Maahanmuutto.

.
Siis milan jaff? Vai mitä?

Ihan valtavan hyvä juttu.
Tietenkin tämänkin jannun kohdalla joittenkin mielestä se "kotoutus vaan meni pieleen" ja lisää rahaa pitäisi laittaa likoon ettei näin tapahtuisi. :rolleyes:
No täytyy kuitenkin sillä tavalla ajatella positiivisesti, että potkittiin maasta noinkin nopeasti. Olisin luullut että se olisi kankeassa prosessissa ottanut vuoden pari, sitten vielä yksi valituskierros päälle ja toiset mokomat. Mutta eihän tuossa nyt onneksi niin pitkään mennyt.

Äitimuorilla kun on ehtinyt banaaniletut ja suklaajätskit nauttimaan niin onkin jo kiire lähteä poikain kanssa radalle. Mä omistan tän cityn soi läpi yön.

No sehän on sitten selvä.

Ni hao, onko kiinalaisuuskin illuusio?
Sanotaan näin, että ehkäpä korealaisuus tai japanailaisuus on illuusio, tai näiden kulttuurien suuri erillisyys Kiinasta. Samuel Huntington sijoitti Japanin ja Kiinan eri sivilisaatioihin, ja tämä ihmetyttää minua sitä enemmän, mitä enemmän luen näiden maiden kulttuurista. Tosin en osaa kumpaakaan kieltä. Tällä pointilla tahdon sanoa, että itäaasialainen kulttuuri/sivilisaatio on varmasti eri ilmiö, kuin länsimainen sivilisaatio, mutta mielestäni Suomi kuuluu länsimaiseen sivilisaatioon, eikä Suomen ja esim. Ruotsin tai Saksan kulttuurin välillä ole niin suurta eroa, kuin yleensä kuvitellaan.

Oli kova homma aikanaan saada meille edes kielellisesti tasa-arvoinen asema. Mutta joillekin sillä ei selvästi ole merkitystä.
On sillä merkitystä. Minulle ihanne on, että jokainen pystyisi käymään peruskoulun omalla äidinkielellään. En näe, miten englannin ottaminen suomen ja ruotsin rinnalle uhkaa tätä asiaa. Minusta englannin voisi ottaa kolmanneksi viralliseksi kieleksi.

Kyllä täällä maailmassa jo on reilusti näitä englantia puhuvia sulatusuuneja. Miksi meidänkin pitäisi olla sitä samaa harmaata massaa?
Tehokkuus.

Suomen kieli väistää. Meidän työpaikalla on se 20% muita kuin suomalaisia (tämä tässä hyvänä uutisena mainittiin työnantajan toimesta). Kaikki keskustelu, koulutus ja viestittely tapahtuu englanniksi. Ulkomainen ostaja luonnollisesti lähettää suomalaiseen firmaan tarjouspyynnöt englanniksi.

Myös kahvitunnilla puhutaan englantia, jos siihen sattuu ulkomainen kolleega. Syy on tietenkin käytännöllisyys; kielen opiskelu sujuvalle tasolle kestää sen 10 vuotta ja tulevat tänne ummikkoina. Ei niiden kanssa voi käydä keskustelua suomeksi. Ja jos yrität kahvitunnilla suomea, kohta joku loukkaantuu, kuinka hän ei pääse työkavereiden kanssa mukaan keskusteluihin vaan jää ulkopuolelle (näin on käynyt).

Tämäkö on se mitä halutaan maan laajuiseksi, vain jotta ei tarvitse niitä lapsia hankkia, mutta halutaan jonkun kuitenkin maksavan eläkkeet?
Jos minulle annetaan vaihtoehdoksi, että rupean lastentekokoneeksi, tai lähikaupan kassa puhuu huonoa suomea, otan mielummin sen huonoa suomea puhuvan lähikaupan kassan.

Tämähän voi sitä kilpailukykyäkin syödä, kun anglit voi vetää äidinkielellään ja täällä yritetään sönköttää huonolla englannilla, joka on hitaampaa ja ihmisillä tulee useammin väärinymmärryksiä.
Tämä on totta, mutta kaikkein huonoin vaihtoehto on, jos täällä ei ole työikäistä väestöä, ja näivetytään pois.

Siis milan jaff? Vai mitä?

Ihan valtavan hyvä juttu.
Tietenkin tämänkin jannun kohdalla joittenkin mielestä se "kotoutus vaan meni pieleen" ja lisää rahaa pitäisi laittaa likoon ettei näin tapahtuisi. :rolleyes:
Onneksi suosikkiräppäri herra numero 47 ehti kuitenkin tämän julkaista ennen lähtöään:

Joku Jaffan fanittaja on julkaissut myös tribuutin tälle kurdien kuninkaalle:

Olisi kyllä kiva nähdä miten hienosti Jaffalla menee Kurdishtanissa. Varmaankin ottavat kultapojan oitis johtajakseen.

On sillä merkitystä. Minulle ihanne on, että jokainen pystyisi käymään peruskoulun omalla äidinkielellään. En näe, miten englannin ottaminen suomen ja ruotsin rinnalle uhkaa tätä asiaa. Minusta englannin voisi ottaa kolmanneksi viralliseksi kieleksi.
Oma mielipiteeni on että Suomessa tulisi oppilaitoksissa opettaa ainoastaan virallisilla kielillä eli kaikki englanninkieliset kurssit tulisi pitää joko suomeksi tai ruotsiksi (saameksi voi tulla ongelmia oppilaiden määrissä).

