Meri10 meripuolustusharjoitus 12.6-18.6 2010

Hejsan

Alokas
BAN
http://tietokannat.mil.fi/meri10/

Suomenlahden Meripuolustusalue (SLMEPA) toimeenpanee merivoimien pääsotaharjoituksen 1/2010 "MERI10" 12.–18.6.2010 välisenä aikana Helsingin, Espoon, Porvoon, Loviisan, Inkoon, Kirkkonummen ja Sipoon alueilla. Harjoituksen johtaa SLMEPA:n komentaja, kommodori Timo Junttila.
Harjoitukseen osallistuu palkatun henkilökunnan lisäksi varusmiehiä sekä reserviläisiä.

Harjoituksen päämääränä on kehittää meripuolustuksen suorituskykyjä ja merellisen hyökkäyksen torjuntakykyä Suomenlahdella sekä vahvistaa puolustushaarojen välistä yhteistoimintaa.
 
Joo, tiedetään !
Melkoiset valmistelut on ollut menossa jo jonkin aikaa...
Minä olen seurannut katseella :)
 
vehamala kirjoitti:
Joo, tiedetään !
Melkoiset valmistelut on ollut menossa jo jonkin aikaa...
Minä olen seurannut katseella :)

Ne alkaa näin aikaisin ne valmistelut? Mitä ne tekee?
 
Hejsan kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Joo, tiedetään !
Melkoiset valmistelut on ollut menossa jo jonkin aikaa...
Minä olen seurannut katseella :)

Ne alkaa näin aikaisin ne valmistelut? Mitä ne tekee?

Jokaista suurempaa PV:n harjoitusta valmistellaan kuukausia etukäteen.
 
vehamala kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Joo, tiedetään !
Melkoiset valmistelut on ollut menossa jo jonkin aikaa...
Minä olen seurannut katseella :)

Ne alkaa näin aikaisin ne valmistelut? Mitä ne tekee?

Jokaista suurempaa PV:n harjoitusta valmistellaan kuukausia etukäteen.

Minäkin seuraan katseella erästä valmistuvaa: ja "kuulemma" yli vuosi on H-hetkeen.
 
talkkari kirjoitti:
Mahtaapa olla melkoisen kokoinen harjoitus :) Vrt. maanvyöryyn 09.

Noh siin on sit aikas iso oli maavyörykin jo sen sortin setti vaikka siitä vain hyvin pienen osan näinkin :D
 
Jaha...tänään se alkaa, onko kukan katomassa sitä?
 
Merisotaharjoituksen alku fanfaareja.

Kävin keskiviikkona kahvilla kauppahallilla ja eteen oli parkkeerattu miinalaiva Hämeenmaa. Sillit oli aika tönkkönä kannella ja pillien viheltäessä amiraali tai vara-amiraali poistui aluksesta rouva (aluksen kummi) seuralaisineen kameroiden räpsyessä.

Tämän jälkeen tapahtui hauska kämmi, kun aivan varmasti vain aluksen henkilökunnalle tarkoitettu kiitospuhe välittyi koko "rantakansan" kuultavaksi päälle unohtuneen kovaäänisen välityksellä.

"Kovin taistelu rauhan aikana käydään kolmen puolustushaaran kesken. Tänään saatiin taas napattua erittäin tärkeä päänahka. Hienosti ja tyylikkäästi hoidettu, aluksemme kummi oli erityisen tykästynyt..... jne jne."

Ei epäilystäkään mikä puolustushaara osaa pr-sodankäynnin ja mistä narusta pitää vetää. Meriaamiainen kauppatorinrannassa salskeiden meriupseerien seurassa. :shy:
 
Merivoimissa on muutenkin panostettu selkeästi enemmän siihen miltä homma näyttää. Aika monta varuskuntaa on tullut eri rooleissa nähtyä ja yleensä merivoimissa ulkoasun pieniin yksityiskohtiin liittyvä kuri on ollut tiukempi kuin muualla. Esimerkiksi jokunen vuosi sitten Upinniemessäkin ainoa siedetty marssilaulu oli Jääkärimarssi kun samaan aikaan Kaartissa oli aivan normaalia laulaa joukosta pitkätukkia. Ja annas olla jos joku varusmies erehtyi kävelemään kädet taskussa tai lakki vinossa. Reservin harjoituksissakin tuntuu olevan kestoaihe että vastaako päähineiden käyttö sitä mitä on käsketty.

