Merkit ja tunnukset uusissa 20-luvun varusteissa

No voi ny helvetti. Jos jollain on jotain sitä vastaan, että mun maastotakin hihassa on Lekan maastoväri-S, niin voi painua itseensä. Se ei lähde siitä niin kauan kun mussa henki pihisee. Se on lakkautettu järjestö ja siten vapaata riistaa. Jos suojeluskunnat perustetaan uudelleen ja jäsenillä on hihassa sama merkki, voin harkita asiaa järjestöön kuulumattomana.

Maastoväri-S on kyllä majuri- tai ainakin copyright-turvallinen, sellaista kun ei ole koskaan ollut historiallisesti.

En tiedä onko tuo kilpilogo rekisteröity suojeluskuntaperinneyhdistykselle, mutta silloinkin copyright-rikkomus vaatii hyvin identtistä kopiota. Käytännössä kuka tahansa kyllä voi tehdä ja myydä merkkejä missä on "S" ja viistosti leikattu taustaväri, jos ne vain näyttävät hieman erilaisilta kun pistää vierekkäin alkuperäisen kanssa.

Tosin jos esim. MPK:n harjoituksessa pyydetään pistämään jokin merkki taskuun harjoituksen ajaksi, sitä kannattaa noudattaa. MPK:ta kytätään tiettyjen poliittisten tahojen toimesta, jotka möykkäävät vähäisimmistäkin asioista.

Henkilökohtaisesti itseäni ei nuo moraalimerkit ja haittaa. Suomen armeija on kansan armeija ja silloin saa olla myös sen näköinen. Mitä lähemmäs armeija tulee tavallista kansalaista niin sen parempi. Ovat myös hyödyllisiä oman taistelijan nimeämisessä näin ryynäystilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suojeluskuntajärjestön perinneyhdistys olisi voinut lähestyä asiaa positiivisen kautta ja lisätä samalla yhdistyksensä tunnettuutta ja ehkä samalla jäsenmäärääkin.

Mutta kun ei.

Ensin vedettiin hiekkaa jalkoväliin ja sitten julkaistiin tuollainen "VIRKISTYSALUEELLA OLESKELU RANGAISTUKSEN UHALLA EHDOTTOMASTI KIELLETTY"-tyylinen avautuminen ja heti ollaan parkumassa lainsäätäjää apuun. Ei jatkoon (n)

Todettakoon että itse tulen tämän myötä käyttämään laatikonpohjalle jäänyttä S-merkkiä jatkossa moninkertaisesti aiempaa enemmän ja mahdollisimman monessa paikassa. Imeköön kampaviinerijärjestö tunkkiaan.
 
Henkilökohtaisesti itseäni ei nuo moraalimerkit ja haittaa. Suomen armeija on kansan armeija ja silloin saa olla myös sen näköinen. Mitä lähemmäs armeija tulee tavallista kansalaista niin sen parempi.

Eikä se moraalimerkkien irrottamiskäskykään kellekkään ihan maailmanloppu ole. Parhaimmillaan voi lisätä ryhmähenkeä jos porukka pitää kiellettyjä merkkejä uhallaan/salaa varusteissaan.
 
Mitenköhän kertauksessa suhtaudutaan jos kantaisi omaa koulutushaaramerkkiä ylpeänä ja vaikka sitä alkuperäistä joukko-osastomerkkiäkin? Nykyinen sijoitus kun on vähän sellainen, että ei taida olla mitään yhteistä merkkiä tai tunnuksia... Tai no ei ainakaan ole kerrottu. Nimikyltti kyllä olisi hyvä kaikilla olla. Aika sokkona mentiin, eikä mitään alokkaiden teippiviritystä haluta.

Ei suhtauduta todennäköisesti kalustetulla alueella mitenkään, ellei joukon johtaja toisin halua.
Muualla kuin metsässä reserviläisen asussa nimittäin käytetään nimenomaan kotiutumisen hetken joukko-osastomerkkiä, vaikka kyseinen joukko-osasto olisi jo lakkautettu.
Sitoutuneilla voi tietysti olla jaettuna edustamista varten tuoreet merkit oman SA-sijoituksen mukaan.
Metsässä sit satiaiset helvettiin.
 
Noista nimikylteistä sen verran, että tiedän tiettyjen yksiköiden hankkineen numerolaattoja, koska eivät saa turvallisuussyistä käyttää nimikylttejä.
 
