Patria FAMOUS ATV Aiheen voi poistaa, toistoa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

miheikki

Greatest Leader
  • Kalusto

Suon yli niin että heilahtaa – tällainen on Patrian uusi tela-ajoneuvo​

Eurooppalainen FAMOUS-hanke kehittää tela-alustaista panssariajoneuvoa, joka ei hyydy arktisissa oloissa. Vetäjänä on suomalainen Patria.
23.2.2025 / 09:43 / Tero Tuominen
Kalusto, Patria
5_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_patria.jpg

Patria
Turve lentää, kun Patria FAMOUS etenee suomalaisessa suossa. Telojen pieni pintapaine mahdollistaa etenemisen niin upottavissa maastoissa kuin myös lumessa.
Suota, syvää lunta, kivikkoja ja mutaa… sellaista on vesistöjen rikkoma maasto arktisella alueella, hiukan vuodenajasta riippuen. Sotilaallinen toiminta täällä maailmanpolitiikan keskiöön nousseessa pohjoisessa vaati aivan omat kulkuneuvonsa. Patrian Euroopan unionin FAMOUS-hankkeessa kehittämä ATV-tela-ajoneuvo (All Terrain Vehicle) pyrkii sellaiseksi.

Puolustusvoimissa arktisesta liikkuvuudesta ovat pitkään vastanneet Hägglunds BV206 Bandvagnin ja kotimaisen Nasu-Sisun kaltaiset runko-ohjattavat tela-ajoneuvot. Myös laajasti edelleen käytössä oleva neuvostovalmisteinen MT-LB, tutummin Ällitälli, leveine teloineen pärjää vastaavissa olosuhteissa. Panssarointeineen se on kuitenkin raskaampaa sarjaa.

Kaikki edellä mainitut ovat vanhenevaa kalustoa. Sama pätee myös monessa maassa Euroopassa edelleen käytössä oleviin tela-alusteisiin panssariajoneuvoihin kuten amerikkalaisiin M113-miehistönkuljetusvaunuihin. Myös niille haetaan nyt korvaajaa.

Alun perin vuonna 2018 alustavalla tarkastelulla käynnistyneen hankkeen mediaseksikäs lyhenne FAMOUS tulee hiukan mutkan kautta. Kirjaimet on napsittu nimestä Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems. Eli vapaasti käännettynä jotain sellaista kuin ”tulevaisuuden erittäin liikuntakykyiset varustellut panssaroidut ajoneuvot”?

1_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_patria.jpg
Tela-alustaisen FAMOUS-panssariajoneuvon malli esiteltiin Eurosatory-messuilla Pariisissa 2024. Varustuksena oli 30 mm konetykillä varustettu Kongsberg Protector RS6 -asetorni.
Patria
FAMOUS-hanke käynnistyi 2020, ja siinä on nykyvaiheessa mukana yhdeksän maata: Suomen ohella Belgia, Tanska, Latvia, Viro, Ranska, Saksa, Kreikka ja Espanja. Niistä osallistuu yli 30 puolustusalan huippua edustavaa yritystä, mutta teollinen vetovastuu on suomalaisella Patrialla.

Yhtiö on viime vuosina menestynyt vientimarkkinoilla 8×8 AMV (Armoured Modular Vehicle) ja 6×6 XA-300 -ajoneuvoillaan. Ne molemmat ovat pyöräalustaisia. Telat eivät ole yhtiölle kuitenkaan tuntematonta tekniikkaa, historiasta löytyy Nasun ohella myös CV9030-vaunujen kokoonpanoa ja Leopardien erikoisversioiden kuten siltapanssarivaunujen rakentamista.

7_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_terotuominen.jpg
Patrian Leopard 2A4 -alustalle rakentama Leopard 2L -siltapanssarivaunu on varustettu Leguan-sillalla. Se mahdollistaa 25-metristen esteiden ylittämisen.
Tero Tuominen
Suomessa FAMOUS-hankkeessa siis kehitetään tela-alustaista ATV-ajoneuvoa. Ranskassa on suunnitteilla 4×4-pyöräajoneuvo eli Light Armoured Vehicle (LAV) ja Kreikassa taistelupanssarivaunujen tilannetietoisuuden parantamiseen tarkoitettu sensorijärjestelmä. Erilaisia alahankkeita on lisäksi käynnissä lukuisia muun muassa hybridivoimalinjaan ja maaston mukaan muuttuvaan naamiointiin liittyen.