Ei sillä ettei näihin kiinnitettäisi maavoimissakin huomiota, mutta tuntuu että merivoimissa ylpeyden vahtimista on enemmän.
 
chigeen kirjoitti:
"Kovin taistelu rauhan aikana käydään kolmen puolustushaaran kesken. Tänään saatiin taas napattua erittäin tärkeä päänahka. Hienosti ja tyylikkäästi hoidettu, aluksemme kummi oli erityisen tykästynyt..... jne jne."

Taidat olla epäisänmaallinen ja tietämätön pökäle kun tuollaisia väität kuulleesi?:a-wink: Ei puolustushaarat kilpaile resursseista keskenään! Epäisänmaallisuutesi saattaa järkyttää herkimpiä kirjoittajia! Se on tehty mikä on voitu ja kaikki vika on eduskunnan petturiklikissä joka ei anna tarpeeksi rahaa...
 
jmtapio kirjoitti:
Esimerkiksi jokunen vuosi sitten Upinniemessäkin ainoa siedetty marssilaulu oli Jääkärimarssi

..mutta tuntuu että merivoimissa ylpeyden vahtimista on enemmän...

Jepjep..siinä sitä onkin ylpeyden vaalimista kun marssilaulukin on sitten lainattu maavoimilta.. Luulisi, että heillä olisi jotain omiakin marssilauluja..
 
Jos sä hejsan haluat tietää, että mitä ne oikein tekee siellä ni mä kerron sulle. Pojat heittää virvelillä kannelta eli kalastavat.
Ohjusveneillä voi olla vähän yritystä mutta muilla aluksilla pääasiassa kalastavat kuten muulloinkin.
90 luvulla oli vielä komeata, kun oli kunnolla aluksia mukana harjoituksissa. Tykkivene, Tuima-luokka, R-luokan vartioveneet sekä ohjusveneistä kaikki alukset. Nykyään tuskin riittäisi edes henkilökuntaa kaikille aluksille. Eipä ole Pansion sotasatama enää entisensä, kun viimeksi pääsin käymään 10 vuoden jälkeen.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Jos sä hejsan haluat tietää, että mitä ne oikein tekee siellä ni mä kerron sulle. Pojat heittää virvelillä kannelta eli kalastavat.
Ohjusveneillä voi olla vähän yritystä mutta muilla aluksilla pääasiassa kalastavat kuten muulloinkin.
90 luvulla oli vielä komeata, kun oli kunnolla aluksia mukana harjoituksissa. Tykkivene, Tuima-luokka, R-luokan vartioveneet sekä ohjusveneistä kaikki alukset. Nykyään tuskin riittäisi edes henkilökuntaa kaikille aluksille. Eipä ole Pansion sotasatama enää entisensä, kun viimeksi pääsin käymään 10 vuoden jälkeen.

No sillä tavalla. Toivottavasti Suomenlahden hauki ja affen ovat syönnillään ettei tarvi ihan tyhjää siimojaan liottaa. Ja voihan niitä katiskoja käyttää ainakin sataman tuntumassa, vartioveneellä on kiva käydä kokemassa.
 
Merivoimien tiedotteiden mukaan harjoitukseen osallistui noin 30 alusta. Rohkenen kyseenalaistaa olisiko tarkoituksenmukaista yrittää saada vielä enemmän aluksia harjoittelemaan kerralla. Varsinkin kun suurempi harjoitus tuottaa aina raskaamman organisaation ja muuttuu tehottomammaksi lisäten luppoaikaa. Pointti on kai edelleen kouluttaa eikä yrittää näyttää suurelta?

Sitäpaitsi, eihän yhdestä koulutuserästä kouluteta koko sijoitettavaa joukkoa, joten ei yhden koulutuserän loppusota nykysysteemeillä voi olla ainakaan sa-vahvuudessa.
 
Back
Top