Äänestys Kysely: Mikä on veriryhmäsi ja oletko verenluovuttaja?

Kysely: Mikä on veriryhmäsi

  • A

    Ääniä: 5 13.5%
  • B

    Ääniä: 5 13.5%
  • O

    Ääniä: 11 29.7%
  • AB

    Ääniä: 5 13.5%
  • Joku muu (eli haluan ostaa vokaalin tai olen ulkoavaruudesta)

    Ääniä: 1 2.7%
  • En tiedä

    Ääniä: 10 27.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    37
Kannattaa muuten tehdä/ antaa ne kantasolu tiedot myös. Voitte oikeasti pelastaa jonkun muksun hengen, luovuttamaan pääsemisen todennäköisyys melkein sama kun lotossa ja silloin on tosi kyseessä.

Itse olen/olin (tietääkseni ne tiedot vanhenevat jonkin ajan päästä) tuossa ja kahdesti ottivat yhteyttä. En päässyt luovuttamaan, mutta näytteen kävin antamassa kahdesti. En tiedä eikö näyte täsmännyt kylliksi lähelle, vai löytyikö sopivampi lähempää.
 
Ensimmäinen luovutus intissä, sen jälkeen AMK:ssa ja sen jälkeen muutamia kertoja ihan omalla ajalla. Nyt olen pitänyt hieman taukoa terveyssyistä, mm. luovutuksen jälkeinen kalpeus ja huimaus ovat sitä luokkaa, että verta keräävät hoitsutkin (vampyyrit?) tuntuvat huolestuvan. Harmi sinänsä, mukavaa hommaahan tuo luovuttaminen on.
 
En tiedä veriryhmääni. Kerran olin antamassa verta intin aikana (koska siitä luvattiin vuorokauden lomaa) mutta vertani ei huolittu vaan annettiin purkillinen rautatabletteja sen sijaan. Sen jälkeen en ole käynyt edes yrittämässä.
 
Tämä on ihan mielenkiintoinen artikkeli eri veriryhmien yleisyydestä eripuolilla maailmaa (Etelä- ja Keski-Amerikka onkin aika kiinnostava tapaus...90+ prosenttia O-ryhmää... :eek: ):

http://anthro.palomar.edu/vary/vary_3.htm
 
En nyt muista omaa veriryhmääni; olen kuitenkin luovuttanut pitkälti yli ämpärillisen verta. Olisi vieläkin hyvä käydä luovuttamassa, noin lääkärin sanoman mukaan, kun hemoglobiinini on normaalisti varsin korkea - hiinä ja hiinä, pysyykö wirallisissa normaalin rajoissa. Vaan kun lopettivat veripalvelun byroon Kotkassa, niin kertakäynti joukkoluovutuksessa riitti. Ei yksinkertaisesti pysty käyttämään puolta päivää verenluovutukseen jonottamiseen.
 
Ei pysty luovuttamaan. Ei sitten millään. Vain kolmen kirjaimen takia.
 
Herättelen vanhaa lankaa.
Aloitin luovuttamisen pari vuotta sitten kun muutin pois SPR:n vaikutuspiiristä. Nyt kymmenes kerta tulossa, onhan se hieno tunne kun voi ajatella että kenties jonkun henki voi pelastua vain uhraamalla puolisen tuntia aikaansa.
Itse en tiennyt omaa veriryhmääni ennen ensimmäistä kertaa, kysymys kuuluukin miksei sitä vaikka varusmiesaikana kerrota kaikille? Voisihan se olla tacticoolisti nimilapussa kuten rauhanturvaajilla tai etelänaapureilla.

Niin ja oma veriryhmä on O- joka käy kaikille.
 
Back
Top