Ikärajat politiikkaan

Pitäisikö korkeimpiin poliittisiin virkoihin olla alaikäraja?

  • Kyllä, 30 vuotta

    Ääniä: 1 2.9%
  • Kyllä, 40 vuotta

    Ääniä: 8 23.5%
  • Kyllä, korkeampi

    Ääniä: 3 8.8%
  • Ei

    Ääniä: 22 64.7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    34

Alisuutari

Alikersantti
PItäisikö korkeimpiin poliittisiin virkoihin olla alaikäraja? Esim. pääministerin ja presidentin virat ovat vaativia, laajoja yleisjohtajan virkoja. Olisiko esim. alle 30-vuotias henkilö mielestänne niihin pätevä? Näkisin, että kysymykseen voidaan esittää mielipiteitä puolesta ja vastaan. Tunnettu tosiasia on, että ihminen on nuorena (<30) älykkäimmillään. Nuorilla voi olla myös parempi tai uudempi koulutus. Toisaalta johtotehtäviin tarvitaan elämänkokemusta ja työkokemusta. Suurvaltojen johtajat ovat yleensä eläkeikäisiä miehiä. Joku viisaus siinäkin voi olla?

Joten onko se niin, että vanhuus ja viisaus, vai annetaan nuorille mahdollisuus?

Korostan, että tämä viesti ei koske yksittäistapauksena Sanna Marinia. En ota hänen pätevyyteensä kantaa millään tavalla. Olen vain kiinnostunut ilmiöstä yleisellä tasolla.
 
Kyllä korkeimpiin poliittisiin virkoihin voisi olla vähintään 50 v. Kertynyt jo elämänkokemusta ja vanhan ketun viekkausta.
 
Ei ikärajaa, mutta esim kansanedustajan vaalissa voisi asettua ehdolle vasta kun on jotain perustietoja tai kokemusta vastaavista tehtävistä. Esim yksi kausi kuntapolitiikasta, tai tietty määrä soveltuvia opintoja.

Ministerin tehtäviin (ainakin joihinkin) on jo nykyisin jotain ehtoja, mutta aina ei kai ne täyty.
 
Typerä ketju.

Hallituksessa istuu nyt neljä kolmekymppistä naista ja vaikuttaa väistämättä siltä, että täällä yritetään löytää tekosyitä paheksua nykyisiä nimityksiä.

Olen itse melkein kauhuissani nykyisestä hallituksesta, mutta jokin ikäkeskustelu menee kyllä todella pahasti sivuraiteille ja epäolennaisuuksiin.
 
Tämä on keskustelupalsta, joten täällä voi ja on vähän tarkoituskin ottaa kantaa myös typeriin asioihin.
 
Typerä ketju.

Hallituksessa istuu nyt neljä kolmekymppistä naista ja vaikuttaa väistämättä siltä, että täällä yritetään löytää tekosyitä paheksua nykyisiä nimityksiä.

Olen itse melkein kauhuissani nykyisestä hallituksesta, mutta jokin ikäkeskustelu menee kyllä todella pahasti sivuraiteille ja epäolennaisuuksiin.
Ei nyt mitään typerää yya itsesensuuria :D
 
Sinänsä ei ole mitään estettä laittaa ministerille ikärajoja. Ministeriä ei äänestetä eikä hän sitä kautta vastaa teoistaan poliittisesti suoraan äänestäjille.

Ministerin tehtävässä tärkeää on laaja yleistietämys ja kyky omaksua toisaalta kokonaisuuksia mutta myös huomata detaljien merkitys niissä. Tällöin en pidä hyvänä kovin nuoria ministereitä. 40 olisi mielestäni minimiraja ministerille.

Toiselta puolen laittaisin myös yläikärajan syistä, joita ei tarvinne avata enempää.

Tärkeintä on kuitenkin se, että koko ministeriön johto/hallinto ei ole liian nuorta tai vanhaa vaan sopiva sekoitus. Sekä se, että molemmat puolet ymmärtävät roolinsa. Tämä jako ei ole aina ihan selvä sen enempää ministereille kuin ylemmille virkamiehille.
 
Jo muinaiset kreikkalaiset ymmärsivät rajata politiikan vain asepalveluksen suorittaneille miehille, jotka olivat täysi-ikäisiä ja maan syntyperäisiä kansalaisia.
 
Muinaisen Kreikka tosin joutui muistaakseni jokaisen naapurinsa jyräämäksi.

Totta. Mutta olivat maailmanvalta ja vaikuttivat koko länsimaisen sivistyksen syntyyn enemmän kuin yksikään muu kansa ennen tai jälkeen jo aikana, jolloin suomalaiset asuivat luolassa ja härmän sivistyksen huippu oli äänne Gruh ja piirros tikku-ukosta luolan seinässä:).
 
Antiikin kreikka torjui ulkoisen vihollisen (barbaarit), jotka tulivat lähi-idästä.
Mutta sitten maan sisällä vihervassarit (Ateena) ja äärioikeisto (Sparta) sotivat vuosikymmeniä ja heikensivät toisiaan.
Lopulta maakuntien miehet (Makedonia) otti vallan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top