Maanalaiset sairaalat

Museo

Kenraali
Vahvistettu
No 60 metriä kallioon tehtävä, noin 600 vaikeasti vammautuneen potilaan valmis sairaala operatiiviseen kuntoon vie 8 kuukautta aloituksesta.
Me tehdään tämmöistä koko ajan.

Sairaaloita on taas pakko rakentaa maan alle Ukrainan kokemusten valossa. Kootaan keskustelu aiheesta tänne.

Nimimerkki @TBman kertoo miten Amerikan tempuilla tuollainen valmistuisi kahdeksassa kuukaudessa siinä missä Suomessa kestää viisi vuotta.
 
Sairaaloita on taas pakko rakentaa maan alle Ukrainan kokemusten valossa. Kootaan keskustelu aiheesta tänne.

Nimimerkki @TBman kertoo miten Amerikan tempuilla tuollainen valmistuisi kahdeksassa kuukaudessa siinä missä Suomessa kestää viisi vuotta.

Suomessa suunnittelu ja valitusvaihe vie 4 vuotta. Työmaan suunnittelu ja heikko johtaminen takaa, että 5 vuoden aikataulu venyy 8 vuoteen.

Poliittinen nokkimisjärjestys voi mennä alkujaan ristiin ja koko homma haudataan. Lopulta päädytään erityisolosuhderatkaisuun ja naulataan ikkunat umpeen ja pannaan sodan tullen kädet ristiin.
 
Sairaaloita on taas pakko rakentaa maan alle Ukrainan kokemusten valossa. Kootaan keskustelu aiheesta tänne.

Nimimerkki @TBman kertoo miten Amerikan tempuilla tuollainen valmistuisi kahdeksassa kuukaudessa siinä missä Suomessa kestää viisi vuotta.
Joooo.
Meidän poppoon hommassa on ne. "luvat kunnossa" aina siinä vaiheessa kun tullaan paikalle. Eli se ajan- ja rahansyöppö vaihe ei haittaa meitä.

Louhinnassa on tyyli, jota olemme tottuneet käyttämään ja se on suht nopea, kun on päästy "pullonkaulan" ohitse ja aletaan tehdä tilalouhintaa, eli jaetaan useaan omaan tunneliin. Räjäytetään n. 4 latausta päivässä/putki ja kun pituutta on riittävästi porataan ja ammutaan väliseinät pois.
Raudotetaan ja pultataan tietyllä kaavalla alue läpi, jotta päässään injektoimaan yhtäaikaisesti useilta alueilta jotta päässään verkottamaan ja ruiskuttaminen tilaa monesta paikkaa. Itse sairaala tuodaan paikalle jo hyvissä ajoin ja salaisuushan se ei ole, että sairaala on moduuleista koottuna.
Kun yhtenäiset alueet on lujitettu ja betonoitu, aletaan lappamaan moduuleita sisälle ja siinä tapahtuu nopeasti näkyvää, koska moduulit ovat täysvalmiita, kytketään siis toisiinsa putkitukset, sähköt yms yms ja ennenkuin huomataan tuodaan jo leikkaussalit sisään ja valamista.

Samalla kun näitä louhintaosia tehdään, niin sinne louhitaan siis voimalat, polttoainesalit, jätetuotteiden ja keramatorion jätteiden hypistely sekä varapoistumistiet painelukkoineen
Henkilökunnan asuntola, ruokala, voimistelusali ja jopa uima-allas, yms...

Noin 600 paikkainen tehohoito sairaalan louhittava alue on n. 3-6 hehtaaria, riippuen kiven laadusta, että miten Syvälle päästään ja montako kerrosta tehdään päällekkäin.

Lämpöreiät porataan nurkista ja keskuslämmitys saadaan maalämmöllä koko komplekseiin.
Sairaala on kelluva, 100% kokonaan kelluva.
Huollon tarpeisiin tehdyistä moduuleista pääsee tunnelin ja sairaalan väliin.
Normaalisti ympärillä on tilaa niin paljon, että voidaan täysin normaalein louhintavempelein mennä ympäriinsä ja lähteä tekeen vaikka laajennusosa, jollaisia on tullut tehtyä useita. Niissä olen teettänyt toimivan sairaalan ja laajennuksen väliin ilmasulkuseinän pölyn ja metelinkin vuoksi ja siksi, ettei aiheuteta huollolle ongelmia jo toimivalle osalle.
Nuo laitokset eivät ole mitään vuoren peikkojen pikku tunneleita, vaan sinne mennään täyskokoisilla kiviautoilla ja kaivinkoneissa sekä pyöräkuormaajilla.
Kun joku homma aloitetaan, on meillä kovimmassa vaiheessa jopa sata ukkoa vuorossa ja kyllä, kun kuokka maahan isketään, niin siihen vaiheeseen se kolmivuoro lopetetaan, kun asfaltti koneet on lastattu junaan siirtoon seuraavaan kohteeseen. Eli ei ole taukoja, ei ole mitään ylimääräisiä taskubiljardipäiviä, joissa muistellaan Stalinin rakkautta kansaan tai muutakaan vitun paskaa, eli tehdään työtä.
Loppumaisemointi on vain päivisin. Koska se ei yleensä ole ajallisesti rajattua pakertamista.
 
