Plantaarifaskiitti

tonttujonttu

Alikersantti
Morjesta!

Minulle on vissiin kehittynyt alkukesän aikana tällänen jalkapohjan jännekalvon (?) rappeuma, eli plantaarifaskiitti. Tossa elokuun puolella ei tehnyt yhtään kipeää enää, niin jatkoin tuota mun kunnonkohottamisprojektia, mut taisin rasittaa taas vähän liikaa, etenkin viime viikon lauantaina, kun kävin hölkkäilemässä, vaikka paikat olivat jo vähän arat edeltävästä päivästä.

Seuraavana päivänä (sunni kävelin sellaisen suhteellisen lyhyen 6 kilometrin lenkin hyvin rauhallisesti, mutta maanantaina tunsin taas sen samanlaisen ”revähtämisen” tunteen jalkapohjassa, joita tuli aina vähän väliä kesän aikana.

Mites tuollaista pitäis hoitaa. Jokanen päivä, milloin en pääse vetämään täysiä tonne ulos tuntuu haaskatulta päivältä, ja en haluais, että tästä tulee mikään krooninen vaiva. Joidenkin lähteiden mukaan toi voi kestää jopa 1.5v.

Haluaisin kuitenkin parantaa mun kuntoa mahdollisimman paljon palvelusta varten, ja se ei oikeen onnistu, kun pitää kokoajan varoa jalkoja. Nytkin ne sattuu. :/
 
Lääkärissä saat varmaan luotettavamman hoito-ohjelman?

Oletan lääkärin kehottaneen täyslepoon, sitä kannattaa totella tai hommasta voi tulla pysyvä seuralainen
 
Ota golfpallo/tennispallo ja pyörittele sitä jalkapohjan alla.
Minulla oli tuo vaiva alkuvuodesta. Kesti pari kuukautta tulla terveeksi.
 
Joo kuten yllä pallolla hieroa kohtaa pehmeäksi toimii.
Itsellä kanssa lihahuoltovasaralla annoin "tärytystä".
Meni 6 kk kokonaisuudessaan.
 
Ei omia kokemuksia, mutta kaverille iski vuosia sitten. Harrasti aktiivisesti juoksua ja, koska on kilpailuhenkinen kaveri, ei antanut periksi kivulle. Juoksi varmaan noin vuoden jonkinasteisen tulehduksen kera. Ja päätyi lopettamaan koko harrastuksen. Paraneminen vei kauan. Sillä kesti yli 3 vuotta ennen kuin pystyi sanomaan, että ei vaivannut enää. Älä vaan taistele kivun, kanssa vaan anna parantua. Juo vaikka kaljaa pari kuukautta ja aloita uudestaan vähän rennommalla otteella.
 
Hyvä että tämä tuli puheeksi.

Minä taidan tällä hetkellä kärsiä tästä faskiitista vasemman jalan osalta myös.

Juoksutaustaa löytyy alle parikymppisestä asti säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta kunnolla tämä on alkanut nyt vaivaamaan kun kävin vetäisemässä erään juoksukisan viime keväänä ja ennen sitä harjoittelin tietysti rutosti asfalttiteillä.

Ikävä vaiva kieltämättä mutta netistä löytyy aika paljon informaatiota itsehoidon suhteen. Erinäiset venytykset etenkin aamuisin ovat auttaneet ja tuollaisen lihashuoltovasaran avulla olen myös saanut apua. Pohjelihastakin kannattaa käsitellä sitten sillä vasaralla ja muistaa että joksikin aikaa pitää lopettaa juoksu jotta paikat paranevat.

Harmillista jos tuota on ruvennut tulemaan jo noin nuorena vaikka eihän tuokaan kai ikää sitten kysy.
 
Ota golfpallo/tennispallo ja pyörittele sitä jalkapohjan alla.
Minulla oli tuo vaiva alkuvuodesta. Kesti pari kuukautta tulla terveeksi.
Tämä toimi mullakin. Veemäinen vika kun luulee sen menneen ohi mutta joka aamu palataan lähtötilanteeseen. Jos on pakko vain pystyä toimimaan niin jalan voi kävellä lämpimäksi, mutta levossa nollautuu ja taas astuminen on kuin veitsellä leikataan. Alkoi reippaista lenkeistä asfaltilla.

Jalkojen pikku- ja isommat vaivat käyvät mielialan päälle koska perustoiminnat häiriintyvät. Täällä ollut kihti, faskiitti, bursiitti ja kirsikkana paskaläjän päällä Freibergin tauti eli loukkaantumisen seurauksena luukuolio varpaan tyvessä, nivelen vaurio ja pysyvä haitta joka esim juuri nyt vihoittelee kun ilma kylmeni.

Keho ei ole ikuinen.
 
Back
Top