Hyvä bipodi lintukivääriin?

hyvis

Majuri
Itsellä on jotain vanhoja SRA -peruja sellainen tosi heppoinen, ilmeisesti kiinalaisvalmisteinen Harris -kopio, josta ruuvit lentelee helkkariin jo pahasti katsomalla. Sitä en ilkeä Sakooni kytkeä, ja olen jokseenkin pihalla bipodiskenestä. Joten mikä mahtaa olla tänä päivänä hinta-laatusuhteeltaan paras hihnalenkkikiinnitteinen bipodi?
 

Jos ei tarvi olla kevein. Tuon on todella tukeva ja keskellä oleva palloniven lukittavalla vivulla myös kätevä. Ratahommiin hyvä ominaisuus että jaloissa erikseen ruuvi kiristys millä saa kaikki löysät pois putkien liitoksesta.
 

Jos ei tarvi olla kevein. Tuon on todella tukeva ja keskellä oleva palloniven lukittavalla vivulla myös kätevä. Ratahommiin hyvä ominaisuus että jaloissa erikseen ruuvi kiristys millä saa kaikki löysät pois putkien liitoksesta.
Itsellä oli tuo viime syksyn vaan en 100% pitänyt. Liikaa omaan makuun säätöjä ja tahtoi muuttaa repussa asentoa vaikka pallonivelen lukitsi. Tympii sitten alkaa metsästystilanteessa säätämään isommin. Laitoin tämän tilalle https://pautac.fi/product/tier-one-tactical-evolution-bipod/?lang=en
Positiiviset kokemukset tähän asti. Käyttö on kyllä vielä ollut vähäistä. Yhden teeren pääsin tiputtamaan ja kerran käyty tuon kanssa radalla.
 
Itsellä oli tuo viime syksyn vaan en 100% pitänyt. Liikaa omaan makuun säätöjä ja tahtoi muuttaa repussa asentoa vaikka pallonivelen lukitsi. Tympii sitten alkaa metsästystilanteessa säätämään isommin. Laitoin tämän tilalle https://pautac.fi/product/tier-one-tactical-evolution-bipod/?lang=en
Positiiviset kokemukset tähän asti. Käyttö on kyllä vielä ollut vähäistä. Yhden teeren pääsin tiputtamaan ja kerran käyty tuon kanssa radalla.
Toki jos tuo UTG Heavy Duty kiinnostaa niin minulla olisi sellainen ylimääräisenä. Satasella lähtee..
 
Yksi huomion arvoinen asia on bipodin korkeus. 9-13" on mun kokemusten mukaan varsin passeli lintukiväärikäytössä verrattuna perinteiseen 6-9". Keinuva rakenne on myös hyvä. Tuollaiset ominaisuudet tarjoaa esimerkiksi Niteforce Harrisin lisäksi ja laatu on parempi kuin motonetin kiinakopioissa, vaikka Harris johdannainen tuokin on.

Jos Harrisisin ja sen kopioiden ulkoiset jouset tuntuvat keräävän varpuja ja olevan rakenteeltaan huonot, niin Magpulin bipodissa ei ole ulkoisia jousia ja sitä saa ainakin hihnalenkki, M-LOK, picatinny kiinnityksillä.
 
Itsellä oli tuo viime syksyn vaan en 100% pitänyt. Liikaa omaan makuun säätöjä ja tahtoi muuttaa repussa asentoa vaikka pallonivelen lukitsi. Tympii sitten alkaa metsästystilanteessa säätämään isommin. Laitoin tämän tilalle https://pautac.fi/product/tier-one-tactical-evolution-bipod/?lang=en
Positiiviset kokemukset tähän asti. Käyttö on kyllä vielä ollut vähäistä. Yhden teeren pääsin tiputtamaan ja kerran käyty tuon kanssa radalla.


Nuo ovat varmasti paremmat, mutta myös selvästi kalliimmat. Nuo myös vakaammat kun ase tavallaan roikkuu välissä.

Eihän nuo minun linkkaamat kaikista nopeimmat ole käyttää. Itsellä ei säätö ole koskaan auennut, mutta täytyyhän se metsästystilanteessa joka tapauksessa aukaista että saa aseen vaakaan. Kallistuksen säätöä on helppo käyttää toisen käden peukalolla samalla kun tähtää. Jalkojen pidennys vähän ärsyttävä käyttää yhdellä kädellä. Siitä isoin miinus. Ei sitä mutteria kuitenkaan tarvi kiristää aina. Radalla vaan tykännyt että saa löysät pois, metsässä ei niin justiinsa ellei ammuta yli 300m.
 
Yksi huomion arvoinen asia on bipodin korkeus. 9-13" on mun kokemusten mukaan varsin passeli lintukiväärikäytössä verrattuna perinteiseen 6-9". Keinuva rakenne on myös hyvä. Tuollaiset ominaisuudet tarjoaa esimerkiksi Niteforce Harrisin lisäksi ja laatu on parempi kuin motonetin kiinakopioissa, vaikka Harris johdannainen tuokin on.