Tavoitteena on luoda uusia teknologioita ja saada käyttöön nykyisiä maastoajoneuvoja parempia suorituskykyjä, erityisesti pohjoisen äärimmäisissä ilmasto- ja maasto-olosuhteissa. Taustalla on EU:n puolustusteollisuuden kehittämiseen tarkoitettujen EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) ja EDF-ohjelmien (European Defence Fund) taloudellinen tuki. Kokonaisbudjetti on noin 130 miljoonaa euroa.

Patria esitteli FAMOUS-hankkeen kakkosvaiheessa kehitetyn ATV-tela-ajoneuvon konseptimallin puolustusteollisuuden Eurosatory-näyttelyssä Pariisissa kesäkuussa 2024.

Siinä ei ollut telojen kannatinlaitteistoa mutta sisätilat ja yleinen layout olivat jo esittelykunnossa. Vaunu herätti suurta huomiota. Nyt kaksi oikeaa ajoneuvoa on jo testikäytössä.

Niistä saatujen kokemusten perusteella kehitetään varsinainen prototyyppi. Tuotantoon arvellaan päästävän vuonna 2027. Patrian ohella Suomessa hankkeessa ovat mukana Spinverse, Millog, FY-Composites ja Savox Communications.

2_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_patria.jpg
Takasektorista otetussa kuvassa suossa etenevästä Patria FAMOUS -vaunusta näkyy miehistötilan sivulle aukeava ovi sekä moottorin sijoitus ajajan taakse. Vaunun komentajalla on oma kattoluukkunsa.)
Patria
Uudessa FAMOUS ATV -ajoneuvossa on leveät kumitelat, jotka jakavat painon laajalle alueelle mahdollistaen ajon pehmeillä alustoilla. Maavaraakin on sen verran, ettei vaunu heti jää pohjansa varaan.

Rungon suunnittelussa on hyödynnetty pyörillä kulkevan Patria 6×6 -miehistönkuljetusvaunun konseptia, joka puolestaan on tuttua aiemmista Pasi-sarjan ajoneuvoista. Kahden hengen miehistö istuu edessä ikkunoilla varustetussa kuorma-automaisessa ohjaamossa. Ajoneuvoa ohjataan pienlentokoneista tutulla rattiohjaimella.

Moottori on ajajan takana keskellä vaunua siten, että toiseen reunaan jää silti kulkuväylä takaosaan. Siellä kulkee kymmenen taistelijaa varusteineen miinaräjähdyksiltä suojaa antavissa istuimissa.

Voimanlähteen sijainnista johtuva painopisteen tasainen jakautuminen mahdollistaa sekä sujuvan ajamisen upottavissa olosuhteissa kuten lumessa että myös ATV:n uintikyvyn. Pienet vesistöjen ylitykset onnistuvatkin telojen vetäminä noin 4 km/h nopeudella, potkureita ei ainakaan protoissa ole.

Vaunun ballistinen suoja on perustasolla luokkaa STANAG 4569 K1/M1. Käytännössä se tarkoittaa turvaa käsiaseiden luodeilta ja tykistökranaattien sirpaleiden iskemiltä. Lisälevyillä tasoa voidaan asiakkaan halutessa nostaa painon luonnollisesti samalla noustessa. ATV on XA-300-vaunua matalampi, joten pienempi koko antaa sekin suojaa maastossa.

Perusversiossaan FAMOUS ATV painaa noin 15 tonnia. Ajoneuvon 250 kW tehon tuottava dieselmoottori tarjoaa hyvällä alustalla kuten päällystetyllä tiellä jopa 80 km/h huippunopeudet (kyseessä saattaa olla jopa tela-ajoneuvojen maailmanennätys). Tällaiset vauhdit mahdollistavien kumitelojen laatu on vuosien varrella kehittynyt niin paljon, että niitä voidaan käyttää myös taistelukentälle tarkoitetuissa ajoneuvoissa.

