Kansalaisaloite Hätävarjeluasetuksesta

YJT

Respected Leader
Edellinen kansalaisaloitteeni (koskien suojeluaseita) on ollut reilun kuukauden allekirjoituksia keräämässä. Niitä tulikin alussa ihan hyvään tahtiin, mutta nyt vauhti on melkeinpä pysähtynyt; saldo on tällä hetkellä noin 1950 kannatusilmoitusta, mikä on kuitenkin paljon enemmän kuin pessimistisimmät arvioivat. Suurin syy tahdin hiipumiseen lienee se, että aloite ei enää tavoita uusia samanmielisiä henkilöitä; ei siitä että samanmielisiä ei olisi enempää. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että omat kontaktiverkostoni ovat rajalliset ja media tai esim. reserviläisjärjestöt eivät ole levittäneet tietoa aloitteesta.

Nimien keräämisen ja aloitteen markkinoinnin tiimoilta olen käynyt keskustelua somessa useilla kanavilla, ja esille on tullut että paitsi että osa ihmisistä vastustaa aloitetta koska vastustavat yleistä aseenkanto-oikeutta (mitä aloitteella ei edes yritetty saada aikaan), tuli esille myös tarve tehdä hätävarjeluoikeudelle jotain. Suuri osa ihmisistä uskoo esim. että puolustajan täytyy ensin ottaa turpaansa ennen kuin voi tehdä mitään, tai että paljain nyrkein tehtävää hyökkäystä vastaan saa puolustautua vain paljain nyrkein (eli ikään kuin saman tasoisella tai lievemmällä välineellä). Lisäksi on voimassa käsitys, että puolustautuja saa aina vähintään yhtä ison tuomion kuin hyökkääjä, tai toisaalta luullaan että jotakuinkin mitä tahansa saa tehdä itseään puolustaakseen (mikä saattaa selittää sen toisen käsityksen). Osa kaipasi Castle doctrinea myös Suomeen, vaikka luultavasti ainakaan kaikki eivät edes tiedä kunnolla, mitä sillä tarkoitetaan. Joka tapauksessa hätävarjelusäädösten selkeyttämiselle lienee tarvetta.

Ajattelin tehdä uuden kansalaisaloitteen tältä pohjalta. Varsinaisesti muutoksia hätävarjeluoikeuteen ei mielestäni ole tarpeen tehdä, vaan nimenomaan tarvitaan selkeät pelisäännöt jotka selittäisivät asiaa kansalaisille, ja myös ohjaisivat viranomaisten ja oikeuslaitoksen päätöksiä.

Asetukseen tulisi erillinen luku myös kaasusumuttimista, missä käytäisiin läpi paitsi välineen käyttämisen pelisäännöt, myös kerättäisiin yhteen esim tieto siitä, missä kaasusumutinta ei saa kantaa, ja määriteltäisiin selkeästi ne ehdot, joilla kaasusumutin myönnetään hakijalle. Oikeuslähteiden mukaanhan kaasusumutin on nk shall issue lupa, eli lupa olisi myönnettävä ellei ole perusteita olla myöntämättä. Tästä vallitsee suurta epätietoisuutta, ja on myös mahdollista että lupien myöntämislinjassa todella on myös erilaista tulkintaa kuin miksi lainsäätäjä sen on tarkoittanut. Asetuksessa annettaisiin selkeät pelisäännöt lupien myöntämiselle, mikä paitsi ohjaisi lupaviranomaisia, myös kertoisi selkeästi luvan hakemista harkitsevalle kansalaiselle ne ehdot, joilla luvan voi saada.

Koska kansalaisaloitteen vireille saattamiseen tarvitaan vähintään viisi vastuuhenkilöä, huutelen jälleen vapaaehtoisia. Nyt on mahdollisuus päästä vaikuttamaan jokaista kansalaista koskettavaan asiaan. Halukkaat voivat lähettää sähköpostia: [email protected]
 
ja määriteltäisiin selkeästi ne ehdot, joilla kaasusumutin myönnetään hakijalle.
Mikset lähde siitä että sumutin on saatava ostaa lupavapaasti, riittää että on täysi-ikäinen. Jos toimii muissa maissa niin kyllä se Suomessakn, ei me olla sen tyhjäpäisempi kansa kuin kukaan muukaan.
 
Se vaatisi erillisen aloitteen. Eli nyt ei pyritä muuttamaan lakia; ainoastaan selventämään sitä.

Lisäksi katson että tyvestä puuhun noustaan.
 
Mikset lähde siitä että sumutin on saatava ostaa lupavapaasti, riittää että on täysi-ikäinen. Jos toimii muissa maissa niin kyllä se Suomessakn, ei me olla sen tyhjäpäisempi kansa kuin kukaan muukaan.
liekkö tuo ihan fiksua, kylillä liikkuu vaikka millaista nikkaria joille kaasuja ei kannattaisi kasalta antaa.
 
