Polvi meni lukkoon..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Maidan

Respected Leader
Polvi meni lukkoon äkkiliikeestä. Olin hätäisesti nousemassa istuma-asennosta. Jalka oli leikattu v 2011 hamstring total rapturan takia. Liukastunut K-kaupan lattialla kun kävelin liian Oli pakko kutsua ambulanssin, koska polven takaa oleva kipu ja lukkoon meneminen oli sietamaton, en pystynyt varamaan jalalle. Naapuri, jolle soitin,tuli heti avuksi, odotettiin että menisi ohi n.25 min, auttoi avaamaan ovea ampulanssimiehille.

Nyt Malmilla. Ja nyt pakko sanoa että Suomen terveyden huolto on Iso Vitsi.
Odotin lääkärille pääsyä 3 t, lääkäri sanoi voi vain lähettää röntgeniin. Kerroin että tuskin siellä mitään näkyisi, kun en kaatunut. Sanoin ettei kierukka vaurio eikä takaajänteiden repeämä näkyy röntgenissä. Ei näy, hän totesi, vastasi venäläis-syntyinen lääkäri.
Pyysin ortopedille pääsyä, lääkäri vastasi ettei täällä ole ortopedia.
Sanoin että lähettäkää minua muualle, jossa on magneetti kuvaus ja ortopedi.
Vastasi ettei hän voi lähettää minua magneettikuvauksen, ei ole oikeutta päivystyslääkärillä, voi vain ottaa röntgen. Verenpaine pyyhkäisi 213/128. Kerroin että otin jo 3 tai peräti 4 panacodia kotona, plus tulehdus kipulääkkeen, kysyin miksi särky on niin julma. Vastaus sulla on vp-tta, se johtuu kivusta. Minulla vp heitteli viime aikana, muttei aina. Kerroin että otin jo vp lääkettä.

Vastaus lääkärilta oli "saat nyt yhden Tramalin ja lisää vp lääkettä,odotat röntgeeninin". Passitettiin aulaan takaisin. Hoitaja toi verenpainelääkkeen 2 kpl ja oletetun Tramal pillerin.. Sanoin etten muistanut kysyä lääkäriltä, voiko kipuun ottaa näin paljon kipulääkkeita ja Tramal päälle, hoitaja otti pois (oletetun) Tramalin tabletin, lähti pois, ilmeisesti meni kysymään lääkäriä, palasi hetken päästä ilman Tramalia julistaen ettei lääkäriä ole. Kädessäni oli kaksi vp:lääkettä. Ja tilkka vettä, jota toi ysävällisesti toinen viressä oleva potilas pyynnöstäni aiemmin. Nielin yhden, vp-tabun, vettä loppui mukista, siellä oli muutama pisara enää mukin pohjassa.Laitoin toisen tabun laukkuun, en voi pureskella tabletit ja saada alas ilman vettä. Sh siis ei tuonut minulle edes vettä! Minun iski paniikki ja pissahätä, istuin pyörätuolissa, pyysin apua, henk.kunta käveli ohi kun olisin tyhjä paikka, vaikka pyysin vain lisää vettä ja pyysin apua vessaan, tuloksetta. Minua auttanut toinen potilas, auttoi rullatuolin kanssa WC:n ja haki sieltä.
Hoitaja taad meni ohi eikä ollut moksiskaan.
.....
Jatko seuraavassa. Jos jään henkiin.
Kauhu mitä koin siellä ja kahden sh hoittajan käyttäytymisesta ja sanoista oli järkyttävintä mitä koskaan kuulin th-piirissä..
Minut siis kutsuttiin takaisin hoitaja huoneeseen, kun otettiin röntgeen. Hoitaja sanoi, sun jalassa ei ole murtuma, johon vastasin, etten sellaista edes odottanut, lääkäri oven takana vieressä, sanoin tiesin ettei ollut murtuma, kun en kaatunutkaan,että se oli täysin turha koko röntgen. Vaiva liittyi takajänteeseen, nahdollisesti kierukkaan, kun kyse on aikaisemmin tapaturmassa vaurioituneessa jalassa, jossa oli pieni kierukkavauriokin ennestään. Olen lukenut mitä tämä voi olla terveyskirjastossa. Nyt äkkinäinen nuosu istuma-asennosta jalka hieman sivuun vääntyneenä. Hoitaja sanoi emme enää voi mitään, sinä sait kaksi vp-lääkettä, ja nyt voit lähteä täältä kotiin. Ja tässä vaiheessä tein virheen, varmaankin kivusta sumentununeen ajatuksen takia. Sanoin että hetkinen etten ottanutkaan sitä toista vp pilleria kun ei ollut vetta. Nyt voisin ottaa jos saisin vettä.