Jos Harrisisin ja sen kopioiden ulkoiset jouset tuntuvat keräävän varpuja ja olevan rakenteeltaan huonot, niin Magpulin bipodissa ei ole ulkoisia jousia ja sitä saa ainakin hihnalenkki, M-LOK, picatinny kiinnityksillä.

Itse pidän harriksia huonoina. Jotku alkuperäiset omistanut ja yhdet kopiot jotka ei kyllä sen huonommat olleet. Joskus jopa tuntui kun piekkarilla kovalta pöydältä ampui niin se jäykkä jousi resonoi ärsyttävästi ja saattoi hieman vaikuttaa kasoihin. Vedin jousen päälle kutisteputken niin loppui seki. Maastossa tuota ongelmaa ei ole. Harriksissa se hyvää että ovat helpot käyttää. Vornin aserinkkaan ei mene kivääri jossa on harriksen jalat. Ellei nosta koko kivääriä todella ylös. Sitte taas ei välttämättä saa lukituksia kiinni. Viime talvena yritin vaan luovutin kun ei kohtuudella mahtuneet.
 
Itse pidän harriksia huonoina. Jotku alkuperäiset omistanut ja yhdet kopiot jotka ei kyllä sen huonommat olleet. Joskus jopa tuntui kun piekkarilla kovalta pöydältä ampui niin se jäykkä jousi resonoi ärsyttävästi ja saattoi hieman vaikuttaa kasoihin. Vedin jousen päälle kutisteputken niin loppui seki. Maastossa tuota ongelmaa ei ole. Harriksissa se hyvää että ovat helpot käyttää. Vornin aserinkkaan ei mene kivääri jossa on harriksen jalat. Ellei nosta koko kivääriä todella ylös. Sitte taas ei välttämättä saa lukituksia kiinni. Viime talvena yritin vaan luovutin kun ei kohtuudella mahtuneet.
Joo itsekin samaa mieltä että tuo UTG on parempi kuin Harris. En oikein tiedä mikä mutta joku itsellä vain harriksissa tökkii. Toki kaikki vika viime kädessä on perän takana mutta bipodi jonka kans on sinut helpottaa toimintaa.
 
Itse pidän harriksia huonoina. Jotku alkuperäiset omistanut ja yhdet kopiot jotka ei kyllä sen huonommat olleet. Joskus jopa tuntui kun piekkarilla kovalta pöydältä ampui niin se jäykkä jousi resonoi ärsyttävästi ja saattoi hieman vaikuttaa kasoihin. Vedin jousen päälle kutisteputken niin loppui seki. Maastossa tuota ongelmaa ei ole. Harriksissa se hyvää että ovat helpot käyttää. Vornin aserinkkaan ei mene kivääri jossa on harriksen jalat. Ellei nosta koko kivääriä todella ylös. Sitte taas ei välttämättä saa lukituksia kiinni. Viime talvena yritin vaan luovutin kun ei kohtuudella mahtuneet.
Latvalinnustajan ensimmäisiä oppeja on että bipodia ei koskaan tueta kovalle alustalle jos/kun asetta tarkkuutetaan tai harjoitellaan. Eihän sitä kovaa puuta/betonialustaa ole yleensä luonnossakaan ja tuo aseen pomppaaminen heikentää tarkkuutta. Itse olen käyttänyt bipodin alla asepussia (vähän kehno kun on niin huokoinen) tai paremmin pientä mattoa.

Aina pitää pyrkiä ampumaan 3-pisteen tuelta kun vain mahdollista eli perä-kyynerpää-bipodi / keskituenta. Itse olen huomannut linnustaessa hyväksi etsiä ampuma-aseman niin että saan keskituen maastosta, koska yläkulmille ei bipodi muutenkaan yleensä riitä. Lisäksi bipodin alle on hankala löytää ns.keskikovaa materiaalia,koska mikään sammalmätäs ei käy. En käytä reppua, kuten elokuvissa tehdään, enkä osaa sanoa korkeista 3-piste ampumatuista mitään. Niidenkin käyttö on varmaan hyvä, mutta pitää harjoitella säädöt sekä asentaminen maastossa että toimii ilman ongelmia.

3-HGR tyyppisestä hihnatuesta en tiedä, olen sitä harkinnut kokeiltavaksi. Voi toimia esim. suolla hyvin kun ei ole mitään kunnollista tukea maassa, puita paljon ja ampumasektorit on kortilla. Siinäkin on varmasti omat ongelmansa ja mitään ultrapitkiä etäisyyksiä ei kannata harkita.

Olen siis itse vain keskinkertainen kivääriampuja ja nämä on minun omia kokemuksia metsältä sekä opittua kirjallisuudesta. Jokaisella on oma maku tietysti.
 
Back
Top