Englannin kielen ylivaltaa tulisi muutenkin suitsia, sen verran idioottimainen ja epälooginen kieli...

Jos minulle annetaan vaihtoehdoksi, että rupean lastentekokoneeksi, tai lähikaupan kassa puhuu huonoa suomea, otan mielummin sen huonoa suomea puhuvan lähikaupan kassan.

Ai nekö on vaihtoehdot? En nyt omaa äitiä osaa minään lapsentekokoneena nähdä, vaikka muutaman lapsen tekikin. Mitään muuta ei tietenkään massamaahanmuutosta seuraa, kuin hoono soome kassalla. Ei tänne kannata varsinkaan perusduunareita rahdata, niistä työpaikoista on pulaa, ei tekijöistä.

Niin lapsellista keskustelua, että jätän tämän osaltani tähän.

Sanotaan näin, että ehkäpä korealaisuus tai japanailaisuus on illuusio, tai näiden kulttuurien suuri erillisyys Kiinasta. Samuel Huntington sijoitti Japanin ja Kiinan eri sivilisaatioihin, ja tämä ihmetyttää minua sitä enemmän, mitä enemmän luen näiden maiden kulttuurista. Tosin en osaa kumpaakaan kieltä. Tällä pointilla tahdon sanoa, että itäaasialainen kulttuuri/sivilisaatio on varmasti eri ilmiö, kuin länsimainen sivilisaatio, mutta mielestäni Suomi kuuluu länsimaiseen sivilisaatioon, eikä Suomen ja esim. Ruotsin tai Saksan kulttuurin välillä ole niin suurta eroa, kuin yleensä kuvitellaan.

EDIT: Sen vielä sanon, että on sinulla kyllä ihan ylittämättömän korkea kynnys, jotta voidaan sanoa kansalla olevan kulttuuri. Sivilisaatio pitäisi olla nollasta itse rakennettu. Tämä on tietynlainen kulttuuriserkku Putinistien ajattelumaailmaan, jossa suvereeneja valtioita ovat vain suurvallat. Voin kyllä sanoa, että tuollaista määrittelyä kulttuurille, tuskin kukaan allekirjoittaa sinun lisäksi. Itse olen Japania opiskellut ja siellä oleskellut, sekä tehnyt projekteja Kiinaan. Kyllä, Japanissa on otettu vaikutteita paljon Kiinasta mm. uskonnossa ja kirjoitusjärjestelmässä. Mutta myös näissä molemmissa näkyy myös Japanin erillinen kulttuuri, shintolaisuus ja kirjoitusjärjestelmään lisätyt omat merkit. Kulttuurierot huomaa kaikkialla mm. käytöksessä ja ruoassa. Kiina on vielä multietninen imperiumi ja siellä on runsaasti eri kulttuureja yhden maan sisällä. Ja onhan Japanissakin Okinawalaiset ja Ainut. Meinaatko heiltäkin viedä oman identiteetin tai tallata sen pohjamutiin?

Viimeksi muokattu:
Mitä kaveripiiristä olen kuullut, niin ois varmaan k.o henkilölle se lempeämpi ratkaisu.
No sitten kuulostaa hyvälle, perseilystä kunnon tuomio edes joskus.

"Juuri saamani tiedon mukaan" myös 5 muuta kurdi- ja arabitaustaista irakilaista palautettiin samalla lennolla. Keitähän nämä olivat?

Heh taas kerran..... kaikkien taustat tunnetaan!

Viimeksi muokattu:
Tuohan olisi aivan järkyttävä virhe, sillä se syrjäyttäisi suomen ja ruotsin, ja lisäisi virkamieskuntamme virkavelvollisuuksia ja työtaakkaa entisestään, koska englanti olisi siitä lähtien juridisesti velvoittava kieli, kaikki asiakirjat ja lait pitäisi olla juridisesti sitovasti englanniksi, antaa kaikki päätökset englanniksi jne. - lisäksi iso osa Suomeen tulevista maahanmuuttajista ei edes puhu englantia kovin hyvin tai lainkaan (mm. arabimaista tulevat eivät käytännössä osaa englantia edes kommunikointitasolle riittävästi, ja monet osaavat parin vuoden jälkeen paremmin suomea). Englannin kielen merkittävyys ja käsitys sen universaaliudesta on meidän englantilais-amerikkalaisesti suuntautuneen liberaalikuplamme harha.

Oikeus käydä peruskoulu omalla äidinkielellään tarkoittaisi myös yli satatuhatpäisen venäläisvähemmistömme kuplautumista Russkij Miriin.

Itse pidän lähtökohtana, että julkisen vallan pitäisi tuottaa palveluita ja tarjota koulunkäynnin äidinkieleksi ainoastaan kotoperäisiä kieliä, eli suomea, ruotsia, saamea ja karjalaa*.

*Karjalan kieli on siis lähinnä Itä-Karjalassa puhuttu ortodoksikarjalaisten kieli, joka on kauempana suomesta kuin suomen itämurteet. Suomen nykyisellä valtioalueella sitä on puhuttu Ilomantsin joissain kylissä ja Kuhmon Hietajärven ja Kuivajärven kylien alueella, sotia edeltäneen Suomen alueella Laatokan pohjoispuolella olevassa Raja-Karjalassa (lähinnä Salmin, Suojärven, Impilahden, Suistamon ja Ilomantsin kunnissa).

Viimeksi muokattu:
Back