Mekaanisen voimalinjan automaattivaihteisto sekä rattimainen ohjaus tarkoittavat, että ajoneuvon perusoperoinnin oppii lyhyellä koulutuksella. Pitkät telat mahdollistavat etenemisen jopa 60 prosentin kaltevuuksissa sekä kaksimetristen kaivantojen ylittämisen. Tämä täydentää pienen pintapaineen tuottamaa maastoliikkuvuutta.

Modulaarisuus on keskeinen osa FAMOUS-hanketta. Vaikka ajoneuvo on tarkoitettu miehistön kuljettamiseen, se voidaan muokata helposti vaikkapa komentopaikka- tai ambulanssiversioksi. Vaunu voidaan luonnollisesti myös aseistaa.

Eurosatory-näyttelyssä esitellyn mallin päällä oli 30 mm konetykillä varustettu Kongsberg Protector RS6 -asetorni. Muita tyypillisiä aseita voivat olla esimerkiksi erilaiset vaunun suojasta kauko-ohjattavat konekiväärin ja kranaattikonekiväärin yhdistävät RWS-tornit (Remote Weapon System).

Toki myös perinteinen ampujan luukustaan operoima konekivääri kuuluu varustevaihtoehtoihin. Periaatteessa ATV soveltuisi vaikkapa Patrian oman takaaladattavan 120 mm Nemo-kranaatinheitintornin (NEw MOrtar) alustaksi. Tämä toisi maastoliikkuvaa tulitukea arktisilla alueilla taisteleville joukoille.

6_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_puolustusvoimat.jpg
BV206 Bandvagn eli Bankku on kotonaan lumisissa olosuhteissa. Vaunu on kuitenkin vanha, hidas pitkillä siirtymillä eikä lasikuiturunko tarjoa suojaa.
Puolustusvoimat
6_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_terotuominen.jpg
Neuvostoliittolainen MT-LB on vielä käytössä Puolustusvoimissa monina eri versioina. Ällitällinäkin tunnettu vaunu on sekin vanhenevaa kalustoa.
Tero Tuominen
FAMOUS ATV saattaa olla osumassa markkinarakoon. Se toisi Bandvagneja vastaavaa maastoliikkuvuutta mutta tarjoaisi samalla panssaroinnin. Vaikka suoja on perustasoa, Bankuissa taistelijat istuvat lasikuitukopeissa.

Suomen maavoimissa uusi ajoneuvo korvaa vanhaa kalustoa mahdollisesti 2030-luvulla.

ATV ei pyri kilpailemaan kalliiden jalkaväen taisteluajoneuvojen kanssa. Ukrainan sota on osoittanut, että myös määrä on laatua. Eurosatory-messuilla koetun kiinnostuksen perusteella myös vientinäkymät oikein hinnoiteltuna näyttävät lupaavilta.

8_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_terotuominen.jpg
Yksi eurooppalaisista korvaajaa odottavista panssaroiduista miehistönkuljetusajoneuvoista on itävaltalainen Saurer 4K. Tämä yksilö on elämyskäytössä Mil-Safarit -yrityksen tallissa (tykki on replika).
Tero Tuominen

Patria FAMOUS ATV​

  • Pituus 7 m
  • Leveys 3 m
  • Korkeus 2 m
  • Paino 15 000 kg
  • Kuormattavuus 3 500 kg
  • Moottori 250 kW
  • Huippunopeus 80 km/h
  • Nopeus uidessa 4 km/h
  • Toimintamatka 600 km
  • Miehistö 2
  • Kuljetuskyky 10 henkilöä
  • Toimintalämpötila -46 – +44
  • Luvut hankkeen kehitysvaiheessa vielä osittain suuntaa antavia.
 
  • Kalusto

Suon yli niin että heilahtaa – tällainen on Patrian uusi tela-ajoneuvo​

Eurooppalainen FAMOUS-hanke kehittää tela-alustaista panssariajoneuvoa, joka ei hyydy arktisissa oloissa. Vetäjänä on suomalainen Patria.
23.2.2025 / 09:43 / Tero Tuominen
Kalusto, Patria
5_FAMOUS_reservilainen_terotuominen_patria.jpg

Patria
Turve lentää, kun Patria FAMOUS etenee suomalaisessa suossa. Telojen pieni pintapaine mahdollistaa etenemisen niin upottavissa maastoissa kuin myös lumessa.

Tällekin oli jo oma ketjunsa:

 
Back
Top