Korruptio Suomessa

Eihän tuo palkka sinänsä ole iso, jos vertaa muihin isoihin konserneihin (Finnair, Kone, ym..). Ongelma on lähinnä tuon tehtävän "vaativuus", eli viinan myynti suomalaisille monopolin turvin on varmaan hankala ja vaativa homma josta pitää maksaa tuntuvasti ettei karkaa ulkomaisiin yhtiöihin...

Toinen on Veikkaus, rahapelejä monopolin turvin kansalaisille...
 
Esteellisyys ja osaamattomuus tällä kertaa kuvioissa.

VR kuulemma taas pimittää tietoja:
 
Esteellisyys ja osaamattomuus tällä kertaa kuvioissa.

VR kuulemma taas pimittää tietoja:
Tyhmiä on taas koijattu, sieltä on vedetty fyrkat emofirmalle: :cautious:

Syyttäjän mukaan Välikangas laati esittelytekstin, jonka Päkkilä esitteli. Syyttäjän mukaan Välikankaan esittelyteksti oli kuitenkin puutteellinen, eikä sisältänyt mainintaa esimerkiksi sijoituksen riskeistä. Esittelytekstissä ei myöskään mainittu, ettei Front Finance ole Finanssivalvonnan valvoma, toisin kuin Front Capital Oy, jonka kautta sijoitus toteutettiin.

ja

Front Capital tarjoaa sijoittamista velkakirjamuodossa pankkien ulkopuoliseen rahoitukseen sijoitusyhtiönsä Front Finance Oy:n taserahoituksen kautta.

Front Finance Oy sijoittaa taseestaan edelleen kohteisiin, joita pankit ovat perinteisesti rahoittaneet omasta taseestaan. Sijoittajat pääsevät välillisesti sijoittamaan sijoituskohteisiin, joita ovat mm. yrityslainat, yritystenväliset laskusaamiset, kiinteistörakentamisen ja -kehittämisen rahoitus ja kotitalouksien kulutusrahoitus. Yhtiön oma pääoma on vähintään 10 % koko pääomasta.

 
VR kuulemma taas pimittää tietoja:

Käytännössä pelkkiä kumileimasimia nuo VR:n ja Postin kaltaisten yritysten hallintoneuvostot ovat. Ne toimivat enemmän yhtiöiden johdon vaikutuskanavina eduskunnan suuntaan kuin mitä eduskunnan vaikutuskanavina yhtiön suuntaan.

Hallintoneuvostojen jäsenillä ei ole sitä tietämystä yhtiön toimialan asioista joka mahdollistaisi heille kunnollisen yhtiön johdon väitteiden kyseenalaistamisen. Ja toisaalta valtion omistajaohjauksen periaatteisiin ei muutenkaan kuulu se, että osakeyhtiöitä juuri omistajaohjattaisiin, koska sen katsotaan vaikuttavan haitallisesti markkinoiden toimintaan. Toisaalta näiden valtionyhtiöiden määräävä markkina-asema halutaan kuitenkin säilyttää, mitä ainakin virallisesti perustellaan sillä, että valtion omistama yhtiö toimisi vastuullisemmin kuin mitä yksityiset yritykset toimivat.
 
Esteellisyys ja osaamattomuus tällä kertaa kuvioissa.

Onkohan tuo Päkkilä ihan pelkkä virkamies joka vaan esittelee hänelle annetut asiat ja ei itse oikein ymmärrä niistä...

Kun nythän konserniasiamies teki ihan mukavan tempun sijoittamalla ensin itse ja sitten halusi saada kaupungin mukaan rahoittamaan omistuksiaan... mitäänhän ei olisi huomattu ellei sijoituksen kohde olisi mennyt saneeraukseen...

On varmaan ihan eka kerta kun joku kaupunki sijoittelee vähän hassusti...
 
Nämä kaikki, erityisesti Berner pitäisi tutkia tästä ja monesta muustakin syystä.

taksialan kaaokseen ajaneen lakiuudistuksen taustalta paljastuu yhtiön lobbauskampanja​


Uusi tietovuoto paljastaa Uberin laajan kansainvälisen lobbausoperaation. Suomessa yrityksen päätavoitteena oli taksilainsäädännön uudistaminen, missä yritys oman näkemyksensä mukaan myös onnistui.

Uberin edustajat tai sen palkkaamat lobbarit tapasivat lukuisia poliitikoita ja virkamiehiä. Heidän joukossaan oli ministereitä, kuten pääministeri Alexander Stubb (kok.) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Muistion mukaan yhtiö katsoi saaneensa puolelleen esimerkiksi silloisen liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen (kok.) avustajan, kansanedustajia ja Helsingin kaupunginhallituksen jäseniä.
Virkkusen erityisavustajan kanssa tapaamiseen oli osallistunut liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Irja Vesanen-Nikitin.

Uberin lobbaus oli erityisen aktiivista kolmen eri liikenneministerin eli Henna Virkkusen, Paula Risikon (kok.) ja Anne Bernerin (kesk.) aikana.
Alexander Stubb aloitti kesällä 2014 pääministerinä, mitä pidettiin Uberin sisällä hyvänä asiana. Uberissa arvioitiin, että Stubb ja hänen edustamansa kokoomus olisivat luontaisia liittolaisia yhtiölle.

Asiakirjoista paljastuu, että ministeriö oli esimerkiksi halunnut tietää Uberin näkemyksiä lainsäädännön uudistamisesta. Uber oli “osa lainsäädännöllistä prosessia” eli se pääsi vaikuttamaan taksilain sisältöön. Sisäisten asiakirjojen mukaan yhtiö kertoi vaihtavansa tietoja ministeriön kanssa.
Lakia valmistelleet ja Uberin kanssa tietovuodon mukaan yhteydessä olleet virkamiehet eivät antaneet MOT:lle haastattelua.

Tämä oli minun poliittisella urallani poikkeuksellinen kokemus. Ministeri Bernerin toimintatapa erosi muista meidän ministereistämme, sillä hän halusi pitää tämän taksilain kokonaisuudistuksen hyvin vahvasti omissa käsissään. Hän huolehti siitä, että valmistelu etenee. Hän oli henkilö, joka tapasi näitä edustajia.

Muok. Oli linkki unohtunut tästä
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top