MiGien takuumiehet

fulcrum

Greatest Leader
Ansiokkaassa kirjasessa "MiG-21 Suomen sinessä" kerrotaan miten MiG-kauden alkupuolella lennostossa palveli muutama neuvostoliittolainen mekaanikko "takuumiehenä", auttelemassa kun kotimainen ymmärrys koneen sielunelämästä ei riittänyt.

Kirjassa kerrotaan: "Pääsääntöisesti takuumiehet olivat Pietikäisen mielestä ammattitaitoisia...Mutta silloisen tavan mukaan heidän joukossaan oli myös ns. peltipuolen mies, jonka ammattitaito viittasi aivan muulle alalle."

Mitähän tämä "peltipuolen mies" mahtaa tarkoittaa. Parikin eri vaihtoehtoa tulee toki heti mieleen.
 
Eiköhän siihen aikaan tuollaisen ryhmän mukana aina seurannut sellainen varmistushenkilö, joka saattoi vaikka taata sen, että loikkailut eivät tule niin mieleen... eikös tämä ollut maan tapa kaikessa alkaen urheilusta päätyen kulttuurielämään ja kaikki siltä väliltä ja vähän lisääkin.
 
En tiedä. Voisiko koskea panssarivaunuihin erikoistunutta erikoismiestä, huoltomies tai kouluttaja. MIG:t tuli ilmeisesti aika pitkälle samaan aikaan kun PV alkoi ostella edes jonkinlaisia kategorisia määriä vallankumouspanssarivaunuja, BTR:ää ja T-55:sta. Muistelen että ensimmäiset oikeasti meknisoidut joukot luotiin tuohon aikaan. Ehkäpä tässä tehtiin länneltä salassa (ja häpeissään) valmistelevaa työtä panssarivaunujen ostoa silmällä pitäen?

Baikal ilmeästi epäilee että idässä ei kaikki ollut ruusuisesti tuolloinkaan, vaan koska minä olen tänään asiaan vihkiytynyt sosialisti niin luulenpa että kyseessä oli juuri päinvastainen asia. Eli tämä ns peltipuolen mies oli "henkivartija" joka suojasi MIG:ien takuumiehiä Lännen kaappausyrityksiltä.
 
Olisko peltipuolen mies ollut se jolla oli koko ajan ns. pelti kiinni. Eli oli ympäripäissään aamusta iltaan..
 
Second kirjoitti:
eddie kirjoitti:
Olisko peltipuolen mies ollut se jolla oli koko ajan ns. pelti kiinni. Eli oli ympäripäissään aamusta iltaan..

Hä?! Eihän Venäläiset juo juuri ollenkaan :a-shocked:

Jep jep.. vain viiniä ja sitäkin terveydeksi. Sitähän tarvitaan kun aletaan juomaan vodkaa. :a-wink:
 
Mitenkään asiaa tuntematta voisi kuvitella nimityksen tulevan vaikkapa siitä, ettei näillä herrasmiehillä ollut mitään erityistä teknistä osaamista, jolla paikallaolo olisi voitu perustella. Ts. ei ollut hydrauliikan tai avioniikan tms osaamista. Kun sitten jollakin pitää tällaisen valvojan mukana olo perustella, niin voidaan sanoa keverin olevan vaikka koneen verhoilun (peltien) erikoismies. Näihin kun varmaan harvemmin tulisi sellaista vikaa etteivät suomalaiset niitä olisi osanneet korjata, ja kas näin toveri peltisepällä on aikaa tarkkailla toisten toverien mielialoja ja tshuhnien sotilassalaisuuksia....
 
Sepeteus kirjoitti:
Mitenkään asiaa tuntematta voisi kuvitella nimityksen tulevan vaikkapa siitä, ettei näillä herrasmiehillä ollut mitään erityistä teknistä osaamista, jolla paikallaolo olisi voitu perustella. Ts. ei ollut hydrauliikan tai avioniikan tms osaamista. Kun sitten jollakin pitää tällaisen valvojan mukana olo perustella, niin voidaan sanoa keverin olevan vaikka koneen verhoilun (peltien) erikoismies. Näihin kun varmaan harvemmin tulisi sellaista vikaa etteivät suomalaiset niitä olisi osanneet korjata, ja kas näin toveri peltisepällä on aikaa tarkkailla toisten toverien mielialoja ja tshuhnien sotilassalaisuuksia....

Muistaakseni kerran MIGin osat eivät sopineet ja pyydettiin paikanpäältä asentajat. Kävi kuin mulle tanskalaisten kaappien kanssa ( säästin en halunnut ostaa toista Inariaa ) ja vuokrasin kaksi työmiestä sen asentamaan..lopussa kaverit sanoi ettei nää osat mene paikalleen ja menin talliin ja hain kumivasaran ( ison jolla tehdään kivitöitä siporex työmaalla ) ja aloin paukuttamaan tiukkoja listoja paikalleen..hieman ne taipui mutta menivät silti koloonsa. Kaverit oli ihmeissään ja meikä hikosi ihan vesimärkänä.

Näin myös neuvostoliittolaiset paukutti pajavasaralla osat MIGissä paikoilleen.
 
Back
Top