Perinnekivääri

tommi

Ylipäällikkö
BAN
Löytyisikö kiinnostusta perinnekivääri-harrastukseen? On RESUL virallinen kilpailulaji, pistoolilajit saman otsikon alle?
 
Onhan tuota tullut ammuttua perinneaseilla. Ei kylläkään varsinaisia kilpailuja tai tavoitteellisesti, vaan lähinnä omaksi ilokseni. Parhaat kiväärit kokeilemistani ovat kotimainen m/28-30 ja m/39 sekä ruotsalainen m/1896. Kaikki hyviä kivääreitä, joissa hyvä laukaisu ja tähtäimet. Ruotsalaisessa kiväärissä V-mallinen tähtäin on vähän outo, mutta laukaisu hyvä.

Pistooleista suosikit ovat Parabellum ja Lahti L-35. Molemmat rakenteeltaan aikansa lapsia, mutta ammun molemmilla yhtä hyvin ja ehkä vähän paremminkin kuin Glockilla.

Ovatko muut foorumilaiset hankkineet perinneaseita?
 
Samoin omaksi iloksi tulee ammuttua, eli ei varsinaisesti perinnekivääri-lajia. Omasta kaapista löytyy mosineiden kuningas, eli m39. Tokarevin svt40 ja "huonompia" mosineita on kans tullut koitettua.

Pistoolipuolella haluaisin käydä ipsc pcc sarjan kisassa ukko-mauserilla, mutta latauskampojen vähäisyys ei ole sitä vielä mahdollistanut. Raportoin tuomareiden ilmeistä tänne jos löydän kämppiä jostain.
 
Samoin omaksi iloksi tulee ammuttua, eli ei varsinaisesti perinnekivääri-lajia. Omasta kaapista löytyy mosineiden kuningas, eli m39. Tokarevin svt40 ja "huonompia" mosineita on kans tullut koitettua.

Pistoolipuolella haluaisin käydä ipsc pcc sarjan kisassa ukko-mauserilla, mutta latauskampojen vähäisyys ei ole sitä vielä mahdollistanut. Raportoin tuomareiden ilmeistä tänne jos löydän kämppiä jostain.
SVT olisi itselläkin ostoslistalla, mutta tuntuvat tällä hetkellä olevan kiven alla. Minulle tarjottiin SVT-38:aa, mutta piippu oli porattu ja tukki uusittu, joten kaupat jäivät tekemättä.

Ukko-Mauser on erityisesti peräkotelolla yllättävän mukava ampua. Ilman sitä ase on vähän hankalampi ammuttava. Toiminnallista perinneammuntaakin jossain päin harrastetaan, mikä vaikuttaa aika mukavalta puuhalta.
 
Perinneammuntaa on tullut aika pitkään harrastettua, epävirallisia kilpailuja pidettiin asehistorian seurojen kesken pitkään ennenkuin siitä tuli virallinen SAL:n laji. "Työkaluja" on ollut käytössä vuosien varrella useita erilaisia. Enimmäkseen M28-30 tai M39. Joskus on vaihtelun vuoksi menty Ruotsin tai 7mm Mauserilla. Itselataavien kilpailuja olen ampunut SVT-40:lla. Pistoolina lähes aina Parabellum. Keräilypiireissä ammutaan lisäksi konepistooli sekä taskupistooli.
.
 
Perinneammuntaa on tullut aika pitkään harrastettua, epävirallisia kilpailuja pidettiin asehistorian seurojen kesken pitkään ennenkuin siitä tuli virallinen SAL:n laji. "Työkaluja" on ollut käytössä vuosien varrella useita erilaisia. Enimmäkseen M28-30 tai M39. Joskus on vaihtelun vuoksi menty Ruotsin tai 7mm Mauserilla. Itselataavien kilpailuja olen ampunut SVT-40:lla. Pistoolina lähes aina Parabellum. Keräilypiireissä ammutaan lisäksi konepistooli sekä taskupistooli.
.
No sen verran korjausta, että perinnease ei ole SAL laji ensinkään. Vaan Resul-laji. Sielläkään ei ole, toistaiseksi, itselataaville kivääreille omaa luokkaa, vielä.
 
Kokoelmastani löytyvät M28-30, M39, Mauser 98k, Enfield n:o4, Garand M1, Parabellum P08, Walther P38 ja Lahti L-35. En kilpaile, mutta ulkoilutan vanhuksia vähintään kerran vuodessa ja lataan itse sopivia ”karkkeja”. Kivaa puuhaa.
 
Kokoelmastani löytyvät M28-30, M39, Mauser 98k, Enfield n:o4, Garand M1, Parabellum P08, Walther P38 ja Lahti L-35. En kilpaile, mutta ulkoilutan vanhuksia vähintään kerran vuodessa ja lataan itse sopivia ”karkkeja”. Kivaa puuhaa.
Garand ei ole ihan yleinen kivääri Suomessa. Paljonko sellainen aikanaan maksoi?

Itse olen miettinyt että pitäisi hankkia jälleenlatausvälineet että saisi juuri oikeanlaisia patruunoita aseisiin kun esim Lahti ja Parabellum ei kestä kovia latauksia ja eksoottisempien kaliiperien patruunat ovat kalliita. Esim 7,62×38R ja 7,62 Tokarev/Mauser ovat tolkuttoman kalliita ja heikosti saatavilla. Toistaiseksi en kuitenkaan ole raaskinut investoida.
 
No berkkeles, nuorempi poika 17 vee oli mukana, kun ammuimme kunnialaukauksia NATO-hakemuksen kunniaksi. Ampus poika Ukko-Pekalla tiukemman kasan kuin minä.
On mennyt opetus perille, mutta pääsihän tuo yllättämään.
 
Back
Top