia vaihtoehtoja.

Ei ole olemassa harjoitussoihtuja, kaikkien soihtujen tehokas vaikutusaika on alle sekunnin. Ei niistä enää mitään hyötyä kauempana koneesta olisikaan. Perinteisten soihtujen lisäksi on olemassa paljalla silmällä näkymättömiä ir-soihtuja.
 
Moottorin sammumisteoriaan liittyen, kuinka todennäköistä on, että molemmat moottorit sammuvat kerralla? Polttoaineen syötön katkeaminen tietysti sammuttaa molemmat.

Ja yhdellä moottorilla voi silläkin tietysti työntövoima loppua kesken hitaassa vauhdissa ja korkeassa kulmassa.
 
Monet muuttolinnut lentävät tähän aikaan vuodessa parvissa, jos yhteen moottoriin menee muuttolintu(ja), on varsin todennäköistä, että myös toiseen osuu.

Hitaalla nopeudella ja suurella kohtauskulmalla Hornetin sivuvakaajat ja peräsimet eivät riitä yksimoottoritilanteessa. Videolla kanadalainen versio aiheesta.

 
Back
Top