Ja toisaalta, jos lupa on shall issue niin se myönnetään jos henkilö on ok; ei vaadi perusteluja eikä tarveharkintaa.
 
liekkö tuo ihan fiksua, kylillä liikkuu vaikka millaista nikkaria joille kaasuja ei kannattaisi kasalta antaa.
Jälleen kerran, en ole koskaan nänyt lehtiartikelia että Virossa oisi joku väärinkäyttänyt sumutinta. Meinaat että Suomessa tässäkin asiassa on erikoinolosuhteet mitä missään muualla maailmassa ei ole.

@Seppo, jos näin on miksi yleensäkään vaivata poliisia asialla millään luvalla. Antaa kauppiaan myydä jos kundi tai kundette todistaa täyikäisyytensä.
 
Jälleen kerran, en ole koskaan nänyt lehtiartikelia että Virossa oisi joku väärinkäyttänyt sumutinta. Meinaat että Suomessa tässäkin asiassa on erikoinolosuhteet mitä missään muualla maailmassa ei ole.
En minäkään ole lehtijuttuja ehkä nähnyt, mutta tiedän useita tällaisia tapauksia kyllä Suomesta. En usko, että Suomessa on mitään erikoisolosuhteita tämän osalta, mutta toisaalta ei ole myöskään niin että kaikkialla muualla saa ja vain Suomessa ei.
@Seppo, jos näin on miksi yleensäkään vaivata poliisia asialla millään luvalla. Antaa kauppiaan myydä jos kundi tai kundette todistaa täyikäisyytensä.
Niin, miksi tarvitaan vaikkapa ajokorttia? Samalla periaatteella voisi ajatella että eihän sitä kortilla ajeta. Riittäisi että osaa ajaa.

Aseluvissa käsittääkseni on sellaisia piirteitä, että
- niitä ei myönnetä epäsopiville henkilöille
- lupa voidaan peruuttaa
Eli vaikka shall issue onkin shall issue, niin kuitenkaan esim. väkivaltarikollinen ei lähtökohtaisesti saisi sellaista, ja jos osoittautuisi väkivaltarikolliseksi niin lupa otettaisiin pois. Ei sillä että luvan puuttuminen estäisi välineen hankkimista sen enempää kuin ajokortin puuttuminen estäisi ajamaan lähtemistä. Mutta jonkinlainen kontrolli kyllä.
 
Jälleen kerran, en ole koskaan nänyt lehtiartikelia että Virossa oisi joku väärinkäyttänyt sumutinta. Meinaat että Suomessa tässäkin asiassa on erikoinolosuhteet mitä missään muualla maailmassa ei ole.

@Seppo, jos näin on miksi yleensäkään vaivata poliisia asialla millään luvalla. Antaa kauppiaan myydä jos kundi tai kundette todistaa täyikäisyytensä.
Virossa ei taida olla etno jengejä tai ainakaan hyvää kehityspohjaa niiden syntymiseen...
 
Osaako joku vastata tähän, olisi kiinnostavaa tietää: Kuinka moni ampuma-aseella hätävarjeluna tappavaa voimaa käyttänyt on Suomessa selvinnyt sanotaan viimeisen 40 vuoden aikana ilman mitään rangaistusta?
 
Suomessa ylipäätään tehdään varsin vähän hätävarjelua ampuma-aseilla.

Tässä kesän aikana oli muistaakseni Lahdessa tapaus jossa jollakin tavalla MP-jengeihin kytköksissä oleva henkilö meni ilmeisesti perimään velkoja jonnekin kerhotilaan. Siellä toinen osapuoli alkoi ampumaan jolloin kesken tulitaistelun tämä velanperijä kertomansa mukaan löysi kerhotilasta pistoolin jolla puolustautui. Totuus lienee se, että löysi oman pistoolinsa vyöltä, mutta siihen ei saatu näyttöä.

Mutta joka tapauksessa Suomessa on useita oikeustapauksia joissa on laillisesti puolustauduttu ampuma-aseella, tai esim teräaseella niin että hyökkääjä on kuollut. Mutta kysymykseen en osaa vastata.

Tämä ketju tai aloite ei kuitenkaan käsittele ampuma-aseita joten kysymys on sikäli väärässä paikassa.
 
Kannattaa muuten muotoilla aloitteen otsikko sellaiseksi, että se tarttuu tavallisiin kansalaisiin.
Esim. Oikeusturvan parantaminen hätävarjelusäännöksiä selkeyttämällä

Jos aiheen otsikoi jollain tavalla ensimmäisenä sanana Hätävarjelu, se on eritäin monelle kansalaiselle vieras aihe eikä tartu sen takia.
Jos aiheen aloittaa sanalla Oikeusturva , se on heti asia joka kiinnosta jokaista kansalaista, jokainen ymmärtää ja siksi tarttuu helpommin.
Kannattaa miettiä.