Kölnissä on muuten se puulaaki, josta leikkaussalit tulee ja jos tilaus on operatiivinen, niin kun kaikki on viimein pestynä ja desifioitua, niin siitä voi heti alkaa otetaan vastaan potilaita.
Olen omin silmämunin saanut nähdä, kuinka tunti leikkaussalit käyttöönotosta on jo alettu kuskaamaan potilaita ovista sisään, eli vähintään vuoden myöhässä ollaan silloin jo toteutuksessa, kun operatiivinen käyttö alkaa käytännössä ennenkuin asiakas kuittaa paperit lopullisesta vastaanotosta.
Vaikeinta on alueet, joissa joutuu rapaa vastaan taistelemaan, eli vaikka suon keskelle tehdään joku juttu ja liian läheltä joudutaan alkamaan tunneli saven ja ravan keskeltä. Niissä on jäätävä larsenien hakkaaminen se eka homma ja se on hidasta, kun yleensä ei saa enempää kuin kolme konetta/nousu jystämään pointtia saveen.

Logistiikkakeskuksen teko etenkin rautateille on myös piinaava aloituksessa, kun nousut ja laskut on tehtävä loivasti. Olisikin ideaalia tehdä itse varastointi luolastoon ja vetää tavara ylös/alas hisseillä lastauslaiturille, mutta kun ne ovat niin herkkiä ja avaavat suoraan ylhäältäpäin aukon alas. Muistan, että semmoista harkittiin erääseen paikkaan, että syvä pysty varasto, joka automaatilla kootaan ja puretaan hisseille, jotka lappaa tavarat yläpuolen tunneliin lastauslaiturille. Tämä on se paikka, jonne ei ole vapaaehtoisia menemään trukkikuskeiksi tai varasto henkilöksi. Tiedätte millaista kökköä siellä pidetään.
Muutamassa satamassa on semmoinen, jossa tuodaan kaukaa tunnelissa kaikki "juusto" paateille.
 
Viimeksi muokattu:
Entä jos iippojen tyyliin tehtäisiin maanalaisia parkkitaloja jotka toimivat väistötilana?
 
Mikä kerrosmäärä on tavoiteltava suomalaisessa graniittiympäristössä, louhintapinta-ala n. 10 ha? Optimiratkaisu?
 
Entä jos iippojen tyyliin tehtäisiin maanalaisia parkkitaloja jotka toimivat väistötilana?
Mielestäni hyviä väistö tiloja olisi syvät hallit, joissa olisi aina kaksi sisääntuloa ja molemmissa vähintään yksi 90 asteen mutka ja painetaskut.
Parhaita olisi tilat joissa on alhaalla toinen ulosmeno ja 180 asteen mutkat molemmissa kulkuteissä. Mutkan painetaskut siten, että jos suunnattu ohjus iskee sisäänkulkutielle viistosti alaspäin, mutka pysäyttää ja räjähde laukeaa, painetaskut katto lentää taivaan tuuliin ja ihmiset pelastuu paineen tasoituttua.

Yleensäkin olisi hyvä kunhan on edes maan alla tilaa, jonne lähiseudun ihmiset pääsee turvaan lentävistä romuilta ja sirpaleilta.
Olen usein ajatellut, että miksi ei ole pakollista tehdä jokaisen kerrostalon kellariin se turvatila, jonne on kaksi sisäänkäyntiä vaikka molempiin talon päätyihin ja verkkokellarista vähintään 4 m.n maakerros turvatila katon ja verkkokellarin välissä, akkuvarmennetulla ilmanvaihto koneella ja kunnon suodattimien tai jopa vesisuodattimella. Sen kustannus jyvittyisi asunto-osakkeiden kesken kuten kaikki yhteiset tilat jyvittyvät?
OK-talojen yhteyteen tulisi aina rakentaa maakellari ja sisäänkäynti taloon päin. Jos ei maakellari muuta suojaa, niin lentävät kappaleet ei ainakaan tapa.
 
Back
Top