Nykymallisissa arvomerkeissä, nimikylteissä, joukko-osastotunnuksissa yms. on se hyvä ominaisuus, että ne saa pois ja paikalleen vikkelästi ja vaivattomasti. Jos toiminta vaatii, kaiken voi poistaa tai laittaa paikalleen ilman apuvälineitä. Voi sitä neulan ja langan aikaa…

Sitä käytetään, mitä käsketään. Onko tällainen jollekulle tuttu?
IMG_0211.jpeg

Numerolaattojen ja -tunnusten käyttö voi joissain toiminnallisissa tilanteissa olla oikein kätevää. ”Kuusykkönen, yksi juoksija punaiselta sivulta parkkipaikalle, en pysty vaikuttamaan.” ”Kakskolme vaikutti, kaatui maahan, ei visuaalia.” (Taistelukenttä 2020)
———
Moraalimerkkejä yms. voi laittaa siviilivarusteisiin yms. nyssäköihin. Niidenkin kanssa voi joskus olla vähän niin ja näin kun nykyisenä loukkantumisnatsitulkinnan aikana lähes kaikki tunnukset paitsi punalippu, sateenkaarilippu ja se vielä värikkäämpi lippu ovat kuulemma äärioikeistolaisia tai natsitunnuksia. Heil Hynkel!

Kalle Päätalon kirjoissa hulluksi tullut Hermanni -isä pohti vainoharhaisuuksissaan ja mustasukkaisuuksissaan pirtin ikkunan verhojen asentojen merkityksiä. Hermannin hulluus vertautuu hyvin nykymaailman menoon ja rajoittuneisuuteen.

Itse ymmärtäisin maailman menosta, herännäisaatteesta yms. irrallaan olevana esim. oheisen moraalimerkin humoristiseksi viestiksi siitä, että ei kannata kuvaannollisesti ilmaistuna (eikä myöskään konkreettisesti) tulla polkemaan varpaita. Voihan merkillä olla muitakin merkityksiä, mutta mitä merkitystä sillä on?
IMG_0213.jpeg
 
Nykymallisissa arvomerkeissä, nimikylteissä, joukko-osastotunnuksissa yms. on se hyvä ominaisuus, että ne saa pois ja paikalleen vikkelästi ja vaivattomasti. Jos toiminta vaatii, kaiken voi poistaa tai laittaa paikalleen ilman apuvälineitä. Voi sitä neulan ja langan aikaa…

Sitä käytetään, mitä käsketään. Onko tällainen jollekulle tuttu?
Katso liite: 83577
MAAVE tunnus. Kilpi on hopeinen. Kun taas MAAV kilpi on vihreä.
 
Nykymallisissa arvomerkeissä, nimikylteissä, joukko-osastotunnuksissa yms. on se hyvä ominaisuus, että ne saa pois ja paikalleen vikkelästi ja vaivattomasti. Jos toiminta vaatii, kaiken voi poistaa tai laittaa paikalleen ilman apuvälineitä. Voi sitä neulan ja langan aikaa…

Sitä käytetään, mitä käsketään. Onko tällainen jollekulle tuttu?
Katso liite: 83577

Numerolaattojen ja -tunnusten käyttö voi joissain toiminnallisissa tilanteissa olla oikein kätevää. ”Kuusykkönen, yksi juoksija punaiselta sivulta parkkipaikalle, en pysty vaikuttamaan.” ”Kakskolme vaikutti, kaatui maahan, ei visuaalia.” (Taistelukenttä 2020)
———
Moraalimerkkejä yms. voi laittaa siviilivarusteisiin yms. nyssäköihin. Niidenkin kanssa voi joskus olla vähän niin ja näin kun nykyisenä loukkantumisnatsitulkinnan aikana lähes kaikki tunnukset paitsi punalippu, sateenkaarilippu ja se vielä värikkäämpi lippu ovat kuulemma äärioikeistolaisia tai natsitunnuksia. Heil Hynkel!

Kalle Päätalon kirjoissa hulluksi tullut Hermanni -isä pohti vainoharhaisuuksissaan ja mustasukkaisuuksissaan pirtin ikkunan verhojen asentojen merkityksiä. Hermannin hulluus vertautuu hyvin nykymaailman menoon ja rajoittuneisuuteen.

Itse ymmärtäisin maailman menosta, herännäisaatteesta yms. irrallaan olevana esim. oheisen moraalimerkin humoristiseksi viestiksi siitä, että ei kannata kuvaannollisesti ilmaistuna (eikä myöskään konkreettisesti) tulla polkemaan varpaita. Voihan merkillä olla muitakin merkityksiä, mutta mitä merkitystä sillä on?
Katso liite: 83578
Epävirallisissa merkeissä on se hyvä puoli, että niitä voi käyttää kun oikea sota alkaa, loukkaantujat eivät tule vihollisen vaikutusalueelle katselemaan, vaan lymyilevät jossan suojassa, tai matkustavat ruotsiin.
 
Numerolaattojen ja -tunnusten käyttö voi joissain toiminnallisissa tilanteissa olla oikein kätevää. ”Kuusykkönen, yksi juoksija punaiselta sivulta parkkipaikalle, en pysty vaikuttamaan.” ”Kakskolme vaikutti, kaatui maahan, ei visuaalia.” (Taistelukenttä 2020)
Taistelu/tehtävätunnukset on tosiaan käytössä ja oikein käteviä, erityisesti viestivälineiden yli kun ei tarvitse miettiä sukunimiä ja kuka johtaa mitäkin ryhmää tai joukkuetta tänään.
 
Back
Top