.
 
Jälleen kerran, en ole koskaan nänyt lehtiartikelia että Virossa oisi joku väärinkäyttänyt sumutinta. Meinaat että Suomessa tässäkin asiassa on erikoinolosuhteet mitä missään muualla maailmassa ei ole.

@Seppo, jos näin on miksi yleensäkään vaivata poliisia asialla millään luvalla. Antaa kauppiaan myydä jos kundi tai kundette todistaa täyikäisyytensä.
Tiedän itse tapauksia Suomesta, joissa mm. tavanomaista spraymaaliakin on väärinkäytetty toisen vahingoittamiseen riitatilanteissa. Mediaan eivät ole päätyneet, kun eivät välttämättä edes poliisin tietoon, jos/kun asianosaiset eivät menneet poliisille siitä kertomaan.
 
Mikset lähde siitä että sumutin on saatava ostaa lupavapaasti, riittää että on täysi-ikäinen. Jos toimii muissa maissa niin kyllä se Suomessakn, ei me olla sen tyhjäpäisempi kansa kuin kukaan muukaan.

Tämän puolesta puhuisi myös se, että sumutin on "vähemmän vaarallinen". Totta kai sitä voi käyttää väärin, mutta kun puukon voi ostaa jokaisesta rautakaupasta ja sitä voi kanniskella ympäriinsä käytännössä sakkojen riskillä, niin sumutin tuntuisi siihen verrattuna melko haitattomalta. Jos joku haluaa minut hengiltä, niin se joku luultavasti hyökkää takaapäin sen veitsen kanssa, ei suinkaan ensin sumuta edestä yrittäen lamauttaa ja vasta sitten ala puukottaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Tiedoksi: laitoin tulevalle oikeusministerille postia hätävarjeluasetuksesta; ei tarvitse mennä kansalaisaloitteen kautta.
 
Ensimmäinen lähtökohta pitäisi olla, se, että hätävarjelutilanteessa laillista oikeuttaan laitonta hyökkäystä vastaan puolusta alla ei pitäisi olla minkään "de-eskalaatiovelvoitetta". Toinen lähtökohta se, että tilanteessa, jossa on vastakkain neutraalilla maaperällä (=sellaisella alueella, jossa kummallakin yhtäläinen oikeus olla) päihtymätön ja päihtynyt henkilö, tilanne luetaan aina päihtymättömän eduksi.
Kolmanneksi, on sallittava sellaisen voiman käyttö, joka lopettaa uhkatilanteet niin, että uhatun ei tarvitse joutua isketyksi ensin.
 
Aika lailla tuolla se on jo nyt lakiin kirjattuna; pl. tuo päihtynyt vs selvin päin oleva -juttu.

Eli ei nytkään laissa ole mitään de-eskalaatiovelvoitetta eikä velvollisuutta ottaa pataansa. Eri asia, miten se toteutuu oikeuskäytännössä.

Tuon "selvinpäin oleva on aina oikeassa" -jutun pointtia en oikein ymmärrä. Meinaat että kun selvin päin oleva ryöstäjä rullaa humalaisen kadulla ja se menee painiksi, niin ryöstäjä on lain mukaan vahvoilla?
 
Ensimmäinen lähtökohta pitäisi olla, se, että hätävarjelutilanteessa laillista oikeuttaan laitonta hyökkäystä vastaan puolusta alla ei pitäisi olla minkään "de-eskalaatiovelvoitetta". Toinen lähtökohta se, että tilanteessa, jossa on vastakkain neutraalilla maaperällä (=sellaisella alueella, jossa kummallakin yhtäläinen oikeus olla) päihtymätön ja päihtynyt henkilö, tilanne luetaan aina päihtymättömän eduksi.
Kolmanneksi, on sallittava sellaisen voiman käyttö, joka lopettaa uhkatilanteet niin, että uhatun ei tarvitse joutua isketyksi ensin.
Tämähän menee välittömästi mönkään kun päihtymätön henkilö on se joka aloittaa sen tilanteen.
 
Teoriassa näin, mutta kuinka usein asia menee niin päin? Plus ideana olisi osittain lähettää viesti, että päihtymys julkisella paikalla ei nauti yhteiskunnan hyväksyntää, eikä sitä juridisesti voisi käyttää syyntakeettomuusperusteena.
Ei tuollaista muutosta voi tehdä yhden lain osalta ilman että se aiheuttaa ihan helvetisti kitkaa ja tulkintaongelmia vaikka missä muidenkin lakien kanssa.

4 § (13.6.2003/515)

Hätävarjelu​


Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.


Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.
Muutenkin hätävarjelu sallii jo voimakeinojen käytön itsepuolustuksessa, ja riittävän eskalaationkin määrän voi harkita tilannekohtaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top