Mutta mitä alkanutkin. Minä en eläessään ole nähnyt näin agressivista, ihan pelottavuuteen saakka agressivista hoitaja. Vieressä istui somalihoitaja ja tujoitti minuun yhtä vihamielisesti. Minulla Nainen alkoi huutaa täristen raivosta "nyt nousee, tässä on sinulle kaksi kainnalosauva, ja kävelee pois, sinä et ole yhteistyöhaluinen!!". Yritin toistaa etten voinut ottaa nielaista pillerin ilman vettä hyvänen aikaa sentään. Sh oli niin raivoisssa ja ymmärsin tilanteen vakavuuden. Hulluahan tämä oli, mutta kysyin raivoneen huutajan nimeä, ei kertonut. Rajoivopäinen avasi oven lääkärille ja toisti, että tämä ei ottanut pullerin. Lääkäri (venäläinen) oli hilja. Kivusta ja tilanteen absurdiudessa aloin itkemään. Ellei kipua olisi - en ikinä. Harmitti vaan ettei ketään ollut tukenaani. Ja olen kullutkin että Malmilla on hyvä olla tukena joku, koska siellä on henkilökunnassa joku mielivikainen yksilö. Olin ihan varma että törmäsin sellaiseen. . Sanoin vain tämä mitä tuo mitä teete on ihan sairain mitä olen tähän asti elämäsdäni nähnyt. En tiennyt, mitä tehdä, toisessa kädessä olivat 2 kainalosauvat. Istuin takainin pyörätuoliin, ongelmana oli mitä saan kassi tutkimuspöydän päällä, pyysin kassia, vastaus oli "ota itse"." Ei kun sinä kävelet itse", huusi hullu hoitaja. En enää vastanut. Siinä oli selvästi mielisairas ihminen, ja sellaisesta piti siirtyä kaummaksi. Kaksi kaveria lähti mökille, oli yksi ukrainainaen, jolle oli tarkoitus soittaa. Käveleminen turvonneen polveen jumalattomasti sattuneen jalan kanssa sauvojen vaarassa oli haastellista, kun kassia ei voinut laittaa olkapälle, kahvat olivat liian pienet. Tramal, jota vietin pois,ehkä auttaisi, mutten saanut. Kotona minulla olisi kipulääkettä, ja jossain yksi vahva laastarikin.

(Jarkoa myöhemmin). Jos en menehty.

Sain lopulta yhden Tramalin, tai mistä tiedän mitä se oli, siltä somalihoitajalta. Otin.
Soitin naapurille, ukrainalaisille. Ne tulivat auttamaan minua taksista, jossa sairaalassa alkanut pahoinvointi alkoin pahentua. Ja järkyttävä päänsärky alkoi jo taksista, vp tapahtuneeseen jälkeen pysyi yhtä koholka. Minua tuettu henkisesti. he henkisesti, saattu sänkyyn, mutta kotona alkanut voimakas pahoinvointi, oksensin pelkkä vedellä. Päänsärkyy oli kamalin mahdollinen, Nyt heräsin samaan jyskyttävää päänsärkyyn. Ystävä oli 3 t vieressä, järjestäen ympäristö että saisin noustaa itse sängystä.yöllä, laittoi lääkkeet pöydälle ja vp mittari. Ei se millään meinanut laskea. Useista tableteista. Heräsin asken, pahoinvointi jatkuu pelkkä vettä lentää vauhdilla.
Sentään nukahdin 4 tunniksi.
Minulla on sairastettu sydän infarkti, missään vaiheessa, ei kotona hakiessään minua ambulanssiin eikä siellä kauheassa paikassa otettu sydänfilmiä!

Mitä neuvoksi? Mitä elimistoni joutui siellä?
Eilen aamulla olin tarmokas ja hyvin voiva, siivosin asuntoa. Vaihdoin petivaatteet, sitten meni jalka...

Viimeksi muokattu:
Mitä teen nyt, minulta otettu joku perus verenkuva siellä. Tämä vesi, jolla oksennan on kellerttävä..pelkkä nestettä.. ja vointi on katastrofaalinen. Pää halkeammaisillaan. VP on edelleen korkea!

Viimeksi muokattu:
Mitä teen nyt, minulta otettu joku perus verenkuva siellä. Tämä vesi, jolla oksetan on kellerttävä..pelkkä nestettä.. ja vointi on katastrofaalinen. Pää halkeammaisillaan. VP on edelleen korkea!
Se voi olla stressin aiheuttamaa jännityspäänsärkyä mutta tuo pahoinvointi... Ja verenpaine on aivan liian korkealla. Jos tilasi ei ole parantunut kun luet tämän, mene takaisin päivystykseen ja toivo fiksumpaa lääkäriä: ole kärsivällinen mutta nyt kerro etupäässä oksentelu ja päänsärky, jotta ne ymmärretään käsitellä eri sairautena.

Tässä ei selvästi nyt kommunikaatio toimi, jos hoitajat jo kypsyvät. Säilytä maltti.

Kierukkavamma ehditään löytää magneetissa ja hae lähete omalääkäriltä terveysasemalta sitkeästi kertoen polvivaivasta aikanaan. Nyt on tärkeätä selvittää päänsärky ja oksentelu.

Viimeksi muokattu:
Mitä teen nyt, minulta otettu joku perus verenkuva siellä. Tämä vesi, jolla oksetan on kellerttävä..pelkkä nestettä.. ja vointi on katastrofaalinen. Pää halkeammaisillaan. VP on edelleen korkea!
Joillekin tulee tramadolista sivuvaikutuksena pahoinvointi (pahaa oksentelua jopa). Äitini esimerkiksi oli oksentanut vuorokauden tramal tabletin takia lonkkaleikkauksen jälkeen. Tramalin sivuvaikutuksiksi mainitaan myös päänsärky. Korkea verenpaine voi myös aiheuttaa päänsärkyä ja laukaista migreenikohtauksen. Verenpaine voi olla korkea myös stressireaktiona.

Nyt pyrit rauhoittumaan (tiedän, helpommin sanottu, kuin tehty). Otat yhteyttä terveydenhoitoon ja vaadit hoitoa.

Helpointa olisi, jos sinulla olisi vakuutus (tai ihan rahalla sisään) ja menisit yksityiselle lääkäriasemalle. Yksityisellä saat magneetit samantien ja ortopedin diagnosoimaan. Polven magneetti nyt ei maltaita maksa vaikka itse laittaisi rahat tiskiin, 400-500€ taitaa olla hinnat. Toki siihen päälle lääkärikäynnin hinta.

Back